1,8 miljoner bilar hotas av dieselpersonbilsförbud av EU!

71 inlägg 0 nya
1,8 miljoner bilar hotas av dieselpersonbilsförbud av EU!

Överraskande vändning i spåren av dieselgate för Sverige.
"EU-kommissionen kräver i ett brev till näringsminister Mikael Damberg att Sverige snabbt massåterkallar smutsiga dieselbilar. Syftet: Slippa dieselförbud i städerna. Men från regeringen har det varit tyst. Nu hotar dieselförbud för 1,8 miljoner dieselbilsägare. Det kan slå hårt mot hela bilindustrin och bilägarna."
Bakgrund:
"Bakom brevet ligger insikten att dieselbilarna som godkänts av EU:s avgastest, är mycket smutsigare i vanlig körning. Skandalen, som kallas dieselgate, uppdagades i september 2015 med Volkswagens bilar där man fann fuskmjukvara. Men även dieselbilar från Mercedes, Renault och Opel befanns släppa till 40 gånger mer kväveoxid ute på vägarna än i testlabben - utan att fuska.

Under sommaren 2017 tillkom oberoende tester där dieselbilar med senaste miljöklassningen, euro 6, släppte ut nära 5 gånger mer än i testlabben. Svensktillverkade Volvo XC90 beslogs med att släppa ut nära 16 gånger mer."

Äntligen är EU på rätt spår! Intressant att få följa utvecklingen vidare..

https://www.svd.se/eu-kravet-pa-sverige-massaterkalla-dieselbilar

Detta krav har Mikael Damberg suttit o tryckt på sedan den 17 juli i år medans folk köpt tunga, hästkraft starka dieselpersonbilar för fullt!

Ta Volvo Xc,90 tex som släpper ut 16 gånger mer än miljöklassade tillåter..

Men av de 1,8 miljoner dieselbilägarna är det nog bara ett fåtal som är intresserade av att köra i Gamla Stan. Det har inget praktiskt värde att åtgärda majoriteten av bilarna.

6.15

Det var länge sedan det var tillåtet att köra bil i Gamla stan för en privatperson. Prova och återkom med en resultatredovisning!

OK, jag provar att googla:

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Sarskilda-trafikregler/Gamla-stan-/

6.15

Myndigheterna har utformat krav och regler kring hur motorerna skall prestera givet ett visst testförfarande.

Tycker man sedan att detta inte stämmer överens med verkligheten får man ändra på testmodellen. Det är knappast biltillverkarnas ansvar att hjälpa inkompetenta myndigheter med att utforma korrekta certprov.

I övrigt är att notera att artikeln hänvisar till diesel - framför verkligheten som rör fossildrivna motorer.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Håller med om att det i grunden är testmetoden som skapar dessa diskrepanser emellan testvärden och värden i verklig trafik så att återkalla bilar som trots allt passerat myndigheternas testmetoder känns lite märkligt.

A.L wrote:
I övrigt är att notera att artikeln hänvisar till diesel - framför verkligheten som rör fossildrivna motorer.

Precis så! Leo, som så många andra, är ett offer för medias agendasättande journalistik. Det är inte lätt att vara informationskonsument i dagens Sverige.

Märkligt agerande även av aktuell EU-kommisionär när bilarna uppfyller de utsläppsregler som gäller och under det gällande testförfarandet. Att verkligheten är en helt annan har vi ju vetat länge men biltillverkarna har ju trots allt bara myndigheternas normer och testförfaranden att förhålla sig till. Att komma i efterhand och i princip underkänna sina egna normer och sen lägga ansvaret på biltillverkarna känns mycket märkligt - även om biltillverkarna inte heller är några duvungar utan historiskt har gjort allt för att hålla nere kraven i myndigheternas normer.

Jag tror en hake är just att det faktiskt fuskats. Att man använt en helt annan motorstyrningsmjukvara mot den sedan levererade bilen.

I Tyskland gav myndigheten BMW, AUDI, Mercedes mfl. Och respektive bilägare ett tidskrav.
Man fick ett år på sig att åtgärda fordonen via mjukvaruuppdatering som tillverkarna påstod skulle fixa problemet så att de uppfyller den utsläppsnivåer som de godkänts för annars upphör rätten att framföra fordonet på tyska vägar.
Går sådär råkar jag veta..
Så borde vi göra här också. Omedelbart!

Pi, det är ju just det dom inte gör! Uppfyller de villkor som gällde när de godkändes av myndigheten, såldes till konsument och marknadsfördes.
Tror X.. har rätt.
Inte skulle en ny XC90 tex släppa ut 16 gånger mer Nox i verklig trafik om den från början uppfyllde vad den blev godkänd för.
Nyligen uppmätt på seriöst sätt.

Finns ju bara ett sätt att kolla om de uppfyller kraven, ta in dem i testlabbet igen och gör ett omtest enligt de parametrar som gäller vi certifiering, ingen annat är ju ställt som krav på nuvarande fordonspark.
Testa gärna i egna cykler, med aggregat på dragkroken i verklig trafik osv, men det är egentligen helt oväsentligt eftersom de skall klara av det som görs i testlabb. Misslyckas de där så är det ett problem.

