Trafikbrotten mot cyklister

115 inlägg 0 nya
Trafikbrotten mot cyklister

"I flera rättsfall har cyklister blivit prejade eller påkörda när de har cykelpendlat eller klungtränat. Vi frågar oss om det handlar om trafikolyckor eller beräknat våld?"

Cykla i P1

Idag kl. 14:30 i radion, eller på nätet annars.
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1113673?programid=4487

Jag vet inte men att bockstyre legitimerar att 10 cycklister kör i par ut i halva vägbanan utan hänsyn känns för mig inte ok.

Då är det legitimt att lägga sig på tutan.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag brukar spola rent rutan så jag verkligen ser dom när jag passerar:)

Att lägga sig på tutan är en sak, medans att med berått mod skapa olyckor så att cyklisterna skadas allvarligt, rättsligt sett borde hamna nära mordförsök på straffskalan.

Respekt och hänsyn till varandra, från både bilister och cyklister, är enda sättet att samsas i trafiken.

FXX wrote:
Jag brukar spola rent rutan så jag verkligen ser dom när jag passerar:)

Sprutar du spolarvätska innan du passerar cyklisterna är det helt ok.
Sprutar du spolarvätska så det medvetet hamnar på cyklisterna bör du nog tänka på att det ur civilrättsligt perspektiv kan räknas som misshandel.

Tobo wrote:

Sprutar du spolarvätska så det medvetet hamnar på cyklisterna bör du nog tänka på att det ur civilrättsligt perspektiv kan räknas som misshandel.

Nej det är det absolut inte! Däremot är det ett trafikbrott att ligga flera cyklister i bredd och hindra annan trafik. Samma sak med att använda vägen om det finns en cykelbana paralellt med denna. Även om den i valet snart bortröstade regeringen hittat på att ändra denna regel.

Jag förstår din agenda Tobo. I den förra tråden raderades din kommentar med personliga påhopp.
http://www.vibilagare.se/nyheter/fritt-fram-cykel-pa-bilvag

Vad är skillnaden FXX att passera 10 cyklar i klunga och en Traktor? Ingen skillnad alls enligt mig och båda gör att du måste skärpa dig vid en omkörning.
Ger mig fan på att du som retar dig på cyklister och sprutar spolarvätska på dom, är en sådan som inte ens kan tänka tanken att bromsa, om du kör om en (1) cyklist vid möte av annan bil, utan passerar cyklisten med 2 decimeter till godo. Sådana skulle jag vilja anmäla för mordförsök p.g.a. bristande hänsyn och som jag råkat ut för åtskilliga gånger när jag motioncyklat ensam.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

FXX wrote:
Däremot är det ett trafikbrott att ligga flera cyklister i bredd och hindra annan trafik.

Du måste ha väldigt stora problem att köra om en traktor ;)

FXX wrote:

Samma sak med att använda vägen om det finns en cykelbana paralellt med denna. Även om den i valet snart bortröstade regeringen hittat på att ändra denna regel.

Tyvärr finns det inte många cykelbanor i Sverige (jämför med t.ex. Danmark, Holland), utan de flesta här är GC-banor.

FXX wrote:

Jag förstår din agenda Tobo. I den förra tråden raderades din kommentar med personliga påhopp.
http://www.vibilagare.se/nyheter/fritt-fram-cykel-pa-bilvag

Vad har raderats menar du?

Du får använda vägbanan även om cykelbana finns.

"Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge, och
2. cyklar med fler än två hjul eller en cykel som drar en cykelkärra eller en cykel som har en sidvagn, utöver vad som framgår av 1, föras på körbanan även om det finns en cykelbana om det är lämpligare med hänsyn till fordonets bredd."

SFS 1998:1276

Bra länk du hänvisade till FXX. Läs EnannanRobbans inlägg och TÄNK.
EnannanRobban 2018-06-25 20:43
Andas!!!
Vad är det med er som blir så upprörda över att vi cyklister får cykla på vägen?
Är det våra tighta byxor? Våra dyra cyklar eller är det något annat?
Jag cyklar och jag kör bil, dessutom går jag.
Vi har vägar, vi har cykelbanor, vi har gångbanor och trottoarer och vi har kombinerade GC-banor.
Om jag cyklar genom stan så väljer jag cykelvägar/GC-vägar då det finns eller vägar som är lågt trafikerade.
Om jag skall cykla som träning så är det rent livsfarligt att cykla på GC-bana, får både cyklisten och för de förvirrade och bortkopplade gångtrafikanterna, vi håller mer jämna steg med bilisterna som åtminstone ibland inte tittar på sina telefoner, så det är säkrare för alla parter!
Det finns massor med bra cykelvägar och GC-banor där det går bra att cykla, men det finns tyvärr rätt många som är fullständigt idiotkonstruerade, man skulle kunna tro att det är en bilist som gjort designen...

