Vi Bilägares forum

Volvo slutar utveckla bensinmotorer?

Volvo slutar utveckla bensinmotorer?
Citat:

This also means Volvo won't continue using its budget to develop new internal combustion engines. In fact, the current generation of single- or twin-charged inline engines represent Volvo's last gasoline family.

https://www.roadandtrack.com/new-cars/car-technology/a18658854/volvo-wont-develop-a-new-generation-of-gas-engines/

Gött....eller inte....?

Uppdaterat: 2018-02-24 18:07
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Kommentarer

De får väl snart tillgång till Mercedes motorer...

Uppdaterat: 2018-02-24 18:47

Geely har ju bensinmotorer som de ska använda istället!
Tiden är nog över för Volvo när de fick ta egna beslut över produktutveckling!

Uppdaterat: 2018-02-24 18:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det finns nog en risk att det blir som med Saab, som tvingades använda Opel-motor.

Uppdaterat: 2018-02-24 19:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

Ja, det finns nog en risk att det blir som med Saab, som tvingades använda Opel-motor.

Ja det har vi ju redan sett i och med motorer från VW, Peugeot och Yamaha i Volvobilar. Inget man drar sig för.

Uppdaterat: 2018-02-24 19:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Tråkigt! Volvo har alltid legat i framkant och Volvos ingenjörer är erkänt duktiga. Men allt har ett slut tyvärr. För mig gick Volvo i graven när det såldes till Ford. Jag tror tyvärr också att Volvo i framtiden inte kommer att byggas i Sverige. Forskning och utveckling kanske kommer att ligga kvar, dels pga. att varumärket är starkt förknippat med Sverige, vilket säljer bra, och som sagt att Svenska ingenjörer är duktiga.

Uppdaterat: 2018-02-24 19:46

Volvo i framkant? Det är väl ändå historierevision!
Tråkig karaktär och hög förbrukning kombinerat med vibrationer och klen effekt.

Uppdaterat: 2018-02-24 20:00

"Still, while the new SPA due in 2021 is promised to be lighter, weight-saving is not the highest priority on Volvo's list. Using Swedish steel and providing maximum safety are, and the electric torque will be there to take care of the load."

De vågar inte göra lättare bilar, de hade något uttalande där ingen skulle dö i en Volvo, därför tror jag inte vi kommer att se någon Volvo i framtiden väga under 1800 kg. Det är nya "standard" nivån på vikten. Så de slänger nog in mer el framöver, batterier och de väger som bekant rätt mycket.

Uppdaterat: 2018-02-24 20:10
Styggavargen

Tror det är dags att börja låta maskiner ta över framförandet av bilar, först då kanske vi kan vi börja ta bort mycket vikt som är där enbart för att man inte litar på andra bilar. Dessutom 8/10 rätt dåligt idag, håller inte avstånd och kör mot stopp plikten osv. Fick nita rejält häromdagen då en SUV inte orkade stanna vid en stopp-plikt och körde ut och svängde precis framför mig då jag höll 80 km/h så höll jag på att braka in i bakänden på den bilen (har tyvärr ingen autobroms). Gick denna gången, vad händer nästa gång någon klantar sig?

Uppdaterat: 2018-02-24 20:14
Styggavargen
Styggavargen skrev:

"Still, while the new SPA due in 2021 is promised to be lighter, weight-saving is not the highest priority on Volvo's list. Using Swedish steel and providing maximum safety are, and the electric torque will be there to take care of the load."
De vågar inte göra lättare bilar, de hade något uttalande där ingen skulle dö i en Volvo, därför tror jag inte vi kommer att se någon Volvo i framtiden väga under 1800 kg. Det är nya "standard" nivån på vikten. Så de slänger nog in mer el framöver, batterier och de väger som bekant rätt mycket.

Det är väl en utmärkt ambition - ingen ska dö i en ny Volvo. Sen tror jag att Volvo har lite mer kunskap kring frågan än vad Styggavargen har. Man drar inte ner gardinen framför nyllet och repeterar ett mantra om och om igen. Styggavargen skulle kanske fundera en runda till - men det är väl för mycket begärt. Vi får nog vänja oss vid mantrat - tyvärr.

