HVO100, är det räddningen?

98 inlägg 0 nya

VAGis1991 wrote:

På deras hemsida står det att den är fri från palmolja men hur ska man kunna lita på det ..

Vad spelar det för roll ?

Guran wrote:
VAGis1991 wrote:
På deras hemsida står det att den är fri från palmolja men hur ska man kunna lita på det ..

Spelar roll att det är tillverkat av palmolja eller att man inte kan lita helt & hållet på att infon stämmer ?

VAGis1991 wrote:
Guran wrote:VAGis1991 wrote:
Spelar roll att det är tillverkat av palmolja eller att man inte kan lita helt & hållet på att infon stämmer ?

Du kan väl svara på båda.

”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”

Guran wrote:
”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”

Det stämmer säkert men att skövla regnskog med alla konsekvenser det för med sig för att kunna odla palmer är inget jag gärna stödjer frivilligt :)

VAGis1991 wrote:
Guran wrote:”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”
Det stämmer säkert men att skövla regnskog med alla konsekvenser det för med sig för att kunna odla palmer är inget jag gärna stödjer frivilligt :)

Men däremot mångårigt Svenskt skövlande av urskogar med naturlig mångfald för att anlägga gigantiska ensartade ”skogar” med granar planterade i rader. Det är tydligen okej?
Vad är skillnaden egentligen?
All oljeplamsodling sker ju absolut inte genom skövling av regnskog.
Jag tycker vi Svenskar i många fall borde se över vårt eget hus innan vi skall vara världssamvete och förfasa oss över hur folk i andra länder försöker få i hopp till mat för dagen.

Guran wrote:
VAGis1991 wrote:Guran wrote:”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”
Men däremot mångårigt Svenskt skövlande av urskogar med naturlig mångfald för att anlägga gigantiska ensartade ”skogar” med granar planterade i rader. Det är tydligen okej?
Jag tycker vi Svenskar i många fall borde se över vårt eget hus innan vi skall vara världssamvete och förfasa oss över hur folk i andra länder försöker få i hopp till mat för dagen.

Det är absolut inte okej det heller, det jag menade är att när man läser exempelvis att Cirkle K skriver att dom enbart säljer HVO som är tillverkat av slaktavfall och annan restprodukt från fisk etc. så hoppas man att det stämmer, där av min "fundersamhet" då jag läst att det kanske inte alltid stämmer och det mer eller mindre är omöjligt att "back-tracka" det egentliga ursprunget.

VAGis1991 wrote:
Guran wrote:VAGis1991 wrote:Guran wrote:”Oljepalmen är 4-9 gånger mer produktiv per ytenhet än till exempel raps och solros. Den är grön året runt och kräver mindre vatten, gödning och bekämpningsmedel än andra oljeväxter och man kan skörda under större delen av året.”
Det är absolut inte okej det heller, det jag menade är att när man läser exempelvis att Cirkle K skriver att dom enbart säljer HVO som är tillverkat av slaktavfall och annan restprodukt från fisk etc. så hoppas man att det stämmer, där av min "fundersamhet" då jag läst att det kanske inte alltid stämmer och det mer eller mindre är omöjligt att "back-tracka" det egentliga ursprunget.

Kör på ren eldningsolja i stället. Då ver du vad du får :)

Jag gillar tanken Bio-bränsle, men vi behöver göra den på ett hållbart sätt.
Att skövla regnskog för att bygga ut oljepalmsodlingar eller sockerrörsodlingar är inte rätt väg att gå.
Inte heller att vi gör bränsle på en plats där de tär matbrist bara för att man får bättre betalt per odlad hektar för soppa än för mat.
Samma sak när det gäller skogen, att vi inte skövlar gammelskog och blandskog för att plantera "pappersskog" eller "golvplanksskog" utan låt oss plantera skördeskog där den passar och ha virkesåkrar där.
Använd restprodukter till att göra bränsle av, inte huvudråvara.

Det finns orsaker till att vi klassat bort ren palmolja som funktionellt innehåll i HVO i Sverige och nyss även PFAD.
Dock räcker inte fiskrens och slaktavfall till ihop med rester från skogen att göra tallolja av, men om vi använder det vi kan så är det ändå positivt.
Sedan blir ju problemet med HVO, biogas, etanol och liknande att alla branscher redan intecknat den som "sin" lösning i omställningen...
Flyget - Vi skall gå över till att flyga fossilfritt
Sjöfart - Vi skall köra på biogas och svavelfri olja, gärna av biotyp
Bilar - Vi skall köra på biogas och HVO
Lastbilar & Bussar - Vi skall gå över till HVO
Arbetsmaskiner - Vi skall köra på HVO och RME

Inte heller att förglömma, som många påpekar - varför skall lilla Sverige gå först, det blir så dyrt att ställa om... redan nu är det brist på bio-bränsle och om alla skall ställa om... Ja ni fattar...

*Robban

Bra skrivet Robban!
Ibland känns det lite att gå över ån efter vatten..bara för att.
Minns på ett jobb där jag skulle tillverka sittbänkar på en skola för utomhusmiljö. Specen var acasia med fsc-stämpel. Tror vi betalade 140kr/m för plankorna. Specialbeställt från sydamerika, helt sinnessjukt! Vart ligger det miljöriktiga i att frakta virke runt halva jordklotet och betala dyrt med kommunens pengar när vi bor i ett av jordens skogstätaste länder.

Ja, mycket var bra där Robban! Sen har jag inget emot att Sverige är tidigt ute i omställningen och visar framåtanda, tror det tvärtom kan ge ringar på vattnet i form av intresse utåt för vår erfarenhet sen vilket kan ge arbetstillfälle m.m. Men det är en bitanke om det...

FXX, visst är det tokigt, Acasia är fint trä, men till "skitungar" som gärna hoppar sönder eller eldar upp så kommer ju inte träets styrka med lång tålighet att vara ute att spela någon roll, då går impregnerad Furu lika bra...

*Robban

Henrik, jag är också stark anhängare till att vi är tidiga, ser inga alls nackdelar med det, vi kommer dit och om vi är tidiga och flitiga så kommer det att ge svenska företag en bra kling i kassan, vilket är bra för Sverige.
Den "gröna ekonomin" är på stark frammarsch, vill man inte vara med får man stå på sidan och se på...

*Robban

Hej alla, vet inte i vilken tråd min fråga passar in riktigt men om någon kan tipsa om vart man kan skaffa en adapter så man kan tanka HVO från lastbilspumpen till en personbil får ni gärna hojta !

Jag köpte en 5 liters reservdunk och använder bara förlängningsröret och kastade bort själva dunken.

Förlängningsröret kanske förresten finns som en lös reservdel?

- Andra använder en avklippt 1,5 liters cola Pet flaska där man bara har skurit bort botten på flaskan.

- Jag vill minnas att Saabnisse tipsade om att Ford har en jättebra adapter som passar perfekt mellan lastbils till personbilpumpmunstycke. Kostar ca 100 kr hos Fordåterförsäljarna.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Hej alla, vill bara meddela att jag under senaste två månaderna provat både OkQ8's HVO och Cirkle k's Miles dito och har märkt av att motorn tyck gå något snålare och tystare på Cirkle K's HVO.

Någon annan som provat båda bränslena och har input?

Jag kör också på HVO100 men sedan 2014 och tankar på Preem resp OKQ8. Jag har vid något enstaka tillfälle tankat Circle K’s HVO100 Jag tycker inte att det är någon skillnad mellan dem men tankar ändå mest på Preem.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.