Sedan så håller jag med till 100% att det finns många cyklister som gör skäl för duktigt med spott och spä och gränsfall på spolarvätska, men se då för fan till att bråka med den som verkligen beter sig illa och inte cyklister generellt bara för att dessa ser ut som ett rött skynke för er. Dessutom är jag även helt enig om att allt för många cyklister inte bryr sig alls om att synas, med svarta trikåer och svart hjälm, det går att de syns bra mycket senare än om man är färgglad!
Och om vi nu skulle råka vara på samma väg som Er med bil, se då för f-n till att håll ut lite när ni kör om, det är inte så kul med en bil som passerar med 50cm lucka i 90.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Kan väl även ta biten om att cykla i bredd:

"1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."

Så, FXX, lär dig trafikreglerna och samarbeta så skall du se att saker funkar bättre i trafiken.

christer_1, bra sagt. Jag försöker alltid visa hänsyn, men jag önskar ni som cyklar kunde investera i en reflexväst, neonfärgad. Det är ju ingen tävling när ni tränar så om ni tappar 37 sekunder på 10 mil på grund av västen gör ju liksom inget, men ni syns fett mycket bättre! Och att synas i trafiken hjälper Alla!
Och nej, jag är inte positiv till idiotregeln att bilar får ha lyktorna av dagtid i bra väder. Helpuckat!

+1 Xanthopteryx
Reflexväst borde vara vara obligatoriskt för cyklister, oavsett om det handlar om memils eller faster Agda med cykelkorg.

Svarta kläder utan reflexer är helt idiotiskt i trafiken.

Fast Faster Agda kanske trots allt för det mesta håller sig på cykelbanan medan de som anser att dom av nån orsak tycker sig höra hemma på den parallella bilvägen är mera beroende av att synas av oss bilister så den kategorin borde absolut alltid använda varselväst.

Jag blir förbannad när dessa ofta 50+ som kommit på att de ska bli tour de france åkare skiter i trafikreglerna.
1. De skiter ofta i högerregeln
2. De kör för fort i 30-område, hur fanken ska man hålla koll på en massa normala cyklister, gående pch fartgupp samtidigt som det kommer en 50+ are i 50 och kör om på vänster sida, det är jävligt lätt hänt att man svänger in i dem när man väjer för normala gående och cyklister, man förväntar sig inte att bli omkörd på smal 30-sträcka.

Xanthopteryx wrote:
Kan väl även ta biten om att cykla i bredd:
"1 § Cyklande skall färdas efter varandra. När det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken får de dock färdas i bredd."
Så, FXX, lär dig trafikreglerna och samarbeta så skall du se att saker funkar bättre i trafiken.

Så när det löper en 3m bred cykelbana paralellt med 50-vägen och dom cyklar 2 eller fler i bredd på vägbanan så är det helt okej?
Ett tips X är att alla trafiksituationer inte ser ut som hos dig ute i obygden!

FXX wrote:
man bygger om en 50-väg, gör den betydligt smalare för att få plats med en 3m bred cykelbana, och sedan använder inte puckona den. Ja detta är vad jag baserar mitt inlägg i denna debatt på.
.

Finns liknande ombyggnationer i min hemtrakt också, med skillnaden att det inte är cykelbanor som byggts, utan GC-banor, vilket är idiotiskt för alla som cyklar fortare än "gångfart" (ca 7 km/h).

Om du kallar Stockholm med förorter för obygd så...undrar man ju var du bor...

Det är alltså heltid beroende på situationen just där och då. Lagen ger utrymme för det ja.

Jo, att smala av vägen avsevärt för att bygga breda "GC-banor" är populärt även på vår ort - GC-banor som dessutom i många fall knappt används. När jag är cyklist så uppskattar jag verkligen att slippa åka tillsammans med bilarna så jag förstår inte riktigt de cyklister som tänker tvärtom.

Om bockstyrena var på alerten och gled in i led vore det okey men deras babblande och okonsetration utan respekt gör att man funderar på fxx modellen eller sätta in ett extra munstycke.
Lite sommar spolvätska är nog ingen olycksrisk utan mäst frisk doft. ;) :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

GC-banor är ett otyg t.ex.
-Fotgängare med lurar i öronen som samtidigt tittar på mobilens skärm, vinglande, helt omedvetna om sin omgivning.
-Hundägare som går på ena sidan med hunden på andra sidan och ett koppel tvärs över GC-banan.
Jag förstår varför vissa cyklister inte vill cykla där, inte bara memils utan även elcyklister som susar fram i 25 km/h.

Danmark är ett föredöme på att bygga cykelbanor separerade från fotgängare, med "Cykelslangen" i Köpenhamn som paradnummer: https://www.visitcopenhagen.com/copenhagen/bicycle-snake-gdk1087414

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.