Vad är en normal bränsleförbrukning nu för tiden

41 inlägg 0 nya
Vad är en normal bränsleförbrukning nu för tiden

Har under två veckor kört en Volvo V40 automat, bensin med 156hk motor. Bilen hade gått ca 100mil när jag skulle köra den i två veckor. Bilen som sådan är inget för mig, den är för låg och framrutan alldeles för vinklad, så bilen känns lite trång. Men annars går bilen väldigt bra, tyst och mjukt. Men det jag reagerar över är bensinförbrukningen. Med tanke på att bilen är av senaste årsmodell blev jag väldigt förvånad när jag tankar den. Den drar 0.83l/mil.
Då skall ni veta att jag under dessa två veckor inte varit ute på motorväg mer än en gång. Så bilen har körts lugnt på 50, 70 och 90 sträckor. Samma sträckor körs med våra ägda bilar, en manuell dieselkärra som drar 0,50l/mil och en automat bensin som drar 0.63l/mil(Opel Corsa) på samma sträcka.
Är inte 0,83 väldigt hög förbrukning på en sådan liten bil.
För några veckor sedan körde jag en Volvo V60 D4-diesel 4wd automat i två veckor, den drog c:a 0,85L/mil på samma sträckor. Tycker det är hög förbrukning också.

Det låter onekligen mycket. Men korta sträckor och bensinmotor är ingen hit, min fd. Seat Ibiza 1,2tsi 105hk drog utan vidare 0,75L/mil när jag körde mest i byn och max 1,5 mil till jobbet. Och då vägde den fjuttiga 1150kg. En V40 väger minst 1500kg så den straffar sig ganska fort om det är många accelerationer eller uppförsbackar. Men om den bara gått 100 mil så var den ju inte inkörd, bilars förbrukning brukar minska när dom blivit inkörda.
Min V40 D3 är betydligt snålare på bränsle än min Seat:

Även min Golf Alltrack har okej förbrukning, trots 4wd.

Ska dock poängtera att detta är långkörningar. Snittet för en längre period ligger idag på 0,507 för V40 och 0,61 för Alltracken, dock rullar den senare väldigt korta sträckor i form av dagis 3km, affären 3km, jobb 10km osv. Fd. Honda CR-V bensinautomat snittade med samma körning som Alltracken 1,05L/mil.

Ja om det är samma sträckor som du kör med egna ägda bilar i samma temperaturer låter det konstigt mycket.

Men jag tror att speciellt bensin bilar tar mycket efter en kallstart och även vid kortare stopp med omstart.
Kort körning på 5-10 km tar extra mycket har jag märkt.
När jag testade Niro hybrid och tittade på färdatorn var det efter en mil den sjönk och före låg den på typ 0,75.
Sedan såg man snåla siffror.

Det är omöjligt att jämföra siffror mellan bilar och individer men du bör ju ha en viss koll tycker jag och då är det som du säger anmärkningsvärt.

Och fast folk hävdar tvärtom så är jag övertygad om att automat även i dag höjer förbrukningen för dom flesta.

Min octavia kan ligga allt mellan 0,47 till 0,65 på samma kortkörningar runt stan.

Mina bensin/ diesel Octavia Förbrukningar på spritmonitor https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html

Är väldigt beroende på körmönster
Min GLC 220D är en av dom snålaste bilar jag haft, trotts 20” sommarhjul, 4wd hög SUV

Att en hybrid tar mycket i början beror ju självklart på att den oftast tillverkar värme med motorn.

Men Volvo är väl kända för att ha höga utsläpp? Kända kanske var fel uttryck, men när jag kollade på ny bil innan jag bytte så kollade jag på många olika märken, även Volvo.

Om jag Jämför min Peugot med 225 hk bensin och som har 136g CO2 i utsläpp så har närmast jämförbara Volvo V60 med 250 hk bensin på pappret 166-187g CO2 i utsläpp.

Detta lär säkert hänga ihop med att Volvo drar mer än vad Peugot gör (WLTP).

- Peugeot 308 SW GT -2019

Optimus, tycker det verkar vara hög förbrukning du redovisar, men kanske du kör ganska hårt, som i så fall betyder mycket.

Sen vi fick hem nya bilen 28 febr. Peugeot 508 180 hk bensin, så har den nu gått 100 mil, med genomsnittlig bränsleförbrukning på 0,62 enl. loggboks appen just nu, vilket gått lite upp och ner mellan 0,58 - 0,63, som sen kan skilja något vid tankningar också.
Väldigt lite mil på över 2 mån. har det blivit på grund olyckliga omständigheter, vilket innebär att bilen nästan bara gått många korta sträckor med småärenden in i byn på 2-3 km, nån få på 2-3 mil. en längre tur på 14 mil t.o.r. där den drog 0,44 l/mil genomsnitt, alltså riktigt snål vid landsvägskörning i lite högre farter. Förbrukningen kommer så klart att minska en hel del efter att min fru börjar pendla till jobbet igen efter sjukskrivningen, 10 mil t.o.r. landsvägskörning, vilket visat sig vid lite längre landsvägskörning. Får väl se sen vad den kommer att förbruka vid lite mer blandad körning.

