Nya dieselrön

42 inlägg 0 nya
Nya dieselrön

Nu har man på DN debatt i gårdagens nummer börjat inse att man måste tillnyktra och hålla sig till Statens Väg och Trafikforsknings, VTI, nya rön och forskningsresultat avs dieselmotorns vara eller inte. I korthet menar VTI med flera andra namngivna forskare att ”dieselgate” dvs dieselmotorns eventuella skada är kraftigt överdriven och mätmetoderna ifrågasätts tillika. VTI skriver att de ohälsosamma Nox och No2 utsläppen har minskat med över 70% sedan 1990 talet samtidigt som dieselandelen har mångdubblats! Forskarna menar dessutom att de extra kostnader som Nox skapar vida understiger de fördelar som dieselmotorn har på jordens största klimathot.

-Dvs det allra viktigaste att kapa stegrande koldioxidhalter i atmosfären än att minska redan väldigt låga Nox utsläpp menar bl.a. den samlade forskareliten på tex VTI.

Forskarna skriver vidare att av Sveriges totala utsläpp av Nox är drygt 129 000 ton varav blott 18 000 ton kommer från den samlade fordonsparken, bensinbilarnas Nox utsläpp inräknade. En dieselbil i Euro6 klassen släpper ut 0,008 gram Nox per km medan en motsvarande bensinbil släpper ut hela 0,006 gram Nox per km plus mer än 60% extra Co2 utsläpp!!!

Nä, vill man skapa en bättre miljö för oss alla ska du tveklöst köpa en dieselbil som du tillika ska tanka med HVO. Då kapar du Nox utsläppen ytterligare 30% och blir till och med betydligt renare än motsvarande bensinmotor då Co2 utsläppen kapas ytterligare uppemot 93% jämfört med bensinbilen.

Dieselmotorn går en ny äkta renässans till mötes för allas vår miljös bästa!

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Oavsett så håller jag med Shogun, köpa enbart fossildrivna åkdon idag är ute. Bättre att köpa el-bilar och hybrider om man skall byta bil. Marknaden måste gå åt det hållet för vår miljö.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Det finns också forskning som visar att koldioxid är mer harmlöst än andra komponenter i avgaser.
Dieseln är snart bara kvar för tunga fordon.
Och Volvo pv,ja hur ska dom klara sig utan dieslar,kanske därav diesellobbying.

Stoor, visa mig vart du fått mer än 60% mer koldioxidutsläpp. Det tror jag inte på. Möjligtvis någonstans 15%-20%. Kör du SUV så är vinsten borta!

Med de fantastiska siffror du redovisar borde en XC60 ligga på under 50 g/km mot min octavia på ca 115... om vi nu pratar koldioxidutsläpp. Låter det för bra är det oftast inte sant.

Styggavargen wrote:
Med de fantastiska siffror du redovisar borde en XC60 ligga på under 50 g/km mot min octavia på ca 115... om vi nu pratar koldioxidutsläpp. Låter det för bra är det oftast inte sant.

Kanske kan vara läge att ta av skygglapparna och inte jämföra äpplen med fågelholkar...
Octavia mot Octavia eller XC60 mot XC60 med bensin kontra diesel, välden består av fler varianter...

*Robban

Hackenbush wrote:
Oavsett så håller jag med Shogun, köpa enbart fossildrivna åkdon idag är ute. Bättre att köpa el-bilar och hybrider om man skall byta bil. Marknaden måste gå åt det hållet för vår miljö.

En dieselbil som körs på förnybar diesel är inte fossildriven. Det är däremot en (bensin)hybrid.

6.15

Vilka fordonstillverkare godkänner att deras motorer kan köras på förnybar diesel till 100 procent?
Själv hittar jag ingen.
https://www.motormannen.se/aega-bil/miljoe/syntetisk-diesel-hvo/

leo_1 wrote:
Vilka fordonstillverkare godkänner att deras motorer kan köras på förnybar diesel till 100 procent?
Själv hittar jag ingen.

