Förmånsbil - myter och sanningar

167 inlägg 0 nya
Förmånsbil - myter och sanningar

Hej alla,

Jag ville flytta vidare diskussioner från V90-tråden då jag råkade kladda ner den och fick även en del svar.
Jag har flera gånger reagerat på att en del "antyder" om att de är med och betalar för att jag kör förmånsbil, vilket jag har svårt att se, men har självklart inte hela bilden och tänkte här försöka få lite hjälp att reda ut begreppen.

Vi tar det från början;
Företaget leasar en ny bil åt mig och betalar då en ganska skaplig slant för det, inkluderat amortering och ränta samt administrations- och hanteringsavgifter.
Kostnad för min bils leasing är ca 5000 kr/mån inkl moms.
Visst, företaget får dra av kostnaden i verksamheten och även halva momsen, dvs 4500 kr.
Men sedan skall företaget betala 31,42% arbetsgivaravgift på värdet av förmånen, vilken är 4545 kr/månad = 1428kr

För mig som förmånstagare så ser det ut såhär:
Jag betalar skatt på förmånen 4545 kr och det blir typ 2454 kr / månad.

Summa summarum, månadsvis:
Bolaget slipper att betala bolagsskatt på 4500 kr = -990kr (22%) på leasingsumman
Bolaget behöver betala arbetsgivaravgifter på förmånen 4545 kr = 1428 kr
Jag behöver betala skatt på förmånen 4545 kr = 2454 kr
Totalt +/- på det gemensamma skattesystemet: 2454+1428-990 = 2892 kr per månad.

För mig som förmånstagare så är detta precis vad det låter som, en förmån, en lön eller annan belöning och för mig så är den värdefull för det blir billigare för mig att ha den än att köpa en lika dan bil för egna skattade pengar.

Men... alternativet är att företaget skulle betala mig mer lön, på mitt företag finns en växling för den som vill på 5000 kr och då skulle det se ut på följande vis:
5000 kr ger 1571 kr extra i arbetsgivaravgift, -1100 kr i bolagsskatt och ungefär 2550 kr i löneskatt = 3021 kr

Så, om jag valde att köra egen bil i tjänsten på milpengar så skulle företaget och jag betala 129 kr mer i skatt varje månad och på så sätt kanske man kan säga att jag tär på samhället genom att idag betala mindre skatt än om jag kört egen bil.
Dessutom så har jag en bil som drar mindre mängd soppa än jag annars skulle ha haft så även där har min förmån gjort att jag snuvar staten på bränsleskatt och min bil är billigare i fordonsskatt än den bil jag skulle använt om jag kört privat.

På den positiva sidan så har jag en av marknadens säkraste bilar och släpper ut mindre avgaser än genomsnittet så även här finns en besparing för samhället i stort som på lång sikt säkerligen är värt mer än 129 kr / månaden

Nu är detta snabbt ihopräknat av en amatör som inte är skatteexpert så den som anser att jag har räknat fel så är jag mycket nyfiken att få hjälp om jag är helt fel ute.
Whoops, det blev ett långt inlägg, hoppas att jag inte tråkat ut er

*Robban

Robban, bra att lyfta detta!

Jag kan tycka det är lite märkligt att detta ska subventioneras skattemässigt men samtidigt finns fördelar med att det kommer ut lite nya bilar på marknaden som senare blir tillgängliga som begagnad. Har själv köpt en sån bil och är nöjd med det.

Vad som dock är jobbigt är folk som skryter som sina förmånsbilar och klankar ner på vanligt folk som vill diskutera kvalitet när dom som har förmånsbil kan byta till sprillans nytt var 3:e år. Är liksom en annan sak då och hela olika ägarperspektiv.

Du är nog ganska rätt på det.
Den svenska avundsjukan tror dock nåt annat.....
Systemet med bilförmån är ju det som förnyar vår bilpark fortare, annars nisstänker jag att nybilsförsäljningen hade varit mindre.
Eftersom volvo är störst, och då framförallt på förmånsbilar, torde denna nybilsförsäljning ge igen dom där 121 kronorna i skatt med råge, bara ur en annan börs......
Även med importmärken borde det gå plus, många tjänar pengar på en bil under dess livstid, och betalar då till statskassan....
Ju nyare bilen är desto mer pengar dras in, när den är 15 år är det dom verkliga samhällssmitarna som tar över, såna som jag, hemmamekarna som inte betalar för jobbet....
Även miljön och trafiksäkerheten tjänar på ett förnyande av bilparken.
Så fortsätt du med gott samvete att få ut ny bil så ofta du får!

ducce, är väl lite tveksamt att tala om svenska avundsjukan när vi har bland världens högsta skattetryck och vi subventionerar förmånsbilar som bara vissa har möjlighet att utnyttja. Jag skulle nog ändå föredra att folk mer hade råd att köpa helt nya bilar, då skulle dessutom konsumentmakten bli mycket starkare. Som andra eller tredje ägare till en bil så är konsumentmakten svag.

