Vart går er smärtgräns för drivmedelspris?

100 inlägg 0 nya
Vart går er smärtgräns för drivmedelspris?

Det talas mycket om bensin- och dieselpriserna just nu. Har ju till och med startats uppror på facebook mot det höga bensinpriset. Så en intressant fråga är väl, när blir det egentligen för dyrt att köra bil? Finns det någon smärtgräns på bensinpriset, då folk helt enkelt slutar köra bil? För min egen del så skulle jag har råda att köra bil även om dieseln kostade 30 kr/litern. Kör ungefär 1500 mil per år och min bil drar i snitt 0,7-0,8 l/mil. Vid 30 kr/litern skulle jag då hamna på cirka 3000 kr/mån i drivmedelskostnad. Visserligen en hel del pengar, men inget jag inte skulle ha råd med. Hur ser det ut för er andra, när tycker ni att det blir alltför dyrt att köra bil?

Det är ju långt ifrån bara bränslepriset i sig självt som avgör var smärtgränsen går, el. kostnadsökningen för just min bil. Precis allting ökar ju i kostnad med bränslet och dessutom betydligt mer än bränslet, med kostnadsökningarna, pålagor med ytterligare skatter på alla varor och tjänster, mindre arbetstillfällen osv. Så visst har smärtgränsen för bränslet redan nåtts med råge, enl. mig.
För min del räknar jag inte på hur mycket dyrare just min bil blir att köra med den höga skatten på drivmedel, utan jag räknar på helheten med vad som följer med.

5 kr/kWh svider lite när man är ute och åker och behöver snabbladda, men det får gå i nödfall. Tack och lov finns det billigare alternativ. Hemmavid så snittar jag mellan 1,5 och 1,8 kr/kWh. Normalt sett så kör jag ca 2000 mil/år och min milkostnad för "drivmedel" är dryga 3 kr så här långt.

För några år sedan sades det att ett pris på 42 kr/liten skulle få folk att köra mindre...
Elbil är tyvärr en ursäkt för att kunna fortsätta köra bil utan att egentligen minska bilåkandet (vilket är det som egentligen behövs).

Power to the people

ffodil är inne på rätt spår att det beror ju på vad annat kostar och hur mycket pengar man har/tjänar. Svårt att sätta en siffra tycker jag.

Men som tur är så har vi ju högre löneökningar än kostnadsökningar, så ännu är det rätt långt kvar till smärtgränsen, och det känns som att avståndet dessutom ökar. Arbetslösheten sjunker ju också i motsats till vad ffodil skriver. Även skattetrycket är på nivåer vi inte sett sedan 70-talet.

Men om bränslepriserna t.ex. skulle dubblas börjar det bli ganska lätt att räkna hem en elbil, även med utbudet som finns idag. Särskilt om man kör mycket. Det börjar ju faktiskt bli lite av en ny situation, där det faktiskt finns alternativ om det kommer kraftiga prishöjningar eller störningar i bränsleleveranserna pga krig i mellanöstern eller liknande.

K-Klabbe, som jag skrev i andra tråden; många bortser från att låginkomsttagares inkomst stagnerat. SCB redovisar inkomstfördelning mellan 1991-2017. Under perioden ökade höginkomsttagares inkomst mer än bensinpriserna, men låginkomsttagares inkomster med drygt 1.1 per år, hälften så mycket som bensinpriset.

Dessutom minskar inte arbetslösheten på riktigt, bara på papperet med låtsasjobb för att bättra på statistiken, som man sen kan läsa i PK-media, precis som man där kan läsa om högre löneökningar än kostnadsökningar.

När jag åkte ren bensinbil la jag ungefär 4000 kr/mån på bensin. Nu är det runt 1500 kr så 42 kr/liter låter fortfarande hållbart. Jag hade nog tyckt att det var dyrt i ett sånt läge.

Grosser wrote:

Elbil är tyvärr en ursäkt för att kunna fortsätta köra bil utan att egentligen minska bilåkandet (vilket är det som egentligen behövs).

Varför behöver bilåkandet minska? Om alla byter till elbil och elen görs med förnybara energikällor, varför måste då bilåkandet minska? Vem ska bestämma vilka bilresor som är onödiga? Jag läser ständigt denna argumentation om att bilåkandet måste minska och är, ärligt talat, riktigt trött på den. Varför ska man alltid ge sig på privatbilism?

Det handlar väl om att vi nyttjar planetens resurser lite väl snabbt. För att sluta med det måste man rimligen minska energianvändningen.

@ffodil, om du inte ens tror på den officiella statistiken blir det nog svårt att föra en diskussion.

Men det stämmer att låginkomsttagare inte hängt med på samma sätt som medel och höginkomsttagare. Där tror jag också att vi har mycket att göra.

Det är nog ingen som vill begränsa privatbilismen i sig. Men den slukar ju enorma resurser, oavsett om den går på el eller fossilbränsle.

Visst måste man förstå att allt blir dyrare med högre bränslepriser? Min smärtgräns är nådd sedan länge. Har inte något att göra med att jag har råd eller inte. När skatten är 60 % av priset och vi inte får tillbaka pengarna i bla vägförbättringar, plus att givetvis varenda produkt som transporteras blir dyrare och dyrare, i takt med att priset höjs. Finns det någon som har en enda positiv anledning till att det ska vara så högt och fortsätta höjas med flera procent varje år?

