Hur minskar vi antalet döda eller skadade i trafiken

44 inlägg 0 nya
Hur minskar vi antalet döda eller skadade i trafiken

Som förlängning på artikeln om antalet döda så tänkte jag att vi flyttar in diskussionen här istället.

Vad beror ökningen av olyckor på?
För det första, är det en nettoökning eller bruttoökning i relation till antalet körda fordonskilometer?

Vi har idag väldigt många bilar med hög säkerhet tack vare de senaste årens rekordförsäljning av nya bilar. Vi har även mer mötesfria vägkilometer än någonsin. Vi får sänkta hastigheter och fler fartkameror och ändå sker fler olyckor med dödlig utgång i antal än tidigare.

Väldigt hög andel av olyckorna är det påverkade förare inblandade i. Dessa kommer vi inte åt med fartkameror, sänkta hastigheter och min gissning är att dessa inte heller kör bil an senaste snitt med alla, av vissa, hatade hjälpsystem. Mitträcken hjälper dock till att dessa inte kör på någon mötande.

En stor andel som omkommer är inte heller bältade, ovan listade åtgärder hjälper inte heller dessa individer.

Singelolyckor sker oftast genom att något gått över styr, för hög fart i relation till sikt, vägstandard eller kanske förarens skick och då hjälper inte heller kameror eller sänkta hastighetsgränser och bara till viss del en högre säkerhet i bilen. Mitträcken däremot hjälper ju till att det blir just singelolyckor istället för i vissa fall mötesolyckor vilka har en mycket betydande fördel vid utgången av att ett fordon hamnar i knipa istället för kanske ett eller flera till blir inblandade.

Hur minskar vi antalet olyckor då?
Hastigheter är självklart viktigt utifrån verkan vid olycka, men kanske inte så jätteofta orsaken till, utom då kanske i singelolyckor. Det vi idag ser är att skillnaden på hastighet i trafiken är större, vissa ha anammat de sänkta hastigheterna medan andra skiter i det och plötsligt är fartskillnaden typ 30-40km/h mellan bilisterna mot tidigare 10-20km/h vilket ger upphov till fler situationer, mer upphinnande och fler dåliga omkörningar.

Påverkade förare då? Här behövs en stor attitydförändring i hela samhället. Spontant känns det som om det är drogerna som tagit över allt mer som berusning i samhället och det är ett jätteproblem på flera fronter. Medan alkohol skulle gå att stävja till stor grad genom alkolås så finns för närvarande inget system som fungerar mot droger. Jag vill också påstå att många av de galenkörningar man allt för ofta ser i trafiken har droger varit inblandade.

Bilbälte då? Behövs det? Nä, inte så länge inget händer… Lite som bilförsäkringen eller garantin på den nya TV:n… Fast det är väldigt viktigt när olyckan är framme, både för att hålla dig kvar i stolen på ett bra sätt och för att andra system som åtstramare och kuddar skall fungera på tänkt vis. Har en tidigare kollega som kategoriskt vägrade bälte trots ett ”-sson-namn” och snart 60 år gammal och med många mil på vägarna årligen.

Mobilfyllon då? Tror inte det är så många dödsolyckor som det är mobil inblandat, men väldigt många andra olyckor som kökrockar och liknande. Ser dagligen på mina körningar mobilfyllon som inte kan låta bli sitt missbruk utan skall jönsa med sin kära telefon bland andra trafikanter. Samtal är det många som propagerar för/emot och jag är enig om att samtalet stör, men att det är säkrare om man skall prata att använda hands-free för att då har du inga händer i vägen för ditt synfält eller båda händerna fria att använda att köra med som du alltid gör.
Blir så förb… nyfiken på de som åker runt i en nyare bil med telefonen vid örat när jag med 99,98% säkerhet VET att det finns BT-HF i bilen, varför?

