Volvo inför ny hastighetsbegränsning på sina bilar från nästa år

141 inlägg 0 nya
Volvo inför ny hastighetsbegränsning på sina bilar från nästa år

Alla Volvo bilar som säljs från och med nästa år ska strypas till Max 180km/h.

Vad tycker ni? Är det bra för säker och klimat eller känns det fel att köpa en prestandabil som är begränsad även om man sällan till aldrig kör i dessa hastigheter? Kanske räcker det med att bara i tanken kunna köra 230, även om man aldrig gör det?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=7167293

- Peugeot 308 SW GT -2019

Jag ser inga problem med det, tror inte att de kommer att direkt tappa något på detta, utom möjligen i Tyskland.
Om jag var en "fartdåre" som gärna körde 180+ så skulle jag inte välja en Volvo i alla fall utan något som är byggt för att prestera i hastigheter i 200+
Det har inget med miljö att göra, ingen bil är speciellt miljövänligt i 180 km/h och dessa hastigheter kommer oavsett att vara mycket marginella i det totala trafikarbetet.
Säkerheten, jo visst är det mindre farligt i 180 än i 220 om det händer något, men vet inte hur många som kliver ur en bil efter en olycka i 180... bortsett från Steffe, men då handlade det om en Ferrari...
Jag vet inte vad mina senaste bilar har haft för toppfart, det var länge sedan jag körde 150+ så det spelar ingen roll.

En annan fördel för Volvo kommer att vara att de inte behöver däck som är klassade för 220 vilket kommer att stävja komforten och buller. Kan även finnas incitament på försäkringar med detta så varför inte.

*Robban

Räcker så klart gott och väl med 180, men fel att ta bort den enskildes ansvar att bestämma själv samt tanken på att det går inte går att köra i 230. Ta bort ansvaret för den enskilde leder i förlängningen bara till att man tar än mindre ansvar även på andra saker, tvärtom behöver ansvaret ökas, premieras.

ffodil wrote:
Räcker så klart gott och väl med 180, men fel att ta bort den enskildes ansvar att bestämma själv samt tanken på att det går att köra i t.ex. 180. Ta bort ansvaret för den enskilde leder i förlängningen bara till att man tar än mindre ansvar även på andra saker, tvärtom behöver ansvaret ökas, premieras.
Så tillverkare som tidigare satt 250 som fartspärr är också dåligt?
Hur vet du att den bil du har idag inte har en fartspärr när den är deklarerad att toppa typ 220km/h?

*Robban

Håller med bejje. Jag klarar mig med en toppfart på 180, men jag vill själv bestämma om jag ska köra 200 eller inte. Den enda anledningen till att Volvo begränsar hastigheten är för att spara pengar. Tur att det finns andra val.

Enmannarobban

Det är ganska få bilar som klarar 250 öht. Många fler som klarar 180+.

EnannanRobban wrote:
ffodil wrote:Räcker så klart gott och väl med 180, men fel att ta bort den enskildes ansvar att bestämma själv samt tanken på att det går att köra i t.ex. 180. Ta bort ansvaret för den enskilde leder i förlängningen bara till att man tar än mindre ansvar även på andra saker, tvärtom behöver ansvaret ökas, premieras.Så tillverkare som tidigare satt 250 som fartspärr är också dåligt?
Hur vet du att den bil du har idag inte har en fartspärr när den är deklarerad att toppa typ 220km/h?

Ja, tycker även det är dåligt, att spärra överhuvudtaget.
Om bilen är spärrad till en viss hastighet vet jag så klart inte utan att läsa mig till det.
Att spärra hastigheten för ansvarslösa idioter hjälper inte ett smack, för dom finns oavsett.

Jag tycker så här. Jag kör så gott som aldrig så fort, med undantag för om jag har en splitter ny bil och vill testa den. Då är det på motorväg med 120km/h, bra sikt, bra väder, låg trafik.

Utöver det så kör jag aldrig så snabbt som 180, men jag vill ändå ha möjligheten. Kanske kör jag till tyskland någon gång och vill släppa loss. Kanske vill jag köra banrace någon gång. Vem vet, kanske, kanske inte. Jag vill dock att möjligheten ska finnas där om den rätta tidpunkten inträffar.

Tror de allra flesta som är Volvo frälsta inte kommer bry sig, men de som är ute efter bilar med hög prestanda och hastighet kommer säkerligen köpa andra bilar, tänker då främst på rätt unga personer. Personligen tycker jag att antal hk är viktigare än maxhastigheten. Det är inte topphastigheten som är viktigast utan att ha en snabb acceleration för att kunna göra trygga omkörningar samt att det är skönt med acceleration.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Apex wrote:
Håller med bejje. Jag klarar mig med en toppfart på 180, men jag vill själv bestämma om jag ska köra 200 eller inte. Den enda anledningen till att Volvo begränsar hastigheten är för att spara pengar. Tur att det finns andra val.

