Luftfjädring i personbilar

50 inlägg 0 nya
Luftfjädring i personbilar

Har lite svårt för den här trenden med luftfjädring i lite dyrare bilar. Tidigare fanns det bara i rena lyxbilar, men nu börjar det leta sig ned även i medelklassen. T.om Mercedes C-klass kan man få med luftfjädring numera. Och motorjournalisterna hoppar okritiskt på tåget. På något sätt så tror man att luftfjädring innebär att bilen svävar omkring på en luftkudde. Luftfjädring, har som jag ser det, två fördelar:

- Möjlighet att hålla fordonshöjden konstant oavsett last.
- Fjädringen kan göras något mjukare än normalt i olastat tillstånd.

Om man ofta kör med bilen tungt lastad kan alltså luftfjädring vara en fördel. Gör man inte det så ser jag bara nackdelar med luftfjädring. Den är dyr att reparera och att den går sönder verkar nästan vara mer regel än undantag. Luftfjädringen är en av anledningarna till att jag valde en X3:a istället för en 5-serie touring. På autopower.se så finns det fullt med inlägg från 5-serie ägare som har problem med luftfjädringen på 5-serien. Och går den sönder så är bilen i stort sett obrukbar eftersom den då inte har någon fjädring bak. Tycker det är anmärkningsvärt att inte motorjournalisterna i Sverige granskar detta lite mer kritiskt. Luftfjädring är en tickande bomb som kan innebära stora kostnader, speciellt för den som köper en begagnad bil.

Ja det är konstig att det inte går att göra hållbara saker, troligtvis funkar sakerna bättre i varmare klimat.
Bäljarna gillar inte salt o grus. Tryckluftssystemet inte temperaturväxlingar. Men många fel verkar vara rent av dåliga komponenter, ja menar, hur svårt kan det vara att tillverka en kompressor som håller.

Bussar o lastbilar har haft luftfjädring sen hedenhös, så kunskap borde finnas.

Hur blir det med allt annat de stoppar i bilarna som blir dubbelt så dyrt när det skall bytas bara för att det ska sitta på en bil? Radarsystem, strålkastare, autonoma system, alla stora skärmar.. Min IPhone är bättre på precis allt än multimediasystemet i min Golf, ändå kostar den mindre än hälften så mycket ny.

Apex,
Multimediasystemet i Golfen fungerar väl i minusgrader till skillnad från den kinesiska telefonen?

L. Mäkinen wrote:
Apex,
Multimediasystemet i Golfen fungerar väl i minusgrader till skillnad från den kinesiska telefonen?

Haha den hakade faktiskt upp sig någon gång i vintras när det var riktigt kallt, gick inte att starta, till skillnad från min iPhone 6s som jag aldrig haft problem med.

Hade kanske inte varit så dumt om fler anammat Citroëns system, visserligen inte luftfjädring, men i praktiken var den ju likvärdig, fast bättre.
Antagligen hade den platsat bättre på bilar utanför PSAs jurisdiktion.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apex wrote:
L. Mäkinen wrote:Apex,
Multimediasystemet i Golfen fungerar väl i minusgrader till skillnad från den kinesiska telefonen?

.
Haha den hakade faktiskt upp sig någon gång i vintras när det var riktigt kallt, gick inte att starta, till skillnad från min iPhone 6s som jag aldrig haft problem med.

Hehe. Då har du inte haft telefonen i ytterfickan i -20 i några timmar. :)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tyckte det här uttalandet av en chassitekniker på Audi, från ViBs provkörning av nya Audi A6, var mycket intressant i detta sammanhang:

"De vanliga stålfjädrarna ger dock likvärdig komfort med upp till tre personer i bilen, avslöjar en chassitekniker på Audi."

Alltså stålfjädringen ger samma komfort som luftfjädring med upp till tre personer i bilen. Alltså blir kontentan att har man sällan mer än tre personer i bilen ska man inte välja luftfjädring.

Skodaägare wrote:
Tyckte det här uttalandet av en chassitekniker på Audi, från ViBs provkörning av nya Audi A6, var mycket intressant i detta sammanhang:
"De vanliga stålfjädrarna ger dock likvärdig komfort med upp till tre personer i bilen, avslöjar en chassitekniker på Audi."
Alltså stålfjädringen ger samma komfort som luftfjädring med upp till tre personer i bilen. Alltså blir kontentan att har man sällan mer än tre personer i bilen ska man inte välja luftfjädring.

Du missar att luftfjädringen är ställbar. Comfort, normal, auto och sport. Viss skillnad mellan dessa lägen.

Audi A5 SB wrote:
Skodaägare wrote:Tyckte det här uttalandet av en chassitekniker på Audi, från ViBs provkörning av nya Audi A6, var mycket intressant i detta sammanhang:
"De vanliga stålfjädrarna ger dock likvärdig komfort med upp till tre personer i bilen, avslöjar en chassitekniker på Audi."
Alltså stålfjädringen ger samma komfort som luftfjädring med upp till tre personer i bilen. Alltså blir kontentan att har man sällan mer än tre personer i bilen ska man inte välja luftfjädring.
Du missar att luftfjädringen är ställbar. Comfort, normal, auto och sport. Viss skillnad mellan dessa lägen.

