Bensindriven parkeringsvärmare Service/ Skötsel?

63 inlägg 0 nya
Bensindriven parkeringsvärmare Service/ Skötsel?

Jag har beställt bil med bränsledriven parkeringsvärmare och undrar om det krävs nån service på den?
Har haft en eberspächer tidigare men den beckade ihop och drog ur batteriet enda/första gången jag behövde den.
Så jag fick vara utan,hade elvärmare oxå ( beg Ford Sierra -84 så det var längesedan)
Jag har läst nu på senare tid att den ska köras 1-2 ggr i månaden året runt,men ingen service alls??

Jag har haft ett antal bilar med bränsledrivna parkeringsvärmare som har fungerat utan problem och service, bara man är noga med att köra den 1-2 ggr i månaden året runt som du redan vet.

Kör på, tänk på att köra bilen lika länge som du kör värmaren som tumregel för att hålla batteriet i bra nivå.
Är det en ny bil kommer batteriet att fungera länge, är det en begagnad skulle jag be dem kolla batteriets status med ett belastningsprov direkt.
Ingen service behövs, den går till den inte går ;-)
Lycka till i värmen!!

*Robban

En batteriladdare är bra att ha, min erfarenhet är att det inte alltid räcker med att köra lika länge som man har använt värmaren. Köpte ny bil i vintras och behövde ladda batteriet efter ett halvår trots att jag kör ca 40 min till jobbet.

Axel wrote:
En batteriladdare är bra att ha, min erfarenhet är att det inte alltid räcker med att köra lika länge som man har använt värmaren. Köpte ny bil i vintras och behövde ladda batteriet efter ett halvår trots att jag kör ca 40 min till jobbet.

Mycket klok kommentar. Har samma erfarenhet.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Är det nån kvalitetsskillnad på Webasto och Eberspächer?

Friskus, skall du eftermontera eller är det en originalmonterad?
Som färgad av det ena märket skulle jag säga att det är två bra fabrikat med bra produkter. Båda har liknande bekymmer med vattenpumpar då de råkar använda samma till vissa modeller...

Gällande batteristatus så fortsätter jag att rekommendera en CTEK Battery Sense för att få koll på batteriets kapacitet, några väl investerade hundringar om man har värmare!

*Robban

Friskus1 wrote:
Är det nån kvalitetsskillnad på Webasto och Eberspächer?

Förr var skillnaden att Webasto hade kombinerat tänd-och glödstift och det gav en snabbare tändning än Eberspächer som endast hade glödstift.
Hur det är idag vet jag inte, har inte haft en Eberspächer på länge.
När jag tänker efter vet jag inte vad som sitter i Mondeon, den har alltid fungerat, men jag ska kolla.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nisse, om den är originalmonterad så är det en Webasto.

*Robban

EnannanRobban wrote:
Friskus, skall du eftermontera eller är det en originalmonterad?
Som färgad av det ena märket skulle jag säga att det är två bra fabrikat med bra produkter. Båda har liknande bekymmer med vattenpumpar då de råkar använda samma till vissa modeller...
Gällande batteristatus så fortsätter jag att rekommendera en CTEK Battery Sense för att få koll på batteriets kapacitet, några väl investerade hundringar om man har värmare!

Beställde den i pkt med dragkrok
(Opel Insignia) Verkar finnas 2 olika utföranden på iaf fjärrkontrollen...

Insignian har ju anslog voltmeter men jag tror iofs att den är för diffus för att man skall få känslan för batteriststusen men den kanske funkar. Annars så är det som folk skriver.
Det verkar vara mest webasto orginalmomonterat nuförtiden mot tidigare ebersprecher.
Har haft båda sedan 2000 och sällan eller aldrig problem.
Men använd den hela vintern i autoläget och starta på timer eller på telefon appen så motor och cupe är varm hela vintern.
Det finns dom som snålar in men motorn drar mindre, mår bättre, och förhoppningsvis miljön och även du och gumman kliver in i varm och skön bil hela vintern.
Sedan vädrings läget på sommaren!!! man trycker igång webaston på dosa eller app som då bara kör fäckten och då har den vädrat ut värmen ur cupen på 5-10 minuter och när men kliver in i bilen en varm soldag är den sval och skön.
Bara positivt med webasto.
Jag har aldrig förstått hur man kan köpa bil utan webasto, men det man inte vet eller förstår mår man inte illa av.
Bensinare såg jag, spännande. Du får ge lite feedback senare .
Hur mycket kostade dragpaketet.
Visst var det bra pris?
Lycka till med bilen. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

EnannanRobban wrote:
Nisse, om den är originalmonterad så är det en Webasto.