Ja jag tänker som så att om de tar en bil som är gjord för at klara 250, så har den bilen så klart bättre bromsar, bättre/styvare fjärdring och bättre däck, men tar de och stryper samma bil till 180 så behöver de inte ha kvar allt på topp längre och kan spara pengar.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Om Volvo istället bara valt att deklarera sin toppfart till 180km/h så hade folk reagerat annorlunda.
Om man nu vill köra fortare än 180km/h så finns det massor av tillverkare som har bilar som går fortare - Problemet löst.

*Robban

Enmannarobban

Hade varit coolt om de sa som det var istället för skitsnacket de kom med.

Apex, Vilket är skitsnacket?

*Robban

Att de inför begränsningen för att rädda liv. Jag tror att de bara gör det för att spara pengar. Varför inte införa alkolås? Är det säkert att köra onykter? Nä, men man sparar inga pengar på det.

Apex, de kan självklart införa alkolås, men hur många vill betala 5000 kr extra för det?
Om detta kommer att spara pengar för Volvo så är det väl okej om de tar det med i sin totala kalkyl, de är oavsett ärliga i att de från nästa år tänker sätta fartspärr på sina bilar till 180, vad det innebär för Volvo att de kan spara in på är ju deras sak.
Produkten Volvo kommer att som en bland många egenskaper ha en maximal toppfart på 180 km/h. Om kunderna inte gillar det kommer de att köpa en annan bil.

*Robban

Dom gör det bara för att profilera sig än mer som den leverantör som sätter säkerhet i fokus. Dvs. det är en noga uttänkt strategi i ”brandingen”
Alla tillverkare har ju diverse olika assistanssystem, till och med i billiga dussinbilar finns dom flesta upptänkliga system att få. Så hur skall vi än stärka värt varumärke som den som köpare tänker på när det gäller trafiksäkerhet har nog varit en fråga på ett antal ledningsgruppsmöten. ”vi begränsar topphastigheten på bilarna” Ja en bra idé, samtidigt kan vi sälja ett performance kit som tilbehör där vi för 16900kr ändrar toppfarten till 250 och har ett extra val i den digitala panelen. Kostar inte ett öre men förtjänsten ökar, samtidigt som vi framstår som ledande inom säkerhet”.
Så tror jag resonemanget gått.

EnannanRobban wrote:
Apex, de kan självklart införa alkolås, men hur många vill betala 5000 kr extra för det?
Om detta kommer att spara pengar för Volvo så är det väl okej om de tar det med i sin totala kalkyl, de är oavsett ärliga i att de från nästa år tänker sätta fartspärr på sina bilar till 180, vad det innebär för Volvo att de kan spara in på är ju deras sak.
Produkten Volvo kommer att som en bland många egenskaper ha en maximal toppfart på 180 km/h. Om kunderna inte gillar det kommer de att köpa en annan bil.

Jag älskar statistik, så jag längtar tills om säg 2 år när vi kan se försäljningen av Volvo för 2020 och se om det har gjort något på försäljningen. Jag misstänker att Volvo minskar något men ytterst lite. Det lilla de minskar kommer de ta igen genom att minska på kvalitén på bromsar, fjädring och däck, då dessa inte behöver hålla lika hög klass längre. Priserna på bilarna kommer dock inte minska.

- Peugeot 308 SW GT -2019

EnannanRobban wrote:
Apex, de kan självklart införa alkolås, men hur många vill betala 5000 kr extra för det?
Om detta kommer att spara pengar för Volvo så är det väl okej om de tar det med i sin totala kalkyl, de är oavsett ärliga i att de från nästa år tänker sätta fartspärr på sina bilar till 180, vad det innebär för Volvo att de kan spara in på är ju deras sak.
Produkten Volvo kommer att som en bland många egenskaper ha en maximal toppfart på 180 km/h. Om kunderna inte gillar det kommer de att köpa en annan bil.

Men de är inte ärliga om anledningen till fartspärren.

”– Vi vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknik i bilarna som förändrar förarens beteende, för att ta itu med sådant som fortkörning, RATTONYKTERHET eller distraktioner. Vi har inget entydigt svar på den frågan, men vi anser att vi bör gå i bräschen för en diskussion om detta och vara en pionjär, säger Volvo Cars vd Håkan Samuelsson.”

Hade det varit så som Håkan säger så hade de infört alkolås som standard och då måste man betala för det om man vill ha en Volvo. Men de sparar inga pengar på det och därför väljer de att istället begränsa toppfarten. Det är vad jag tror i alla fall.

Guran wrote:
Dom gör det bara för att profilera sig än mer som den leverantör som sätter säkerhet i fokus. Dvs. det är en noga uttänkt strategi i ”brandingen”
Alla tillverkare har ju diverse olika assistanssystem, till och med i billiga dussinbilar finns dom flesta upptänkliga system att få. Så hur skall vi än stärka värt varumärke som den som köpare tänker på när det gäller trafiksäkerhet har nog varit en fråga på ett antal ledningsgruppsmöten. ”vi begränsar topphastigheten på bilarna” Ja en bra idé, samtidigt kan vi sälja ett performance kit som tilbehör där vi för 16900kr ändrar toppfarten till 250 och har ett extra val i den digitala panelen. Kostar inte ett öre men förtjänsten ökar, samtidigt som vi framstår som ledande inom säkerhet”.
Så tror jag resonemanget gått.

