Förmånsvärden 2021

150 inlägg 0 nya
Förmånsvärden 2021

Jag läste att de nuvarande reglerna för förmånsvärden på laddbara bilar inte gäller längre än till årsskiftet. Det kan bli ganska ordentliga justeringar för oss som åker laddhybrid. Som jag förstår det beräknas värdet så att man tar värdet på "jämförbar bil utan miljöklassning" och sen minskar med 40% eller max 10 kkr.
Det är den jämförbara bilen som Mitsubishi har haft extremt lågt pris på, dvs Outlander med minsta motorn har kostat 250 kkr.
Det är lite sent att fundera över vad man ska ha för bil nästa år.

Ja, det florerar lite olika rykten. Isabella L har ju uttalat sig tidigare om att hon vill att förmånsbilar skall jämställas med med kontant lön. Du åker skatten rejält i höjden. Får väl vara glad över tiden som varit, du har åkt billigt.

Valde en billig laddhybrid som jag kan köpa loss om det blir för dyrt.
Seat Leon Sportstourer laddhybrid är beställd.

Trevligt, ser fram mot att få höra om erfarenheter av den.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

4,5 månader kvar.
Faktiskt billigare är Kia Ceed laddhybrid.
Nästan fullutrustad strax över 300000:- när klimatbonusen är medtagen.

junkers wrote:
Valde en billig laddhybrid som jag kan köpa loss om det blir för dyrt.
Seat Leon Sportstourer laddhybrid är beställd.
Grattis, kul att pröva något nytt. :-)
Det var ett vettigt pris må jag säga. Har dock inte sett prislistan för eHybriden...

Flåt Mäkinen, inte meningen att kapa tråden.

Power to the people

Jag har tyvärr inte mycket att komma med i det jag egentligen vill diskutera. Förhoppningsvis innebär Lövins avhopp att även laddhybrider kan få fortsatt stöd några år.

Nu ska vi inte vara politiska men Lövins avhopp kan nog föra en hel del bra med sig......
Enda nackdelen att hon hoppar av är väl att de kanske ökar upp över spärren igen med nån mer karismatisk person på platsen.
Lövin har så lite personlighet att inte ens automatiska dörrar öppnas för henne.....;)

L. Mäkinen wrote:
Jag har tyvärr inte mycket att komma med i det jag egentligen vill diskutera. Förhoppningsvis innebär Lövins avhopp att även laddhybrider kan få fortsatt stöd några år.

Hur länge det stödet får leva beror nog mer på hur överenskommelsen mellan regeringspartierna ser ut än om Lövin är kvar eller inte. Förmodligen får vi se ett allt mer radikalt MP ju närmare valet vi kommer och därmed allt större krav på klimatåtgärder. Samtidigt vill ju MP framstå som "regeringsdugliga" men det finns förmodligen gränser. Till det kommer att C så sent som 2017 föreslog 100.000 kr i grön bonus för elbilar vilket också talar för att S inte kan/vågar stryka klimatåtgärder i nästa budget.

6.15

Läste nyheterna nu på morgonen, där framgår det att Regeringen vill minska skattesubventionen av förmånsbilar. Därför föreslår regeringen nu att värdet av att ha förmånsbil ska vara detsamma som en privatägd bil.
Per Bolund säger: – Vi vet att förmånsbilen ofta är tyngre och törstigare än genomsnittsbilen. Vi hoppas att förslaget kommer att leda till att det blir tvärtom. Att förmånsbilen är renare eftersom man väljer elbil.
Han säger också:
Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) berättar att schablonräkningen av förmånsbilar kommer att justeras för att nu spegla kostnaden av privatägda bilar. Att som arbetsgivare erbjuda bil i stället för lön kommer alltså inte längre vara lönsamt.

Ska bli intressant att se denna utveckling hur Regeringen tar sig ann detta.. För mig var det här ganska väntat, dagens regler driver en felaktig bilflotta(stor och tung) som privatmarknaden sedan ska hantera i åtskilliga år.

Blir minskade skatteintäkter om de ändrar.
Nu får de betalt med råge mer än om bilar köps privat!

Henrik M wrote:
Nu ska vi inte vara politiska men Lövins avhopp kan nog föra en hel del bra med sig......
Enda nackdelen att hon hoppar av är väl att de kanske ökar upp över spärren igen med nån mer karismatisk person på platsen.
Lövin har så lite personlighet att inte ens automatiska dörrar öppnas för henne.....;)

Finns ingen gilla funktion på det här forumet, men jag måste "Gilla" på din sista rad.
Tycka vad man vill om MPs olika språkrör, men alla har haft nån kul eller udda egenskap, Isabella har ingenting.

junkers wrote:

Enligt nån artikel jag läste skulle det ge ökade inkomster, men nån kanske räknat fel, eller helt enkelt inte tänkt hela vägen.
Detta måste ju oxå vara ett bra sätt att ta död på vår inhemska tillverkning, och få Volvo att flytta hela Hissingen till Kina.

junkers wrote:

Junkers har rätt där om man ser till statlig inkomst. Jag vet att många ser det som en subvention och en del tror till och med att de är med via sin skatt och betalar när folk har förmånsbil vilket bara är tokfel. Samma personer anser med att om de anställda hade vart tvungna köpa privat hade de köpt lägre prissatta bilar, och vad hade det haft för påverkan? Jo minskade momsintäkter.....Sen betalar den anställde skatt genom förmånsvärdet och företaget betalar mer skatt och sociala avgifter på förmånsvärdet. Så nej, om alla behövde köpa bil privat istället för ha förmånsbil skulle det generera mindre inkomst till staten, osäkrare bilar ut på begagnatmarknaden för barnfamiljerna som köper 3-åriga förmånsbilar idag m.m.
Självklart är det ju så att om ens tjänst kräver en större/bekvämare bil än man hade behövt som privatperson pendlandes ett par mil till jobbet så ska det såklart erbjudas från företaget. Många som sitter och påstår att det hade funkat lika bra med en liten bil för de som kör mycket i jobbet, de fraktar ju inte massa saker. Men då tror jag inte de kört väldigt mycket, för utan tvekan, ska du ha säkerheten och komforten att kliva ur utvilad efter flera timmar i bilen så behöver du upp i både storlek och prislapp, det är fakta.

Rikard wrote:
Henrik M wrote:Nu ska vi inte vara politiska men Lövins avhopp kan nog föra en hel del bra med sig......

Finns ingen gilla funktion på det här forumet, men jag måste "Gilla" på din sista rad.
Tycka vad man vill om MPs olika språkrör, men alla har haft nån kul eller udda egenskap, Isabella har ingenting.

haha, hon och Löfven passar bra i regeringen ihop så, han är ungefär lika nollat tråkig och opersonlig. Tänk en middag med de två, man hade somnat fort.

Enda rolig som kommit ur hennes munr bortförklaringen av att hennes man Måste ha en bensintörstande pickup för att frakta stora sten :)

Tycker att diskussionen spårar ur. Ingenstans står det eller nämns från Regeringen att de skall ta bort förmånsbilar, de förändrar förmånsvärdet och kommer likställa kostnaden med privatbil. Det kommer alltså kosta lika mycket att köra förmånsbil som privatbil, det är väl det som saken gäller. Det blir naturligt för ledningsgrupper i företagen att titta över vilka typer av förmånsbilar som företaget skall erbjuda. Vill man som anställd "komma undan" billigt, så får man alltså välja en mindre bil eller rent av en elbil(för det verkar Regeringen supporta).
Snacket om, som Henrik M anför, att man måste upp i storleksklass för att kunna kliva ur utvilad, ha säkerhet och komfort i sin förmånsbil. Det köper jag inte. Du behöver inte åka BMW 5-serie, klarar dig säkert med BMW 3-serien. behöver inte ha en Passat, räcker säker med en Golf. Kan åka Tesla 3 istället för S m.m m.m. Vi snacker inte om att du skall behöva köra Toyota Aygo.

Så jag kan inte annat än stödja förändringen som Regeringen lägger fram. Det kanske är dags nu när Volvo har elbilar i sitt produktutbud. Tidigare hade det inte funkat, då hade de skjutit Volvo i foten med förslaget.

+1 på det Optimus.

Power to the people

Förslaget som ligger innehåller fortsatt nedsatt förmånsvärde på elektrifierade bilar som skall först likställas med liknande bil utan elektrifiering prismässigt och sedan nedsatt med 10000kr
Som tidigare så kommer fordonsskatten läggas på topp.
Detta kommer fortsatt att göra det billigare att ha en laddar bil för föraren och i många fall så blir det även en bättre kalkyl även för företaget så det är fortsatt omställningsfokus.

*Robban

Staten får in mycket mer pengar som det är nu mot om bilar skulle köpas privat.
Den bilen jag har kostar företaget nästan 9000 i månaden, jag har nästan 2000 i löneavdrag och ett förmånsvärde på detta om 3400:-

Samma bil kan privatleasas för 4500:- per månad!

En XC60 plug in kostar företaget 13000:- per månad samt löneavdrag 3100:- och förmånsvärde 5800:-
Hade man tagit bort plug-in subventioner så hade förmånsvärdet varit runt 8000:- per månad samt gett större löneavdrag och högre kostnad för företaget.

Tror ni förmånsbilar är gratis med dagens regler så fattar ni nada!

Junkers jag tror du inte kan generalisera så.
Löneavdraget är en uppgörelse mellan dig och företaget och är ingen ”obligatorisk” del.
Vad bilen kostar företaget är helt beroende på om företaget köper bilen för egenkapital eller leasar med operationell eller finansiell leasing.
Leasing ger fördelen och är populärt för att företaget får dra av halva momsen på leasingavgiften, medans dom måste betala full moms på inköpspriset vid ett eventuellt köp.
Så det finns inga exakta tal, dina summor gäller bara för den modell för förmånsbil som ditt företag har.
Sedan så har du även det nedsatta förmånsvärdet, 75% av det ursprungliga, om du kör mer än 3000mil/år i tjänst. Sällan man hör om även den finessen i dessa diskussioner.
Den absolut billigaste bilen jag haft var en Saab 95 2,3 Biopower, lågt förmånsvärde, 25% rabatt på det redan låga förmånsvärdet och minimalt löneavdrag pga. Många mil i tjänsten. Kostade mig under 2000kr/månad. Och milersättning på tjänstemilen, men det var endast den skattefria delen. Men oavsett ett mycket billigt bilägande.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.