Varför 18-19 tums fälgar med lågprofildäck

60 inlägg 0 nya
Varför 18-19 tums fälgar med lågprofildäck

Kör under några veckor en Volvo V60 AWD, gamla modellen. Har haft en sådan i tankarna som en kandidat till nästa bil, men i så fall i utförande CrossCountry. Bilen jag kör har 18 tumsfälgar med lågprofildäck. Komforten i säten och utrymmet i bilen passar mig och min fru perfekt. Har tidigare tittat lite snett på denna modell och tyckt att den ser trång ut men där hade jag definitivt fel. Men en sak som jag reagerar på stark är dessa förbaskade 18 tums fälgar med lågprofildäck som skall monteras på alla bilar. Förutom utseende förbättringar så gör de inget gott åt bilen, det bullrar som katten. I en bil(som denna Volvo) för över 300.000kr räknar jag med att det är tyst när man åker, men icke.
Var likadant på min tidigare Ford Kuga, för 350.000kr, 18 tums med lågprofildäck som gjorde att det bullrade alldeles för mycket i förhållande till priset. Inte nog med att det bullrar, förbrukningen ökar också.
Så, varför fortsätter fabrikanterna med eländet?

Därför att kunderna vill ha det! Stora fälgar med lågprofildäck är status (premium), och alla bilfabrikanter måste erbjuda detta, antingen som standard eller tillval. Buller och stötighet, vadå? Vill vara fin, så får man lida pin...

Enligt min mening, är det för att bilen anses se "cool" ut med dessa fälgar. Skillnaden i väggrepp är nästan försumbar när det gäller vardagskörning. Möjligtvis att man får lite bättre styrrespons med lägre profil på däcket. Jag har haft lågprofil på min förra bil (Skoda Superb) och aldrig mer igen! Bullrigt, stötigt och däcksidorna skadas alldeles för lätt. Hädanefter blir det minsta möjliga hjulstorlek och tjockast möjliga däck. Men idag måste man nästan köpa en SUV för att få lite gummi på däcken. Högsta profil på flertalet standard bilar är för det mesta 205/60 eller 225/55. På min X3:a har jag 225/60-17, vilket jag är nöjd med. Känner ingen större skillnad i styrrespons mellan mina däck och de 225/45 -17 som sitter på mina föräldrars BMW 118i M-sport.

För att i princip alla bilar blir snyggare med större fälgar. Mycket pga att moderna bilar ofta har stora hjulhus. Nu har man börjat med 20-21 tum på vanliga bilar, det är för mycket.

Snyggt. Ser bra ut.

Finns snart ingen bil med 16” som standard utan 17” är snart standard på billigbilarna.
Std statusbilar är väl 18-20 som är std.
Jag har 18” på sommar rullarna och tycker det är okey ljud.
Kör mest asfalt och då funkar det bra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag köpte fyra nya sommarsulor i 185/65 15". De var dyrare än motsvarande större och bredare dimensioner...

Håller med Skodaägare, jag blir likadan. Söker hellre lite mer komfort(lägre ljudnivå, något mindre stötighet) än vad fabrikanterna i regel erbjuder som standard. Förstår 40-talisten, att biltillverkarna erbjuder det för att kunderna "vill ha" det. Jag är inte så säker på att kunderna egentligen vill ha det, biltillverkarna "styr" ganska mycket vad kunden vill ha på sikt genom sina erbjudanden. Om nu kunden vill ha 18-20 tum med lågprofil, varför satsar inte biltillverkaren på att sänka ljudnivån. I vissa bilar är det idag stört omöjligt att sitta i baksätet och höra vad det pratas om i framsätet. Det är ju många tillverkare som har fått smisk av marknaden för sitt obefintliga ljudisolerande material.

18” blir lite stötigare än 17” och 16”.

Men en bil med en dimension större fälgar behöver inte nödvändigtvis vara en bullerburk.

En av dom värre bilar jag kört var insignia demo bilen med (tror) 20” eller 19”.
Helt otrolig på våran grova asfalt.
Försäljaren beklagade sig men dom var tvungen att ta generalagentens levererade demo bil med största däcken.
Dom hade vunnit mycket på att ha 17-18” på demobilen.
Samma sak att många handlare börjar ha dubbfria för att blidka kunderna.

