Kostnader LED / Xenon / halogen

150 inlägg 0 nya
Kostnader LED / Xenon / halogen

I ett annat inlägg funderades det om livslängd på LED kontra Xenon, vilket är intressant, inte minst ur kostnadssynpunkt.

Vad kostar en strålkastarinsats (eller bakljus) med LED, kontra Xenon kontra halogen?

Det handlar ju inte enbart om livslängd utan också om småkrockar.

Strålkastarinsatser har med tiden blivit mer komplexa och även "flashigare", med diverse dekor och många olika funktioner under samma glas.kan tänkas fördyra delen.
Går det att byta t.ex. enbart DRL i insatsen?

Ännu intressantare borde dte bli att prata priser när det är aktiva strålkastare, typ Matrix och allt vad de heter.
Vad kostar det att byta en insats t.ex. efter en sammanstötning med ett rådjur?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kollar i senaste TV där man testar 14 st kombibilar.
Alla utom Skoda Superb (6200:- xenon) är utrustade med LED, där Subaru Outback sticker ut med 5400:- för en strålkastare.
BMW 3/Golf. 8000:-
De flesta övriga. 11-13.000:-
BMW 5. 20.000:-
MB E. 23.000:-
Jaguar XF 31.000:-

Billigt o bra ;)

I min BMW är det bytt xenonlampor en gång ( vid 22" mil) till en kostnad av 1.200:-

Egentligen konstigt att detta påverkar TV:s driftkostnad för bilen
Är väl bara ev självrisk på vagnskadegarantin eller försäkring som borde ingå
Vem köper sig en ny strålkastare och byter själv?

Guran - Exakt min åsikt. Skrev till TV och ifrågasatte detta en gång. Fick svar av Mikael Stjärna som ansåg att man krockade så sällan att det var bättre enbart ha trafikförsäkring och ta kostnaden själv om man mot förmodan krockade. Därför tog dom med dessa kostnader som driftkostnad... Märkligt resonemang kan jag tycka. Dessutom har ju nya bilar vagnskadegaranti.

Det är tydligt att LED-strålkastare kostar en slant att byta...

Min fundering är hur mattas LED ljus med tiden och är det driftstimmar som gör av sig eller är det samma ljus effekt tills det går sönder.
Inbillar mig att det kan vara värt att ha auto läget på för att minska driftstiden.

Men helt klart värt mycket med det fins ljuset

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

...och min fråga är om dessa ljuskällor omfattas av sedvanliga garantier - alltså upp till 7 eller t o m 10 år...
Att byta lampa i Xenon är väl på det stora hela överkomligt så det är dessa LED-lampor som är frågan - den dag dom går sönder vilket i stort sett allt gör så småningom.

mso 1000
Sett från biltillverkare siffror på 10-25% avmattning, under bilens livstid. Vad nu det är? Halogen har ju samma effekt tills den dör. En xenonlampa, börjar ju tappa effekt direkt den tänds första gången. Och har, om den inte dör i förtid. under 50% av sin ljusstyrka kvar när den dör.

Sen blir ju glasen/plasten blästrad med åren. samt ev beläggningar i linser, och reflektorer med åren. Oavsett ljus teknik.

Kan ju också nämna att priset inte speglar ljuset dom ger, Volvos för 13.700:- är bäst, Jaguars bland de sämre.

Den största akilleshälen för LED är värme.
Värme och LED är ingen bra kombo och påskyndar åldrandet.
I andra hand torde styrelektroniken komma (som även den är värmekänslig såklart, men inte lika illa).
På tredje plats kommer antagligen själva diodens lyslivslängd. Den korta tid den lyser i en bil är inte mycket att räkna med. Jämför bara något så enkelt som gatubelysning som lyser i 5-15 timmar, per dygn, sju dagar i veckan!

Sedan kan ju såklart livslängden påverkas av hur bra späpnningsregulator man använder. För hög spänning är inte heller så hippt för diodens livslängd. Och i bilar varierar ju spänningen betänkligt, men en bra spänningsregulator löser ju det, men bra prylar kostar ju även där så...

Du glömde mekaniken, V90 har tex ett antal elmotorer för att styra ljuset.

