Volvo stryper

97 inlägg 0 nya
Volvo stryper

DI wrote:
Precis som utlovat stryper Volvo Cars bilarnas toppfart till 180 km/tim. Alla nya bilar som levereras har spärren installerad.

”Våra hjärnor är inte konstruerade för höga hastigheter”, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

Med tanke på diskussionen om bilars alltmer tillfogade sport-attribut borde en sänkt toppfart innebära att Volvo-bilarna nu utrustas med billigare däck etc. Eller tänker jag fel?

Hamstrarna har tagit slut pga hamstring.

Kanske, det borde ju iaf vara möjligt att göra det. Om det bara är nackdelar med högfartstypade däck, förutom att de klarar höga farter då, så känns det som något de borde göra och 99% av biököparna skulle uppskatta.

Ja egentligen är väl gränsen på 180 km/tim bara en tillfällig markering från Volvos sida. EU har beslutat att ISA ska införas från 2022 och då finns det en teknisk möjlighet att begränsa bilars högsta hastighet till 120 km/tim i Sverige. Hänger väl på politiken om/när detta praktiskt införs.

Då behövs definitivt inga högfartsdäck.

https://www.bytbil.com/nyheter/nya-eu-lagen-kommer-strypa-din-bil-16081

Hamstrarna har tagit slut pga hamstring.

När exakt 2022 ska ISA tas i bruk? Och gäller det bilar producerade från det datumet eller?
Jag har tänkt att byta bil runt mars-april 2022, men kommer då troligen beställa min bil i slutet av 2021.
Vill ju helst undvika några ISA-fasoner.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
När exakt 2022 ska ISA tas i bruk? Och gäller det bilar producerade från det datumet eller?
Jag har tänkt att byta bil runt mars-april 2022, men kommer då troligen beställa min bil i slutet av 2021.
Vill ju helst undvika några ISA-fasoner.

Nu är du väl mycket fånig bejje! Vad skulle du ha för nackdel av att köpa en bil som kan köra i max 180 km/t i Sverige?
Skall du köra till morsan i Östersund än gång till?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

I maj 2022 blir ISA obligatoriskt för nya bilmodeller och från maj 2024 för existerande.

Hamstrarna har tagit slut pga hamstring.

Det lör fungera minst lika bra som hastighetsspärren på den baltstatslastbil jag höll lagom fart, mellan 100-110 km/tim, bakom för någon månad sedan.
Och ”trimfirmor” som slår av ISA lär dyka upp lika säkert som amen i kyrkan.
Så Bejje du behöver inte vara orolig, du kan helt säkert kunna köra för fort även i framtiden.
Själv suktar jag lite efter en bil med fartspärr på 250km/Tim. Dock 100km/Tim mer än jag ytterst sällan kör. Det räcker väl att bilen går i 150, men har bra prestanda för omkörningar.

Guran har rätt. Det kommer säkert att gå att manipulera ISA-tekniken i bilen. Men det blir förmodligen ett illegalt ingrepp som samtidigt medför att bilens försäkringar upphör. Så viss risk medföljer en sådan handling.

Hamstrarna har tagit slut pga hamstring.

Inget är bestämt ännu så datum är inte satt. För mig så känns det som att det ligger många år fram, skulle tippa på minst 10 år.
Kapitalismen styr världen och vilken kapitalism människa vill köpa en ny sportbil som går lika fort som en Skoda???

Mja, att ISA plus andra säkerhetshöjande detaljer ska in i nya bilar har EU-parlamentet beslutat. Det gäller således för bilar som säljs inom EU. Marknader är reglerade i hela världen, även i det kapitalistiska USA.

Hamstrarna har tagit slut pga hamstring.

Jag skulle inte märka om min bil hade en spärr vid 180. För 15 år sen hade jag blivit galen på det. Det skiljer sig åt hur jag kör nu och då.
Däremot vill jag gärna kunna ändra hastighet relativt raskt.

Det var många år sedan som jag såg siffran 180 tangeras på min hastighetsmätare. Så jag skulle inte ens märka det. Min nästa bil får 150 som toppfart, kommer inte märka det heller...

*Robban

Handen på hjärtat, vem har användning för en bil i Sverige som gör mer än 180km/h? Den som räcker upp handen på det och säger ja, måste vara totalt oansvarig enligt mitt tycke. Att skylla på att det kan hända något som gör att man måste köra så fort, nej det tror jag faktiskt inte på. Då är det väl lika bra att ringa 112 och begära hjälp i så fall.

Jag kunde inte bry mig mindre.
Kör sällan över 12-13 och men har faktiskt testat 1,0 trepipen till 195 en gång efter en omkörning norr om Gävle.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Om man roar sig med att åka på bana ibland kanske det skulle vara lite irriterande, men då köper man väl inte en Volvo.;)

mso 1000 wrote:
Jag kunde inte bry mig mindre.
Kör sällan över 12-13 och men har faktiskt testat 1,0 trepipen till 195 en gång efter en omkörning norr om Gävle.

Så fort åkte inte ens jag i min förra bil trots att den skulle vara god för 235. Den nya ska vara spärrad vid 250, men det kommer nog aldrig prövas, om det inte blir riktigt bra is med lite snö nått år.

Senaste bil jag kollade toppfart på var min e-up. Den gjorde 135 och det märkte jag endast just när jag provade.

Jag kan ärligt erkänna jag är så barnslig fortfarande att jag trots körkort i 26 år och otaliga olika bilar fortfarande "toppar" alla mina bilar. Min nuvarande gör 262 på mätaren....
Sen tillhör jag dem som anser att en omkörning ska ske så fort som möjligt, dels så att jag är på motsatt sida kortast möjliga tid och dels för att ge fler möjligheten att hinna om, (finns inget mer irriterande än de som segar sig om så just bara de hinner om), så att strypa bilen redan vid 130-150 som en del skriver här, nej det skulle skapa en frustration.

Henrik, Det räcker väl med 130 för att kunna köra om snabbt på en vanlig landsväg. Är väl mer att många glömmer använda gaspedalen och segar sig om trotts resurser under huven.
Du behöver ju inte komma upp i 262 vid varenda omkörning.

Guran wrote:
Henrik, Det räcker väl med 130 för att kunna köra om snabbt på en vanlig landsväg. Är väl mer att många glömmer använda gaspedalen och segar sig om trotts resurser under huven.
Du behöver ju inte komma upp i 262 vid varenda omkörning.

Skrev inte att jag toppar vid varje omkörning Guran, och det tror jag du förstod om du tänker efter lite....;)
Men nej, 130 räcker inte vid omkörning på många 2-1 vägar om man vill släppa fram flera.....

Men kom igen Henrik, 2+1 vägar har 100 eller 110 som hastighetsgräns, vadå 130
räcker inte?
Det handlar inte om att släppa fram alla som vill om, det tar den tid det tar, 2+1:ans stora fördel är ju att vid hög trafik så GÅR det faktiskt att köra om vilket inte gick på samma väg innan ombyggnad.

*Robban

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.