Något jag reflekterat över är att suvar oftast är bullrigare än en sedan/kombi.
Och visst är det väl också bredden på däcket som ger extra buller.
Rätta mig om jag har fel.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lite märkligt detta med större och större fälgar och bredare och bredare däck. Bilfabrikanterna tävlar om vilka bilar som drar mindre och mindre bränsle samtidigt som däcken blir bredare och bredare. Har biltillverkarna glömt att breda däck drar mer bränsle än smala däck. Och när vi ändå är inne på ämnet... behöver vi bilar på vägarna som har hundratals hästkrafter och som har en topphastighet på över 200 km/h när vägskyltarna och lagstiftarna har bestämt att vi inte får köra fortare än 110 km/h?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar... har aldrig ägt en SAAB. Det perfekta förvaringsfodralet/boxen för 2.5" och 3.5" hårddiskar: http://deltaco.elektronikfreak.com

Generellt så blir ju en bil snyggare och mer attraktiv med större fälgar. Jag minns en kompis som var bilfantast och skulle alltid ha det senaste i början av 90-talet. Han hade 18-tums fälgar på nya A4 när den kom, folk vred nästan nacken ur led på den tiden. Idag är det som Mso skriver, nästan standard på bilar snäppet över småbilsklassen och inget märkvärdigt alls.

Beträffande ljudnivån så vette fasen om detta inte mera kan relateras till shorevärdet på däcken än på dimension. Ju hårdare däck ju lättare färdas ljudet genom fälgar och in i karossen.

För ett par år sen hade ViB en stor test av 50 bilmodeller för att mäta däcksbuller på vår grovasfalt. Av dessa bilar hade ca hälften större fälgar och bredare däck än standard. ViB måste ju ta vad de får, när de lånar testbilar från importörerna. Detta var som sagt en test av däcksbuller, men det är märkligt att de som levererade bilarna, inte tänkte på att dessa stora fälgar med bredare sulor gav sämre resultat i testet. Förmodligen är kravet på stora hjul från kunderna så stort, att man regelmässigt förser sina lagerbilar med dessa bullerattribut.

elektronikfreak wrote:
Lite märkligt detta med större och större fälgar och bredare och bredare däck. Bilfabrikanterna tävlar om vilka bilar som drar mindre och mindre bränsle samtidigt som däcken blir bredare och bredare. Har biltillverkarna glömt att breda däck drar mer bränsle än smala däck. Och när vi ändå är inne på ämnet... behöver vi bilar på vägarna som har hundratals hästkrafter och som har en topphastighet på över 200 km/h när vägskyltarna och lagstiftarna har bestämt att vi inte får köra fortare än 110 km/h?

Finns 120-sträckor i Sverige, 130 i de flesta länder i Europa och ja till och med sträckor med fri fart i Tyskland.

Om det är snyggt eller inte är väl en smaksak. Tycker det passar bra på sportbilar, men på en Suv tycker jag inte skadar med lite gummi på däcken. En Land Cruiser med lågprofildäck ser bara löjlig ut. Ingen skulle väl komma på tanken att sätta off road däck på en Ferrari? Men tyvärr så designar man numera bilarna så att de ser bäst ut med lågprofildäck. På äldre bilar så ansågs det ju snyggt med lite gummi på hjulen. Titta på gamla Lotus och Aston Martin till exempel.
Lamborghini Countach hade 225/50-15 fram :

http://lamborghinicars.tripod.com/countachlp500qv.html

Så nu har alltså merparten av alla Svensson-bilar lägre däcksprofil än superbilar hade på 80-talet. Varför var det snyggt med 225/50 på 80-talet, men nu måste det vara 225/35 för att se bra ut? Tycker den här är ganska snygg:

http://wearecurated.com/the-eddie-van-halen-lamborghini-miura-s/amp/

Nåja, att köra i 120/130 gick ju också med 60-tals bilarna som ofta körde på 5,20*13" eller nåt sånt så inte behövs det 18" eller större egentligen...