*Robban

Leo. Om myndigheter utformar testmetoder som inte anses spegla verkligheten så bör man ändra på villkoren i dessa moment. Det är som sagt inget biltillverkarna kan göra retroaktivt - oavsett vilken del av utsläppen som vi pratar om. Det du sannolikt har missat är det som kallas för repeterbarhet. Det finns ett intervall (vanligen en eller två standardavvikelser i respektive riktning om Leo känner till grundläggande statistik) där minst 95% eller 99.7% av en slumpvis utvald motor i populationen behöver hamna vid ett stickprov.

Därutöver kan tilläggas att det inte är svårt att hitta moment eller miljöer där motorer eller andra delar av utrustningen inte fungerar så som man marknadsfört den. Det gäller allt från ljus, farthållare till säkerhetsutrustning och utsläpp.

Så åter: skilj på testmetod, resultat, repeterbarhet samt vad regleringarna omfattar (invändningar gäller nämligen samtliga fossildrivna motorer).

Precis som nämnts ovan är det alltså bara att göra nya test och se om gränserna överskrids. Om inte är det inte tillverkarens ansvar.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

Förutsägbarhet har vi inte i sverige,köp en etanolbil,köp en dieselbil.
Snart kanske vita bilar förbjuds för att dessa syns dåligt i snö,vem vet.
Förutsägbarhet!
Nä,testkör rullande landsväg och förbjud dom smutsigaste bilarna,det är bra när pengar rullar...

Swemba wrote:
A.L wrote:I övrigt är att notera att artikeln hänvisar till diesel - framför verkligheten som rör fossildrivna motorer.
Precis så! Leo, som så många andra, är ett offer för medias agendasättande journalistik. Det är inte lätt att vara informationskonsument i dagens Sverige.

Ja det är beklagligt. Å andra sidan är det inte särskilt svårt att ta reda på fakta genom att själv söka efter information.

Det avgörande är dock om man verkligen vill veta hur saker förhåller sig eller istället föredrar att driva en tes som man, antingen medvetet eller omedvetet, tycker är bättre.

I dessa trådar kan vi ju oftast se att några få både blundar och håller för öronen.
[Redigerad: Det sista var onödigt och enbart provocerande och därför redigerat. Håll dig ifrån sådant! //Deeds]

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

leo - oavsett om både du och jag tycker att förbrukning och därmed utsläppsnivåer är alldeles för höga i verklig trafik jämfört med de siffror som biltillverkaren refererar till så är det precis som bl a Robban och A.L skrivit. Och "VW-fusket" var väl i grunden relaterat till NOx-utsläpp vilka är reglerade i USA men i EU har vi ju fokuserat på CO2-utsläpp så nåt direkt fusk relativt testnormen är jag osäker på att det egentligen har skett inom EU. Men nya testnormer är ju på väg och förhoppningsvis kan vi få lite mera rättvisande siffror - vad nu detta egentligen är eftersom vi kör på olika sätt och under olika yttre förhållanden. Biltillverkarna har inte annat än att förhålla sig till myndigheternas uppsatta normer och dessa kan man ju inte ändra retroaktivt oavsett hur gärna man skulle vilja.

Nu ser det ut som att dieselpersonbilar blir en "het potatis" som politiskt spel också! Då kan vad som helst hända..
https://www.svd.se/moderaternas-dieselkritik-regeringen-flyr-sitt-ansvar
Damberg som ansvarig för Dieselgate? Tja värre saker har hänt.

Vad är problemet? Det kommer hela tiden nya förhållanden som gör att man måste anpassa sig till de nya reglerna som gäller. Bara för att du har köpt en dieselbil, så har du inte frikort mot alla förändringar som kan komma i samhället för all framtid.

Är inte konstigare än fastighetsskatt eller olika förarbevis eller rökförbud, etc etc.

SAIK FOR LIFE!

Fokusförskjutning kallar jag det.
Vem minns inte hur Fritidsresors Lottie Knutsson, som sänt tusentals kunder till Thailand på julsemester, då tsunamin slog till, lyckades få UD och utrikesministern bli ansvariga för det hela, ministern som knappt visste var det låg..och framförallt inte hade en aning om hur många resebranschen sänt dit.

Brukar normalt inte försvara bilindustrin men i detta fall har man som redan sagts åtskilliga gånger redan följt det regelverk som våra politiker satt upp - vad mera kan dom göra.
Regelverk och främst mätnormerna har nog lämnat en del övrigt att önska men nu är det som det är. Det går ju inte att införa andra regler retroaktivt - är det så svårt att förstå ?
Att det däremot kommer nya, hårdare regler kan vi givetvis räkna med och likaså andra sätt att mäta vid certifieringarna men dessa förändringar kan ju inte gälla redan godkända och producerade fordon - oavsett vad politikerna käbblar om. Att oppositionspartier alltid vill sätta åt den konstellation som regerar är ju inte direkt nåt nytt men det innebär ju inte att oppositionen jämt har på fötterna i sin kritik.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.