Vissa trångsyntas ständiga tjat om att ”auto-systemen” gör oss mer benägna att använda telefonen köper jag inte, de förare som jag ser i trafiken med mobben i handen är duktigt blandade i allt från äldre rishögar, hantverkarbilar till nyare bilar, så jag ser ingen överrepresentation av ”auto-bilar” bland mobilfyllon så dit har vi inte ännu kommit. Men eftersom mantran är så populära idag så tjatar jag vidare på mitt eget;
Om man tror att autobroms är ett system som gör att jag kan mobilsurfa och inte behöva se framåt utan bilen bromsar själv om den behöver kommer du bara att göra det en gång och sedan aldrig mer använda mobilen vid körning…
Jag har testat på testbana och skulle det skett i vid ouppmärksamhet i trafiken så tror jag garanterat att jag behövt byta kallingar efteråt för när systemet väl behöver gå in så är det med 100% broms… till stillastående!
Den som tror att detta skall gå att använda vid körning kommer tänka om efter ett försök!!

Vad mer kan vi göra?
Uppmärksamhet!! Var med i matchen, KÖR bil och framför allt, tagga ner attityden och ha inte så jäkla bråttom. Vad gör väl 1-2 minuter mer på vägen hem?
Jag och kollegan testade från Kista till Uppsala, jag på hastighetsgränsen och han 10+ och han var 1,15 före mig i Uppsala… på typ 6 mil!

Kör fint där ute!!

*Robban

Kloka tankar!
Att dagens unga bytt alkoholen mot "ofarliga naturliga preparat" som de köper på nätet försvårar möjligen en smula, men mängden alkolås är ändå få. Det jag tror behövs är attitydförändringar kring hastighetsöverträdelser. Jag är uppväxt med att det anses vara ett "offerlöst" brott och inget någon annan har med att göra. Min egen framfart har därför tidigare varit utan speciellt mycket tankar kring andras välbefinnande och med hastigheter långt över det tillåtna. Nu är det inte lika ofta jag har bråttom nånstans även om jag också kan slarva lite med farten ibland.

Att folk kör utan bilbälte begriper jag inte. För mig är det en del av att jag sätter mig bakom ratten. Till och med från brevlådan och hem åker jag bältad.
Det som fick mig att slå av på takten i trafiken var nog främst att jag insåg att det sällan är några tidsvinster att göra och jag blir inte stressad av att andra bilister kommer fram före mig. Det lönar sig inte ens att bli arg i trafiken.

Vällovlig tråd, Robban! Och som Mäkinen skriver - kloka tankar. Tyvärr tror jag den kommer att dö (tråden alltså), dels då du summerat det där som kloka människor redan kommit fram till, dels då vi gått igenom det mesta kring detta i ett antal trådar.

Men jag hoppas jag har fel! Det vore f.ö. intressant att höra vad bl.a. Ola E, Farbror Blå och A.L. har att säga i detta.

Extra + på det Robban.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Se till att få bort de som kör 20 km/h under rådande hastighetsgräns, skulle få bort mängder med omkörningar. Få bort de som pendlar hastighetsgräns +- 10 km/h, så slipper folk köra om de, för att kunna köra som folk.

Hej alla!

Jag håller med er alla utom på punkten om hastigheten!

Årets statistik tom 2018-10 jämfört med samma tid 2017:
Mötesolyckor 60 - 38
Upphinnandeolyckor 14 - 6
Korsande kurs 20 -12
31 fler bilförare dödade och 8 fler mc-förare. En väldigt stor ökning av äldre,rutinerade trafikanter.

Enligt hastighetsindex har vi inte kört med lägre genomsnittshastighet tidigare. Lägre hastigheter ger fler möten. Ta resan mellan Kista och Uppsala . Om det varit mötande trafik så hade din kompis sluppit de möten du hade de sista 1 och en halv minut. Nu hade du lite tur att det blev sån liten skillnad i tid denna gång. Andra tillfällen kanske 5 min speciellt om det är mötande trafik.
En ökning av medelhastigheten från 80 till 90 km/tim minskar möten med 12,5 %. Och det minskar tiden i trafiken likadant med risken att somna, blir akut sjuk, titta bort från trafiken, mm.