Du är något på spåret där. Mycket möjligt att det kan bli så.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Apex, Håkan säger ju själv att detta är början till att starta en väg mot ökad säkerhet och få igång en dialog.
Att sänka toppfarten kostar 0kr, det är några klick i en dator och det är klart. Går att införa när som helst.
Att lösa rattonykterhet kräver en hårdvara som kostar ett antal tusingar och skulle de införa alkolås som standard så skulle de behöva ta mer betalt för produkten "bil"
Att komma tillrätta med distraktioner så behöver bilen olika stödsystem som varnar för ouppmärksamhet och där ham man kommit en bra bit, men det finns så klart alltid mer att göra.

Guran, om de skall kunna ha ett Performance-pack eller som det då borde heta "Polestar Edition" så kommer de inte kunna dimensionera ner bromsar och däck. Om "Trimmar-Bosse" gör ett hack till bilen så behöver ju han inte ta ansvar, men Volvo kommer att ta fullt ansvar för tillvalet så det blir kontraproduktivt i så fall. Om de väljer att fortsätta ha samma hårdvaruspec på bilen så är det möjligt, men vill de verkligen ha det som ett tillval? De vill öka på säkerheten, men för 16900kr så "slipper" du det...

Jaja, vi får vi hur det går...

*Robban

EnannanRobban wrote:
Apex, Håkan säger ju själv att detta är början till att starta en väg mot ökad säkerhet och få igång en dialog.
Att sänka toppfarten kostar 0kr, det är några klick i en dator och det är klart. Går att införa när som helst.
Att lösa rattonykterhet kräver en hårdvara som kostar ett antal tusingar och skulle de införa alkolås som standard så skulle de behöva ta mer betalt för produkten "bil"
Att komma tillrätta med distraktioner så behöver bilen olika stödsystem som varnar för ouppmärksamhet och där ham man kommit en bra bit, men det finns så klart alltid mer att göra.
Guran, om de skall kunna ha ett Performance-pack eller som det då borde heta "Polestar Edition" så kommer de inte kunna dimensionera ner bromsar och däck. Om "Trimmar-Bosse" gör ett hack till bilen så behöver ju han inte ta ansvar, men Volvo kommer att ta fullt ansvar för tillvalet så det blir kontraproduktivt i så fall. Om de väljer att fortsätta ha samma hårdvaruspec på bilen så är det möjligt, men vill de verkligen ha det som ett tillval? De vill öka på säkerheten, men för 16900kr så "slipper" du det...
Jaja, vi får vi hur det går...

Varför inte? Ta säg en bil för 300 000kr, Volvo sänker till 180km/h och drar ner på däck, fjädring och bromsar. De spar en massa pengar, men säljer fortfarande bilen för 300 000kr, men har märkbart lägre utgifter. Sedan låter de folk betala 17 000kr för att få tillbaka den topphastighet de förlorat. Volvo kommer ju skratta hela vägen till banken.

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
EnannanRobban wrote:Apex, Håkan säger ju själv att detta är början till att starta en väg mot ökad säkerhet och få igång en dialog.
Att sänka toppfarten kostar 0kr, det är några klick i en dator och det är klart. Går att införa när som helst.
Att lösa rattonykterhet kräver en hårdvara som kostar ett antal tusingar och skulle de införa alkolås som standard så skulle de behöva ta mer betalt för produkten "bil"
Att komma tillrätta med distraktioner så behöver bilen olika stödsystem som varnar för ouppmärksamhet och där ham man kommit en bra bit, men det finns så klart alltid mer att göra.
Guran, om de skall kunna ha ett Performance-pack eller som det då borde heta "Polestar Edition" så kommer de inte kunna dimensionera ner bromsar och däck. Om "Trimmar-Bosse" gör ett hack till bilen så behöver ju han inte ta ansvar, men Volvo kommer att ta fullt ansvar för tillvalet så det blir kontraproduktivt i så fall. Om de väljer att fortsätta ha samma hårdvaruspec på bilen så är det möjligt, men vill de verkligen ha det som ett tillval? De vill öka på säkerheten, men för 16900kr så "slipper" du det...
Jaja, vi får vi hur det går...
Varför inte? Ta säg en bil för 300 000kr, Volvo sänker till 180km/h och drar ner på däck, fjädring och bromsar. De spar en massa pengar, men säljer fortfarande bilen för 300 000kr, men har märkbart lägre utgifter. Sedan låter de folk betala 17 000kr för att få tillbaka den topphastighet de förlorat. Volvo kommer ju skratta hela vägen till banken.

För att den bilen inte kommer att kunna köras säkert i 250. Men att få 15-20k för ingenting är ju inte helt fel.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.