Uppdaterat: 2018-02-24 20:18
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
hultarn skrev:

Ja, det finns nog en risk att det blir som med Saab, som tvingades använda Opel-motor.

Exempel på det hultarn?

Uppdaterat: 2018-02-24 20:20
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Styggavargen skrev:

Tror det är dags att börja låta maskiner ta över framförandet av bilar, först då kanske vi kan vi börja ta bort mycket vikt som är där enbart för att man inte litar på andra bilar. Dessutom 8/10 rätt dåligt idag, håller inte avstånd och kör mot stopp plikten osv. Fick nita rejält häromdagen då en SUV inte orkade stanna vid en stopp-plikt och körde ut och svängde precis framför mig då jag höll 80 km/h så höll jag på att braka in i bakänden på den bilen (har tyvärr ingen autobroms). Gick denna gången, vad händer nästa gång någon klantar sig?

Ja det var ju en rejäl ÖVERRASKNING att det var just en SUV. Vi får som Styggavargen hoppas att maskiner tar över framförandet av bilarna - det gäller f.ö. tänkandet. I alla fall här och där.

Uppdaterat: 2018-02-24 20:22
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Styggavargen skrev:

"Still, while the new SPA due in 2021 is promised to be lighter, weight-saving is not the highest priority on Volvo's list. Using Swedish steel and providing maximum safety are, and the electric torque will be there to take care of the load."
De vågar inte göra lättare bilar, de hade något uttalande där ingen skulle dö i en Volvo, därför tror jag inte vi kommer att se någon Volvo i framtiden väga under 1800 kg. Det är nya "standard" nivån på vikten. Så de slänger nog in mer el framöver, batterier och de väger som bekant rätt mycket.

Och då tar man bort motor, växellåda, kardanaxel, bränsletank och bränslesystem, ... Det väger också mycket.

Uppdaterat: 2018-02-24 20:28

Fast nu handlar inte tråden om SUV:ar eller autonom körning utan det faktum att Volvo slutar utveckla bensinmotorer.

Jag minns att det var en del som tyckte att Volvo var på rätt spår när de deklarerade att de inte tänkte utveckla någon ny dieselmotorgeneration. Kanske det nu kommer som en chock att bensin är ett fossilt drivmedel och därmed i likhet med vanlig diesel knappast har framtiden för sig.

Uppdaterat: 2018-02-24 20:36
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Medhåll...

Uppdaterat: 2018-02-24 21:23

Volvo V60 är vanligt kombi och är INTE SUV. Här handlar om Volvo slutar utveckla bensinmotorer.

Uppdaterat: 2018-02-24 21:35
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html
VolvoXC90 skrev:

Tråden handlar om motorer vargen. Gå och starta upp en tråd, där du själv kan skriva om suvar, eller håll dig till tråden om just suvar. Vet att det är mkt begärt av just dig, men du har inte varit i den tråden på länge och har många obemötta argument. Lägg av med ditt tunga bilar och suvar I varenda j---a tråd. Sjukt tröttsamt att behöva läsa om det 10000 ggr.

+ x en miljon,

Uppdaterat: 2018-02-24 22:07
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Oj vad mycket fel i en kort text notar...

Uppdaterat: 2018-02-24 22:29

Det jag funderar på är om Volvo tagit olika europeiska länders deklarationer om att göra sig fossiloberoende 2030 eller strax därefter ad notam och därför lagt en tidslinje på just nu 12 återstående år att fasa ut sina fossilmotorer. USA har ju inte sagt något annat än att de älskar kol och petroleumprodukter och det är ju ändå Volvos näst största marknad. Kommer hela USA och inte bara Kalifornien fortfarande köpa hybridiserade Volvo-bilar med åldrande ICE-teknik en bit in på nästa decennium? Kinas styrande verkar ju satsa hårt på utfasning av fossil energi så där lär Volvos strategi fungera.

