Vi Bilägares forum

premiera supermiljöbilar eller skrotning av gamla

premiera supermiljöbilar eller skrotning av gamla

Jag har funderat på det där med alla miljoner till supermiljöbilar. Nu har man "fyllt" på med ytterligare 215 Miljoner kronor avsatta till premier på 40.000 kronor per bil. Det dyker ju upp och finns hela tiden Många bilar under 10.000 kronor på blocket. Själva har vi inte råd med bilar över 7-8000 kronor. Jag tycker att Alla som sitter med bilar för max 10.000 kronor och kanske upp till en viss årsmodell ska få en premie på 20.000 kronor för att skrota sin bil. Visst. Vi kommer fortfarande bara ha råd med gamla bilar. Men dessa 215 miljoner skulle räcka till att premiera skrotning av 10.500 bilar. Som det är nu så finns ju alla gamla bilar kvar även när de som har råd köper nyare bilar eller köper en supermiljöbil med premie. Jag tycker personligen att det känns lite avigt. Det är väl bättre att bli av med lite gamla bilar sakta i taget genom att köra lite driver med högre skrotning premier emellanåt. Vad tycker Ni?

Uppdaterat: 2015-04-14 22:47

Kommentarer

Vi kör ju 940 med minsta motorn på 116 hästkrafter och snittar 0.9. Det är ju rätt mycket. Sen måste jag ju säga kapten att om du har en så "gammal" rostfri Mercedes så är det ju fantastiskt. Framförallt med tanke på vilka problem de hade då med bilar som var enstaka år gamla. Men visst för att återgå till din tanke. Var drar man en gräns? Man kanske får titta på flera kriterier. Ålder, säkerhet, tillförlitlighet, skicket och frågan om det är värt att hålla i liv en skranglig bil om den nu är det. Jag kan ju känna för egen del att om vi skulle få 20.000 kronor för att skrota vår 940 och sen kunde lägga till 5000 kronor så skulle vi nog få en bil som även om den också är rätt gammal har fått åtminstone 4 stjärnor i euroncap.

Uppdaterat: 2015-04-15 02:19

Skulle vara mycket bättre med en skrotningspremie än en premie på supermiljöbilar.... Skulle man ge en skrotningspremie så sträcker det sig till väldigt mycket flera människor som kanske skulle ta steget och köpa sig en ny miljövänligare bil.

Uppdaterat: 2015-04-15 08:11
Pär

Att plötsligt ge en skrotningspremie på 20.000 kr skulle ju också innebära att de gamla bilar som kostar mindre i handeln idag i ett slag skulle kosta betydligt över 20.000 kr... Och då kan t ex inte de som bara kan avsätta 7000-8000 kr för bilköpet längre köpa nån bil...
Allt har sina konsekvenser men fördelen med dagens system är ju att det i sinom tid kommer ut sådana här bilar på den begagnade marknaden till avsevärt mera överkomliga priser än vad nypriset var. Däremot har jag läst (har tyvärr ingen hänvisning till artikeln) att bilhandlare har kunnat köpa bilen och lösa in denna "rabatt" själva och sen exporterat bilarna - och det är ju helt åt h-vete tycker i alla fall jag.

Uppdaterat: 2015-04-15 08:15

Jag tycker om man ska få sig sin premie så måste man tex ha ägt bilen ett visst antal år så man inte bara köper något skrot och sen försöker få sig sin premie... Tyskland körde ju en premie på skrotbilar som funkade bra, dom fick ju bort väldigt mycket "skrot" från vägarna, så funkar det i ett stort land som Tyskland så nog skulle det funka även i detta lilla land.

Uppdaterat: 2015-04-15 08:20
Pär

Det borde vara, som du skriver Havsfidran, en kombination av miljö- och säkerhetsaspekter (och ev. årsmodell) som avgör vilka modeller som kvalificerar sig för skrotning. Idag finns det ju nästan inte en enda bruksbil kvar som inte har katalysator.

Din Volvo 940 skulle trist nog kvala in på listan med. Jag minns det här klippet när Fifth Gear krocktestar just en 940 mot en modern småbil, Renault Modus.
https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Uppdaterat: 2015-04-15 08:46
Power to the people

Finns ju en del bilhandlare som har kampanjer som i princip fungerar så som TS önskar. Typ att de betalar minst 15 000 kr för inbytesbilar.

Uppdaterat: 2015-04-15 09:23

Nån form av skrotpremie hade sorterat ut.
Tillsammans med att "miljöcertifiera" gamla bilar, för trafik inom städernas miljözoner, som man gör i många tyska städer.
Bil utan miljömärke från bilprovning får inte köra där.......
Hade sorterat ut fler.
felet med premien är att man har missat, att befolkningen ökar, så det finns avsättning för gamla bilar ändå, och förnyelsen går nog inte så fort som man tänkt, det blir bara fler nya bilar, lika många gamla.....

