Vill kunderna verkligen ha GT, RS, Sport, mm...?

215 inlägg 0 nya
Vill kunderna verkligen ha GT, RS, Sport, mm...?

Jag funderar på om gemene man verkligen vill ha sänkta bilar med hård fjädring, låg sitthöjd, och stora breda bullriga hjul?

Visst är det kul att köra fort, jag älskade min gamla MI16, men det ska göras på bana, bankörning på allmän väg är inte bara dumt, det är kriminellt.

En lite högre bil ger lättare in/ursteg, mjukare fjädring ger mer komfort och mindre tröttande åkning, hjul med mindre fälg och högre däcksida ger lägre ljudnivå, smalare däck ger lägre förbrukning.

Så, vem är det som hittar på att vi ska sitta lågt och åka hårt? Journalisterna?
Och varför döper man om t.ex. Golf Plus till Golf Sportsvan? Man kan tänka sig att de som väljer Golf Plus knappast är de som föredrar Sport...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Håller med om det mesta du skriver i ditt inlägg, hultarn. Sen får man inte ta namnsättning av modellerna så allvarligt - t ex VWs ändring ifrån Golf Plus till Golf Sportsvan. Den blev inte sportigare p g a namnändringen...:)

Det verkar onekligen finnas en stor kundkrets, annars skulle väl inte tillverkarna bygga dessa skapelser med sportiga namn.
Lätt insteg, stora ballongdäck, mjuk svajig fjädring. Tilltalar nog mer den äldre generationen. Golf Senior, Volvo XC60 Dement :)
Har aldrig hört någon yngre person som bedömer en bil utifrån insteget.

Helt klart åldersrelatetat och för de äldre, finns det möjlighet att välja andra bilar.

Jag tror nog att de som lyfter in barn i barnstolen också uppskattar om den inte "sitter på golvet", skönt att inte behöva böja sig ner, så det är knappast ålderrelaterat.
Dessutom har väl ingen bil idag "stora ballongdäck"...? Skulle tro att inte ens 70-profil finns längre.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hade inte folk velat ha det så hade det inte tillverkats, så enkelt är det, efterfrågan styr marknaden i en marknadsekonomi. Sen kan jag helt klart instämma i att en bil med mjukare fjädring t.ex är bekvämare och mer komfortabel. Men för väldigt många är utseendet på bilen väldigt viktigt och då tycker många att en Mercedes med AMG-paket är snyggare än en utan t.ex......sen kanske de egentligen hade velat ha den lite mjukare men att de prioriterar utseendet före komforten. Sen kan man tycka vad man vill om det valet.....
Själv tycker jag det bästa är en ställbar fjädring där man själv kan ställa in hur man vill ha det för stunden. Jag hade en Volvo XC60 D5 med four-c och det var perfekt att kunna åka runt till vardags med den sköna mjukare fjädringen men kunna styva upp den rejält när man ville åka på lite och slippa suvens normala krängighet till stor del...

Jag beställde nyss nya sommardäck, men mina standard 185-däck var dyrare nu än motsvarande fetare däck på samma fälgar...

Jag kör gärna bilar med sportigare avstämt chassi bara de inte bullrar för mycket. Krängning och svampig fjädring är inte bekvämt utan får mig att må illa.För nåt decennium sen hade jag en Saab som hette "sport...nånting" och även en Frontera Sport. Ingen av dem stämde med någon sport jag känner till. Å andra sidan finns det folk som säger att fotboll är en sport...

Min första sportbil var en VW bubbla -71 års modell. En vit. Jag fick köpa svarta stripes att klistra på längst ned på sidorna för att folk skulle förstå hur snabb den var.

6.15

Jag håller med Hultarn. Jag tror nog motorjournalisterna är stor skuld i detta. Vad är vanligaste anmärkningen på körställningen i Teknikens värld? Man får inte stolen nog långt ner... Kan dom inte montera ur stolen och sätta sig på en matta, eller blir det för högt? ;P Vore en sak om dessa sportiga attribut vore tillval. Att det fanns olika versioner att välja på. Men det finns det ju inte. Enda sättet att få en mjukare fjädring är att välja till ställbar fjädring. Men då är man ofta uppe på nåt dyrare paket som inkluderar större fälgar med lågprofildäck... Och hårda sportstolar är också oftast srandard idag... Mer valfrihet vore inte fel. Först därefter kan man väl uttala sig om vad som säljer bäst.

Jag tycker att hultarn har helt rätt i vad han skriver. Jag har alltid svurit över idiotin med bullriga stora fälgar med en tunn rem som däck och jag har alltid förvånat mig över de märkliga individer som tycker det är snyggt!
Lika märkligt är det med de som tycker att det är bra med hård fjädring och svartklädda träbänkar att sitta på.
Har de så mycket sittfläsk att det är det som tar upp alla ojämnheter?
Och även om jag kommer in i många låga bilar så tycker jag att det är avsevärt lättare och bekvämare att beträda en bil där man tänkt på insteget, det är t.ex. avsevärt lättare och snabbare att ta sig in i en Swift än en V90 trots att bilen är nästan hälften så stor.
Och visst är det idioti att sätta prefixet "sport" framför var och varannan bruksbil. Saab var väl en av de första att införa den här dumheten.
Jag är övertygad att om man bytte "sport" mot "komfort" och såg till att leva upp till det skulle vi få en lugnare och säkrare trafik på våra vägar.
Nu är det tyvärr alltför många som tror att de åker sportbil och kör som om de vore på bana bara för att någon stollig marknadsförare satt en dekal på fjuttbilen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, Audi är väl en av de tillverkare som jobbat hårdast för att få sina bilar att framstå som sportiga. Detta trots att de redan hade rallyframgångar och coupémodeller.