Ungefär år 2014 kom en amerikansk undersökning SHRP2 tror jag att den hette. Man hade studerat 3000 bilister med kameror under 3 år. Jag tror mycket på den undersökningen. Det blev ett 40-tal olyckor och 100-tal incidenter under försöket. Incidenter inträffade när man tittat bort en sekund och olyckor när man tittat bort 2 sekunder. Nästan alla olyckor berodde på att man tittat bort. Vad jag förstår tog man upp denna vid Trafiksäkerhetskonferensen det året. Det är väldigt konstigt att man inte kommit någonstans - kanske trodde man att mobiltelefonförbudet skulle räcka. Vad jag läst har Spanien infört regler om uppmärksamhet. De hade den bästa utvecklingen under den tiden.

Alkohol och droger är ju ett stort problem. 85 av 252 dödsolyckor förra året. Ju mindre poliskontroller desto fler olyckor. Mitt förslag är att polisen kontrollerar detta mer igen. Minska på hastighetskontrollerna till att bara gälla körkortsindragning så får de mer tid för att kontrollera alkohol/droger och kanske man slipper varningar för hastighetskontroller.

Mycket bra trådstart av EnannnanRobban. Jag tror nog att lite av irritationen i trafiken och onödiga omkörningar skulle undvikas om man kunde få flera att använda sin farthållare. Detta problem med att inte använda sig av sin bils finesser hör också samman med att folk sitter och kör med mobilen i örat trots att bilen är utrustad med röststyrning,handsfree och bluetooth. Någon borde starta kurser för de som inte kan läsa sin bils bruksanvisning, inte är tillräckligt nyfikna eller är teknikfientliga i största allmänhet.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.

Det är bara att acceptera att vi vanliga dödliga som sköter oss kommer alltid att ha en viss andel "casualties of war" tyvärr. Det enda vi kan göra är att köpa större, tyngre, säkrare bilar som skyddar oss bättre mot dessa andra. Man kan ju inte göra mer själv än att maximera säkerheten för sig själv och sina passagerare, och näst efter att ha på sig bältet, hålla hastigheten och ha uppsikt i trafiken är att köpa sig bättre säkerhet i form av säkrare bil.

Jag har efter 5 år med min lilla Seat klarat mig från att i princip enbart hålla mig på mötesfria 70-80-vägar och bara ha möte på 50-vägar när jag kört till o från jobbet. Nu har jag sedan några veckor 2 mil 70-80-väg, smalt som tusan och upp o ner, vänster o höger så man tror man är ute på en gocart-bana, och konstant mötestrafik. Får dagligen bromsa för att mötande anser att man ska ha mittlinjen mellan hjulen när man tar kurvorna, mycket obehagligt när man vet att den lille Seaten bara väger 1150kg. Tog därför hustruns bil förra veckan, 1640kg känns lite mera stöddigt att krocka med om olyckan skulle vara framme.
Men igår och idag hade jag Seaten igen och det känns lite läskigt om jag ska vara ärlig. Nu har jag lite bättre lyse efter lite uppdatering men jag överväger att köpa mig något med snäppet bättre säkerhet, för det är ett ögonblicks verk att krocka på den smala krokiga vägen jag åker varje dag. Så imorgon ska jag åka och kika på en ny bil.

Se där, Ola-E dök upp! Han skrev:

"Enligt hastighetsindex har vi inte kört med lägre genomsnittshastighet tidigare. Lägre hastigheter ger fler möten. Ta resan mellan Kista och Uppsala . Om det varit mötande trafik så hade din kompis sluppit de möten du hade de sista 1 och en halv minut. Nu hade du lite tur att det blev sån liten skillnad i tid denna gång. Andra tillfällen kanske 5 min speciellt om det är mötande trafik.
En ökning av medelhastigheten från 80 till 90 km/tim minskar möten med 12,5 %. Och det minskar tiden i trafiken likadant med risken att somna, blir akut sjuk, titta bort från trafiken, mm."

