När kommer bilar som kör bättre än vad jag gör

47 inlägg 0 nya
När kommer bilar som kör bättre än vad jag gör

Det skrivs ju ibland i media om att självkörande bilar kommer ta över samhället om några år och i framtiden behöver man inte ens ta körkort. Jag bara undrar när kommer detta? Har provat några av de halvautonoma system som finns idag som adaptiv farthållare och lane-keep assist, men jag tycker de är helt och hållet värdelösa! Jag är långt ifrån teknikfientligt och jobbar med programmering på ett av Sveriges större företag. Men ska jag överlåta körningen åt en dator så ska den åtminstone köra lika bra som jag själv gör. Vissa av de lane-keep assist system jag provat känns som att överlåta körningen till en berusad nybörjare (BMW:s och VW:s). Även adaptiva farthållare lämnar en hel del övrigt att önska. Jag har automatlåda i min bil för att jag tycker att den växlar mycket mjukare och snabbare än vad jag själv klarar av. Men när kommer bilar som kan gasa, bromsa och styra så bra att man inte sitter och blir skogstokig hela tiden? Sen är det ju frågan om vad som händer när systemen går sönder? Betänkt vad som hände med Boeing-planet nyligen när en sensor pajade? Hur kul är det när en sensor går sönder i 120 km/h på motorvägen?

Självklart finns det mycket kvar att göra med dessa system, men att påstå att de idag är helt och hållet värdelösa tycker jag är att ta i, sen vet jag ju inte vilka du testat mer än de du nämner. Jag vill påstå att adaptiva PA på Volvos SPA kör minst lika mjukt och fint som mig vad gäller gas och broms och håller sig väldigt stabilt och fint i mitten av filen utan att vingla speciellt mycket. Tycker tvärtom man ofta kör bakom folk som vinglar betydligt mera vid vanlig körning. Sen så klarar de inte för skarpa svängar i hög hastighet än m.m.....men det utvecklas såklart hela tiden. Jag har 12.000 mil nu i mig av V90 och kör varje vecka i stort sett E6 från Lomma till Göteborg och då är ju PA inställt hela tiden. Kommer jag ifatt någon så släpper den av på gasen lugnt och fint, är det fritt och jag duttar till blinkersen så byter jag fil bara utan hastighetssänkning......
Tror du, och många andra gör fel genom att blanda ihop begreppen. En del tror bilen är filhållande bara för den har funktionen som svänger emot när den är på väg över linjen, och då styr den ju bara tillbaks till den når andra linjen, och då blir det väldigt vingligt. Men de systemen som håller bilen aktivt i mitten av filen vinglar sällan.....
Teslan jag precis plockat ut byter även fil själv så där är det ett steg till redan. duttar jag till blinkersen så väntar den till det är fritt och byter fil för omkörning, sen efter duttar jag bara tillbaks och den går in igen framför.....
Sen självklart kan dessa system gå sönder, men då sitter du ju där och övervakar och kan ta över......iaf än så länge.

Flygande bilar skulle ju vara här nu, enligt framtidsspanare för 50 år sen. De har ännu inte kommit... Helt självkörande bilar, där man överlåter allt till bilen, tror jag inte heller kommer inom nästa 50 år.

"Tror du, och många andra gör fel genom att blanda ihop begreppen. En del tror bilen är filhållande bara för den har funktionen som svänger emot när den är på väg över linjen, och då styr den ju bara tillbaks till den når andra linjen, och då blir det väldigt vingligt. Men de systemen som håller bilen aktivt i mitten av filen vinglar sällan....."