Oavsett detta så är bra LED belysning väldigt bra nör man börjar bli skumsynt. Den mest andvändbara extrautrustning man kan köpa. Mitt förstaval vid bilbyte är ljus av bästa nivå och bilar utan adaptiv funktion, som gör tunnlar runt bilar och lyser upp skogen, går bort. Även bilar utan lyktspolning går bort. Sen måste man trots detta då ut och torka av lamporna vid blötsnö.
Har dock finessen, som jag funnit, på Mazdan att jag kan spola lyktorna så ofta jag vill.

Köpte 4 st LED lampor som hänger i fönsterna hösten 2008 på IKEA, förutom några dagar när jag flyttat har dom lyst nonstop, snart 10 år alltså. Å andra sidan är dom bara på 2,4w.

LED lamporna jag köpte till firmaforden har inbyggd fläkt, gissar att dom ger upp när fläkten stannar.

Ja jag kör 3000 mil om året och jag fattar inte hur man kan vara utan spolning av lyktorna.
Sträck körning E4 70 mil utan spolning då skulle jag bli vansinnig och jag antar att det eliminerar isbildning också.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ja jag kör 3000 mil om året och jag fattar inte hur man kan vara utan spolning av lyktorna.
Sträck körning E4 70 mil utan spolning då skulle jag bli vansinnig och jag antar att det eliminerar isbildning också.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Priset på led kommer att sjunka med tiden från ett initialt högt pris precis som xenon gjort.

Sen kommer nästa grej efter led , laser kanske, och priset sjunker ytterligare.

Nymodigheter är som bekant alltid dyrt och en inkomstkälla för tillverkaren...

Ja men nu är väl ändå LED standard på dom flesta bilar, förutom dom billigaste inroparvesionerna.

Kanske som prydnad i dagskörning men inte som full LED. Då får du kika på större/dyrare bilar. Segment C (populärt segment) med Golf, Ceed, Auris etc är inte ens ett tillhåll för xenon...

Får erkänna min okunskap men visst är det väl så att när det gäller Xenon i hel/halv-ljus så är själva lampan en standardlampa medan när det gäller mer eller mindre alla original-monterade LED-ljuspunkter så är dessa synnerligen modellspecifika och om så är fallet lär ju kostnaden bli betydande den dagen nån av dessa fallerar. Och frågan är hur mycket 3:e-partsproduter det kommer att finnas i så fall...
Sen är det nog som Micke82 säger - f n måste man nog upp till Passat/V90-klassen för att LED hel/halvljus på nåt sätt kan anses vara standard.

junkers wrote:
Du glömde mekaniken, V90 har tex ett antal elmotorer för att styra ljuset.

Ja just det. Behöver dock inte innebära problem då en rätt konstruerad motor av den typen håller oändligt länge. Jämför hårddiskar med dess arm.
Jag har hittills aldrig varit med om att läsarmens motor givit upp, däremot skivytan eller styrelektroniken.
Som vår diskmaskin likaså. Borstlös motor till pumpar. Snart 13 år gammal. Styrenheten (elektroniken) är vad som börjat bråka nu.

Gissar(!) på att lampornas motor är något liknande hårddiskens. En magnet som är rörlig och en spole där man varierar magnetfältet. Det enda rörliga är då lagret.
Någon som Vet hur motorn ser ut? Har inte råd att riva isär våra strålkastare. :-P

Pi: alldeles rätt. Xenon påminner om halogen när det gäller uppbyggnaden av strålkastaren, man kan byta själva ljuskällan vid behov.
Hur det ser ut i t.ex. halvljus med LED vet jag däremot inte. DRL är förmodligen alltid unika per bilmodell.

När det gäller mekaniken är det inte ovanligt att höjdjusteringen behöver bytas på Xenon-strålkastare, jag skulle tro att det är detsamma med LED och variabla (typ Matrix m.fl)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Det är där det vore intressant att se lösningen.
Här rör sig nämligen inte själva ljuskällan på V90. Det är små reflektorer som rör sig. Alltså kan du använda helt annan teknik för den rörelsen. Rörelsen sker vertikalt och horisontellt.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.