När bör man köpa nya däck?

32 inlägg 0 nya
När bör man köpa nya däck?

När ska man byta till nya däck? Mina svålar är 6 år, har gått 6 000 mil. Jag har mätt upp mönstren till 4-4,5 mm på alla däcken. Kan nämnas att jag kör lugnt, ingen sportig körstil. Alltså ren gubbkörning...

Man kan med säkerhet säga att du skulle märka stor skillnad mot nya .
Mer säger jag inte ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag skulle säga att det är hög tid nu. Min fru hade 6år gamla dubbdäck med bättre mönsterdjup än dina. Vill minnas att dom höll 5-6mm... Hon märker stor skillnad i grepp med dom nya däcken! Gummit hårdnar med åren, så mönsterdjup är inte allt. Speciellt inte på vintern.

Vinterdäck?
I så fall skulle jag definitivt byta, men beroende på hur viktigt det är med bilen för dig (måste åka eller har man möjlighet att låta den stå om det är extra taskigt väglag till exempel) så skulle jag nog överväga att ta bytet när det börjar närma sig sommardäcken. Dles kan det komma vinterdäck på rea men också så kan man passa på att då boka in tid så att däckstället plockar av vinterhjulen, slår på sommarhjulen och sedan regummerar vinterhjulen. ALlt fixat på en och samma gång. =)
Nya däck som lagras åldras inte nämnvärt i början så att de då ligger över sommaren (helst då mörkt och svalt om det går) spelar ingen roll.

4 mm på vinterdäck? är ju helt slut. Även vid gubbkörning kan man ha behov att hejda framfarten snabbt någon gång.

Glömde säga att det är sommardäcken i garaget jag grunnar på. Dubbdäcken är just nu i fin form...

Aftonbladets välkände bil-kolumnist intervjuades i radion idag om just däck och sommardäcken var det inga större åldrings-problem med påstod han - just för att det inte finns nåt naturgummi i dessa. Sen är ju mera mönsterdjup oftast bättre när det är blött men frånsett detta kan du säkert köra även denna säsong med dina gamla "svålar".

Ute i god tid. Då är dom ju bara halvslitna, är väl bara att köra än gubbigare vid vått väglag.

På mina första bilar hade jag en regel, som var gemensam med många kompisar, man kollade däcken varje morgon och såg till att man inte slitit genom det näst sista cordlagret.
Var det så gällde det att snabbt ta sig till gummigubben och hade man tur fick man tag på däck i passande dimension.
Mönster var inte det viktigaste, alla körde på slicks, men det gällde att byta innan däcket small för då fick man kosta på ny slang och det var en onödig utgift.
Något krav på däckens kondition fanns inte från myndigheterna, enbart rekommendation.
Nåväl, det dröjde ett par år och flera bilar, sedan blev det nya däck, men nog kördes de ner, kanske inte till slicks, men betydligt mer än idag.
Men inte sjutton byter jag när det är 4 mm kvar!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle nöta på dom denna sommar, men byta till hösten, typ september så man har friska däck till höstregnen.

Ja, vattenplaning är otäckt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mina råd är väl nästan densamma som jag gav ovan: Kan man ställa bilen när det är illa (mycket regn), ser till att ta det extra lugnt på våt väg (även med lite vatten så påverkas greppet markant, särskilt om gummit hårdnat) och hålla extra långa avstånd till framförvarande så skulle jag då köra på och sedan tjacka nya när sommarsäsongen börjar närma sig sitt slut om man hittar några bra reor. Hittar man ignet så vänta till våren närmar sig och skaffa då och gör som ovan så du får det bytt och omkrängt på samma gång.

40-talisten wrote:
När ska man byta till nya däck? Mina svålar är 6 år, har gått 6 000 mil. Jag har mätt upp mönstren till 4-4,5 mm på alla däcken. Kan nämnas att jag kör lugnt, ingen sportig körstil. Alltså ren gubbkörning...

Rekommendationer som jag hittat på nätet säger att mönsterdjupet på sommardäck bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana. 1,6 mm som är den lagliga gränsen, är på tok för lite. En säsong till med de aktuella däck tycker jag borde gå bra.

Absolut inte mindre än 4mm , sen inte för gamla däck. Men det beror lite på hur man förvarar dom.

Tänk på att anläggningsytan är bara som en handflata mot marken när man kör. Så varje mm spelar verkligen roll.

Med tanke på att du tycks köra extremt lugnt. 6000 mil brukar vara totalslut för sommardäck, så du lär kunna köra två säsonger till. Är ju bara vattenplaning som du får sämre och jag misstänker att du kör långsamt oavsett väglag. Har du råd att lägga ut 3000, så får du ju nya och säkra däck, men men men..... Du verkar vara en försiktig förare och lär inte hamna i någon vattenplaning

Jag vet inte om det beror på att jag kör som en äldre dam, men jag kan bara påminna mig att jag fått vattenplaning vid två tillfällen sen jag fick körkort. Ena gången var det snarare underredet på min Opel Speedster som gled på vattnet och jag hann knappt reagera innan greppet var tillbaka. Andra gången ösregnade det och den Simca 1508 jag färdades i ryckte till och flyttade sig en halvmeter i sidled.

Jag kör nog lite längre med däck än optimalt. Det brukar vara runt den lagliga gränsen när jag ger upp. Oftast byter jag bil istället.

Eftersom det var sommardäck skulle jag nog som flera andra säga att du kan köra en säsong till. Kanske två, beroende på hur däcken upplevs. 3mm är en vettig gräns för sommardäck, även om lagen tillåter ner till 1.6mm på mest slitna stället. Avgör själv utifrån hur dom känns när det är dags att byta.

Innebär gubbkörning max 50 km/h ja då kan du köra lite till , men ska du ut på större 90-110 vägar kan dina gamla däck vara farliga för dig själv och för oss andra. Vid regn då menar jag. Gummit har nog också gjort sitt vid 6 års ålder.

Rätt förvarade kan märkesdäck vara helt OK efter sex år. Det ser jag på min egen bil. Men ser man t ex sprickbildning på däcksidorna så får man ju ta sig en funderare.

6.15

pinjong wrote:
Rätt förvarade kan märkesdäck vara helt OK efter sex år. Det ser jag på min egen bil. Men ser man t ex sprickbildning på däcksidorna så får man ju ta sig en funderare.

I denna tråd så visar sig det FXX tar upp i en annan tråd. Alltså en fråga som får typ 20 olika svar. Tror väl fan att den okunnige får beslutsångest. VAD SKALL HAN TRO PÅ? Vem är mest kunnig?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.