Vad blir sin nya bil?

73 inlägg 0 nya
Vad blir sin nya bil?

För att återgå till bilsnack, är ju massa om aktersnurror, onödigt vridmoment, forum som ballar ur och troll.
Undrar jag vad ligger i era kommande bilbytartankar?
GF gör en stor matris med bilar under 95g CO2, men vad är era ”cup og tea”
Jag själv är inne på en ny diesel som kan köras på HVO100. Bra lyse, skitbra säten, ett välljudande ljudanlägg, adaptiv farthållare och ett tilltalande yttre och innre.

På önskelistan:
*Golfstorlek
*2014 eller nyare
*Xenon eller Led
*Bränslevärmare
*Automatlåda
*Prestanda runt 10s till 100
*Prisklass runt 150K
*Max 10,000 mil
Som det ser ut nu så lutar det åt en Volvo V40 D2-17, fast jag får nog vänta tills nästa år för att komma ned under 150K. Samt att automat nog faller bort. En T2 fungerar också, så bränsletyp är en ickefråga för mig så länge den har turbo.

Guran wrote:
För att återgå till bilsnack, är ju massa om aktersnurror, onödigt vridmoment, forum som ballar ur och troll.
Undrar jag vad ligger i era kommande bilbytartankar?
GF gör en stor matris med bilar under 95g CO2, men vad är era ”cup og tea”
Jag själv är inne på en ny diesel som kan köras på HVO100. Bra lyse, skitbra säten, ett välljudande ljudanlägg, adaptiv farthållare och ett tilltalande yttre och innre.

Ja, det stämmer max 95g CO2 gäller från nya bil årsmodell 2021.
Årsmodell 2019 - 2020 är det räcker max 105g CO2.
Stor golfklassen en Seat Leon ST 1.0 TSI 115 hk DSG7 och 102g CO2.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bra Guran.
Jag har nog ett och ett halvt år typ kvar innan byte men jag kollar på alternativ, det gör jag alltid så att jag vet när det är dags vilka som "går till final"
Eftersom jag är en sån där skattesmitare så får ju jag lite begränsningar i mina val.
Vi får välja VW, Volvo, Audi, BMW och Toyota på mitt jobb och notan får vara på 7,5 PBB, vilket är 341KKr.
Just nu på listan är nya V60 och även XC40, men de blir lite klent utrustade för pengen. V60 kommer att fungera med D3 eller T4 när de väl kommer.
Nuvarande Passat skulle också fungera, men jag tycker att den är för stor, vilket egentligen även nya V60 är.
Golfen är okej, men är lite enklare i sitt utförande än Passaten, hade gärna sett en mini-Passat men skall testa den nya igen för att se hur den är efter FL.
Nuvarande 3-serien gillar jag inte, den är för nervös i sitt uppträdande, säkert riktigt bra om man vill köra fort och exakt, men det blir inte särskilt behagligt och avkopplande. En X1:a skulle kunna vara med på listan att testas.
Audi A4 får jag inte ihop med allt jag "behöver" i utrustningsväg. A3 blir lite för liten, Q-bilarna gillar jag inte.
Toyota... Just nu finns ingen modell som jag gillar. Har kört en hel del RAV-4 men inget för mig, den saknar för mycket av det jag kräver av en bil som ju samtidigt är min arbetsplats.

Kravspec: Bekväm körställning, skapligt tyst och bra uppträdande. Bra multimediasystem och bra ljud. Uppkopplingsmöjligheter och Apple Car Play.
Bra ljus, adaptiv farthållare, gärna övriga hjälpsystem som idag finns. Värmare med fjärr eller telefonstart.
Motor? Inte så viktigt, 150hk diesel eller typ 180hk bensin fungerar bra, automat så klart. AWD? inte nödvändig för mig. Inte heller vill jag ha några 19" hjul, finns 16 så är det bra annars 17" men helst inte mer. Färg? Eftersom snygga färger kostar något annat som måste bort så är vit eller svart mina färger nu, om det inte finns något specialerbjudande. Skinnklädsel? Nope.
Jaja, vi får se vad som dyker upp inom närmsta året innan det är dags för en ny beställning.

*Robban

Har inga bilbytartankar, saknar bara blåtand och mer prestanda i min BMW, så en några årsmodeller nyare M3a skulle sitta fint.

Eller så skulle jag byta riktning helt och satsa på komfort, kanske en Lexus RX 450h.