Men även med stålfjädringen kan man ju få adaptiv dämpning i nya A6:an. Även när det gäller luftfjädringen så är det ju i huvudsak stöddämpningen som justeras och inte själva fjädern.

Jag körde superben i 100 mil med adaptiv fjädring och i hög motorvägs fart och komfort läge blev det lite flygande matta känsla och i sportläge lite av känslan att bilen är fastsuget stum på vägen.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Precis som med fyrhjulsdrift. Vet man inte hur bra det är, så gnäller man över att det är dyrt och onödigt och riskerar att gå sönder....

VolvoXC90 wrote:
Precis som med fyrhjulsdrift. Vet man inte hur bra det är, så gnäller man över att det är dyrt och onödigt och riskerar att gå sönder....

Bara 10:- extra på milkostnaden?

VolvoXC90 wrote:
Precis som med fyrhjulsdrift. Vet man inte hur bra det är, så gnäller man över att det är dyrt och onödigt och riskerar att gå sönder....

Jo, men grejen är ju att man måste veta vad det är bra för. En utbredd uppfattning bland motorjournalister verkar vara att bara för att det är luftfjädring i bilen så svävar man fram på små moln. Som Audi-teknikern sa ovan så kan stålfjädring vara minst lika bra om man kör med lite last i bilen. Luftfjädringens styrka är framförallt att kunna behålla fordonshöjden även när bilen är tungt lastad, samt att kunna anpassa fjädringens hårdhet efter lasten. Om man ska dra tunga släp eller ofta kör med mycket last så är luftfjädring ett jättebra tillval, men gör man inte detta så kan jag tycka att det är onödigt. Mycket av komforten i luftfjädringen sitter i den adaptiva stötdämpningen och inte i själva fjädern.

Det är ju just det här som var Citroëns gasfjädring styrka, konstant fjädring och läge oavsett belastning!
Det mest geniala fjädringssystem som funnits, synd att inte PSA förstod det!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta en okunnigs fråga, men vad menar ni med luftfjädring?
Är det dom gamla luftbälgarna man stoppade inuti fjädrarna bak då man ville dra husvagn på 70-talet eller är det systemet som t.ex. Opel har och kallar flexridechassie där man påverkar fjädringen med knapptryck som ger tour eller sport, annars normal? Har väl inte riktigt förstått hur det systemet fungerar.
Eller är det en kompressor som justerar fjädringen på några slags luftbälgar?
Förklara tack, för inte är det väl Citroens hydraliska system, eller hur?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Ursäkta en okunnigs fråga, men vad menar ni med luftfjädring?
Är det dom gamla luftbälgarna man stoppade inuti fjädrarna bak då man ville dra husvagn på 70-talet eller är det systemet som t.ex. Opel har och kallar flexridechassie där man påverkar fjädringen med knapptryck som ger tour eller sport, annars normal? Har väl inte riktigt förstått hur det systemet fungerar.
Eller är det en kompressor som justerar fjädringen på några slags luftbälgar?
Förklara tack, för inte är det väl Citroens hydraliska system, eller hur?

Luftfjädring i personbilar innebär att man har luftbälgar istället för stålfjädrar. Dessa pumpas upp av en kompressor och genom att lägga till eller ta bort luft så kan man justera fordonshöjden och hårdheten på fjädringen. Man behöver dock fortfarande ha konventionella stötdämpare. Man kan alltså hålla fordonshöjden konstant, genom att pumpa in mer luft i bälgarna när bilen lastas. I och med att fjädringsvägen inte påverkas av last så kan man göra fjädringen mjukare i olastat/låglastat tillstånd vilket kan ge ökad komfort.

Jag tycker luftfjädring är trevligt. Skönt att kunna ställa hårdhet samt markfrigång. I en SUV eller SUV-liknande fordon skulle jag nog vara beredd att betala extra för det, men inte i en "vanlig" bil. Där räcker det med vanliga ställbara dämpare, för mig.

Swemba wrote:
Jag tycker luftfjädring är trevligt. Skönt att kunna ställa hårdhet samt markfrigång. I en SUV eller SUV-liknande fordon skulle jag nog vara beredd att betala extra för det, men inte i en "vanlig" bil. Där räcker det med vanliga ställbara dämpare, för mig.

Okej Skodaägare nu fattar jag vad luftfjädring är och hur det funkar, hoppas jag.

Ställbara dämpare som du säger Swemba duger för dig. Innebär det, det som t.ex. Opel har i sitt flexibla chassie Sport, Normal och Tour och hur fungerar dessa ställbara dämpare rent tekniskt?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

När använder man möjligheten att ställa hårdhet på fjädringen? Enda gången jag själv gjort det var när jag hade en Citroën C5 och blev illamående av svampigheten.

Mäkinen, det går inte att ställa hårdhet på fjädringen på Citroën, däremot dämpningen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.