Uppdaterat: 2015-04-15 09:30

Det stora felet med supermiljöbilspremien är att den går till fel bilar, dvs laddhybrider. Detta beror på att de "kan" laddas i ett uttag, men vem som helst inser ju att en Outlander PHEV eller V60 inte är superbra för miljön. De blockerar dessutom laddplatser för riktiga elbilar som kan behöva laddas flera gånger per dag vid längre turer.

Hade jag fått 10 kkr/st för att skrota mina äldre bilar hade de hamnat på skroten idag. De är då av årsmodellerna 1983, 2000 och 2001. Fjolårsbilen hade jag behållit.

Uppdaterat: 2015-04-15 09:39

På den tiden vi som köpte E85-bilar fick pengar tillbaka (i mitt fall 2007) så fungerade det så att man fick "återbäringen" efter att ha ägt bilen under 6 månader. Tror inte heller att företag var berättigade till denna "återbäring" (men lite osäker där). Det systemet skulle väl kunna användas även för supermiljö-bilar - men eftersom det redan använts så var det kanske för enkelt...
Och beträffande "skrotningspremie" så blir effekten säkert den jag nämnde om ökade priser på dessa gamla bilar på begmarknaden - vilket knappast gynnar de med liten budget och vars enda bilalternativ är en gammal och billig bil...

Uppdaterat: 2015-04-15 15:05

På tal om vettiga skatter och premier, så är det ju även grymt orättvist med skatterabatten på s.k. miljöbilar som inte alls drar så lite i verkligheten men ändå blir skattebefriade.
Likaså flexifuelbilar. Många kör aldrig på biofuel, enbart på bensin, men får ändå skatterabatt!
Bilarna körs massor per år, men slipper skatt, medan den som kör lite och kanske snålt med sin stora/starka bil straffas hårt oavsett om bilen står kvar i garaget eller inte.

Uppdaterat: 2015-04-15 17:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Förutom att alla begagnade bilar över en natt skulle bli 20.000:- dyrare så återstår frågan om det verkligen är bättre för miljön att tillverka en ny bil jämfört med att hålla liv i en gammal, miljöbelastningen exporteras iofs till det tillverkande landet, men jag kan inte tänka mig att slitaget på moder jord blir mindre för att det tillverkas en ny bil i Korea.

För övrigt håller jag med Kapten, skulle göra väldigt ont att köra min rostfria, felfria och 13 år gamla Xedos till skroten efter bara 20.000 mil, som den snart passerar utan påtagliga krämpor.

Uppdaterat: 2015-04-15 17:40

Jag försöker tänka mig varför det som Pi och Millenia skriver skulle vara så att priserna går upp så mycket?
Det är ju en tillfällig drive jag tänker mig. Så det kommer säkert fortfarande efter att pengarna är slut finnas många bilar kvar kring 10.000 kronor till salu. Eller?

Uppdaterat: 2015-04-15 18:02

Jag har också för mig att det var 5000 kronor. Den tog Slut fruktansvärt fort iallafall. Tror att det varade typ en vecka så var det över

Uppdaterat: 2015-04-15 20:24

Senast jag skrotade en bil var det 1500:- och det var vad skrotgubben tog för att hämta bilen.
Det gjorde ont när han körde tången genom taket och lyfte upp den på flaket, det hade varit bättre att låta den gå till folkrace.
Helt fräsch mekaniskt och nyrenoverad motor!

Uppdaterat: 2015-04-15 20:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skrotningspremie blir ju bara en utrensning då och då.

Jag tror att det viktiga är att få nybilsköpare att välja bilar som gör att fordonsparken i långa loppet blir miljövänligare.
Laddhybridvarianter är generellt mycket dyrare än motsvarande med konventionell drivlina.
Supermiljöbilpremien får en del att välja hybridvarianter eftersom prisskillnaden blir något mindre.
Även om många köpt hybridbilen även utan premien så är det nog svårt att hitta något annat som påverkar den relevanta änden av ägarkedjan - nybilsförsäljningen.

Uppdaterat: 2015-04-15 21:32

Senaste utskrotningsdriven tror jag var 4000kr, men då betalades även för bilar som stått sönderplockade osv.
Syftet då var att få bort rena skrotbilar
eftersom dom tenderar att bli stående, när det inte är lönt att släpa iväg dom.
En miljöfråga det också........
Tror inte en tillfällig skrotningskampanj hade höjt priserna på äldre bilar på sikt, dom som är för bra att skrotas nu, blir ju äldre, och kommer att kosta 10000 en dag......

Uppdaterat: 2015-04-15 22:29

Bilskrotningsfonden, som avskaffades i mitten av 2007, var nog ingen tillfällig kampanj men däremot så fanns det ca: 120 MSEK i fonden vid avskaffandet och dessa pengar användes då till "skrotningspremier" på 4000 SEK/bil så länge som pengar fanns kvar och regelverket för skrotning uppfylldes. Därefter övergick det till ett s k producentansvar att ta hand om våra skrotbilar - bra eller inte är dock en helt annan fråga.

Uppdaterat: 2015-04-15 23:26

40000 i bidrag,vad betalar jag i moms vid bilköpet?