Uppdaterat: 2018-02-24 22:53
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Det kan komma batterier som har ett innehåll som är lätt att anskaffa och billigt vilket gör fordon med förbräningsmotor inte kan konkurrera med batterifordon.
http://maximac.se/2017/03/batterier-av-glas-och-salt-kan-bli-framtidens-energibarare/

Uppdaterat: 2018-02-24 23:37
Elbil2
Styggavargen skrev:

"Still, while the new SPA due in 2021 is promised to be lighter, weight-saving is not the highest priority on Volvo's list. Using Swedish steel and providing maximum safety are, and the electric torque will be there to take care of the load."
De vågar inte göra lättare bilar, de hade något uttalande där ingen skulle dö i en Volvo, därför tror jag inte vi kommer att se någon Volvo i framtiden väga under 1800 kg. Det är nya "standard" nivån på vikten. Så de slänger nog in mer el framöver, batterier och de väger som bekant rätt mycket.

Ja, Volvo med eldrift vågar man knappast tänka på vad de kommer väga. Dagens Volvo med förbränningsmotor kommer trots allt upplevas som lättviktare.

Uppdaterat: 2018-02-25 03:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
L. Mäkinen skrev:

Volvo i framkant? Det är väl ändå historierevision!
Tråkig karaktär och hög förbrukning kombinerat med vibrationer och klen effekt.

Okej, då har vi olika uppfattning. Överladdning som tex. Volvo 240 turbo kom typ 81, åtföljdes av 760, 740, 480 osv. Det tog bara 30 år innan dom andra fattade att turbo var framtiden.
Lambdasonden som är den mest avgörande prylen för bränslestyrning var Volvo först med.
Volvos drivE-modeller var väl ganska duktigt i framkant när dom kom för snart 10 år sedan.

Uppdaterat: 2018-02-25 07:17

Volvo hade antagligen inte gett sig in i turboträsket om inte en annan lokal spelare haft sån framgång med det. Vid det laget hade ganska många provat olika lösningar med varierande resultat.

Uppdaterat: 2018-02-25 09:14

Nåja, Volvo var ju inte ensamma med överladdade motorer på den tiden. Och vi hade ju ett annat svenskt bilföretag som nog anses vara lite av en föregångare inom det området...

Uppdaterat: 2018-02-25 09:18

hultarn wrote:Ja, det finns nog en risk att det blir som med Saab, som tvingades använda Opel-motor.
Christer_1 wrote: Exempel på det hultarn?

Alla motorer i senaste 9-3an är GM/Opel motorer. Saabs 1,8T 2,0T är båda varianter av Vectras 2,0T 175hk motor. Sedan använde man även bensin V6an och 1,9/2,2 Dieslarna från GM/Opel, i både 9-3/9-5

Uppdaterat: 2018-02-25 09:25
L. Mäkinen skrev:

Volvo hade antagligen inte gett sig in i turboträsket om inte en annan lokal spelare haft sån framgång med det. Vid det laget hade ganska många provat olika lösningar med varierande resultat.

Jaha....och Saab hade inte gett sig in i turboträsket om inte Bmw gjort det 5 år tidigare..

Uppdaterat: 2018-02-25 09:53
Pi skrev:

Nåja, Volvo var ju inte ensamma med överladdade motorer på den tiden. Och vi hade ju ett annat svenskt bilföretag som nog anses vara lite av en föregångare inom det området...

Det är ditt bästa motargumentet? Volvo har erbjudit överladdade bensinmotorer i 37 år, idag har i princip ALLA tillverkare gått över till att enbart ha turbomotorer. Föregångare? Jag anser det men jag har väl fel..

Uppdaterat: 2018-02-25 09:57
Pi skrev:

Jo, alla följer alla - på nåt sätt... Nu är det inte lätt med minnet jämt men var det inte så att Saabs "implementering" var lite mera allmänt körbar än BMWs första försök ?

Saabs wastegate kanske?

Uppdaterat: 2018-02-25 09:58

Jo, alla följer alla - på nåt sätt... Nu är det inte lätt med minnet jämt men var det inte så att Saabs "implementering" var lite mera allmänt körbar än BMWs första försök (2002 Turbo) ?