Filosofiskt har jag funderat över detta och då applicerat det på "köra på en älg". Kör man oändligt fort, så kommer man att köra på älgen som är korsar vägen just då. Kör man oändligt sakta, kommer man att köra på en älg i alla fall. Även om man i det senare fallet kommer att bli påsprungen.

I Ola-E:s exempel stämmer ju det, men hur blir det med konsekvensen? Öka farten ännu mer för att undvika möten?

Jag säger inte att det är fel, men Ola-E:s "teori" har luckor. Luckan är i detta fallet konsekvensen. Eller?

Jag håller med dig Christer till 100%

Och Guran jag blir förvånad.
Jämn rätt hastighet kan bara farthållaren fixa oavsett du skall en mil eller 50 mil.
Fruktansvärt irriterande med dom som pendlar 5-10 upp och ned.
Du med många andra är antagligen en sådan eftersom du inte köper resonemanget.

Och samtidigt håller jag till viss del med Ivarsson.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Guran wrote:
Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.

Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

mso 1000 wrote:
Jag håller med dig Christer till 100%
Och Guran jag blir förvånad.
Jämn rätt hastighet kan bara farthållaren fixa oavsett du skall en mil eller 50 mil.
Fruktansvärt irriterande med dom som pendlar 5-10 upp och ned.
Du med många andra är antagligen en sådan eftersom du inte köper resonemanget.
Och samtidigt håller jag till viss del med Ivarsson.

Har inga som helst svårigheter att hålla jämn fart på bilen och reglera det med gasfoten, klarar man inte det så vete hundan om man skall vara ute i trafiken, då är ju fokus nån annan stans än på bilkörningen. Använder även farthållaren när andan faller på. Kom i dag ikapp en kö med en svajmästare i framkant, eller om den bara körde onödigt sakta så att kön bakom svajade som ett dragspel, trotts bara fem bilar. Men det gick fint att köra om och lägga sig i sin egen fart igen. Tycker faktiskt det är lite kul att få köra bilen helt själv. Körde kanske 10 mil av 21 med farthållaren.

christer_1 wrote:
Guran wrote:Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.
Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.

Teknik hjälper inte usla/ovana bilförare. Vad hjälper det om dom sätter farthållaren på 80 på Enfältsdelen och sedan höjer den när det känns tryggare på den bredare tvåfältsdelen. Var ett av motargumenten som dök upp när 2+1 vägar började byggas att vissa tyckte det var trångt mellan räckena.

Guran wrote:
christer_1 wrote:Guran wrote:Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.
Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.
Teknik hjälper inte usla/ovana bilförare. Vad hjälper det om dom sätter farthållaren på 80 på Enfältsdelen och sedan höjer den när det känns tryggare på den bredare tvåfältsdelen. Var ett av motargumenten som dök upp när 2+1 vägar började byggas att vissa tyckte det var trångt mellan räckena.