Diesel vs bensin, så ser det ser ut som denna lite tyngre bensinaren skulle dra under 1 dl mer än vår tidigare lilla diesel på 120 hk vid samma körning som jag haft nu, samt vid landsvägskörning i lite högre farter ungefär samma förbrukning på båda. Hade absolut räknat med betydligt större skillnad.

bejje wrote:
Men Volvo är väl kända för att ha höga utsläpp? Kända kanske var fel uttryck, men när jag kollade på ny bil innan jag bytte så kollade jag på många olika märken, även Volvo.
Om jag Jämför min Peugot med 225 hk bensin och som har 136g CO2 i utsläpp så har närmast jämförbara Volvo V60 med 250 hk bensin på pappret 166-187g CO2 i utsläpp.
Detta lär säkert hänga ihop med att Volvo drar mer än vad Peugot gör (WLTP).

V60 T5, den nya modellen, väger +200kg mer än din Peugeot, är sekunden snabbare till 100, är nog storleken större på alla ledder, 20cm längre osv. Jag vet inte riktigt om den är ett representativt motstånd direkt.

Däremot den äldre modellen, lite närmare din i storlek, typ en T4 som har liknande prestanda som din Peugeot, ligger på 136gr. Så jag vet inte om jag håller med...men men.

FXX wrote:
bejje wrote:Men Volvo är väl kända för att ha höga utsläpp? Kända kanske var fel uttryck, men när jag kollade på ny bil innan jag bytte så kollade jag på många olika märken, även Volvo.
Om jag Jämför min Peugot med 225 hk bensin och som har 136g CO2 i utsläpp så har närmast jämförbara Volvo V60 med 250 hk bensin på pappret 166-187g CO2 i utsläpp.
Detta lär säkert hänga ihop med att Volvo drar mer än vad Peugot gör (WLTP).
V60 T5, den nya modellen, väger +200kg mer än din Peugeot, är sekunden snabbare till 100, är nog storleken större på alla ledder, 20cm längre osv. Jag vet inte riktigt om den är ett representativt motstånd direkt.
Däremot den äldre modellen, lite närmare din i storlek, typ en T4 som har liknande prestanda som din Peugeot, ligger på 136gr. Så jag vet inte om jag håller med...men men.

Jag försökte hitta en Volvo kombi med liknande motorstyrka, men fann ingen. Sen verkar Volvo mest koncentrera sig på Diesel också.

Den T4 du nämner, vad har den för motorstyrka och vikt?

- Peugeot 308 SW GT -2019

Volvo V60 T4, Aut, 190hk, 1676kg, 0-100 7,3s, förbrukning 0,58L/mil bl. körn.
https://www.wayke.se/objekt/02ceaa0f-ae5d-434f-a70e-3dce6d18a1d6/volvo-v60-t4-geartronic-summum-190-hk-automat

Se där, det var inte så dåligt som jag trodde då. Kanske har sett för mycket jämförelser med leasingbilar som kanske har 300 hästar osv som har monsterskatt enligt bonus/malus.

Men jag undrar hur dom får, knappt, men ändå snabbare 0-100 på 35hk mindre samt aningen tyngre bil?

- Peugeot 308 SW GT -2019

[quote=FXX]Peugeot 308SW GT, aut, 225hk, 0-100 7,6s, 1526kg, 0,59L/mil bl. körn.
https://www.wayke.se/objekt/e9275b35-da4c-487d-9049-c5a29915357f/peugeot-308-sportwagon-gt-sw-pt-225-aut8-special-pb-vinterhjul-ingar-automat[/quote]

Märkligt är att den tyngre 508 GT, drar mindre enl. spec. 0,57 bl.körn, lite snabbare 0-100 på 7,3 s. samt har 15 km/tim högre topphastighet. Vad nu sådant kan bero på förutom att 508 är mer aerodynamisk med lägre luftmotstånd.

Sen är det ju så att man inte alls kan rätta sig efter dessa spec. då både NEDC och WLTP är bara ungefärliga och inte alls fastställda ännu, vilket även de olika fabrikaten upplyser om.

ffodil, vad är topphastigheten på 508an? Ja det finns väl fler modeller så det kan väl variera, men 308 SW GT 225 har 235 km/h på pappret.

Testkörde en dag och kom upp i ca 230 på mätaren. Kanske hade kommit upp i mer om jag hade gett det lite mer tid. Sista biten går ju väldigt långsamt. Så 508an har 250 på pappret?

- Peugeot 308 SW GT -2019

ffodil][quote=FXX]Peugeot 308SW GT, aut, 225hk, 0-100 7,6s, 1526kg, 0,59L/mil bl. körn.<br /> <a href="https://www.wayke.se/objekt/e9275b35-da4c-487d-9049-c5a29915357f/peugeot-308-sportwagon-gt-sw-pt-225-aut8-special-pb-vinterhjul-ingar-automat%5B/quote" rel="nofollow">https://www.wayke.se/objekt/e9275b35-da4c-487d-9049-c5a29915357f/peugeot-308-sportwagon-gt-sw-pt-225-aut8-special-pb-vinterhjul-ingar-automat[/quote</a> wrote:

Märkligt är att den tyngre 508 GT, drar mindre enl. spec. 0,57 bl.körn, lite snabbare 0-100 på 7,3 s. samt har 15 km/tim högre topphastighet. Vad nu sådant kan bero på förutom att 508 är mer aerodynamisk med lägre luftmotstånd.
Sen är det ju så att man inte alls kan rätta sig efter dessa spec. då både NEDC och WLTP är bara ungefärliga och inte alls fastställda ännu, vilket även de olika fabrikaten upplyser om.