Uppdaterat: 2018-02-25 09:59

Jag förringar inte att Volvo var tidiga med turbo men Saab (och BMW) var ännu tidigare. Och Saab anses nog som mera föregångare av turbo i standardmotorer än Volvo trots allt. - så har i alla fall jag uppfattat det.

Uppdaterat: 2018-02-25 10:02

Nu nämnde jag inte enbart turbon. Lambdasonden tex., har haft en ännu större roll i utvecklingen av motorer och bränsleeffektivitet.

Uppdaterat: 2018-02-25 10:16

BMWs laddtrycksstyrning hade en del begränsningar i 2002. Det börjar bli några år sen jag tittade under huven på en sån så jag minns inte hur det funkade. SAAB 99 turbo var inte heller utan ketchupeffekt, men Volvo fick utstå en hel del kritik för att de inte kunde prestera nåt liknande. Audi sålde quattromodellen med turbo från 1980, Porsche hade turbo i 911 från 1975 och 924 från 1979.
Peugeot dröjde väl till 1983 innan 505 turbo kom. BMW hade 745i från 1981 med turbosexa.

Uppdaterat: 2018-02-25 10:21
L. Mäkinen skrev:

BMWs laddtrycksstyrning hade en del begränsningar i 2002. Det börjar bli några år sen jag tittade under huven på en sån så jag minns inte hur det funkade. SAAB 99 turbo var inte heller utan ketchupeffekt, men Volvo fick utstå en hel del kritik för att de inte kunde prestera nåt liknande. Audi sålde quattromodellen med turbo från 1980, Porsche hade turbo i 911 från 1975 och 924 från 1979.
Peugeot dröjde väl till 1983 innan 505 turbo kom. BMW hade 745i från 1981 med turbosexa.

Och om vi jämför VAG, PSA och BMW i omsättning mot Volvo så är nog Volvo en liten plutt. När vi blickar framåt 80-talet så hade Volvo ett helt gäng med överladdade bensinare när dom flesta andra bara erbjöd detta i premiumvagnarna. Volvo hade bensinturbo i 240, 480, 740, 760, 940 och sedan kom 850, S70, när vaknade VAG? Det var väl när 1,8T på 150hk som kom typ 95?, som blev deras första volymmotor som sedermera kom i passaten.
Bmw's twin power turbo där man utnyttjar avgaspulserna genom att få jämnare avgaser in i turbinen hade Volvo redan 2001, typ 10 år innan BMW. Vilken tillberkare erbjöd detta i kombination med VVT redan för 17 år sedan? Svar, Volvo.

Uppdaterat: 2018-02-25 10:53

Volvo är en föregångare på säkerhet och inget annat.

Uppdaterat: 2018-02-25 12:26

På 70-talet var Volvo och BMW lika stora.

Uppdaterat: 2018-02-25 13:19
VolvoXC90 skrev:

VAG vaknade betydligt tidigare än så F. Audi 80, 90 och 100 modellerna hade alla möjlighet till turbo under 80-talet. Du får allt inse att Volvo inte är någon föregångare eller måttstock, när det gäller turbo i vanliga modeller.

Det är mer än vad jag vet! 100 och 200 turbo vet jag, men 80 och 90-modellen känner jag inte till. S2 kom väl 1991 med femman och turbo. Du får gärna visa källa på detta.

Uppdaterat: 2018-02-25 19:23

Att Volvo skulle gått i bräschen för turbo är nog mer än vad jag vill tillstå. Man kom sent in och då var det bara för att rädda en redan föråldrad motorgeneration. Volvo har väl aldrig varit i framkant med motorer - bortsett för B18 - och dess förmåga att överleva atombomber;-)

Uppdaterat: 2018-02-25 19:32
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Volvo har lite bättre motorer än genomsnittet (maskinskador), men långt ifrån Lexus, Toyota och Honda när det kommer till bra motorer som håller. Det är mycket Japanskt och Asiatisk i toppen. VAG ligger tyvärr i botten när det gäller kvalitet på motorer, men fasen vilka goa motorer de gör (älskar min 1.4 TSI motor i min Octavia).