BMW:s system för att hålla bilen i filen är totalt värdelöst. Styr extremt vingligt och inte alls mjukt. Även den adaptiva farthållaren tycker jag reagerar för långsamt. När bilen framför mig svängde av så dröjde det alldeles för länge innan systemet fattade vad som var på gång och gasade upp igen. Möjligt att Volvos system är bättre. Har bara testat adaptiva farthållaren i XC60 T8, men den tyckte jag inte sänkte farten speciellt mjukt när bilen framför saktade in.
Sedan beror det ju förstås på vad man har för bil också, vissa bilar är bättre än andra på att följa styrutslaget i kurvor, när man kör själv vill säga. Min X3:a kräver ytterst få korrektioner när man kör i en kurva, medan i andra bilar jag kört så får man konstant ratta fram och tillbaka för att hålla spåret i kurvan. Och har man en sådan bil kan det ju vara bekvämare med lane keep assist.

Vilken inställning hade du satt på Volvon du provkörde då? Det är ju ställbart hur man vill den ska reagera, tidigt eller sent, vilket med andra ord innebär hårdare eller mjukare i gas/broms.....du kan ju knappast förkasta ett system utifrån att det ev. inte var inställt som du föredrar det. Då är du ju hyfsat trångsynt.
Och om en bil svänger av och du vill att bilen ska reagera fortare så duttar du bara till gaspedalen så börjar den accelerera direkt istället för vänta ut systemet så att säga....
Jag har inte testat BMW aktiva filhållningssystem så ska inte uttala mig om det men trist om de ligger så efter sina konkurrenter för Mercedesen jag testade var lika stabil som Volvon och vad jag hört ska Audis med vara bra.

Okej då, ska erkänna att jag inte vet vad det var för inställning på systemet, kan hända att det var aggressivt inställt och det finns säkert bra sådana här system också. Isåfall är det bara tråkigt att BMW, vars köregenskaper och styrning jag uppskattar och föredrar framför Volvos, har ett såpass dåligt (och ändå dyrt) system i förhållande till konkurrenterna. Jag funderade ett tag på att välja Driving Assistant Professional, som det heter hos BMW på min nästa bil, men efter att ha provat systemet så kommer jag avstå. Det känns inte färdigutvecklat för fem öre. Är inte alls omöjligt att Volvos system är bättre. Har dock testat VW:s system på en Touareg och tyckte inte att det var bättre än BMW:s.

Tycker du om att köra bil och vassa vägegenskaper och vill ha ett bra AP-system tycker jag du ska åka och provköra Tesla Model 3. Även om du inte är redo att skaffa elbil redan så bara för att känna på egenskaperna i den.......sjukt rolig bil att ratta runt.

Jag tror också att helt självkörande bilar utan ratt som kan åka överallt där vi förväntar oss att bilar skall kunna åka idag ligger väldigt långt bort. Så pass långt bort att det inte är någon idé att planera samhället för det iaf. Artiklar som denna: https://arstechnica.com/cars/2019/03/teslas-self-driving-strategy-is-outdated-and-possibly-dangerous/ ger vatten på den kvarnen.

Därmed inte sagt att assistanssystemen inte kommer bli allt bättre. Men det är nog just assistanssystem det kommer handla om för överskådlig framtid.

K_Klabbe wrote:
Men det är nog just assistanssystem det kommer handla om för överskådlig framtid.

När man läser om autonoma fordon så handlar det inte i första hand om privatbilism utan snarare korttransporter i urbana miljöer. Framtidens svenska städer ska ju som bekant ha mer utrymmer för gående och cyklar än dagens. Men vårt väder varierar och många blir allt äldre. Där kan skytteltrafik komma för transport till ett centrum med affärer/vårdcentral eller till ett kollektivtrafiknav.

6.15

Håller med vad andra har sagt. Det är nog väldigt länge kvar innan det är så pass säkert att vi aldrig behöver köra själva.
Vem vet vad som har hänt med tekniken innan dess? Kanske något vi inte tänkt på? Kanske byggs vägar med sändare/mottagare under asfalten för att hålla reda på var alla bilar befinner sig i ett slags nätverk för att blixtsnabbt kunna reagera utan allt för mycket hjälp av dagens sensorer?

Kanske något helt annat. Vem vet!

