Vi Bilägares forum

Släpvagnar

Släpvagnar

Jag har ofta problem när jag handlar grus att släpvagnen blir alldeles för överbelastad. Är det någon annan som upplever problem då man ska lasta grus, sten eller andra riktigt tunga saker på sin släpkärra att man inte vet hur mycket man har lastat? Hur gör ni för att kolla så ni inte kör runt med övervikt?

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2014-10-06 09:46

Kommentarer

Tar reda på volymvikten för materialet, och försöker uppskatta vikten efter det.
En kubikmeter av dessa material väger runt 1,5 ton.
Googla volymvikt, så hittar du det i grustagens prislistor!
Gör man det ofta, så letar man upp en våg som är tillgänglig, så lär man sig hur mycket det går på.
Polisens vågar på kontrollplatserna brukar vara öppna alltid.
Så lär vi chaufförer oss att lasta lass med ospecad vikt.

Uppdaterat: 2014-10-06 10:45

Tittar på vagnen och bilen. Sällan iaf lag kör speciellt långt med sånna lass så jag bara körsålänge inte släpet går på knäna...

Uppdaterat: 2014-10-06 21:51
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Tack för svaren! Men är det någon som vet ifall det finns ett färdigt system för att mäta lasten på ett mer systematiskt sätt. T.ex. något man kan eftermontera? I så fall vad kostar det?

Uppdaterat: 2014-10-07 15:33

Det är möjligt men inte på de ställen jag har varit på. I alla fall så skulle det vara praktiskt att kunna mäta vikten innan det är "för sent", annars så får man lasta av igen. Tänker mig något integrerat system i vagnen som mäter det som man har lastat på, liknande princip som lastbilar använder sig av. Någon som vet ifall detta finns?

Uppdaterat: 2014-10-08 08:50

De som arbetar på sådana ställen som säljer jord,grus m.m brukar väl ha bra koll på hur mycket de lastar för hur skall de annars kunna ta betalt? PÅ en återvinningsstation som ligger i "min" by så säljer de matjord. Lastar man själv med skyffel så brukar ett lass jord kosta 200kr. (för ett normalstort släp) Ingen exakt vetenskap där men jord är inte ju inte så tungt och man kan typ inte lasta över lämmarna. (alltså ingen större risk för överlast) Om hjullastaren hjälper till så vet föraren ganska bra hur mycket som ryms i skopan.
Vet flera som har lastat makadam m.m i grustag och sagt att de behöver si och så mycket varpå personalen har frågat vad de har för fordon/släp. Inte så kul att tippa 2000 Kg grus på ett släp som är byggt för 750Kg.

Uppdaterat: 2014-10-08 10:18

Jag tycker frågan är lite överdramatiserad, personligen bryr jag mig inte om jag får lite överlast.
Men om nu TS är ängslig för finns ju ett relativt enkelt sätt att någotsånär väl få reda på lasten.
Mät avståndet från en punkt på vardera skärmen ner till marken på ett så plant underlag som möjligt utan last.
Lasta en känd vikt som motsvarar max last och mät igen. Svårare är det inte och det krävs ingen elektronik, enbart en tumstock.

Uppdaterat: 2014-10-08 17:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

crister, det går ju utmärkt på en sådan bakaxel också, det är ju inte en fast axel när den har gummifjädrar.
Men belastar man den som du gjorde förvandlas den ju till en fast axel!
Hade du gjort som jag föreslog hade du inte fått några problem.

Uppdaterat: 2014-10-08 20:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad är det du inte förstår?

Uppdaterat: 2014-10-10 18:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja du har missförstått. Hjulaxeln är infäst i en svängarm som i vridänden, alltså den ände som går in i den fasta fyrkantiga axeln, är försedd med en fyrkantig tapp. Det är alltså en mindre fyrkanttapp inuti det fyrkantiga röret. Utrymmet mellan tappen och röret är fyllt med fyra trekantiga gummiblock.
Det är dessa som omformas vid fjädring. Man skulle vilja säga komprimeras vid fjädring, men det är fel, det är svårt att komprimera gummi.

Uppdaterat: 2014-10-10 21:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det kan jag förstå. Det finns föresten en variant där den inre fyrkanten är något större och gummielementen utgörs av rektangulära plattor.
Men fjädringsprincipen är densamma.
Det är klart att om du lastar för mycket kommer gummielementen att deformeras så mycket att fjädringen upphör och axeln blir stum.

Uppdaterat: 2014-10-10 21:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre