Dieselns framtid

51 inlägg 0 nya
Dieselns framtid

Skapar en egen tråd för denna.
Till hösten kommer flera tillverkare med nästa generations dieselbilar där man lyckas reducera NOx ordentligt.
Redan idag finns möjligheten att köra helt fossilfritt och jag spår att inom 2 år så kommer alla nya dieselbilar vara godkända för HVO och liknande bränslen.
Inom 2 år kommer vi troligen även få se denna nya reningsteknik i nya dieselbilar: https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/diesel-saving-technology-could-make-it-market-two-years

Dieselbilens framtid ser ljus ut.

Ja det är mycket spännande på gång.

Tekniken hittar som vanligt nya vägar.

Men mot radikalism står sig även vetenskapen slätt. För det är inte lösningarna som är intressanta för fundamentalisterna utan deras mål, som handlar om att stoppa alla transporter och konsumtion ö.h.t. Så nästa drev kommer bara handla om något annat, med samma desinformationskampanjer, så att nya förbud och inskränkningar kan motiveras.

Jag hoppas som sagt att jag får fel denna gång.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Även Teknikens Värld har skrivit om detta.
http://teknikensvarld.se/nya-tekniken-ska-radda-dieseln-602933/

https://m.facebook.com/colabitoil/posts/1322031184549753

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Jösses, resultatet av VW:s Dieselgate är skrämmande, här i Sverige får ägarna en valfri uppdatering

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/efter-dieselgate-har-stalls-300000-bilar-undan-i-oknen/

Dieselns framtid

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Dieselns framtid är mycket ljus. Så snart media inser vad de verkligen har ställt till det nu igen så kommer vi att få se dieselbilarna komma tillbaka starkare än någonsin med ännu lägre Nox utsläpp och med ännu snålare motorer drivna av klimatsmart diesel tex HVO och andra syntetiska dieselalternativ.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Simon no1 wrote:
Jösses, resultatet av VW:s Dieselgate är skrämmande, här i Sverige får ägarna en valfri uppdatering
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/efter-dieselgate-har-stalls-300000-bilar-undan-i-oknen/
Helt sjuka mängder bilar, men fuskar man som biltillverkare får man lida pin (tyvärr även kunderna)!

"Hur skulle stigande temperaturer kunna vara ett problem för amerikanerna? Allt de behöver göra för att få lägre temperaturer är ju att byta från Fahrenheit till Celsius."

Nu tycks traditionella media fatta vad som pågår.

Dessvärre är det nog för sent.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddp4lJ/en-halv-miljon-bilar-portas-fran-stockholm

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Sälj era bensinbilar NU innan priset sjunker, och köp dieselbil NU innan priset stiger! =)

Det är ändå snart val igen så, vi får väl se vad som händer om ett par år.

Nämen, blir det även förbud för bensinbilar? De som skulle rädda staden...

Simon, den bilden är skrämmande på flera sätt, det är åt helvete det VW gjort, inget snack om det, men nog borde man kunna göra något vettigare av så många helt fungerande bilar som är 100 gånger bättre än de gamla ras som körs omkring på vägarna världen över...

*Robban

Stoor wrote:
Dieselns framtid är mycket ljus. Så snart media inser vad de verkligen har ställt till det nu igen så kommer vi att få se dieselbilarna komma tillbaka starkare än någonsin med ännu lägre Nox utsläpp och med ännu snålare motorer drivna av klimatsmart diesel tex HVO och andra syntetiska dieselalternativ.

Nu är det väl ändå inte media som fuskade med avgasreningen, lite saklighet tack :)

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

A.L wrote:
Nu tycks traditionella media fatta vad som pågår.
Dessvärre är det nog för sent.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddp4lJ/en-halv-miljon-bilar-portas-fran-stockholm
MVH AL

Precis, bensinbilar Euro 4, nä att någon idag skulle ändra till att vilja öka utsläppen är nog inte troligt, så det är bara att ställa om sig

Valet är gjort, nu blir det C-HR hybrid ett tag framöver :)

Simon.

1. Utsläppen i Sverige ökar inte, de sjunker - trots att dessa bensin, hybrid- och dieselbilar är i drift. I stort sett samtliga komponenter och koncentrationer visar på en nedåtgående trend - trots att vi kör mer än någonsin.

2. Vi har inga problem med dålig luftkvalitet I Sverige. Vi klarar normerna både idag och imorgon enligt IVL:s olika datakörningar.

3. Kostnaden för att byta ut dessa bilar uppgår till nära 10 miljarder.

4. Vad tror du det innebär för utsläppen att producera nya fordon för att ersätta fullt fungerande?

5. Remissvaren ("experterna" som Shogun brukar åberopa annars) är emot zonerna.

Det finns inget miljömässigt, ekonomiskt eller rationellt skäl att införa zonerna. Vad det handlar om är att fixa väljare till mp innan valet.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

I USA har diesel gate gjort att hundratusentals bilar köpts tillbaka ifrån kunden och ställts på jättelika parkeringsplatser ute i ödemarken. Funderar på det en stund, återkom sedan med förklaring varför det blev så.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/efter-dieselgate-har-stalls-300000-bilar-undan-i-oknen/

A.L wrote:
Simon.
1. Utsläppen i Sverige ökar inte, de sjunker - trots att dessa bensin, hybrid- och dieselbilar är i drift. I stort sett samtliga komponenter och koncentrationer visar på en nedåtgående trend - trots att vi kör mer än någonsin.
2. Vi har inga problem med dålig luftkvalitet I Sverige.
3. Kostnaden för att byta ut dessa bilar uppgår till nära 10 miljarder.
4. Vad tror du det innebär för utsläppen att producera nya fordon för att ersätta fullt fungerande?
5. Remissvaren ("experterna" som Shogun brukar åberopa annars) är emot zonerna.
Det finns inget miljömässigt, ekonomiskt eller rationellt skäl att införa zonerna. Vad det handlar om är att fixa väljare till mp innan valet.
MVH AL

”Men både bensindrivna bilar och bilar som går på diesel, som också säljs i stora mängder nuförtiden, har blivit mer bränsletörstiga. Det gör att snittresultatet när det gäller utsläppen 2017 ligger på ungefär samma nivå som året innan.