- Peugeot 308 SW GT -2019

Finns en bildillustriation på detta. Ni har säkert sett den. Tror den består av 6 steg eller nått där sista steget är en helt självkörande bil och idag ligger vi på typ 2 eller nått.
Dom diskuterade detta på radion i veckan med nån som forskade och jobbade med autonoma system. Och hon sa precis som många i tråden att det ligger långt fram i tiden innan bilarna kör av sig själv. Mer än 20 år bort.

Skodaägare wrote:
"Tror du, och många andra gör fel genom att blanda ihop begreppen. En del tror bilen är filhållande bara för den har funktionen som svänger emot när den är på väg över linjen, och då styr den ju bara tillbaks till den når andra linjen, och då blir det väldigt vingligt. Men de systemen som håller bilen aktivt i mitten av filen vinglar sällan....."
BMW:s system för att hålla bilen i filen är totalt värdelöst. Styr extremt vingligt och inte alls mjukt. Även den adaptiva farthållaren tycker jag reagerar för långsamt. När bilen framför mig svängde av så dröjde det alldeles för länge innan systemet fattade vad som var på gång och gasade upp igen. Möjligt att Volvos system är bättre. Har bara testat adaptiva farthållaren i XC60 T8, men den tyckte jag inte sänkte farten speciellt mjukt när bilen framför saktade in.
Sedan beror det ju förstås på vad man har för bil också, vissa bilar är bättre än andra på att följa styrutslaget i kurvor, när man kör själv vill säga. Min X3:a kräver ytterst få korrektioner när man kör i en kurva, medan i andra bilar jag kört så får man konstant ratta fram och tillbaka för att hålla spåret i kurvan. Och har man en sådan bil kan det ju vara bekvämare med lane keep assist.

Varför skulle BMW ha ett bra system för filhållning ? Är ju fortfarande få BMW bilar som säljs med aktiva körhjälpssystem. Inte förvånande, är sällan något som efterfrågas av deras kundkrets. Hur kul är det att låta sig fraktas i en bil, rimmar väldigt illa med varumärket tycker jag.

FXX wrote:
Finns en bildillustriation på detta. Ni har säkert sett den. Tror den består av 6 steg eller nått där sista steget är en helt självkörande bil och idag ligger vi på typ 2 eller nått.

Dom diskuterade detta på radion i veckan med nån som forskade och jobbade med autonoma system. Och hon sa precis som många i tråden att det ligger långt fram i tiden innan bilarna kör av sig själv. Mer än 20 år bort.


Tur är väl det, då försvinner ju största delen av nöjet att ha en bil som man kan köra precis som man vill, med massor av lampor tända samtidigt, med platt sportratt, körandes för fort och pekandes finger när man passerar Toyotan som ligger först i kön :)

Skodaägare wrote:
Okej då, ska erkänna att jag inte vet vad det var för inställning på systemet, kan hända att det var aggressivt inställt och det finns säkert bra sådana här system också. Isåfall är det bara tråkigt att BMW, vars köregenskaper och styrning jag uppskattar och föredrar framför Volvos, har ett såpass dåligt (och ändå dyrt) system i förhållande till konkurrenterna. Jag funderade ett tag på att välja Driving Assistant Professional, som det heter hos BMW på min nästa bil, men efter att ha provat systemet så kommer jag avstå. Det känns inte färdigutvecklat för fem öre. Är inte alls omöjligt att Volvos system är bättre. Har dock testat VW:s system på en Touareg och tyckte inte att det var bättre än BMW:s.

Ingen köper en bmw med system.
En bmw köper man för att köras och synas ;)

Nä ärligt talat har jag aldrig fattat problemet med det du pratar om med körning i kurvor och hålla linjen trots 2-3 tusen mil om året på vägarna.
Det finns ju inte en kurva som har exakt radie utan korrigering.
Och många gånger är ju skillnaden på bil a och b däcksrelaterat.

