Urbanisering

47 inlägg 0 nya
Urbanisering

Min förra tråd där min tes var att man absolut måste öka andelen dieselfordon på vägarna för att på ett snabbt vis kapa co2 utsläppen då dieselmotorer är lätta att köra på fossilfria bränslen. Den tråden är på väg att spåra ur varför jag startar en ny tråd.

- I denna tråd undrar jag om inte en ännu starkare och snabbare urbanisering kan minska koldioxidutsläppen eftersom transportbehoven / resandet borde minska visserligen till priset av sämre lokal / regional luft / miljö men globalt sett kan det väl minska co2 utsläppen, eller tänker jag fel?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Det är ju något som socialisterna strävat efter och som MP också anammat.
Man anser att en förtätning av stadsmiljön är bra ur bl.a. transportsynpunkt. Det är billigare att transportera vertikalt än horisontellt.
Och förtätning av boendet är ju något som bl.a. myrorna tillämpat i miljoner år och myriader av myror kan väl inte ha fel?

Men nu är det ju så att det finns de som inte vill bo som myror även om det är svårt att förstå för vissa riksdagsmän som aldrig varit utanför tullarna.

Men vad vet jag egentligen? Jag bor ju på vischan om där är man inte lika intelligent har vi fått höra.
Och jag kör på bensin.
Oftast.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Man måste bygga städerna rätt då och där är nya Kiruna ett spännande projekt.

Urbanisering enskilt minskar nog utsläppen en del, när man kan gå/åka kollektivt i större utsträckning. Men urbaniseringen sker ju inte för att uppnå lägre utsläpp, det har ju att göra med hur arbetsmarknaden ser ut och har utvecklats. Det är nog svårt att påverka på ett vettigt sätt från politiskt håll.

För egen del gillar jag inte urbaniseringstanken där landsbygden dräneras på folk som trängs samman i ghettoliknande samhällen där otrivsel och alienation frodas. Jag gillar heller inte att åker och äng blir igenvuxna av sly som blir träd. MEN kanske är detta bra för klimatet när ängsmarker planteras igen med träd som binder koldioxid samt alltstörre städer där folk bor tätt och har nära ”till allting” dvs transportbehover minskar på individnivå?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jag har sett hur Göteborg har förändrats dom senaste 30 åren och jag ställer mig ofta frågan "varför måste alla bo på samma ställe". Dom första åren av mitt arbetsliv så var det inga problem att jobba inne i city eller på andra sidan stan. Att fräsa igenom Tingstadstunneln klockan 16.30 var inga som hellst problem, nu är det ständiga köer. Idag har jag sagt till mina chefer att placerar ni mig på andra sidan stan så får jag nog byta arbetsgivare.

Jag förstår ju att vi blir fler men varför måste man bygga så sjukt mycket i storstäderna? På min arbetsplats så är jag minoritet att vara född i Gbg. Dom flesta kommer 10-50 mil från Gbg och är inflyttade. Jag vet inte om det bara är jag som uppfattar det som ett problem, trafiken, bostadspriser osv. blir ju värre och dyrare ju fler som ska bosätta sig på samma ställe. Kolla på Hongkong, New York, alla större städer i världen, en parkeringsplats för en miljon. Vilken segregering det skapar.

Ja, denna ständiga "förtätning" av redan förtätade stadsmiljöer är inget som jag heller applåderar. Och jag förstår inte statusen av att bo i väldigt förtätade områden - t ex i närheten av Mälaren i vårt fall. Nästan så man kan sträcka ut handen när man står på en balkong i höghuset och nå balkongen i grannhuset. Inget för mig i alla fall. Och trafiksituationen i vår förhållandevis lilla stad blir alltmer komplicerad och trögflytande - i vart fall under morgon- resp kvälls-rusningen. Varför kan man inte bygga nya bostäder i periferin och istället öka ytan av själva tätorten ? Så många borde ju rimligen inte vara betjänta av att bo nära centrum då majoriteten har sina arbetsplatser i andra delar av staden. Och med svårigheter att hitta P-platser och stor trängsel att ta sig hemifrån på morgonen och hem igen på kvällen.