Vidde, jag förstår fortfarande inte vad du menar med att bilen subventioneras skattemässigt?
Företaget och jag betalar ju 2892 kr skatt i månaden för min förmånsbil så i grund och botten så subventionerar ju ingen bilen. Företaget i sig betalar ju för hela kalaset i övrigt så det är företaget som står för de största kostnaderna.
Många företag eller tjänster där det ingår förmånsbil så finns inte alternativet att växla över till lön och då hade ju det inte blivit någon extra skatt.

Jag kommer att ta ut förmånsbil så länge som jag har den möjligheten då det är bra för mig men även som Ducce skriver, bra för att vi får ut säkrare och snålare bilar i fordonsparken i Sverige, även om det har påvisats ganska nyligen att en ny bil kommer miljösmittad med många års minus innan den med sina lägre utsläpp är förbi den äldre redan rullande bilen, men det är som sagt ett väldigt kortsiktigt tänk då min bytta nästan nya bil går vidare och längst ner på stegen skrotas en riktigt dålig bil som är 15-20 år och det är ju egentligen mot den vi skall jämföra.

*Robban

Nej, det finns ingen subvention i systemet mera än att miljöbilar premieras och att man oftast får ett bättre avtal på en leasingbil än vad man kan få som privatperson - men där är det ju bilbranschen som subventionerar.
Sedan får man se till hur mycket man kör, beroende på hur leasingen är upplagd. För mig har det aldrig känts eftertraktat, och just nu har vi ett beslut att inte erbjuda tjänstebilar alls. Däremot överväger vi att ansluta företaget till Sunfleet (eller liknande tjänst).
För övrigt, ska man räkna på marginalen så ska det väl betalas skatt på en del av den milersättning man får ut vid körning med privatbil, så det är nog lite förmånligare med tjänstebil än vad EnAnnanRobban räknat med.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

BBT6, jag har inte alls nämnt vad milersättningen skulle innebära eftersom jag inte kör på det viset idag.
Jag får också ersättning för bränslet på de mil jag kör i tjänsten, en viss del skattefritt enligt skatteverkets riktlinjer och en del som jag skattar för.
Om jag kört med egen bil så hade jag fått mer per mil än bara för bränslet och även här är det en del skattefritt och en del som man skattar för så det är en annan matematik.

Jag som kör 3-4000 mil per år i tjänsten så finns inget alternativ än förmånsbil, jag är helt med på att en förmånsbil är för mig förmånlig, inget snack om det, men förmånen i sig är det företaget som får betala för, inte skattebetalarna, som vissa vill göra gällande.

Samma sak med rabatter som bilhandlarna ger, om du som privatperson går till Volvo och säger att du skall köpa 100st bilar per år så får du säkert liknande rabatter som ett företag med samma behov, tror du inte det?

*Robban

Robban, om man jämför privatleasing jämfört med företagsleasing. Är ju skattefördelar som avgör till privatleasingens nackdel. Hela upplägget bygger på sänkta skatter, annars skulle du ju likväl kunna få högre lön och leasa bilen själv.

Jo, det var inte menat som ngn kritik av vad du skrivit, snarare en komplettering. Men företagspaketering handlar inte om 100 bilar per år, det kan handla om betydligt färre bilar än så. Vi hade ett jättebra avtal på 8 bilar på den tiden vi hade tjänstebilar. Men v.i valde att lösa bort det, trots att vi har anställda som kör mycket i tjänsten. Jag ska inte säga vare sig bu eller bä om det, jag kör inte jättemycket själv, max 1200 tjänstemil per år. Och jag var inte involverad i beslutet som faktiskt fattades på styrelsenivå med en tanke att stimulera till kollektivtrafik och video/skypemöten.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Nu tycker jag att du är ute och cyklar igen med dina skatter, Vidstige. Som Robban visat så skiljer det mkt lite. Nackdelen för privatleasing är som Robban påpekar att eftersom du inte tecknar långsiktiga avtal på i alla fall fem bilar är du en större ekonomisk risk, i alla fall i de flesta fall. Därmed finns ingen subvention från företagens sida. Jag är faktiskt osäker och orkar inte räkna på vad privatleasing av en ny bil + löneökning + bilersättning för tjänstemil ger för netto.

Jag talar ofta med mig själv - ibland behöver man en experts åsikt

Jag har kört leasingbil i många år och det är klart, det är en himmelsvid skillnad på vilken bil du väljer om "någon annan betalar" jämförelsevis mot när du själv skall hosta upp hela inköpsbeloppet. Jag har nu klivit ur leasingsystemet och kör egen bil sedan ett par år tillbaka. Många företag som vill spara lite på bilkostnaderna går över till s.k personalbil. En variant på leasingbil men ett helt kostnadsneutralt sätt för företag att hålla anställda med bil. Det är inte så populärt ute hos de anställda för det är mycket dyrare per månad jämförelsevis mot leasingbil. Kostar ungefär lika mycket per månad som om du köper bilen själv. För företaget går det jämt ut i.o.m att kostnaden flyttas över till den anställde.