Alla personbilsdieslar i Sverige körs på förnybar dieselinblandning i olika grader men det är bara PSA som vågat säga att 100% är OK. Övriga fungerar säkert också men på "egen risk". Inblandningen av förnybar diesel kommer att öka och fler biltillverkare kommer förmodligen efter tester i vårt klimat godkänna användning till 100%, kanske med reservation för att tillsats behövs vid sträng kyla.

6.15

Anders.J. wrote:
ni censurerar inlägg här inne på duktigt vaga och helt olika subjektiva tolkningar.

Jag och de andra redigerar och raderar inlägg som bryter mot VIB´s regelverk. Vi redigerar och raderar ÄVEN inlägg som enbart skapats för att provocera. Detta är mycket lätt att identifiera och att påstå att de är "duktigt vaga" blir bara fjantigt.
Vi moderatorer är satta här för att upprätthålla någon typ av ordning och det tänker vi fortsätta med. VIB har fullt förtroende för vårat "jobb" och anser du att vi bedömningar är "duktigt vaga" så rekomenderar jag dig att ta kontakt med redaktionen.

Du behöver inte svara på inlägget Anders. Ingen mer diskusion om detta i denna tråden. Kontakta redaktionen om du/ni inte är nöjda.

Går det att diskutera ämnet?

6.15

HVO, ingen verkar vilja svara på frågorna? Ingen verkar vilja godkänna bränslet? Det är tusen konstigheter runt HVO och jag är verkligen skeptisk om detta är så bra som många "lurats" att tro. Som sagt, om saker låter lite för bra för att vara sant... så är det oftast inte sant. Jag dödförklarar inte HVO, men inga konkreta bevis visar på att det skulle ha en avgörande faktor när det kommer till miljön. Angående XC60 och Octavia, nämn någon annan bil som är lika stor som en XC60 då? (4,65 meter lång). Spelar nog ingen roll vilken vanlig bil du väljer, den kommer garanterat väga minst 500 kg mindre än XC60. Faktum kvarstår, bilar uppåt 2 ton som är en helt vanlig mellanklass bil, är det försvarbart?

Ja Pinjong. Det klart vi skall diskutera ämnet.

Ämnet är nya dieselrön och precis som du är inne på går det att tanka diesel i princip fossilfritt.

Mig veterligen kan man inte göra det med vare sig bensin eller el (där produktionen kräver mängder av energi)

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Styggavargen wrote:
HVO, ingen verkar vilja svara på frågorna? Ingen verkar vilja godkänna bränslet? Det är tusen konstigheter runt HVO och jag är verkligen skeptisk om detta är så bra som många "lurats" att tro. Som sagt, om saker låter lite för bra för att vara sant... så är det oftast inte sant. Jag dödförklarar inte HVO, men inga konkreta bevis visar på att det skulle ha en avgörande faktor när det kommer till miljön. Angående XC60 och Octavia, nämn någon annan bil som är lika stor som en XC60 då? (4,65 meter lång). Spelar nog ingen roll vilken vanlig bil du väljer, den kommer garanterat väga minst 500 kg mindre än XC60. Faktum kvarstår, bilar uppåt 2 ton som är en helt vanlig mellanklass bil, är det försvarbart?

Min Insignia är längre och väger "bara" 200 kg mindre än min XC60.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

HVO bränslet är det klimatsmartaste bränslet som man redan idag kan tanka i ALLA dieselmotorer även om den ännu inte är certifierad för alla personbilsdieslar eftersom HVO uppfyller inte svensk dieselstandard då densiteten på HVO är drygt 780 gram per liter mot dieselns 820 gram per liter. Dock uppfyller den EN 590. Dock uppfyller den den Europeiska dieselstandarden för EN590 vilket innebär att samma densitet dvs 780 gram kommer att gälla även i Sverige inom en väldigt snar framtid. Givet den Co2 reduktion / klimatnytta / klimatprestanda som man får med HVO i tanken som ligger på ca 90% jämfört med vanlig diesel. Att man sedan kapar Nox utsläppen med ca 30% gör bränslet än mer intressant. Alla dessa värden är mätt enligt from "Well to Wheel analysis". Min arbetsgivare tankar sedan några år tillbaka drygt 5 000 000 liter HVO per år enligt uppgift från inköpsansvarige dvs ALLA fordon inkl personbilar, lastbilar, entreprenadmaskiner mm körs helt problemfritt på enkom HVO.