Tycker det ser lite komiskt ut när folk knappt ser ut över ratten, för att de sitter så lågt. Hakan når knappt över sidorutans underkant.

Vill kunderna verkligen ha GT, RS, Sport, mm...?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det här med fjädring är ju väldig subjektivt, men jag upplever mycket sällan bilar som för hårt fjädrade. Har provat en Subaru BRZ, men tyckte inte den var speciellt hård i fjädringen, däremot bullrade den infernaliskt från däcken redan i 50 km/h. Mjuk fjädring kan vara bra, men dämpningen måste hänga med i svängarna. Jag tycker inte gung är komfortabelt, utan vill ha en bil som ligger så platt så möjligt utan nickningar eller för mycket krängning. Att åka runt i stolen när jag kör, tycker inte jag är komfortabelt! Däremot så vill jag ha mycket profil på däcken. Stora fälgar med smala däck är, enligt mig, fullkomlig idioti och tillför inga positiva egenskaper i vardagskörning. Den lilla skillnaden i bromssträcka och kurvtagning som finns har man bara nytta av vid bankörning. Vill man ha direkta köregenskaper i sin vardagsbil gör man bättre att köpa en bil med ett bra chassi från början. En Toyota Avensis kommer inte bli en Porsche 911 bara för att man sätter 23-tums hjul på den.

hultarn wrote:

Tycker det ser lite komiskt ut när folk knappt ser ut över ratten, för att de sitter så lågt. Hakan når knappt över sidorutans underkant.

+100! Det här med höga fönsterlinjer och små sidorutor är ett fullkomligt idiotiskt mode. Kanske vi ska sluta med panoramafönster i husen också och ersätta dem med skottgluggar? Förstår inte varför det ska vara fel att man kan se ut ur en bil. Hade en Toyota CHR som hyrbil nyligen och där var det helt svart i baksätet på grund av de små sidorutorna. Har man ens funderat på att de som åker i baksätet kanske vill se någonting också? Varför har man stora fönster på tåg t.ex.?

Fast ofta skapar ju tillverkare oavsett bransch nån form av "behov" som vi konsumenter glatt tar till oss utan att det nödvändigtvis är nåt reellt behov. Sen finns ju också givetvis behov som successivt växer fram hos konsumenterna själva.

Vi har de bilar vi förtjänar... De ska säljas, och formges enligt rådande bilmode. Toyota CH-R säljs stort, och många gillar utseendet trots grottliknande baksäte och nästan noll bakåtsikt. Alla nya bilar erbjuds också med större hjul än standard, och dessa extrastora fälgar är ett måste för många bilister. Minns här i forumet hur en gång det ansågs att en bil med standardfälgar såg "konstig" ut...

Väghållningen blir inte bättre av att man har lägre däckssida om inte fjädrar och stötdämpare är avsedda för det. Det är 100% fåfänga och det är helt OK att vilja gilla utseendet, men skyll det inte på något som inte stämmer.
Det där med att man ska ha stora fönster förstår jag inte riktigt. Stolpar som skymmer sikten är en sak, men höjden på rutan påverkar knappast speciellt mycket. Översta och nedre delarna av rutorna tror jag inte jag tittar genom.

Fast sen återigen, det står fritt fram för var och en att välja bil utifrån den smak och de behov man har. Vill man inte ha en bil med hård fjädring, sportstolar och tunna däck, köp en som inte har det då.....svårare än så är det ju faktiskt inte. :)
Tror inte det är många modeller som har det som standard från simplaste instegsversion.
Där kommer vi ju återigen till det som vi var inne på i en annan tråd med, att det är en fördel med bilmärken där man kan speca sin bil lite friare utan att vara lika låst vid paketlösningar. Kanske man vill ha sportigt utseende men med komfortstolar, det går inte hos en del märken som är mer låsta utrustningsmässigt men går utmärkt i andra märken.

40-talisten wrote:
Minns här i forumet hur en gång det ansågs att en bil med standardfälgar såg "konstig" ut...

Fast det kan jag tycka är lite beroende på modell. Vissa bilmodeller ser faktiskt väldigt fel ut i proportionerna med minsta tillgängliga fälgen. T.ex. V90 som jag har ser "tom" ut på nåt skumt sätt med fälgen som kommer med Kinetik och Momentum. Den "måste" upp lite i storlek för att komma till sin rätt designmässigt, och kan tycka detta gäller för en hel del nya bilar.

Sen återigen en smaksak.....

Jag har länge velat ha en liten bil med bra långfärdskomfort och såna har jag inte lyckats hitta. Då behöver man ganska fasta stolar, litet kronhjul, fast fjädring och sedankaross. Kombinera det med en elmotor och räckvidd på 45 mil så är man hemma för mig.
Ska jag önska mer ska inredningspaneler vara stoppade i mjukt material utan metallglänsande eller träliknande bitar. Adaptiv farthållare som tål slask, bakhjulsdrift, acceleration 0-100 på sex-sju sekunder och en toppfart på 130-140 km/h.

Mäkinen: Förutom prestandan då så är det med andra ord en Tesla Model 3 du eftersöker......den matchar allt det andra. Kommer snart som Midrange med enbart bakhjulsdrift även till Sverige.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.