Och framförallt, se till att staden byggs för kollektivt resande. Det skall vara lätt att åka kollektivt och svårt att ta bilen. I dag är det svårt att ta bilen och ofta hopplöst att åka kollektivt.

Varför måste det vara "svårt att ta bilen" - det finns många transportsituationer. livssituationer och boendesituationer där man är helt beroende av bilen som transportmedel.

...och majoriteten av transporterna kan ske bättre på andra sätt.
Om det är svårt så kommer enbart de som faktiskt måste ta bilen.
Är det lätt så är folk bekväma och tar bilen. Merparten av alla bilresor i Stockholms centrala delar en vardag sker mellan två punkter i de centrala delarna.....

Fast nu består ju landet av betydligt många flera platser än Stockholms innerstad....

Pi wrote:
Varför måste det vara "svårt att ta bilen" - det finns många transportsituationer. livssituationer och boendesituationer där man är helt beroende av bilen som transportmedel.

Tydligen anser många trafikplanerare detta eftersom man gör det allt svårare att ta sig fram i städerna, man tar bort körbanor genom att smalna av gatorna där man istället bygger cykelbanor och det kan väl vara ok sommartid är de väl användbara, men det otäcka är när man börjar med konstiga stensättningar som enbart fyller en estetisk funktion för ökenälskare.
Och innan man hinner bygga om placerar man ut betongklumpar kors och tvärs, ryggknäckande bulor i körbanan här och där, men det mest hjärndöda är väl ändå när man har två filer som i varje gathörn går ihop till en, naturligtvis för att hindra trafikflödet så mycket som möjligt.
Ja det finns många tillfällen där det är nödvändigt att ta bilen, men får det här gänget fortsätta att härja så är det snart praktiskt omöjligt.
Efteraom jag inte bor i staden så slipper jag mycket av det här, jag uträttar de flesta ärenden utanör centrum, men det händer tyvärr att jag måste in i gröten!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Pi wrote:
Fast nu består ju landet av betydligt många flera platser än Stockholms innerstad....

Man är ju alltid sig själv närmast..

Folk blir trötta/irriterade på att köa 2 ggr om dagen, yrkeschafförerna köar 8-10 timmar.
I detta prat med urbanisering och kollektivtrafik hör man aldrig nått om hur övriga yrkesteafiken ska komma fram.
Även fast folk köper saker på nätet, måste nån leverera.
Hur ska man kunna skilja yrkestrafik från en tjänstebil, och en tjänstebil som behövs i tjänsten från en tjänstebil som används privat.
Man kan inte bara stänga av gator o vägar, ta bort all form av parkeringsmöjligheter.

Xanthopteryx wrote:
...och majoriteten av transporterna kan ske bättre på andra sätt.
Om det är svårt så kommer enbart de som faktiskt måste ta bilen.
Är det lätt så är folk bekväma och tar bilen. Merparten av alla bilresor i Stockholms centrala delar en vardag sker mellan två punkter i de centrala delarna.....

Du själv åker mestadels kollektivt eller kostaterar du bara fakta?

Det är det som är utmaningen, att lösa sådana problem och det innebär att man måste ha en helhetssyn när städer planeras. I dag känns det som att de olika avdelningarna inte pratar med varandra.
Och självklart består landet av fler städer än Stockholm. Vi hade Göteborg som exempel och där har också trafiken tjocknat.
Det är tal om att bygga hysteriska mängderna bostäder på Bromma flygplats, men hur man skall lösa transportbehovet sträcker sig till en spårvagn. Hur tänkte man att tiotusentals bostäders invånare skall transporteras av en! spårvagnalinje?
I vårat område har man en bit bort byggt ett nytt bostadsområde. Men NOLL gångvägar dit och NOLL busstrafik. Så man måste gå längs en vältrafikerad bilväg. Då tar man ju bilen, eller hur? Gångvägar påstås komma, om några år...

