Vi Bilägares forum

Sälja bil i befintligt skick

Sälja bil i befintligt skick

Jag har en bil jag ska sälja i befintligt skick. Den går att köra, men lamellerna är kass så det är inga långa sträckor den kan provköras innan köp.
Jag kommer givetvis vara ärlig och berätta alla tänkbara brister jag kam komma på med bilen. Mig veterligen är den dock i fint skick förutom lamellerna. Det är en 2003:a som jag ägt de senaste 6 åren och tagit väl hand om. Så fort det har dykt upp något så har jag lagat det hos verkstad direkt.

Men vad är viktigt att tänka på när man säljer en bil i befintligt skick? Vad ska vara med i kontraktet så jag inte åker på någon skit i efterhand? Jag har aldrig sålt en bil privat tidigare.

Uppdaterat: 2015-05-15 13:26

Kommentarer

TRor inte det finns något som heter befintligt skick längre. Går bilen sönder strax efter den är såld kan man bli ersättningsskyldig p.g.a. att bilen haft dolda fel.

Uppdaterat: 2015-05-15 16:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Lite att läsa om privatköp av bilar...
- https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil-av-privatperson/
- http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/kopa-och-hyra-produkter/bil-och-andra-fordon/kopa-bil-av-privatperson/
- http://www.if.se/web/se/privat/forsakringar/bilforsakring/pages/kopa-begagnad-bil.aspx

Uppdaterat: 2015-05-15 18:35

Är man ärlig och berättar det man vet, har köparen inte en chans om bilen generalrasar runt hörnet!
Dolda fel, ja då ska du medvetet ha dolt ett fel, och det har du ju inte!
Kass koppling medför ju skambud, skulle jag köpa din bil så, vill jag ha betalt för material, jobb, och gärna lite för chansningen..........
Köparen köper ju inte en trasig bil för att vara snäll, och den som köper den så, vet vad han ger sig in på, så du lär inte få problem!

Uppdaterat: 2015-05-15 18:52

Du har naturligtvis kollat vad kopplingsbyte kostar på några olika verkstäder?
Då vet du ju hur mycket du kan acceptera vid ett skambud.

Uppdaterat: 2015-05-15 19:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Då kanske det är ide' att reparera kopplingen före försäljning.

Uppdaterat: 2015-05-15 21:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja reparera före försäljning är kanske vettigt.
Att gå ner med vad reparationen kostar hjälper inte, en köpare vill nog ha mer skillnad, han tar ju en risk, om han inte kan prova ordentligt osv.
Läge för skambud alltså.....

Uppdaterat: 2015-05-16 18:04

Om man uppger i annons och/eller i köpeavtal felet kan köparen definitivt inte reklamera felet, för att åberopa fel på bil ska det handla om vilseledande information tex. renoverad motor men att det såfall inte är fallet,
en slirande koppling avslöjas vid en provkörning, köparen har undersökningsplikt, dvs. kolla upp bilens skick genom provkörning, kolla dess underrede etc.

Uppdaterat: 2015-05-16 18:27

Jag skulle aldrig köpa en bil i befintligt skick utan att få den testad först i någon testanläggning typ motormännens.

Uppdaterat: 2015-05-16 18:32
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Men Hacken nu gäller det ju att sälja!
Och ska man inte få ett skambud är det nog ide' att åtgärda de problem man känner till.
Om man sedan låter ett besiktningsföretag kolla upp konditionen så har man ett starkt försäljningsargument.

Men mycket beror ju på bilens värde, både före och efter reparationen. Den kanske inte är värd att kosta på en reparation, men en glad garagemekaniker som inte värderar sin tid i pengar utan mer i nöjet över nerlagt arbete, kan kanske göra ett fynd, men han kommer inte att betala mycket för objektet.

Uppdaterat: 2015-05-16 20:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har alltid köpt bilar i befintligt skick, nemas problemas! :)

Uppdaterat: 2015-05-17 08:35
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?

Lason, men du är ju just den glada garagemekaniker jag skrev om i #14 :o)

Uppdaterat: 2015-05-17 09:13
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja saabnisse det gäller sälja, men för att sälja så måste det finnas en köpare.

Uppdaterat: 2015-05-17 09:42
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Läget är som Saabnisse nämner - bilen är inte jättemycket värd och därför tror jag inte det är värt att lägga pengarna (för mig). Det är dock svårt att uppskatta värdet på den eftersom det är lite av en entusiast-modell (Peugeot 406 Coupé 2,2 -03 (sista året som den var helt Pininfarina-ritad). När det gäller den här modellen tror jag det handlar väldigt mycket om att hitta rätt köpare. Kollar man blocket så spretar priserna väldigt mycket.

Jag tänker dock att det kan vara ett klipp för någon som kan och kanske t.o.m. tycker det är roligt att meka. Som sagt så är det sista modellen innan Peugeot ritade om facet på den för att den skulle likna övriga peugeotmodeller mer (fulare). Året efter slutade modellen tillverkas helt.

Jag har fått pris för lamellerna och det är 8000 kr. På det så är det dags för kamremmen nu också. Så det blir mycket pengar att lägga på en gammal bil. Men för rätt person kan det vara värt det. Kamremmen är inte jättedyr på den här modellen. Typ 4000 kr. Kamremmen är ju dock en service och BORDE därför inte påverka värdet. Jag har bytt kamremmen tidigare. Intervallen är dock 4 år på den här bilen. Eller 12.000 mil. Det har nu gått 4 år men jag har bara kört typ 4000 mil.

Skulle ni lagat den innan?

Uppdaterat: 2015-05-18 13:55

Lägg in en annons här http://www.classicmotor.se/annonser/editor/
eller
http://www.xn--fyndbrsen-47a.se/annonseraValj.php
Det är större chans att få den såld bland entusiaster

Uppdaterat: 2015-05-18 15:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, såklart värderar den glade garagemeken sin tid i pengar, typ 300 spänn i timmen tycker jag känns rätt, med tanke på att lönen efter skatt på övertid är typ 150kr....
Det är så åtminstone jag tänker när jag köper en bil, men det resonemanget för jag inte med säljaren, utan mer att ett kopplingsbyte på oberoende verkstad kostar, säg 8000, kamremsbyte 4000, sen köper jag inte en bil för att det är kul att börja lämna på verkstad, så 20000 under marknadsvärdet, take it or leave it!
Sen fixar jag det själv, och har fått 600 i timmen......
Och jovisst är en kamrem service, men är det tid, sänker det priset med vad det kostar, eller letar man upp en bil som det är bytt på!
På en entusiastbil gäller ju inte alltid samma regler, utan efterfrågan styr!
Är dock tveksam om nån verkligen är så sugen på en brukspegga med snygg kaross......
Jsg tror du får ta skambud, eller ha kvar den som prydnad.....
Tror du det går att få betalt, var tuff, ta emot bud som är rimliga, be om betänketid, dräller det inte av såna bilsr, kommer köparna vara kvar!

Uppdaterat: 2015-05-18 15:34

Tack för tipsen!
Jag har inte direkt bråttom att sälja bilen så jag ska testa lite olika varianter.

Uppdaterat: 2015-05-18 16:19

Sitter man inte med börsen tom, utan har råd att vara kall, går det mesta att sälja!

Uppdaterat: 2015-05-18 22:21