Uppdaterat: 2018-02-25 19:37
Styggavargen

Kul att ingen kan komma med fakta eller siffror. Bara en massa tomt prat "jag tror inte da da da...".
Volvo erbjöd turbo i dom flesta bilarna från 80-talet och framåt. Vad hade dom andra att komma med? 93 kom 850 turbo med 225hk, i en vanlig svennebil, vad hade dom andra att erbjuda? Audi hade en coupe med turbo, eller RS2 som kostade x antal 100K mer än 850. Vad hade MB, Toyota, Mazda, BMW, Ford, VW?
Upplys mig eftersom ni verkar veta! Taget ur huvudet, MB gjorde nått försök med kompressor i E-klass och senare i C-klass vet jag. Toyota hade sin Celica med 2-liters turbo och nån supra som var en supersportbil då. Mazda? 323 turbo i början på 90-talet, ingen 626'a eller 929 med turbo. BMW höll envist kvar vid sin sexor. Ford hade bara specialmodeller att erbjuda i form av Cosworth med fågelbadsvingar. VW kallade väl sin VR6 för sin topofthelinemotor, turbo?

Uppdaterat: 2018-02-25 19:54

Volvo var hopplöst efter i utvecklingen under hela 80-talet, det man hade var ju bara uppdaterade och modifierade PV 444!
Det var ju först med 850 som man kunde presentera en modern bil.
Första årgångarna drogs med en del problem men det rättades ju till och man fick jtill en bra bil, men det var med hjälp från en konkurrent som hade det kunnande Volvo saknade!

Volvo har nog aldrig varit först när det gäller teknik, i vissa fall väldigt sena, men ibland har man varit väldigt snabba, hydrauliska bromsar var man väldigt tidiga med, separat framhjulsfjädring på en modell i mitten på 30-talet men så gick man tillbaka till hästvagnschassiet.
Och så säkerhetsbältet som många tror att de uppfunnit trots att det funnits i femton år då Volvo standardmonterade det och det var de först med!
Och så har det fortsatt, man har satsat mycket på PR när det gäller säkerhet och lyckats många gånger, men de har sällan varit först!
Ett exempel är älgtestet, jag menar krocktestet, som Saab hade på 70-talet, där Volvo kom in långt senare.
Men de kom in och kollade sina bilar och såg till att de skulle klara sig med nödvändiga stärkningar och det var en sak som inte många andra klarade, de hade inga älgar att testa på!

Volvo har gjort en del bra bilar, men ryktet om deras förträfflighet grundlades på den tid de kunde repareras med slägga och spett.
Så när det gäller teknikutveckling har de sällan legat i framkant utan satsat på säkra kort och det är ju inget fel.
Men nu är det nog Geely som bestämmer vad och hur det ska satsas!

Uppdaterat: 2018-02-25 20:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Volvo var först att använda den av Bosch utvecklade syresensorn i serieproduktion. Det är nog det enda de varit tidiga med.

Turbo är ett sätt för dåliga motortekniker att skapa vridmoment. Det är ju inte direkt mycket effekt i en B21ET. Under hundra hästkrafter per liter är klent.

Uppdaterat: 2018-02-25 20:41
L. Mäkinen skrev:

Volvo var först att använda den av Bosch utvecklade syresensorn i serieproduktion. Det är nog det enda de varit tidiga med.
Turbo är ett sätt för dåliga motortekniker att skapa vridmoment. Det är ju inte direkt mycket effekt i en B21ET. Under hundra hästkrafter per liter är klent.

Med tanke på att dåtidens konkurenter hade 50hk per liter så var väl 75 ypperligt!
Idag har Volvo T6 typ 160-170hk/liter, vilka andra har det om man bortser från specialmodeller?

Uppdaterat: 2018-02-25 20:47

Att använda turbo som måttstock för om en biltillverkare ligger i framkant eller ej är ett dåligt sätt att mäta teknisk nivå.

En motor med hög förbrukning, tråkig karaktär och vibrationer blir ju inte en bättre grundkonstruktion för att man slänger dit en turbo.

Ta t.ex. Honda som anses ligga på en hög teknisk nivå motormässigt, de har knappt använt turbo överhuvudtaget historiskt sett.

