Vi Bilägares forum

När bör man köpa nya däck?

När bör man köpa nya däck?

När ska man byta till nya däck? Mina svålar är 6 år, har gått 6 000 mil. Jag har mätt upp mönstren till 4-4,5 mm på alla däcken. Kan nämnas att jag kör lugnt, ingen sportig körstil. Alltså ren gubbkörning...

Uppdaterat: 2018-03-01 16:57

Kommentarer

Man kan med säkerhet säga att du skulle märka stor skillnad mot nya .
Mer säger jag inte ;)

Uppdaterat: 2018-03-01 18:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Jag skulle säga att det är hög tid nu. Min fru hade 6år gamla dubbdäck med bättre mönsterdjup än dina. Vill minnas att dom höll 5-6mm... Hon märker stor skillnad i grepp med dom nya däcken! Gummit hårdnar med åren, så mönsterdjup är inte allt. Speciellt inte på vintern.

Uppdaterat: 2018-03-01 18:38

Vinterdäck?
I så fall skulle jag definitivt byta, men beroende på hur viktigt det är med bilen för dig (måste åka eller har man möjlighet att låta den stå om det är extra taskigt väglag till exempel) så skulle jag nog överväga att ta bytet när det börjar närma sig sommardäcken. Dles kan det komma vinterdäck på rea men också så kan man passa på att då boka in tid så att däckstället plockar av vinterhjulen, slår på sommarhjulen och sedan regummerar vinterhjulen. ALlt fixat på en och samma gång. =)
Nya däck som lagras åldras inte nämnvärt i början så att de då ligger över sommaren (helst då mörkt och svalt om det går) spelar ingen roll.

Uppdaterat: 2018-03-01 18:47

4 mm på vinterdäck? är ju helt slut. Även vid gubbkörning kan man ha behov att hejda framfarten snabbt någon gång.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

Glömde säga att det är sommardäcken i garaget jag grunnar på. Dubbdäcken är just nu i fin form...

Uppdaterat: 2018-03-01 19:24

Aftonbladets välkände bil-kolumnist intervjuades i radion idag om just däck och sommardäcken var det inga större åldrings-problem med påstod han - just för att det inte finns nåt naturgummi i dessa. Sen är ju mera mönsterdjup oftast bättre när det är blött men frånsett detta kan du säkert köra även denna säsong med dina gamla "svålar".

Uppdaterat: 2018-03-01 19:30

Ute i god tid. Då är dom ju bara halvslitna, är väl bara att köra än gubbigare vid vått väglag.

Uppdaterat: 2022-02-14 18:33

På mina första bilar hade jag en regel, som var gemensam med många kompisar, man kollade däcken varje morgon och såg till att man inte slitit genom det näst sista cordlagret.
Var det så gällde det att snabbt ta sig till gummigubben och hade man tur fick man tag på däck i passande dimension.
Mönster var inte det viktigaste, alla körde på slicks, men det gällde att byta innan däcket small för då fick man kosta på ny slang och det var en onödig utgift.
Något krav på däckens kondition fanns inte från myndigheterna, enbart rekommendation.
Nåväl, det dröjde ett par år och flera bilar, sedan blev det nya däck, men nog kördes de ner, kanske inte till slicks, men betydligt mer än idag.
Men inte sjutton byter jag när det är 4 mm kvar!

Uppdaterat: 2018-03-01 19:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Skulle nöta på dom denna sommar, men byta till hösten, typ september så man har friska däck till höstregnen.

Uppdaterat: 2018-03-01 19:45

Ja, vattenplaning är otäckt.

Uppdaterat: 2018-03-01 19:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mina råd är väl nästan densamma som jag gav ovan: Kan man ställa bilen när det är illa (mycket regn), ser till att ta det extra lugnt på våt väg (även med lite vatten så påverkas greppet markant, särskilt om gummit hårdnat) och hålla extra långa avstånd till framförvarande så skulle jag då köra på och sedan tjacka nya när sommarsäsongen börjar närma sig sitt slut om man hittar några bra reor. Hittar man ignet så vänta till våren närmar sig och skaffa då och gör som ovan så du får det bytt och omkrängt på samma gång.

Uppdaterat: 2018-03-01 21:22
40-talisten skrev:

När ska man byta till nya däck? Mina svålar är 6 år, har gått 6 000 mil. Jag har mätt upp mönstren till 4-4,5 mm på alla däcken. Kan nämnas att jag kör lugnt, ingen sportig körstil. Alltså ren gubbkörning...

Rekommendationer som jag hittat på nätet säger att mönsterdjupet på sommardäck bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana. 1,6 mm som är den lagliga gränsen, är på tok för lite. En säsong till med de aktuella däck tycker jag borde gå bra.

Uppdaterat: 2018-03-02 02:03
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.

Absolut inte mindre än 4mm , sen inte för gamla däck. Men det beror lite på hur man förvarar dom.

Uppdaterat: 2018-03-02 08:15

Tänk på att anläggningsytan är bara som en handflata mot marken när man kör. Så varje mm spelar verkligen roll.

Uppdaterat: 2018-03-02 08:24

Jag vet inte om det beror på att jag kör som en äldre dam, men jag kan bara påminna mig att jag fått vattenplaning vid två tillfällen sen jag fick körkort. Ena gången var det snarare underredet på min Opel Speedster som gled på vattnet och jag hann knappt reagera innan greppet var tillbaka. Andra gången ösregnade det och den Simca 1508 jag färdades i ryckte till och flyttade sig en halvmeter i sidled.

Jag kör nog lite längre med däck än optimalt. Det brukar vara runt den lagliga gränsen när jag ger upp. Oftast byter jag bil istället.

Uppdaterat: 2018-03-02 08:34

Eftersom det var sommardäck skulle jag nog som flera andra säga att du kan köra en säsong till. Kanske två, beroende på hur däcken upplevs. 3mm är en vettig gräns för sommardäck, även om lagen tillåter ner till 1.6mm på mest slitna stället. Avgör själv utifrån hur dom känns när det är dags att byta.

Uppdaterat: 2018-03-02 11:56

Innebär gubbkörning max 50 km/h ja då kan du köra lite till , men ska du ut på större 90-110 vägar kan dina gamla däck vara farliga för dig själv och för oss andra. Vid regn då menar jag. Gummit har nog också gjort sitt vid 6 års ålder.

Uppdaterat: 2018-03-02 12:40

Rätt förvarade kan märkesdäck vara helt OK efter sex år. Det ser jag på min egen bil. Men ser man t ex sprickbildning på däcksidorna så får man ju ta sig en funderare.

Uppdaterat: 2018-03-02 13:23
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Rätt förvarade kan märkesdäck vara helt OK efter sex år. Det ser jag på min egen bil. Men ser man t ex sprickbildning på däcksidorna så får man ju ta sig en funderare.

I denna tråd så visar sig det FXX tar upp i en annan tråd. Alltså en fråga som får typ 20 olika svar. Tror väl fan att den okunnige får beslutsångest. VAD SKALL HAN TRO PÅ? Vem är mest kunnig?

Uppdaterat: 2018-03-02 16:12
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Beror också på vad det är för däck oavsett 4 mm kvar eller inte, är det inte premium däck och man kanske inte har varit nöjd med dom från början kan det vara läge att byta. Dessutom har jag märkt att däck bullrar mer och får mer resonansljud när det blir mindre mönster kvar. Var ganska skönt att lämna Michelin av dem anledningarna. Dessa dånade och det krävdes ny asfalt och hög sommartemperatur för att de skulle gå lite tystare. När jag bytte till Goodyear Performance Efficentgrip kändes det som en befrielse att slippa däckdånet.

Fast generellt räcker 4 mm och man behöver inte byta.

Uppdaterat: 2018-03-03 12:39
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Sen har jag en misstanke om att det främst är just skillnaden mellan nytt och begagnat som ger en lägre ljudnivå och kanske inte främst skillnader mellan olika fabrikat - även om det säkert också kan förekomma. Byta eller inte vid 4 mm däcksmönster kvar beror ju på många olika saker - bl a när man tänker sig sälja bilen. Har jag en bil med det däcksmönstret och tänker sälja om säg 1 år så skulle jag nog byta däck direkt för att få lite glädje av pengarna jag lägger ner för har jag 4 mm idag och tänker sälja/byta in bilen om ett år så kommer jag garanterat att få avdrag på inbytespriset p g a dåliga däck - som ett exempel på vad som kan styra ett sånt val.

Uppdaterat: 2018-03-03 16:41

I mitt fall gick från dyrare till billigare däck. Michelin Primacy till Goodyear Efficentgrip fast Goodyear fick bättre betyg i tester. Tycker generellt sett att Michelin gör för hård gummiblandning i sina däck och dom lämpar sig bättre för länder med varmare klimat. Visst dom har lång hållbarhet (Michelin). Men svåra att leva med speciellt när dom fått några år på nacken.

Uppdaterat: 2018-03-03 18:50
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.
Styrman_jansson skrev:

christer_1 wrote:pinjong wrote:Rätt förvarade kan märkesdäck vara helt OK efter sex år. Det ser jag på min egen bil. Men ser man t ex sprickbildning på däcksidorna så får man ju ta sig en funderare.
I denna tråd så visar sig det FXX tar upp i en annan tråd. Alltså en fråga som får typ 20 olika svar. Tror väl fan att den okunnige får beslutsångest. VAD SKALL HAN TRO PÅ? Vem är mest kunnig?
Det bästa är naturligtvis att man själv testar hur däcken upplevs och tillsammans med mätning av mönsterdjupet bildar sig en egen uppfattning. Jag kollar nog mer sällan mönsterdjup än jag provbromsar/svänger/accelerar för att de hur däcken beter sig.
Senast jag bytte sommardäck så var det nog väl mycket mönster kvar på framdäcken men bilen betedde sig lustigt. Kändes som den helt plötsligt kunde hoppa några cm i sidled när man svängde. Trodde det var någon chassikomponent som började ge sig men efter två nya framdäck blev det en stor skillnad. Jag bytte från Barum Bravuris till Hankook Ventus S1 Evo. Det första hade nog hållt längre sett till mönsterdjup men beteendet hade jag inte kunnat leva med. Ventus S1 Evo gjorde att bilen kändes som en liten sportbil. Det var värt dubbla priset från Barumdäcken anser jag.

Men den totalt okunnige fattar ju inte ett skit av vad du skriver. Så det bästa rådet till honom är väl ändå att läsa biltidningarnas tester och köpa de däck som ligger i topp.

Till Minimats1 vill jag säga att Michelin tillverkar och utvecklar däck hela tiden, precis som alla andra däcktillverkare. Så det som gällde för 5 år sedan är helt passe´ idag. Min Insignia 2009 levererades med Michelin Primacy 2 och jävlar vilka bullerdäck. Gjorde som du tog Goodyear Efficentgrip som nästa däck och det blev skillnad. Så nu 2016 läste jag på kollade och pratade med folk och fick höra att Michelin minsann var tysta däck och EU:s bullermärkning sa lika dant. Så nu har jag Michelin Primacy 3 på Insignian och är nöjd.

Uppdaterat: 2018-03-03 20:48
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

För att förvirra lite ytterligare så noterade bland annat Råd och Rön vid ett test att det var märkliga resultat på ett märke och de köpte in ytterligare och testade och det visade sig att från ena fabriken var det bra däck och från andra fabriken sämre däck. Exakt samma märke, modell och allt sådant i övrigt.
Så ett välkänt däckmärke med bristande kvalitetskontroller med andra ord.
Stört att man skall behöva hålla reda på fabriken de är tillverkade i också...

Uppdaterat: 2018-03-04 07:14

När du köper ny bil så får du det du får och det är nog få kunder som börjar med att byta till ett däckmärke tillverkad på en viss fabrik så kör och var glad istället för att dissekera varje liten detalj...:)

Uppdaterat: 2018-03-04 08:32
Pi skrev:

När du köper ny bil så får du det du får och det är nog få kunder som börjar med att byta till ett däckmärke tillverkad på en viss fabrik så kör och var glad istället för att dissekera varje liten detalj...:)

Jag kunde faktiskt välja mellan några märken och modeller på däck. Dock ej fabriksspecifikt. :-p

Uppdaterat: 2018-03-04 08:52

Ja jag förstår precis vad du menar med ditt test på landsväg Styrman_Jansson, men jag är mycket tveksam att den okunnige nybörjaren förstår ditt test.

Uppdaterat: 2018-03-04 09:43
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
Xanthopteryx skrev:

För att förvirra lite ytterligare så noterade bland annat Råd och Rön vid ett test att det var märkliga resultat på ett märke och de köpte in ytterligare och testade och det visade sig att från ena fabriken var det bra däck och från andra fabriken sämre däck. Exakt samma märke, modell och allt sådant i övrigt.
Så ett välkänt däckmärke med bristande kvalitetskontroller med andra ord.
Stört att man skall behöva hålla reda på fabriken de är tillverkade i också...

Goodyear Eagle F1 kunde man köpa "made in Thailand" på 90-talet med 50% rabatt. Inga kopior, samma mönster, tillverkade i Goodyears fabrik. Men dom var ju betydligt sämre än dom som salufördes i dom normala försäljningsleden i Europa.

Uppdaterat: 2018-03-04 09:48

Jag kommer ihåg dessa Goodyear Eagle F1 "made in Thailand". Dom var inte avsedda för Norden i alla fall. Var väl främst avsedda för Asien och Australien vart det är varmare klimat. Kommer ihåg när Teknikens värld testade dem och då var då främst sämre på väta och kyla gentemot de för Europa marknaden. Fast det stod tydligt att det var "made in Thailand" och lägre pris än vanliga hos exempelvis Gummihuset. Förmodligen hårdare gummiblandning än de för Europa.

Uppdaterat: 2018-03-07 08:34
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Viktigast är däcktrycket och att man inte kör som en idiot.. bra tips för newbies
Hur länge?http://m.michelin.in/IN/en/help-and-support/do-I-need-new-tyres.tip_list_tab_0.html
Tryck hur och när: https://www.abswheels.se/blog/dacktryck/
Hur få däck att leva längre http://www.continentaltire.com/news/how-long-does-tire-last samt https://www.tiresplus.com/tires/tire-buying-guide/how-to-tell-if-you-need-new-tires/

Uppdaterat: 2018-03-17 21:07