EnannanRobban wrote:
Bra Guran.
Jag har nog ett och ett halvt år typ kvar innan byte men jag kollar på alternativ, det gör jag alltid så att jag vet när det är dags vilka som "går till final"
Eftersom jag är en sån där skattesmitare så får ju jag lite begränsningar i mina val.
Vi får välja VW, Volvo, Audi, BMW och Toyota på mitt jobb och notan får vara på 7,5 PBB, vilket är 341KKr.
Just nu på listan är nya V60 och även XC40, men de blir lite klent utrustade för pengen. V60 kommer att fungera med D3 eller T4 när de väl kommer.
Nuvarande Passat skulle också fungera, men jag tycker att den är för stor, vilket egentligen även nya V60 är.
Golfen är okej, men är lite enklare i sitt utförande än Passaten, hade gärna sett en mini-Passat men skall testa den nya igen för att se hur den är efter FL.
Nuvarande 3-serien gillar jag inte, den är för nervös i sitt uppträdande, säkert riktigt bra om man vill köra fort och exakt, men det blir inte särskilt behagligt och avkopplande. En X1:a skulle kunna vara med på listan att testas.
Audi A4 får jag inte ihop med allt jag "behöver" i utrustningsväg. A3 blir lite för liten, Q-bilarna gillar jag inte.
Toyota... Just nu finns ingen modell som jag gillar. Har kört en hel del RAV-4 men inget för mig, den saknar för mycket av det jag kräver av en bil som ju samtidigt är min arbetsplats.
Kravspec: Bekväm körställning, skapligt tyst och bra uppträdande. Bra multimediasystem och bra ljud. Uppkopplingsmöjligheter och Apple Car Play.
Bra ljus, adaptiv farthållare, gärna övriga hjälpsystem som idag finns. Värmare med fjärr eller telefonstart.
Motor? Inte så viktigt, 150hk diesel eller typ 180hk bensin fungerar bra, automat så klart. AWD? inte nödvändig för mig. Inte heller vill jag ha några 19" hjul, finns 16 så är det bra annars 17" men helst inte mer. Färg? Eftersom snygga färger kostar något annat som måste bort så är vit eller svart mina färger nu, om det inte finns något specialerbjudande. Skinnklädsel? Nope.
Jaja, vi får se vad som dyker upp inom närmsta året innan det är dags för en ny beställning.

Låter som nya V60 är det givna valet, en attans trevlig bil att köra, snygg och bra utrustad i Momentum versionen, för mig faller den dessvärre bort då stolarna och min rygg inte trivs ihop.

Guran, jag var inte heller helt nöjd med stolarna, men mest på att nackstödet kändes så långt bort från huvudet i längdled, kunde inte vila huvudet/nacken som jag kan i nuvarande V60cc...
Skall se till att få en långtur så att jag inte går bort mig av stolen, V70:n som jag hade för ett antal bilar sedan gick INTE!

*Robban

Nästa bil skall vara en effektiv sladdhybrid/hybrid.

Redan före sista bilbytet var jag inne på någon typ hybrid.
Testade flera men både rymd och avsaknad av utrustning och att inte effektiviteten övertygade mig gjorde att det blev en snål bensin.

Men som sagt om 1-2 år bär det vara betydligt fler förbättrade hybrid/laddhybrid varianter och fabrikat att välja på och i bästa fall pressade priser pga fler aktörer.

Karaven eller önskemålen.
På önskelistan:
*effektiv kombi Golfstorlek
Hybrid/laddhybrid.
Dragförmåga på minst 1300kg.
*Xenon eller Led
Strålkastarspolning
Modernaste säkerhetsutrustningen.
Dubbelt lastgolv.
*Bränslevärmare
*Automatlåda
Snål.
*Prestanda runt 10s till 100

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 - tror du glömde adaptiv farthållare och antagligen också back-kamera. Fast du kanske tänker in dessa funktioner i "modernaste säkerhetsutrustningen" men tyvärr tror jag ändå att man bör speca dessa separat ännu så länge. Sen måste ju insteg/ursteg samt sittkomfort passa ens egna krav.

En kombi, kanske en bmw e30 touring eller en volvo 145:a. Man kan ju inte göda staten med hur mycket som helst.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Pi wrote:
mso 1000 - tror du glömde adaptiv farthållare och antagligen också back-kamera. Fast du kanske tänker in dessa funktioner i "modernaste säkerhetsutrustningen" men tyvärr tror jag ändå att man bör speca dessa separat ännu så länge. Sen måste ju insteg/ursteg samt sittkomfort passa ens egna krav.

Hmm ja det är helt klart ,ingen adaptiv farthållare inget köp men backkameran är egentligen inget absolut krav då jag tycker sensorer bak och fram är tillräckligt förutom då vagnen skall på kulan då.

Insteg och sittkomfort har jag sällan problem med bara det inte blir för raka ben och sitta på golv(gokartstyle 116)
Antar att mina175 cm är en idealisk längd för att sitta bra i de flästa bilar, sträckkör ofta 50-70 mil utan träsmak eller stel kropp med nuvarande bil.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Gärna en elbil nästa gång, men tyvärr så behöver den nog vara större än Nissan leaf/Hyundai ioniq etc. och då finns väl bara tesla/jaguar snart Audi kanske. Dessa faller nog på priset för oss tyvärr. Förväntar mig ingen revolution inom lite större elbilar närmaste 2åren eller när det nu blir aktuellt med ny bil.

Realistiskt så lite större kombi, storleken över golfklass. Suv godkänns inte av bättre hälften. Gärna automat, helst bensin eller hybrid. Värmare och adaptiv farthållare är önskvärt, men kan tummas på.

