Vad är det för mening med denna fetmaepidemi bland bilar?

67 inlägg 0 nya
Vad är det för mening med denna fetmaepidemi bland bilar?

Fundera på vad det är som driver denna formliga epidemi som gör att i stort sett alla bilar skall växa på alla ledder vid varje modellbyte. Finns väl några undantag, t.ex Astra K som är mindre utvändigt än föregångaren J. (Bäst att skriva att K är modellen som kom 2015, men kanske inte lika känsligt då det inte är en annan Tysk bil som nämns med internkod)
Polo har växt och motsvarar i dag en Golf av äldre modell. Volvo V90 är stor som ett hus och tung som en sumobrottare.
Man skryter i reklamen om lättare bilar, pyttsan, är väl ytterst få som kan stoltsera med lätta konstruktioner. Mazda har ju tagit detta med lätta konstruktioner på allvar, så till den grad att man tidigare bantat bort ljudisolering.

Nya Peugeot är ju faktiskt mindre...
Håller med i övrigt.

junkers wrote:
Nya Peugeot är ju faktiskt mindre...
Håller med i övrigt.

Ja tänkte skriva även 508, men den kan man väl inte köpa ännu. Förövrigt riktigt snygg på bild. Skall bli kul att se å provsitta, man kanske ryms i den.

V90 är smalare än V70 men lite längre och lägre. Så egentligen mindre.

Jag tror V90 kommer totalrasa i försäljning när V60 kommer ut.
Firman som köpte in min 18/1 har inte klarat av att sälja den ännu trots att de satt lägre pris än vad de gav mig.

Den är lite för klumpig.

Xanthopteryx, men är den lättare och smidigare?
Fånig fråga egentligen, V70 är ju inget under av smidighet precis!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Den väger vad jag vet ungefär densamma eler något lättare än 70. Vi upplever 90 som mer rymlig inuti än 70 som kan kännas lite klaustrofobisk och trång. Jag skulle nog säga att det går på ett ut ungefär (har inte jämfört vändradie e.t.c.).

Junkers: Kanske kan vara för att många vill ha en ny, specad efter eget önskemål? Plus att en del väntar för att se hur nya 60 ser ut exempelvis. Plus att marknaden är lite knäpp just nu på många fronter - allt ifrån bostäder till bilar, särskilt då diesel, som folk fått för sig är dåligt. Och så semestertider.
Efter sommaren lossnar det nog igen. Då har folk glömt dieselkrafset i media, semestern är avklarad och man är trött på bilen som krånglade så mycket.

Xanthopteryx wrote:
V90 är smalare än V70 men lite längre och lägre. Så egentligen mindre.

Nja, V90 är allt bredare också, men i övrigt var det rätt. V90 189bred, V70 186bred.

Håller med om att fetmaepidemin är sjuk. Se t.ex på Opel o Ford, hur deras versioner växt. Till slut växer dom sig för stora, säljer dåligt och läggs ner (Omega o Scorpio) och en ny modell måste fyllas på med underifrån. Nu är Insignia och Mondeo lika stora, eller större, så dom läggs väl snart ner... ;-)
Toyota lider av samma problem. Camry blev för stor och lades ner i Europa. Nu har Avensis gott samma väg... Nu växer Auris för att täcka upp för förlusten av Avensis... Ska Yaris ersätta Auris då? Suck... Men sådär håller alla på.

Jag tänkte på totalbredd, med backspeglar alltså. Där är V90 smalare. Backspeglar är ju trots allt något som faktiskt sticker ut och har betydelse vid allt ifrån parkering till annat.

Xanthopteryx, ok jag har bara kört S90 som jag upplever som trevligare än V70, men faktiskt är den gamla 9-5 betydligt smidigare i många avseenden.
Jag håller med om att bilar verkar bli allt fläskigare, kanske beror en del på ökande krav på krocksäkerhet?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En kompis bytte sin XC70 mot en V90 och konstaterade att bagageutrymmet var klart mindre för den typ av last han använder det till (mycket volym - lite vikt).
Viktmässigt har dock en del modeller i främst B och C-segmenten faktiskt minskat i o m nya plattformar.

Ovan ryggstöden är det mindre på grund av rutans sluttning. Under ryggstödet är de nästan lika (svag fördel 70). Man kunde fått i mer men valde rymligare inne, vilket jag tycker märks. Jämför jag med pappas 70 från -16 så är det stor skillnad.
Allt är kompromisser såklart.

Enligt Teknikens värld har V70 en bredd mellan hjulhus på 113cm, V90 110cm, bagagedjupet hos V70 är 108cm, V90 114cm. Bagagevolym V70 575-1600 liter, V90 560-1625 liter. Som X säger, det är ovanför ryggstödet V90 förlorar pga bakrutans lutning.

Vad är det ni fraktar omkring som ni behöver varje kubikcentimeter bagageutrymme till?

Jag sitter oftast ensam eller två i bilen men ibland fem.
Utflugna barn sedan några år med tre barnbarn.

Men herregud vad jag värdesätter min bil som lastar mer än volvon varje gång jag åker med barnbarnen till stranden med alla badleksakerna.

Varje gång jag drar till fjällen oavsett om det är med barn och barnbarn eller om det är ölflak med kompisar.

