Miljözoner i Stockholm från 1/2 2020

55 inlägg 0 nya
Miljözoner i Stockholm från 1/2 2020

Då var det klubbat och klart, Honsgatan blir miljözon med krav på Euro5 från 1 februari 2020

https://www.expressen.se/motor/trafik/politikerna-tog-beslutet-miljozoner-i-stockholm/

*Robban

EnannanRobban wrote:
Då var det klubbat och klart, Honsgatan blir miljözon med krav på Euro5 från 1 februari 2020
https://www.expressen.se/motor/trafik/politikerna-tog-beslutet-miljozoner-i-stockholm/

Äntligen !

Märklig att ingen under alla år kommit på att det måste vara nått annat än bilar som förorenar denna gata.

Rikard wrote:
Märklig att ingen under alla år kommit på att det måste vara nått annat än bilar som förorenar denna gata.
Försöker du göra gällande att den ligger rakt i riktning från Stockholms dominerande vindriktning och med en massa stora bunkerdieseltomgångskörande skepp?
Eller att den ligger rakt under inflygningen till Bromma?
Hursom, nu får Helldén som han vill, sätta ett stort skoavtryck på söder för sina gärningar.

*Robban

Har Euro 6 diesel och dubbfritt så jag kan fortsätta att köra på Hornsgatan så mycket jag vill! :-) Tycker ändå det är märkligt att man tillåter Euro 6 bilar och inte begränsar ytterligare till Euro 6d temp eller Euro 6d. Om man verkligen menar allvar med miljözonen så är Euro 6 baserat på NEDC långt ifrån tillräckligt för att få ner NOx nivåerna.

Skoda, från 2022 blir det Euro6-krav på diesel medan Euro5 kommer att vara kvar på bensinarna... Wierd!

*Robban

EnannanRobban wrote:
Rikard wrote:Märklig att ingen under alla år kommit på att det måste vara nått annat än bilar som förorenar denna gata. Försöker du göra gällande att den ligger rakt i riktning från Stockholms dominerande vindriktning och med en massa stora bunkerdieseltomgångskörande skepp?
Eller att den ligger rakt under inflygningen till Bromma?
Hursom, nu får Helldén som han vill, sätta ett stort skoavtryck på söder för sina gärningar.

Jo, det finns ju gator och vägar med betydligt mer trafik, som borde vara mycket skitigare.

EnannanRobban wrote:
Skoda, från 2022 blir det Euro6-krav på diesel medan Euro5 kommer att vara kvar på bensinarna... Wierd!

Verkligen. Så man kommer alltså tillåta direktinsprutade bensinbilar utan partikelfilter i en miljözon.

Skodaägare wrote:
Verkligen. Så man kommer alltså tillåta direktinsprutade bensinbilar utan partikelfilter i en miljözon.

Ohyes, de är mumma som kommer ur röret på en sådan, det har Daniel H fått för sig...

*Robban

Japp och vem skall finansiera systemet för att kunna bötfälla dessa lagbrytare.... Stockholms Kommun?

Ja det här blir resultatet när samvetslösa politiker sätter personlig prestige före rationellt beslutsfattande.

Det finns nämligen inget empiriskt stöd för att införa dessa zoner, vilket utredningar visar och vilket flertalet sakkunniga försökt få nämnd politiker att förstå.

Men istället för att korrigera sina egna missuppfattningar och böja sig för sakkunskapen gjorde han som alla diktaturliknande makthavare alltid gjort. Han sparkade expertisen och satte munkavle på obekväma rapporter som visade att Hellden har fel (vilket grundar sig i att han inte förstår ganska simpel matematik).

Historien upprepar sig alltså, oavsett det är Gustav Vasa, Adolf H, J Stalin, Katolska kyrkan eller Daniel Hellden som sitter vid spakarna. En trevlig klubb, med samma problematiska attityd mot resultat som ifrågasätter de egna dogmerna (och vanföreställningarna).

Eller som Winston Churchill sa: Fascismen kommer tillbaka, men den kommer bara vara klädd i andra kläder.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

AL
Du är skrattretande...