Och all typ av aktiv lineaccist är ju ett kompliment eller ett hjälpmedel eller en säkerhetsdetalj som bara ligger i bakgrunden, bilen kör ju föraren till 99,99%.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

På sätt och vis är det ju bra att systemen blir bättre och bättre men frågan är vart gränsen går innan det missbrukas INNAN vi är framme vid dom självkörande bilarna.
Mitt system i Volvon är så simpelt att det vibrerar i ratten och svänger ifrån linjen själv om jag är på väg att lämna filen. Ett utmärkt hjälpmedel om man tappar uppsikten för ett ögonblick när man ska kolla på infoskärmen eller fokuserar blicken på något annat utefter vägen för en kort stund.
Men det som kom efter min bil, pilot assist har jag hört från flera håll att det missbrukas. Folk tejpar fast saker på ratten för att få bilen att tro att man inte släppt den och sedan ägnar dom sig åt annat på motorvägen. DÅ är man farligt ute!

Exakt Fxx. Ett ytterst bra hjälpmedel under den sekunden du fipplar med skärmen eller kaffemuggen.

Men huva tror du verkligen att med dom finare systemen så manipulerar någon ratten med typ tape för att slippa köra skälv.
Otrevlig tanke. :(

Jag har samma funktion som du har att den centrerar bilen i filen x antal sekunder eller 20+20 sekunder.

Corollan jag körde på smala landsvägen var likadan förutom att den plingvarnade ett par ggr på två mil.

Nä som sagt ett bra kompliment

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Håller med trådis om hur dåliga dessa system är, för de är rejält mkt sämre än mig på att köra och vara förutseende.

Nu kommer det att komma gliringar om att jag minsann tror att jag är bättre än andra på att köra bil och olika typer av "studier" som visar på hur fånigt det är...

Systemen hjälper givetvis många som är dåliga på att köra bil där ute, men mig är de långt efter i färdighet.

MSO, läst om det, hört kollegor som har kompisar mm. som pendlar långa avstånd med nyare XC90 och V90 där man manipulerar genom att få systemet att tro att någon håller i ratten.

Ivarsson, klart att det inte ersätter förarens förmåga. Däremot är ju antispin med diffbromsverkan osv. ett sätt för att flytta gränsen för vad du som förare klarar. Det är ju lite svårt att bromsa innerhjulet i en kurva i egen hög person när du ska aceelerera ur en skarp kurva på typ tvåan.

Jag har ju fyrhjulsdrift FXX :)))

Men jag menar inte ABS eller diff eller krockkuddar eller säkerhetsbälten. Jag pratar om förarhjälpmedel, såsom filhållningsassistent, avståndsbedömmande farthållare och övriga förarhjälpmedel som inte förbättrar bilkörningen.

Ja det är precis det jag menade Ivarsson. Dessa är hjälpmedel som är till för om föraren är ouppmärksam, så ingen kommer att dissa dina egenskaper som förare för att du tycker att dom är kassa:)

Jag kan köpa funktionen hos mitt system på motorvägen, då fungerar det i princip hela tiden. På landsvägar med halvsuddiga linjer så fungerar det väldigt sporadiskt, lite farligt om man då slappnar av för mycket i tron att bilen fixar läget om man failar. Och i vissa långa svepande kurvor där jag håller en meter från ytterlinjen så kan det plötsligt få sig ett ryck och vrida till i ratten helt utan anledning. Bäst fungerar det på långa raksträckor när man sakta glider mot en linje som om man somnat, då rycker det till i ratten med en gir så man vaknar till om man somnat.

Ivarsson wrote:
Jag har ju fyrhjulsdrift FXX :)))
Men jag menar inte ABS eller diff eller krockkuddar eller säkerhetsbälten. Jag pratar om förarhjälpmedel, såsom filhållningsassistent, avståndsbedömmande farthållare och övriga förarhjälpmedel som inte förbättrar bilkörningen.

Är man bäst så är man. Eller hur Ivarsson?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.