Uppdaterat: 2015-04-15 23:49

Ja du har rätt pi, jag menade den tillfälliga kampanjen.
Den vanliga skrotavgiften var 1500kr, så länge jag minns.
Det där med producentansvar vet jag inte hur bra det är.....
Idag har skrotning av bil bliviit en affär som andra, har du en bil, som är bra ur affärssynpunkt, kan du få en slant hos vissa skrotar, är det nåt som ska pressas direkt får du be snällt för att bli av med den!
Även en liten skrotpremie hade gjort att det varit lönt att släpa bort bilar, som nu bara blir stående, en miljönytta det också!

Uppdaterat: 2015-04-16 06:28

Det borde vara gratis att ringa och få en bil man vill skrota bortforslad, inte nödvändigtvis mot en liten ersättning men ändå så att man inte behöver punga ut med ett par tusen.

Mången skrotbil som folk har dumpat i skogen eller på parkeringar skulle kunna gå till återvinning då, hela samhället skulle tjäna på det.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:25

Ligger och kollar på ett privatlån för skojs skull på 100.000 kronor på 6 år. Det är en kreditkostnad på 26.700 kronor enligt den automatiska beräkningen på Lendos hemsida. 1760 kronor i 72 månader. Det tar vi.

Uppdaterat: 2015-04-16 21:43

De flesta innehavare av tjänstebilar som även används privat får då också stå för bränslekostnaden.
Många vill därför ha så snåla bilar som möjligt.

Uppdaterat: 2015-04-16 22:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Därför att då är den huvudsakliga nyttan med tjänstebilen att ha den i tjänsten, kanske....
Kör man mindre i tjänsten, eller inte alls,, kanske man klarar sig med mindre, billigare bil.
Det är väl en ok regel, kan jag tycka!
Det är nog trots allt få företag som betalar personal för att nöjesköra 3000 mil på arbetstid!
Antingen betalar man soppan själv, eller så betalar man den på skattsedeln, det är inte gratis att köra tjänstebil, men problemfritt, och man slipper ta den ekonomiska risk det innebär att ha bil, man vet vad det kostar!
Systemet med bil som löneförmån är bra, det förnyar bilparken, dessutom är det förmånligare att ha miljöbil som tjänstebil, eftersom förmånsvärdet är rabatterat.
Gasbilar tex, intressanta som tjänstebil, katastrof som privatbil......

Uppdaterat: 2015-04-16 23:48

Rent teoretiskt har du rätt, men det är mer komplicerat än så. Det kommer in utveckling av teknisk och säkerhetsmässig karaktär och det går inte att komma från den merkantila.
Sedan det här med energiåtgång: "Det går nämligen åt en fasansfull massa energi för att skapa nya bilar. Emedan det inte går åt någon energi alls att behålla de gamla"!
Jojo, du kan ju kolla med polarna på Kuba, hur mycket energi tror du de lagt ner på att hålla sina 50-talare rullande?

Uppdaterat: 2015-04-17 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej, jag har ingen statistik och inga uträkningar som du och som jag skrev har du rätt rent teoretiskt!
Men du får inte glömma framåtsträvandet. Det har aldrig gått att bromsa utvecklingen med statistik!
Och polarna på Kuba tycker det ska bli skönt när handelsblockaden hävs så att de slipper lägga sin energi på gamla vrak.
De skulle kunna vara värdefulla museibilar, men de är tyvärr söndermodifierade.
Men vi talar om olika former av energi :o)

Uppdaterat: 2015-04-17 20:46
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Precis som "Anti" så insiktsfullt påpekar så är det bästa sättet att sänka bränsleförbrukningen att inte åka nånstans. Någonsin.

Uppdaterat: 2015-04-17 20:58

Jodå det går bra att åka....

Uppdaterat: 2015-04-17 21:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En skrotningspremie hade behövts, för idag blir ju skrotbilarna stående på gårdar och i naturen. Men 20.000kr låter väl mycket. Tror 5000kr hade räckt som stimulans för att köra iväg dom till närmaste skrot, förutsatt att skroten tar mindre för att ta emot dom... Sen kan det naturligtvis inte vara något tvång att skrota utan ett frivilligt val. Men jag tycker en skrotningspremie vore bättre än en supermiljöbilspremie!

Uppdaterat: 2015-04-17 22:24
saabnisse skrev:

Jodå det går bra att åka....

Touche' - köra... :)

Uppdaterat: 2015-04-17 22:53

Om man gör bilreparationer avdragsgilla kanske? ROT-Avdrag på service...

Det är fan inte rimligt att det ska kunna gå på femsiffria belopp för att serva bilen...

Och det är lika orimligt att biltillverkarna inte tar något som helst ansvar för elektronik som krånglar efter garantil gått ut, det är inte vanligt, men det händer. En lysande airbaglampa t.ex kan på vissa bilar kostar hur mycket som helst...

Uppdaterat: 2015-04-19 18:31
Lossa skruvarna och skaka! hur svårt kan det vara?