För att nå klimatmålet år 2030, året som riksdagen beslutat att de fossila utsläppen ska ha minskat med 70 procent, måste utsläppen minska med i snitt åtta procent varje år fram till dess. Förra året
minskade dessa enbart med två procent.”
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6894541

Previa, då hjälper det ju inte med att välja bort dieselbilar och välja bensinbilar, som just nu är vad media basunerar ut, då ÖKAR vi ju de fossila utsläppen.
Det som media just nu har jobbigast med är att de bara klarar av att rapportera en sak i taget för att annars blir det kaos.
Bensinbilar är farliga - E85 är räddaren!!!
E85 är orsaken till mackdöden!!!
CO2 för oss mot domedagen!!!
Dieselbilar är räddningen för miljön!!!!
VW fuskar med NOx, folk dör!!!!
Dieselbilar är rena NOx-bomberna!!!!
Dieselförbud i städerna!!!
500000 bensinbilar blir förbjudna i städerna!!!!!

Vad gäller nästa vecka?

*Robban

EnannanRobban wrote:
Previa, då hjälper det ju inte med att välja bort dieselbilar och välja bensinbilar, som just nu är vad media basunerar ut, då ÖKAR vi ju de fossila utsläppen.
Det som media just nu har jobbigast med är att de bara klarar av att rapportera en sak i taget för att annars blir det kaos.
Bensinbilar är farliga - E85 är räddaren!!!
E85 är orsaken till mackdöden!!!
CO2 för oss mot domedagen!!!
Dieselbilar är räddningen för miljön!!!!
VW fuskar med NOx, folk dör!!!!
Dieselbilar är rena NOx-bomberna!!!!
Dieselförbud i städerna!!!
500000 bensinbilar blir förbjudna i städerna!!!!!
Vad gäller nästa vecka?

Ja det skall bli spännande att se. Men något blir det och det är som enannanRobban skriver, man klarar bara en sak i taget och då är det bara den frågan som gäller.
Själv tycker jag det är kul när miljödebatten kommer ned på individnivå. Som i SVT-programmet "Storuman forever". Mycket intressanta människor med olika miljöavtryck och vilja att förändra sitt miljöbeteende.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

PREVIA: Det Trafikverket lägger fram är inget argument för att införa miljözoner i tätort, eller skrota ut fullt fungerande bilar och producera nya (med nya utsläpp som följd).

Det Trafikverket säger är att det krävs ganska drastiska förändringar av vårt resande och i vårt sätt att transportera varor för att vi skall nå utsläppsmål av växthusgaser år 2030. Växthusgaserna är inget som är av intresse för att motivera miljözoner.

Ingenstans i underlaget framgår det att miljözoner kommer att resultera i att utsläppsmålen för växthusgaser uppnås år 2030. Det gäller för övrigt inte bara Trafikverket utan är ett faktum i samtliga remissvar och i IVL:s beräkningar.

Så PREVIA;s länk är irrelevant för diskussionen om NOx och PM 2.5 eftersom den inte handlar om lokal luftkvalitet. Den handlar istället om globala utsläpp, d.v.s (främst)koldioxid.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Styggavargen wrote:
I USA har diesel gate gjort att hundratusentals bilar köpts tillbaka ifrån kunden och ställts på jättelika parkeringsplatser ute i ödemarken. Funderar på det en stund, återkom sedan med förklaring varför det blev så.
https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/efter-dieselgate-har-stalls-300000-bilar-undan-i-oknen/

Noterar att Styggavargen inte läser vad som skrivs i en tråd. Länken han refererar till finns redan i #5. Tips till Styggavargen: läs vad som skrivs - kommentera därefter.

EnannanRobban wrote:
Nämen, blir det även förbud för bensinbilar? De som skulle rädda staden...
Simon, den bilden är skrämmande på flera sätt, det är åt helvete det VW gjort, inget snack om det, men nog borde man kunna göra något vettigare av så många helt fungerande bilar som är 100 gånger bättre än de gamla ras som körs omkring på vägarna världen över...

+1 på det!

Det sorgliga är ju att dieseldrevet i media och hos politiker skapat panik hos många bilägare. Folk som bor på landsbygden och aldrig åker till Stockholm pratar ändå om att byta bort sin dieselbil, "medans man får nåt för den". Många har redan gjort det. Det dom köper istället är bensinbilar. Vet en som bytte sin diesel SUV till en ny bensin SUV. Vore bra om debatten blev mer sansad och om politiker lät bli att lägga sig i sånt dom inte begriper. Skapa regler som håller över tid och sätt gränser för utsläpp, men lägg er inte i vilket bränsle som ska användas. Det hattande vi upplevt på senare år vinner ingen på.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.