Diesel eller bensin - alternativ

124 inlägg 0 nya
Diesel eller bensin - alternativ

Jag har en fråga som somliga här har ett tvärsäkert svar på - tror jag.

Jag har en bensinbil och en dieselbil till mitt förfogande, bägge har samma effektuttag. Bensinaren väger ca 1,5 ton och dieseln väger ca 1,9 ton. På sommaren bor vi ute på Tjörn och därmed har jag 5 mil till min arbetsplats.

Nu till problemet: vilken bil ska jag ta för min resa till kontoret? Bensinaren drar ca 1,0 liter/mil, dieseln ca 0,5 liter/mil - mätt vid körningen som beskrivits. (Ja, dieseln är lite modernare.)

Bensinbilen är en Euro 4, dieseln en Euro 6.

Om ni nu rekommenderar det ena eller det andra - vad ska jag göra med det som blir över? Skrota dieseln eller skrota bensinaren?

Jag ser fram emot kloka kommentarer kring detta. NOx och annat inräknat.

Vilken trivs du bäst med?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Vilken trivs du bäst med?

Bensinaren.

Vilken trivs du bäst med i snöstormen eller när du skall till residenset i Vemdalen?

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

A.L wrote:
Vilken trivs du bäst med i snöstormen eller när du skall till residenset i Vemdalen?
MVH AL

Dieseln.

Jag misstog mig: det var ingen som hade någon åsikt om diesel kontra bensin - och det där med högbyggda bilar - som hade en åsikt. Således kan vi återgå till normaltillståndet - marknaden styr.

Hahahaha, underbart!

*Robban

Diesel doftar karl ;-)

Full gas - sparar tid.

Jag trivs och mycket nöjd med bensin än diesel!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Sälj båda och köp en Passat GTE eller Audi A4 G-Tron ;)

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

A3 Sportback g-tron kostar från 254.000 kr. Audi A4 Avant g-tron finns ingen pris ännu.
Passat Sportscombi GTE kostar från 431.900 kr.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

He-he .. Det är på g .. fast från lite oväntat håll.
.
Jag tycker ff du innerst ska njuta mest av dieseln. Den luktar såsom kvinnor vill. Och sedan kan du ju köra bensinaren för syns skull :-D

Full gas - sparar tid.

Audi A5 SB wrote:
Jag misstog mig: det var ingen som hade någon åsikt om diesel kontra bensin - och det där med högbyggda bilar - som hade en åsikt. Således kan vi återgå till normaltillståndet - marknaden styr.

Du har inte misstagit dig. Men vederbörande "troll" (använder dessutom minst två olika nick vilket är förbjudet enligt forumreglerna) vill inte ta en sådan diskussion.

Jag har i artikeln http://www.vibilagare.se/nyheter/vw-chef-erkanner-bedrageri efterlyst ett konkret alternativ till dieseln, där signatur "Leo" förespråkar ett storskaligt tätortsförbud. Men han vägrar att presentera något substitut till dieseln, hur mycket man än frågar vilket som är alternativet och varför.

Det tycker jag är svagt och indikerar troll snarare än en individ som vill föra ett tankeväckande resonemang.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Kör du på förnyelsebar biodiesel som HVO, är dieselbilen klart miljövänligare än bensinbilen alla dagar i veckan!

Av de två tycker jag inte det handlar om bränsletyp, mera om tur med väder, humör och hur kontot för kul står sig för tillfället.
Dieseln, Audin är ju mest vettig överlag, men i kontrast då lite aning tråkig. Mercedesen bensin är ju inte direkt en pendlarbil .. men när vädergudarna tillåter är det också helt okay att njuta av pendlingen.
Så, noll skrotning, behåll båda och lev med ett brett leende.

John2008 wrote:
Kör du på förnyelsebar biodiesel som HVO, är dieselbilen klart miljövänligare än bensinbilen alla dagar i veckan!

Förklara gärna det för Vargen/Leo i artiklarna.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

John2008 wrote:
Kör du på förnyelsebar biodiesel som HVO, är dieselbilen klart miljövänligare än bensinbilen alla dagar i veckan!

Är alla dagens dieslar certifierade för att kunna köra HVO? Och var tankar man detta?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Vad jag vet är det idag bara den franska PSA-gruppen (Citroën, DS och Peugeot) som godkänt 100 % HVO. Men andra personbilstillverkare verkar vara på gång för godkännande. Ingenting behöver byggas om eller vara special i bilen för att man ska kunna tanka HVO.

Själv har jag en VW Lupo som jag under två år kört på HVO utan några som helst problem och bilen går bättre och känns piggare med enbart HVO i tanken. Det man ska tänka på är att välja HVO utan palmolja och biprodukten PDFA. Drivmedelskedjan Qstar har HVO utan detta.

Även Preem och OKQ8 har palmolje och PDFA fri HVO diesel. Jag kör min diesel Toyota på HVO.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Har även sett det på Statoil men inte använt det hittills.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Med tanke på alla igensatta filter osv som det rapporterades om förra året så är jag imponerad om folk vågar köra HVO utan att tillverkaren certifierat bilen för det.
Men det verkar ju enligt uppgift på nätet vara bättre utsläppsmässigt så det är ju bra att det nyttjas.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.