FXX wrote:
Xanthopteryx wrote:...och majoriteten av transporterna kan ske bättre på andra sätt.
Om det är svårt så kommer enbart de som faktiskt måste ta bilen.
Är det lätt så är folk bekväma och tar bilen. Merparten av alla bilresor i Stockholms centrala delar en vardag sker mellan två punkter i de centrala delarna.....
Du själv åker mestadels kollektivt eller kostaterar du bara fakta?

Ja jobbar utanför stan och bor utanför, och kollektivt där är nästan omöjligt i teorin och icke realistiskt i verkligheten. Skallen jag mottagit stan åker jag gärna kollektivt, om det fungerar. Problemet är just att en resa på 25 minuter med bil kan ta 1,5-2 timmar med kollektiva medel! Enkel väg!
Minns när pappa jobbade i Kista. 10 minuter med bil. En timme kollektivt! Då bor de ändå 5 minuters promenad från en tunnelbanestation. Och idag har de i deras områden dragit ner på bussarna så vissa går bara en gång i timmen. En grannens till mig flyttade då det inte gick längre. Lång tid och alltid strul kollektivt.
Tågen hos oss är knökfulla på morgonen. Och ändå går de bara en gång i halvtimmen....
Vi skulle åka ångtåg och först då ta oss in till stan med pendeltåg. Ersättningsbussar skulle som vanligt ersätta tågen. Efter en halvtimme utan vare sig buss eller tåg eller någon som helst information fick vi rusa hem och ta bilen.
Om frugan jobbar kväll tar hon hellre bilen, då är hon hemma halv tio. Annars kvart över elva. Om tåget funkar...
Jag håller mig för övrigt gärna borta från stan, oavsett transportmedel. För mycket folk, för omständligt och mycket tid går bort utan attack man får så mycket uträttat.

Jag tror att människor mår bäst av att få bo där de har sin hembygd och inte måste trängas ihop med folk de inte har något gemensam tillhörighet med. Därför borde man snarare bygga ut järnvägsnätet till att bli genuina snabbtåg som går likt långa järnvägstarmar på upp till 30 mil från de större städerna med en restid på max en timme enkel resa. Då kan folk arbeta i städerna samtidigt som de kan bo ”hemma” och på så vis ökar trivseln och man slipper förtäta och bygga ut städerna än mer eftersom man har ju redan en bostad hemma vilket dessutom stoppar de galna prisuppgångarna på bostäder i storstadsregionerna som nu sker.

- Men ursprungsfrågan handlar fortfarande om urbaniseringen är ett bra sätt att kapa de förödande co2 utsläppen som hotar allt levande på jorden?

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Det här är min syn på närhet till grannarna

Urbanisering

För hundra år sedan hade man ett transportsystem som i många avseenden var överlägset det idag.
Man hade "Mjölkpallståg", regionala tåg som stannade vid ett otal hållplatser. Vid större stationer tog "Snälltåg" vid, dessa stannade bara vid ett fåtal stationer, men gick just som namnet beskriver, fort mellan dessa.
En person som bodde på vischan och skulle trettio mil bort till en annan plats på vischan, kunde alltså ta mjölkpallståget till närmaste större station, därefter snälltåget till nårheten av målet och sedan ett annat mjölkpallståg.
Till en del har regionala bussar ersatt den här möjligheten, men inte i lika stor utsträckning som bilen.
En annan sak är att det förr gick att ta med cykeln på tåget, det är nästan helt omöjligt idag.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"- Men ursprungsfrågan handlar fortfarande om urbaniseringen är ett bra sätt att kapa de förödande co2 utsläppen som hotar allt levande på jorden?"
Nej, det tror jag absolut inte!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.