Ja det finns 18 exempel till.

Hihi. Jag fattar inte vad folk har för liv som köper bilar med 4dm djupt bagage för två max kabinväskor och är nöjd med det.

Jo det förståss dom slipper använda bilen när det är någon gemensam aktivitet för dom rymmer inte sitt eget pick o pack.
Kanske smart.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inte varje kubikcentimeter, men ibland så är det en nackdel med sluttande bakruta såsom vid fyrkantigare saker eller vissa andra skrymmande. Sällsynta problem för oss dock och nu har jag fyndat fina Wingbars från Mekonomen när de hade bra rea på dessa så där är problemet löst de gånger det behövs. Barnstolen gör ju inte saken bättre om man säger så, och den tar jag helst inte ut alls. Topptestad krockmässigt men fasiken vad jobbig att montera dit och ha sig med.
Annars gillar jag när det är praktiskt utrymme, inte bara liter räknat. Hur lätt det är att packa med andr ord. 70n vi hade tillfälligt ett tag blev det problem med då insynsskyddet inte var inkapslat så tryckte man i för mycket längst in så fastnade insynsskyddet och rullades inte in när man öppnade, vid rastplats exempelvis. Nu på 90 är det inkapslat så det rullas in hur mycket jag än trycker dit.
Djupet kan vara ett problem om man är kort, men å andra sidan en trevlig bit som gör att jag fick med nästan hela (gav bort besiklådor och ett skåp är kvar) vårat kök när vi rev det, och monterade ner till platta paket. Utan att fälla sätet eller lsta över insynsskyddet! Överskåp med dörrar (40, 120, 60, 60 , 60, 60 halvhöjd) och underskåp 120 med dörrar. Likaså spelar bredden stor roll och hur det är utformat, om hjulhus tar plats e.t.c. Likaså har vi ju utrymme under golvet där saker som tampar, bogsergrejor, påsar, reflexvästar, domkraft, lite verktyg, luftpump och sådant får plats. Så, den som säger att lastutrymmet på V90 är dåligt, den har oftast ingen egen erfaranhet av det. Några få saknar såklart den raka luckan för hundar och garderober, men jag hävdar att det är mycket potent faktiskt.
Tack vare den sluttande rutan täcker torkarbladet väldigt bra så det blir helt okej sikt bakåt. Har sett en del där torkaren ger någon pittoresk ren halvmåne i miniformat just då rutan är ganska rak och därmed väldigt kort på höjden. Ett torkarblad som går sidledes skulle funkat bra då.

Åter igen, fördelar och nackdelar med allt.

Bättre utrymmen för samma pengar är väl alltid attraktivt? Vill man då ha mindre utrymmen kan man således gå ned i storlek och spara pengar.
Ta t ex dagens Golf - rejält mycket större och bättre bil än Golf Mk1 utan att egentligen vara speciellt mycket dyrare.
Tyckte man att Mk1 var tillräckligt stor kan man idag välja en VW Up som matchar ur-Golfen i storlek men är betydligt billigare.

I mina ögon är "större" utrymmen inte alltid "bättre". En större låda tar mer plats när man ska förvara den nånstans. Ju mer lådformad en bil är desto mindre behaglig är den att vila ögonen på. Blir den dessutom högre stiger känslan av arbetsredskap.
Till råga på allt blir ljudhanteringen ett större problem i rymligare lådor.

Jag är nog inne på samma spår som Mäkinen. Tycker man en bilmodell är lagom är det inte säkert man vill ha den större. Som exempel gillar min fru Toyota Auris. När jag berättade att den nya blir större var hennes spontana reaktion negativ. Då kan man gå ner en storlek, säger Swemba. Visst, funkar ibland. Men Yaris är verkligen inget som tilltalar vare sig henne eller mig. Den är helt enkelt för obekväm. Samma sak kan man ju känna om man tycker Ford Mondeo eller Opel Insignia vuxit sig för stora jmfr sina föregångare. Inte helt givet att Focus eller Astra känns som ett alternativ eftersom dom kanske känns för småbilsaktiga jmfr med ens tidigare bil.

Bara tre exempel. Samma problem finns hos många tillverkare, att mellanklassbilar blivit fullstora och luckan som uppstått ner till nästa storlek kompenserats nödtorftigt genom att "lillebror" fått växa lite... Jag tvivlar på att särskilt många som gillade Golf Mk1 köper en Up idag, även om det är samma storlek. Jag tror inte den upplevs lika lockande som Golf en gång gjorde. I varje fall tycker jag att den rent ut sagt ser töntigare ut.

Ja, säg den regel som inte har undantag?

Jag omformulerar: De _flesta_ (dock inte L.Mäkinen eller Rutgers fru) uppskattar förbättrade utrymmen för samma peng när de byter till en ny modell.

Jag körde Golf MkI för många år sen ock köpte en ny Up! för några år sen.Utrymmena är bara en parameter i hela paketet. I mina ögon är en Up! snyggare än en Golf precis som föregångaren Lupo var. Den där Fox som fanns mellan dem är det väl ingen som minns hoppas jag.

Jag tycker ju att det är tragiskt att dagens BMW 1-serie väger mer än en äldre 5-serie. Vikten är körglädjens största fiende.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.