Nya V60 ska ju vara rejält mycket rymligare än den gamla, så något sådant kanske funkar. T4 med automat skulle nog vara lagom. Hybriderna tyvärr lite dyra för oss, men om 2 år kanske det ser annorlunda ut, både för oss och vad det kostar, så kanske funkar då.

Pi wrote:
mso 1000 - tror du glömde adaptiv farthållare och antagligen också back-kamera. Fast du kanske tänker in dessa funktioner i "modernaste säkerhetsutrustningen" men tyvärr tror jag ändå att man bör speca dessa separat ännu så länge. Sen måste ju insteg/ursteg samt sittkomfort passa ens egna krav.

Adaptiv farthållare och autobroms brukar väl gå hand i handske och är väl idag lagkrav (AEB alltså) i USA på alla nya bilar. Så detta borde väl bli "standard" även i EU tycker man.

mso 1000 wrote:
Nästa bil skall vara en effektiv sladdhybrid/hybrid.
Redan före sista bilbytet var jag inne på någon typ hybrid.
Testade flera men både rymd och avsaknad av utrustning och att inte effektiviteten övertygade mig gjorde att det blev en snål bensin.
Men som sagt om 1-2 år bär det vara betydligt fler förbättrade hybrid/laddhybrid varianter och fabrikat att välja på och i bästa fall pressade priser pga fler aktörer.
Karaven eller önskemålen.
På önskelistan:
*effektiv kombi Golfstorlek
Hybrid/laddhybrid.
Dragförmåga på minst 1300kg.
*Xenon eller Led
Strålkastarspolning
Modernaste säkerhetsutrustningen.
Dubbelt lastgolv.
*Bränslevärmare
*Automatlåda
Snål.
*Prestanda runt 10s till 100

Snygg klipp och klistring:)

Mitt viktigaste krav är tillförlitlighet. Bilen ska funka felfritt i minst 10 000 mil. Då finns bara, av erfarenhet och statistik, Toyota eller Lexus (vilken dock går bort av kostnadsskäl). Helst vill jag ha hybriddrift, för att kunna köra på el i stadstrafik.

Dock är jag svag för crossovers, typ Peugeot 2008 och Citroen Aircross, men de går tyvärr bort pga mina krav på absolut tillförlitlighet...

Nja -AEB är inte lagkrav inom EU ännu även om det klart påverkar resultaten av Euro Ncap-testerna och det och adaptiv farthållare går tyvärr inte hand i hand, FXX.
Sen klarar nog de flesta bilar idag 10.000 mil utan flera problem än vad Toyota brukar drabbas av - i alla fall om det är inom typ 5 år.

Pi wrote:
Nja -AEB är inte lagkrav inom EU ännu även om det klart påverkar resultaten av Euro Ncap-testerna och det och adaptiv farthållare går tyvärr inte hand i hand, FXX.

Jag hade fel, backkamera var det som är lagstadgat i Usa.
https://teknikensvarld.se/lagkrav-pa-backkamera-i-usa-623785/

Lagkrav eller inte så verkar AEB ändå bli lite av en standard 2022 i Usa iaf. Den tillverkare som inte hakar på kommer nog inte sälja lika mycket, tror jag.
http://feber.se/bil/art/346057/biltillverkare_gr_med_p_att_au/

Jo, lagförslaget om backkamera i USA blev tyvärr några år försenat jämfört med den ursprungliga planen - annars hade vi nog haft det inom EU nu också.
AEB borde givetvis vara standard på alla nya bilar redan idag men tyvärr är det inte så och jag hoppas verkligen att EU inte väntar på USA utan lagstadgar det kravet a s a p.

40-talisten wrote:
Mitt viktigaste krav är tillförlitlighet. Bilen ska funka felfritt i minst 10 000 mil. Då finns bara, av erfarenhet och statistik, Toyota eller Lexus (vilken dock går bort av kostnadsskäl). Helst vill jag ha hybriddrift, för att kunna köra på el i stadstrafik.
Dock är jag svag för crossovers, typ Peugeot 2008 och Citroen Aircross, men de går tyvärr bort pga mina krav på absolut tillförlitlighet...

Det är möjligt att jag är blåögd men normalt är det inga fel på en bil oavsätt fabrikat första 10000 milen om man inte har jävulskt otur.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
40-talisten wrote:Mitt viktigaste krav är tillförlitlighet. Bilen ska funka felfritt i minst 10 000 mil. Då finns bara, av erfarenhet och statistik, Toyota eller Lexus (vilken dock går bort av kostnadsskäl). Helst vill jag ha hybriddrift, för att kunna köra på el i stadstrafik.
Dock är jag svag för crossovers, typ Peugeot 2008 och Citroen Aircross, men de går tyvärr bort pga mina krav på absolut tillförlitlighet...
Det är möjligt att jag är blåögd men normalt är det inga fel på en bil oavsätt fabrikat första 10000 milen om man inte har jävulskt otur.

Håller med mso1000. Men för vissa så är Toyota och tillförlitlighet det samma , tyvärr.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.