508 är ju en toppmodern och betydligt mer strömlinjeformad vacker skapelse som dom säkert jobbat mycket med för att få så låg förbrukning som möjligt på. Hjulhus, karossidor mm. Allt samverkar.

bejje wrote:
ffodil, vad är topphastigheten på 508an? Ja det finns väl fler modeller så det kan väl variera, men 308 SW GT 225 har 235 km/h på pappret.
Testkörde en dag och kom upp i ca 230 på mätaren. Kanske hade kommit upp i mer om jag hade gett det lite mer tid. Sista biten går ju väldigt långsamt. Så 508an har 250 på pappret?

Ja, 508GT har 250 enl spec. och min GT Line 180 hk har enl. spec. 230 i topphastighet.

ffodil, om du läser vad jag skriver så står det att det har varit två lugna veckor på 50,70 och 90 sträckor. Annars hade det stått hård körning under två veckor. Jag kan jämföra med andra bilar jag har och haft och kan konstatera att både Volvobilarna har hög förbrukning på samma sträckor jag har kört med flera andra bilar, av massa olika fabrikat. Det som är förvånande är att V40 som jag kör nu är alldeles ny och har den senaste motorn som också sitter i XC40 T3(där flera tester har skrivit att den har hög förbrukning). Själv kan jag konstatera att det verkar inte ha med XC40:an utan snarare med motorn, när den inte kan få ned förbrukningen till mer "normala" värden i en Volvo V40(då är det något som är ganska dåligt).

Optimus wrote:
ffodil, om du läser vad jag skriver så står det att det har varit två lugna veckor på 50,70 och 90 sträckor. Annars hade det stått hård körning under två veckor. Jag kan jämföra med andra bilar jag har och haft och kan konstatera att både Volvobilarna har hög förbrukning på samma sträckor jag har kört med flera andra bilar, av massa olika fabrikat. Det som är förvånande är att V40 som jag kör nu är alldeles ny och har den senaste motorn som också sitter i XC40 T3(där flera tester har skrivit att den har hög förbrukning). Själv kan jag konstatera att det verkar inte ha med XC40:an utan snarare med motorn, när den inte kan få ned förbrukningen till mer "normala" värden i en Volvo V40(då är det något som är ganska dåligt).

Jo, jag har läst, men uttryckte mig fel och menade mer att du kanske inte kör nåt bränslebesparande, vilket så klart även är ett konstigt uttryck. Men oavsett verkar förbrukningen vara lite väl för hög, i mina öron.
Så klart kan det påverka lite med att den är så ny och inte nåt inkörd ännu, men inget jag märkt så stor skillnad på mina efter några hundra mil.

bejje wrote:
Se där, det var inte så dåligt som jag trodde då. Kanske har sett för mycket jämförelser med leasingbilar som kanske har 300 hästar osv som har monsterskatt enligt bonus/malus.
Men jag undrar hur dom får, knappt, men ändå snabbare 0-100 på 35hk mindre samt aningen tyngre bil?

Min gissning är att för att plocka ur 225hk ur en liten 1,6 så måste det till en turbo som ger mycket effekt på högre varv. En motor med större slagvolym med lägre max effekt så kan man använda sig av en mindre turbo. Så troligtvis ligger Volvons effektkurva högre upp fram till max effekt, först där passerar Peugeoten. Lite överdrivet sätt som att jämföra en Scania på 16-liter och 600hk mot en Lamborghini på 4-liter och 700hk. Den större motorns effektkurva ligger högre upp till 600hk innan dn mindre motorn passerar.

Vidare kan utväxlingen spela in också, om lådan slirar eller inte, min Alltrack har ju nästan samma tid som din till 100 trots att den saknar 45hk och väger mera. Men den växlar ju på några millisekunder utan slir, varken från lådan eller hjulen.

Innan vi fortsätter diskussionen så kanske vi ska reda ut vilka motorer som sitter i vilka bilar. Mig veterligen så har V40 aldrig sålts med 1,5-liters trean på 156hk som sitter i XC40. Om V40’in är automatväxlad så har den en fyra på 1,5-liter på 152hk. Är den manuell så har den en 2-liters motor på 152hk.

Diskussionen känns ju lite avig om inte TS ens vet vad han jämför med, eller?
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/new-xc40/2019/specifications
https://www.media.volvocars.com/se/sv-se/models/v40/2019/specifications

Oavsett så verkar dom vara osedvanligt törstiga, eller om det är bilarnas vikt som ger sig till känna.
Kolla på spritmonitorn, det skiljer ca. 2dl mellan bensin och diesel, på båda modellerna.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.