Om du Magpie talar om bensinpriset så ställ istället frågan till bensinbolagen som så sent som idag gemensamt aviserar att de höjer priserna med exakt samma belopp - är det inte lite konstigt så säg... Hur var det med den fria konkurrensen ? Eller gäller den bara andra varor än bränsle... Tycker nog att en del av ilskan borde riktas mot bensinbolagen och inte all ilska mot staten. Även om vi haft lite lägre skattesats så hade dessa höjningar kommit ändå.

Har nog en bit kvar till smärtgränsen, kollade nyligen och konstaterade att bränslekostnaden ligger ungefär på 1970 års nivå. Det var inte svårt då och egentligen inte nu heller.

// Krister

Lite krokigt är också rakt

Gränsen är nådd när alla börjar köra lagligt! Bor utanför Gbg och kör E20 dagligen, 3 filer från partille in mot Gbg. Skyltad hastighet 80. Ligger med farthållaren på 90 och blir omkörd av alla. Så än har vi råd!

Nu förstår jag inte? Varför ska jag fråga bensinbolagen? Vad har de med min smärtgräns, regeringens skeva skatt, eller folks oförmåga att förstå att det inte bara påverkar deras personliga driftskostnader.

Magpie - läs trådens rubrik och jag antar att det är det ämnet vi diskuterar. Och bensinbolagen är i allra högsta grad en stor del i den frågan. Och frågan var inte speciellt het innan deras höjningar detta år drog igång. Sen är det som vanligt - passar det inte så finns det alternativa länder att flytta till. Jag i egenskap av pensionär är ju ännu mera drabbad av "regeringen skeva skatt" eftersom jag fortfarande betalar mera i skatt än förvärvsarbetande med samma bruttolön men inte ens det får mig att hetsa upp mig. I det sammanhanget är bensinskatten i sig inte så mycket att orda om.

Men lägg ner din översittareattityd Pi! Tror du inte att jag fattar vad tråden handlar om? 60 % av priset är skatt och du tror att bensinbolagen är en stor del av priset på drivmedel? Jaja..

Att sedan dra pensionärskortet kommer du inte långt med. Finns många kostnader som är betydligt lägre för er, men ni hakar alltid upp er på en enda skatt.

Men Pi
Har du helt missat kronans stadiga kräftgång gent emot Dollarn? Så jag tror nog inte det är bensinbolagen som ökar sin vinstmarginal.
Sen har det varit ett stadigt stigande pris på råolja sista åren. Men man bävar ju för när oljan kommer upp i gamla rekordnivåer och sen våra fina skattehöjningar som införts sedan förra toppnoteringen. Då lär 20kr vallen fort vara spräckt.
Och det är inget fel på drivmedelspriset, felet är skatteuttaget på det och sen mons på allt. Tjoho vad bra, Magdalena blir rik som ett troll :)

Magpie - var lite försiktig med att använda uttrycket "översittar-attityd". Och vad är översitteri i mina inlägg ?
Och absolut att bensinbolagen är en stor del i prishöjningarna senaste månaderna - utan deras höjningar så hade vi haft samma pris som t ex strax efter årsskiftet. Och då hördes inga protester.
Jag drar "pensionärskortet" hur många gångar jag vill utan att fråga dig. Faktum är att jag fortfarande betalar avsevärt mycket mera i månatlig skatt än en förvärvsarbetande. Och om du inte riktigt förstått det så har även merparten av oss pensionärer varit förvärvsarbetande tidigare - i mitt fall under 41 år utan uppehåll. Med tanke på dagens för många låga pensioner så är det märkligt att just pensionärerna skall dra in mera skatt vid lika inkomster än de förvärvsarbetande - i mina ögon borde det vara tvärtom. Men det är bara att acceptera - liksom bränslebeskattningen.
Guran - så stort har inte värdefallet på kronan varit sedan årsskiftet att detta allena skulle motsvara höjningarna så jag har definitivt inte glömt detta. Och "världsmarknadspriserna" styrs ju också av de stora oljeproducenterna trots allt.

Ja du Pi. Först ifrågasätter du om det är bränslepriser jag pratar om, trots att det är exakt det jag skriver om och sedan i nästa inlägg ber du mig läsa trådens rubrik igen, precis som att jag inte är förmögen att läsa. Det är en översittareattityd.

Ja du får givetvis dra pensionärskortet hur ofta du vill, men du vinner inget på det, iom att du och alla andra pensionärer inte har alla utgifter som en förvärvsarbetare har. Tacka fasiken för att ni inte ska ha samma skatt som oss då. Olika skatt för olika grupper av inkomsttagare.

Ja du Magpie, du får väl se när du själv blir pensionär, det finns inte många kostnader av det nödvändiga som är lägre.
Bränslekostnaderna är lika höga och några avdrag medges inte, matpriser är lika höga och samma gäller bostadskostnader.
Det enda som blir märkbart mindre är pengar i plånboken som för många minskar med 50%!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag vet inte riktigt vad du menar med "bensinbolagen" Pi. Oljan handlas ju på en internationell marknad och raffineras på lite olika håll till en konsumentprodukt. Transporter sker via tankfartyg men även i mindre tankbilar av olika logistikbolag. Mackarna ägs väl dels av privata människor ofta på franchisebasis men även av "kedjor" och då gäller det väl främst automatmackar. Vilket led är det som lägger på oskäligt mycket pengar på det inpris de får från föregående led?

Var finns vinterdäck med svensk text? Hittar bara dubbade.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.