Tack Axa. När det kommer från dig tar jag det som en komplimang.;-)

Att Axa sedan tycks applådera diktatur är hans huvudvärk. Själv ställer jag mig med stolthet på andra sidan och kritiserar därför både miljöpartiet och Daniel Hellden.

MVH AL

Ett slagträ med boll kostar totalt 1 dollar och 10 cent. Slagträt kostar 1 dollar mer än bollen. Hur mycket kostar bollen?

AL
Jag tycker bara det är långsökt att jämföra med mordiska diktatorer.
Jag kan hålla med dig om att Hellden inte skött det snyggt men i det här fallet är ju beslutet framröstat. Jag skulle tro att alla parter varit medvetna om vad experterna har haft för synpunkter med tanke på mediaspridningen under debaklet.
I slutändan så handlar det om att Stockholmarna röstar på andra partier ifall de är missnöjda. Boende på Hornsgatan kanske är nöjda med beslutet.

AL
Tyvärr. Du låter som en tokig med konspirationsteorier. ”Ja, vi kan avsätta denna totalitära diktator. I alla fall i skrivande stund.”
Det påstående är ju inte riktigt verklighetsförankrat.

Och fortfarande, beslutet om införandet av miljözon har ju tagits genom debatt och röstning.

Sedan vet jag inte på vilket sätt detta beslut kommer kosta miljardbelopp, men jag antar väl att det ligger i linje med det konspirationsteoretiska.

Jag tycker dina fanatiska uttalanden är i paritet med Helldens agerande...

Äntligen!

Axa. Du menar alltså att väljarna inte kan lägga sin röst på någon annan politiker och därmed få vederbörande avsatt i nästa val?
Faktaupplysning: Det kan man -i alla fall just nu.

Däremot öppnar miljöfrågan upp för möjligheter att via miljöns altare både utöva makt som skapa totalitära regimer. Det är Hellden ett typexempel på. Särskilt klimatet tycks attrahera särskilt många aktivister och ytterligheter av radikal karaktär. Och när denna grupp får tillgång till effektiva verktyg är man inte sena att använda dem. Det är också Hellden (och hela mp) tydliga exempel på. Är det inte kommunism så är det klimatet och är det inte klimatet så är det någon religiös skrift. Alltid med samma praktiska resultat iform av mänskligt lidande och försämrade levnadsvillkor för medborgarna.

Angående de samhällsekonomiska effekterna från miljözonerna är det en fråga som vi redan har diskuterat och där Axa också tog sig tid att läsa underlaget. Har du helt glömt bort det?

Sammanfattningsvis finns det ingen grund för att införa miljözonerna utan de klubbas igenom av rent dogmatiska och egoistiska skäl. Luftkvaliteten är tillräckligt bra och påverkan från några personbilar är marginell. Det är vad utredningarna visar och det är vad sakkunskapen kommit fram till (trots att Hellden ville skriva om rapporten så den skulle passa in på hans agenda).

MVH AL

Men AL, du som så starkt står för empirisk data och bekräftade fakta, hur kan du i samma andetag kalla något för klimataktivism?
Obs, min fråga har INGET med miljözoner i Stockholm att göra, för där har data ganska väl visat att det just nu inte föreligger något problem med luftkvalitén.

*Robban

AL
”I skrivande stund...”
Som om det demokratiska systemet i Sverige är instabilt och kommer kollapsa framöver.

Sedan forsätter du med din verklighetsfrånvaro. Var någonstans, någonsin, i historien har totalitära regimer haft miljön som fokus.
Om man lyssnar på svensk eller utländsk underrättelsetjänst så är de största hoten globalt höger extremism och religiös extremism. Inte miljörörelsen och definitivt inte MP i Stockholm.

MP är skyldiga till mycket dumheter i hela landet, och det lär tyvärr fortsätta,åtminstone i södra Stockholm där de är stora. På landet har man en betydligt annorlunda syn på MP än på Södermalm...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tydligen kan Daniel Helldén påstå vad som helst. Var inte många rätt här:

https://danielhellden.se/2019/09/02/man-kan-inte-pasta-vad-som-helst/

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.