Nej tror man inte på tekniken utan gör som du tror, så är det ju inte så mycket bevänt med något. Och tror man som du att man är så bra på att använda gasfoten. Tja då vet i sjutton varför man försöker ta fram teknik som gör människan bättre. Lite Antifeministen tänk där, tycker jag.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Guran wrote:christer_1 wrote:Guran wrote:Christer_1 jag tror inte en sekund på att farthållaren skulle minska antalet olyckor. Snarare tvärt om, det leder till ouppmärksamhet och en ökad risk då farthållaren håller farten och duntror dig kunna pyssla med nått annat än att köra bilen. Däremot är det ett behagligt hjälpmedel när man skall transportera sig i bilen längre sträckor.
Vill snarare hävda att det är samhället som ligger bakom attitydförändringen i trafiken. Den egna rätten att hävda sin egen ståndpunkt och oinskränkta rätt till framfart. Sen så är bilarna fyllda av störningsmoment i dag som tar bort fokuset på körningen. Du skall pilla på stora skärmar, knappa in nått mål i navigatorn. Skicka ett SMS, kolla Facebook. Twittra, se på passagerarens bilder i mobilen mm.
Jag skrev Guran "lite av irritationen" inte ",minskning av olyckorna". Jag upplever, som många andra också påpekat, irritationen över dessa jojjohastigheter som vissa har på t.ex 2+1 vägar. Låg hastighet vid 1 väg och normal hastighet vid 2 väg. Tror väl sjutton att du vill köra om denne vid nästa 2 väg. Det är därför jag propagerar för farthållare och varför skulle jag vilja pyssla med annat bara för att jag kör med farthållare? Låter lite som Antifeministens m.m:as mantra emot all teknik i bilar.
Teknik hjälper inte usla/ovana bilförare. Vad hjälper det om dom sätter farthållaren på 80 på Enfältsdelen och sedan höjer den när det känns tryggare på den bredare tvåfältsdelen. Var ett av motargumenten som dök upp när 2+1 vägar började byggas att vissa tyckte det var trångt mellan räckena.
Nej tror man inte på tekniken utan gör som du tror, så är det ju inte så mycket bevänt med något. Och tror man som du att man är så bra på att använda gasfoten. Tja då vet i sjutton varför man försöker ta fram teknik som gör människan bättre. Lite Antifeministen tänk där, tycker jag.

Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.

Det finns inte en enda mäniska i hela värden som kan hålla jämn hastighet längre än några minuter även om man är duktig.
Tar man då med dragspelseffekterna på tre bilar då är det ett faktum.

Nä lär er använda farthållare och fatta vad vad bra det är med adaptivt.

Och fatta vad det är bra med CarPlay och lyssna på podar eller ljudböcker.
Nästan så man tar en extra sväng på 10 mil för att höra färdigt.
Man blir aldrig trött och oskärpt av spännande läsning i högtalarna.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Guran wrote:

Har jag sagt att jag inte tror på tekniken Christer? Säger bara att jag inte tror att en farthållare, eller mer troligt aktiverande av denna, skulle hjälpa de som kör så som du beskriver. Där saknas det oftast körvana eller så är man bara dålig på att köra bil.

Dina inlägg #8 #13 #14 tolkar jag som att du inte riktigt tror på tekniken utan snarare tvärt om. Men jag kanske missuppfattar din misstro?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Hur ändrar man hetsen i trafiken? Att folk blir irriterade för att de inte kan hålla exakt den hastighet de önskar måste vara olämpligt. Jag tror att det vore bra om bilförare inser att de är en del av ett system där man anpassar sig efter varandra.

Ola, i teorin håller jag med dig och om min kompis valt att köra 220 km/h så hade han alltså halverat sin tid på vägen...
Tror du verkligen att det hade varit hälften så farligt som min resa? På riktigt??

Nä, det är attityd och ansvar som gäller i trafiken för att det skall fungera och skapa färre situationer.

*Robban

EnannanRobban wrote:
Ola, i teorin håller jag med dig och om min kompis valt att köra 220 km/h så hade han alltså halverat sin tid på vägen...
Tror du verkligen att det hade varit hälften så farligt som min resa? På riktigt??
Nä, det är attityd och ansvar som gäller i trafiken för att det skall fungera och skapa färre situationer.

Ja jag menar inte med mina inlägg att man måste hålla maxhastigheten exakt, men man kan ju försöka hålla den trafikrytm som alla andra har utan att avvika för mycket åt något håll. Då blir det mindre omkörningar och stress och därmed undvika omkörningsolyckor som ofta slutar med allvarliga skador och döden i vissa fall. Ytterligheterna med droger och alkohol och total hänsynslöshet i trafiken kan bara riktiga trafikpoliser hindra.
Byggandet av 2+1 vägar och fartkameror för att minska dödsolyckorna har nog nått vägs ände.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.