Min Toyota Avensis diesel -16 kör jag också på enbart HVO vilket gör att bilen startar lättare på vintern och går mjukare och det bästa förutom fin klimatnytta sotar heller inte motorn / partikelfiltret igen eftersom HVO brinner men en nästan helt ren låga. Får man HVO diesel på händerna / kläderna luktar det absolut ingenting alls till skillnad från den vanliga dieseln. HVO dieseln har heller inga som helst problem med bakterietillväxt eller lagring eftersom den är helt fri från RME som ingår i den vanliga dieseln och går därför att lagra i många år utan att tappa prestanda.

https://www.neste.com/se/sv/f%C3%B6r-kunder/produkter/neste-my-renewable-diesel-hvo

http://www.preem.se/contentassets/5b08532ec6814078a78ee109351bcd51/hvo-diesel-100.pdf

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Styggavargen wrote:
HVO, ingen verkar vilja svara på frågorna? Ingen verkar vilja godkänna bränslet? Det är tusen konstigheter runt HVO och jag är verkligen skeptisk om detta är så bra som många "lurats" att tro. Som sagt, om saker låter lite för bra för att vara sant... så är det oftast inte sant. Jag dödförklarar inte HVO, men inga konkreta bevis visar på att det skulle ha en avgörande faktor när det kommer till miljön.
Jag har aldrig hört att någon skulle fått problem av att tanka HVO 100 %. Har kört till största del med HVO i 2,5 år i min VW Lupo och bilen går klart bättre än med vanlig diesel. Filtrerbarheten i kyla (CFPP) är som för vanlig diesel, alltså runt -30 grader.

Gött att man ska köpa en bil på fredag som är certifierad för HVO100.

Styggavargen wrote:
Angående XC60 och Octavia, nämn någon annan bil som är lika stor som en XC60 då? (4,65 meter lång).

Vad sägs om en XC60 bensin att jämföra med? "Samma" vikt men mer totala utsläpp bortsett från NOx
Varför åker inte du Octavia Diesel? Då kunde även du tanka HVO, åtminstone 50% om du inte vågar löpa linan helt ut, eftersom ex Preem kör med ca 50% inblandning...

*Robban

Styggavargen wrote:
Angående XC60 och Octavia, nämn någon annan bil som är lika stor som en XC60 då? (4,65 meter lång). Spelar nog ingen roll vilken vanlig bil du väljer, den kommer garanterat väga minst 500 kg mindre än XC60.

Här kommer några exempel:
Volvo XC60 D4 AWD, 4,68 , lång, väger 1971 kg
MB C-klass kombi 220d 4-matic, 4,77 m lång, väger 1835 kg.
BMW 320d xDrive touring, 4,63 m lång, väger 1765 kg
Audi A4 2.0 TDI quattro 4,72 m lång, väger 1773 kg

Skiljer alltså cirka 200 kg mellan XC60 och en "vanlig" bil med samma motorstorlek och drivlina.

Du har tagit fyrhjulsdrivna modeller, både A4 och 320 serie väger runt 1600 kg utan fyrhjulsdrift. Volvo går knappt att få utan fyrhjulsdrift eller diesel motor. Audi, BMW och Volvo har historiskt varit tyngst, och drar därmed mer. Kolla på en 10 år gammal A4 eller 320 så skall du se att de antagligen väger runt 1500 kg eller i vissa fall mindre. Man kan tycka att 1500 eller 2000 kg inte spelar roll, men det SPELAR roll! Varför biltillverkare idag "uppger fel" värden, varför dieselskandalen kom upp till ytan bottnar i problemet med allt tyngre bilar. Men det verkar vara svårt att ta in för många, jag vet inte varför det är svårt att förstå att vikten måste hållas så låg som möjligt. Men biltillverkare gör precis tvärtom i en tävlan att vara säkrast på vägen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.