Ok då är det kanske därför den aldrig krånglat :-)
Jag har haft Eberspächer i ett par Saabar och den ena var det mycket trassel med.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På tal om krångla. Om vi säger back in the days så var det bara fläckt värmare med cirkluft i cupe och man värmde vattnet via en separat avgas växlare som rostade sönder men då pratar vi 80-90 tal.
Tror sedan 00 så är dom typ som i dag men lite sämre.
Det har blivit bättre komponenter och bättre kontakter och mindre fuktkänsliga komponenter.
Förr sattes dom in i första bästa utrymme under huven, har sett instalstioner i hjulsprutet.
Jag har fått gräva bort grus för att hitta igen värmaren.
Det är betydligt vettigare helhets instalstioner o dag och som på vag så sitter dom skyddade från allmän dynga.
Man behöver nog inte vara orolig nuförtiden. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Insignian har ju anslog voltmeter men jag tror iofs att den är för diffus för att man skall få känslan för batteriststusen men den kanske funkar. Annars så är det som folk skriver.
Det verkar vara mest webasto orginalmomonterat nuförtiden mot tidigare ebersprecher.
Har haft båda sedan 2000 och sällan eller aldrig problem.
Men använd den hela vintern i autoläget och starta på timer eller på telefon appen så motor och cupe är varm hela vintern.
Det finns dom som snålar in men motorn drar mindre, mår bättre, och förhoppningsvis miljön och även du och gumman kliver in i varm och skön bil hela vintern.
Sedan vädrings läget på sommaren!!! man trycker igång webaston på dosa eller app som då bara kör fäckten och då har den vädrat ut värmen ur cupen på 5-10 minuter och när men kliver in i bilen en varm soldag är den sval och skön.
Bara positivt med webasto.
Jag har aldrig förstått hur man kan köpa bil utan webasto, men det man inte vet eller förstår mår man inte illa av.
Bensinare såg jag, spännande. Du får ge lite feedback senare .
Hur mycket kostade dragpaketet.
Visst var det bra pris?
Lycka till med bilen. :)

Tack, ja det blev 165 hk, automat och "kombi" och lite "lull lull"
Pkt pris på drag och parkeringsvärmare 9900kr Hade jag tagit bara parkerinsvärmaren så hade den kostat 14900 och infällbar dragkrok 8500kr

Friskus1 wrote:
mso 1000 wrote:Insignian har ju anslog voltmeter men jag tror iofs att den är för diffus för att man skall få känslan för batteriststusen men den kanske funkar. Annars så är det som folk skriver.
Det verkar vara mest webasto orginalmomonterat nuförtiden mot tidigare ebersprecher.
Har haft båda sedan 2000 och sällan eller aldrig problem.
Men använd den hela vintern i autoläget och starta på timer eller på telefon appen så motor och cupe är varm hela vintern.
Det finns dom som snålar in men motorn drar mindre, mår bättre, och förhoppningsvis miljön och även du och gumman kliver in i varm och skön bil hela vintern.
Sedan vädrings läget på sommaren!!! man trycker igång webaston på dosa eller app som då bara kör fäckten och då har den vädrat ut värmen ur cupen på 5-10 minuter och när men kliver in i bilen en varm soldag är den sval och skön.
Bara positivt med webasto.
Jag har aldrig förstått hur man kan köpa bil utan webasto, men det man inte vet eller förstår mår man inte illa av.
Bensinare såg jag, spännande. Du får ge lite feedback senare .
Hur mycket kostade dragpaketet.
Visst var det bra pris?
Lycka till med bilen. :)
.
Tack, ja det blev 165 hk, automat och "kombi" och lite "lull lull"
Pkt pris på drag och parkeringsvärmare 9900kr Hade jag tagit bara parkerinsvärmaren så hade den kostat 14900 och infällbar dragkrok 8500kr

Ja det är verkligen kungligt bra och prisvärt.
Tänk dom som köper bilar från Asien eller franskt och måste sätta in 220v värme för nästan samma pengar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Voltmeter i bilen säger inget om batteristatusen egentligen då du oftast har bilen igång och då visar den laddspänning.
Vad en CTEK Battery Sense gör är att den loggar hela tiden så att du kan se hur batteriet mår ex på morgonen en kall dag, innan du gör något annat eller hur lågt värmare har kört ner batteriet samma kalla vinterdag. Bra att se om det är dax att ladda eller om batteriet inte klarar av att komma tillbaka och det kanske är dax att byta, INNAN det bottnar... Men vi är alla olika.
Friskus, då får du en Eberspächer i din Opel!

*Robban

Helt rätt robban
En sådan sense måste vara suverän.
Men man kan få en fingervisning erfarenhetsmässsigt av en bra voltmeter innan man vrider igång motorn men såklart inte bra

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

EnannanRobban wrote:
Voltmeter i bilen säger inget om batteristatusen egentligen då du oftast har bilen igång och då visar den laddspänning.
Vad en CTEK Battery Sense gör är att den loggar hela tiden så att du kan se hur batteriet mår ex på morgonen en kall dag, innan du gör något annat eller hur lågt värmare har kört ner batteriet samma kalla vinterdag. Bra att se om det är dax att ladda eller om batteriet inte klarar av att komma tillbaka och det kanske är dax att byta, INNAN det bottnar... Men vi är alla olika.
Friskus, då får du en Eberspächer i din Opel!

CTEK Battery Sense verkar vara ett smart val Robban. Jag tänker i alla fall investera i en sådan och få lite koll på batteriet på vintern när man kör med bränslevärmaren titt som tätt.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Fast appen till Battery Sense är ju inte direkt den som fått högsta betyg i Googles Play-butik....

mso 1000 wrote:
Ja jag skall också köpa en sådan då jag använder värmaren minst morgon och afton.
Sedan är det kul att ha koll och få grafer i en app :) men grejen är väl att den där gången i -27 grader det är då man vill veta att man verkligen har bra batteristatus.
Varje vinter kablar jag igång bilar i fjällen som har dåliga batterier utan att dom visste det.
495:- http://www.ssbilbehor.se/ctek-batteriladdare-1/ctek-tillbehor/ctek-ctx-battery-sense?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.