Pi wrote:
Nåja, att köra i 120/130 gick ju också med 60-tals bilarna som ofta körde på 5,20*13" eller nåt sånt så inte behövs det 18" eller större egentligen...

Rakt fram på en väg funkar det väl ännu utmärkt - även med högre profiler. Vill man däremot köra lite aktivt, så är däckens sida intressant. Nu kör jag på 17" och finner det vara en bra kompromiss. Men på hobbybilen, där jag har 19" med 30-profil där bak så funkar det "liksom" lite bättre. F.ö. tycker jag nog att min hobbybil klär bättre i 19" än i 16" - men det är ju en smaksak;-)

Varför 18-19 tums fälgar med lågprofildäck

Jag kom att tänka på Morris Mini Hundkojan" när den kom, den hade 10" fälgar och det var anmärkningsvärt när VW hade 15" och många moderna bilar hade 13".
13" ansågs snyggt, 15" var lite klumpigt, 10" fånigt litet, men kojan blev en kultbil ändå!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skodaägare wrote:
Om det är snyggt eller inte är väl en smaksak. Tycker det passar bra på sportbilar, men på en Suv tycker jag inte skadar med lite gummi på däcken. En Land Cruiser med lågprofildäck ser bara löjlig ut. Ingen skulle väl komma på tanken att sätta off road däck på en Ferrari? Men tyvärr så designar man numera bilarna så att de ser bäst ut med lågprofildäck. På äldre bilar så ansågs det ju snyggt med lite gummi på hjulen. Titta på gamla Lotus och Aston Martin till exempel.
Lamborghini Countach hade 225/50-15 fram :
http://lamborghinicars.tripod.com/countachlp500qv.html
Så nu har alltså merparten av alla Svensson-bilar lägre däcksprofil än superbilar hade på 80-talet. Varför var det snyggt med 225/50 på 80-talet, men nu måste det vara 225/35 för att se bra ut? Tycker den här är ganska snygg:
http://wearecurated.com/the-eddie-van-halen-lamborghini-miura-s/amp/

Ja visst kan man vinkla resonemanget hur man vill, typ som att jag skulle nog inte passa att ha med mig Zara Larsson som min kavaljer på Nobelmiddagen, för det skulle se konstigt ut med åldersskillnaden. Men skulle hon åka med på min 120 fots yacht när jag ankrar upp i Monaco så skulle ingen höja på ögonbrynen:)

18-19 tum kan vara litet i vissa sammanhang... https://www.youtube.com/watch?v=9XzzIdydG4s

Själv kör jag med 17" vilket känns som ett bra mellanläge. Tror inte jag vill ha större just nu.

Varför 18-19 tums fälgar med lågprofildäck

- Peugeot 308 SW GT -2019

mso 1000 wrote:
Snyggt. Ser bra ut.
Finns snart ingen bil med 16” som standard utan 17” är snart standard på billigbilarna.
Std statusbilar är väl 18-20 som är std.

Nej då, både BMW 5-serie och MB E-klasse har 17” som standard, om du anser att det är ”statusbilar”
På min ”statusbil” har jag 20” på sommardäcken då dom satt på den bilen jag köpte, hade aldrig lagt till det. Men trotts det går den fortfarande både bekvämt och tyst, ingen märkbar skillnad på komfort gent emot 18” odubbade vinterdäck. Tyckte faktiskt bilen gick tystare med sommardäcken, men får se om det var så när sommardäcken åker på efter påsk.

FXX wrote:
Generellt så blir ju en bil snyggare och mer attraktiv med större fälgar. Jag minns en kompis som var bilfantast och skulle alltid ha det senaste i början av 90-talet. Han hade 18-tums fälgar på nya A4 när den kom, folk vred nästan nacken ur led på den tiden. Idag är det som Mso skriver, nästan standard på bilar snäppet över småbilsklassen och inget märkvärdigt alls.
Beträffande ljudnivån så vette fasen om detta inte mera kan relateras till shorevärdet på däcken än på dimension. Ju hårdare däck ju lättare färdas ljudet genom fälgar och in i karossen.

Bmw:s idiotiska RFT däck är ju ett exempel på hårda däck som fullkomligt ödelägger komforten.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.