Uppdaterat: 2018-02-25 21:21
Tobo skrev:

Att använda turbo som måttstock för om en biltillverkare ligger i framkant eller ej är ett dåligt sätt att mäta teknisk nivå.
En motor med hög förbrukning, tråkig karaktär och vibrationer blir ju inte en bättre grundkonstruktion för att man slänger dit en turbo.
Ta t.ex. Honda som anses ligga på en hög teknisk nivå motormässigt, de har knappt använt turbo överhuvudtaget historiskt sett.

Helt korrekt! Det var därför jag tog exempel som lambdasond, vvt och twin scroll som exempel.
Och äntligen får man väl säga att även Honda nu har fattat galoppen sisådär 10 år efter alla andra! Bort med alla slöa och urtråkiga sugmotorer och in med turboladdat över hela linjen, äntligen!

Uppdaterat: 2018-02-25 22:06

Saab är den första massproduserade turbomotor.
Volvo gjör nog ett stort misstag i att inte utväkla bensinmotorerna vidare men det beror kansje på att dom kommer att andvända andra?
Bensinmotoren kommer inte att forsvinna innan "fuelcell" har tagit över.El är definitivt inte framtiden (särskild i sverige där el kommer att bli svindyr att "importera") då miljön kommer att i framtiden betyda mer än fortjänst till dom kooperativa kapitalisterna.

Uppdaterat: 2018-02-25 22:58

Minns att Volvo 850 hade SIPS. Var det en Volvo uppfinning. Sedan var väl det endast topp of line som hade turbo hos Volvo och det hade även Audi 200 från 1980-91.

Uppdaterat: 2018-02-25 23:11
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Fast SIPS var ju en säkerhetsfunktion så den är väl inte så relevant när det gäller motorfrågan. Sen var säkert SIPS mycket bra i sig men det är en annan sak. Volvo har ju positionerat sig inom säkerhetsområdet rätt länge och just det är väl i mina ögon klart mera utmärkande for Volvo än att man på nått sätt skulle vara föregångare inom motorområdet. Oavsett turbo eller inte så har ju Volvo under lång tid haft tämligen törstiga motorer. Det var väl inte förrän Ford kom in i bilden och Volvo började använda deras modernare bensinare som Volvos bensindrivna bilar fick klart rimligare förbrukning.

Uppdaterat: 2018-02-26 09:45

Utöver säkerhet så tycker jag Volvo även varit en föregångare när det gäller att konstruera bekväma stolar. Men visst, Saab var också duktig på det... Mercedes säger kanske någon och visst... Men personligen tycker jag dom nästan alltid varit för hårda.

Vad gäller motorer var dom svenska motorerna i S/V40 också relativt snåla. Men nu var ju det en mindre och lättare bil än dom "riktiga" Volvobilarna... Sen tycker jag inte ens Ford motorerna blev särskilt snåla i dom större Volvo modellerna vid verklig körning. I varje fall inte i kombination med automatlåda. Nä, det är väl först VEA motorerna som (möjligen) fått ner förbrukningen. Har ingen större personlig erfarenhet av dom bensinmotorerna, än...

Uppdaterat: 2018-02-26 10:31

Fast var inte Volvos fem cylindriga motorer ett arv från VW gruppen? Bara att Volvo vidareutvecklade dom? De var törstiga i alla fall, speciellt tillsammans med turbo och då tänker jag inte på T5 utan motorn med lätt-trycksturbo.

Vad gäller SIPS så var väl det någon sidobalk i dörrarna? Det hade även Opel minns jag.

Uppdaterat: 2018-02-26 14:43
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

SIPS var inte balkar i dörrarna utan: "Systemet består av balksystem under främre stolarna och i instrumentbrädan. Balkarna för via kardantunneln över krockkrafterna till andra sidan. En större del av bilen blir därigenom delaktig i att ta upp krockkrafterna."
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Side_Impact_Protection_System

Uppdaterat: 2018-02-26 14:57

Okej tack för svaret RJ!

Uppdaterat: 2018-02-26 15:28
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.