Tjänstebil lika billig som för 18 år sedan läser man här.
http://www.mestmotor.se/automotorsport/special/tjanstebil/20150210/tjanstebilen-har-aldrig-varit-billigare-miljopartiet-ar-kritiska
En sak man kan säga om att ha leasingbilar genom företaget är att ju fler mil man kör ju billigare blir det per mil för den anställde vilket inte gynnar storleken på utsläppen i vår miljö vilka självklart ökar.

BBT6, typiskt är väl att den som har förmånsbil ligger över gränsen för statlig skatt. Ska man få högre lön och sen privatleasa så får du väl närmare 50% skatt på all lön som är över gränsen för statlig skatt. Då sänker du ju din skatt i praktiken genom att ha förmånsbil.

Nä Vidde, jag betalar "högskatt" redan idag på delar av min lön och så även om jag får mer betalt.
Men jag betalar också samma högskatt på förmånsvärdet så det är ingen skillnad.
För mig personligen skulle 5000 kr mer per månad ge effekter på lång sikt genom att det är pensionsgrundande inkomst, vilket inte förmånsbil räknas som.
Previa, det blir inte billigare ju mer jag kör, men däremot så är den fasta kostnaden lika, oavsett om jag kör 1 mil eller 10000 mil per år, bara det rörliga kostar per mil och det är ju drivmedlet.

Optimus, klart att jag gör ett annat val "för att jag kan" i relation till att köpa en egen bil. Jag hade inte köpt en ny bil om jag skulle köra runt på milpengar, men kanske en 3-års bil, då är de värsta milen tagna, kapitalkostnaden rätt okej och värdeminskningen är överkomlig, men troligen är den relativt felfri under ett par år. Jag skulle nog gå snålare om jag behövde köpa själv för att kunna få maximalt ut av mina milersättningar, men men... Just nu behöver jag inte tänka i de banorna.

BBT6, jag skall på kul räkna på vad min nettoeffekt skulle bli om jag privatleasade en bil istället alternativt en 3-års bil

*Robban

Robban, det var just det. Att välja en annan bil när man kör leasingbil, det gjorde jag också (så jag skall inte sticka ut huvudet egentligen). Jag är skyldig till att ha valt minst en storlek större bil än vad jag egentligen behövde, valt större motor än vad skulle gjort om jag betalt själv, lagt på en sjujäkla massa tillägg, rent av så mycket det gick. Det är väl så de flesta leasingbilsåkare gör. Det driver egentligen lite felaktigt beteende, vi borde ju gå ned i storlek välja lite mindre och lättare bilar (drar lite mindre soppa). Tyvärr sitter beteende kvar hos mig, väljer fortfarande för stor bil. men nästa gång så skall det bli en mindre eller rent av en elbil.

Robban, 5000 mer i månaden skulle ge då 2500 mer i skatt. Tror inte förmånsbeskattningen är hög nog för att kompensera för det. Pensionen ökar, nja, vi har ju hört hur mycket det kommer bli i slutändan, inte så mycket alltså.

Så helt klar är det win-win med förmånsbil för företagen om man tjänar bra och gillar formen med förmånsbil. Ytterligare en fördel för företaget är att det binder den anställda lite, dvs det kan ta emot för den anställda att byta jobb och han/hon har en fräsch ny bil. På det sättet kan man knyta nyckelpersoner närmare företaget.

Men nånstans måste man erkänna att kalkylen också handlar om lägre skatter för både företag och anställd. Man kan argumentera för att det är ok men en bra början är att erkänna att så är fallet. Vi har enorma skattetryck på anställningar i Sverige, djävulskt hög skatt (inkl då arbetsgivaravgift). Jag skulle argumentera för att vi istället sänkte skattetrycket på anställningar och skrotade förmånsbil som system. Det skulle vara mer jämlikt för idag är det få som får tillgång till förmånsbilar och det är inte ok att alla andra ska vara med att betala för att några få ska få förmånliga subventioner.

Det skulle då öka privatbilsförsäljningen, nåt som jag ser som positivt. Fler skulle ha råd att köpa en sprillans ny bil och det oftare.

Optimus, vi tar "alla" chansen att gå all in för att vi kan när vi väljer förmånsbil och det som var på väg att skapa downsize med miljöbilskrav med 120g försvann när systemet gjordes fullständigt obegripligt. Jag vet fler företag som idag inte bryr sig om det utan bara att bilen skall vara genomtänkt för ändamålet... Därför kan jag köra T5:a. :-)

Incitamentet med lägre förmånsvärde har gjort att Passat GTE växt snabbt, på samma sätt som tidigare etanol- eller gas-bilar gjorde tidigare. Den stora skillnaden idag är att de flesta kommer rejält över 7,5pbb på en hybrid så då åker man oftast på ett bruttolöneavdrag, men den personliga kalkylen blir rätt bra ändå, speciellt som man kan köra mycket på el...

*Robban

Vidde, jag hänger inte med dig här.
Idag betalat jag 2454 kr extra i skatt på min förmån och dessutom betalar företaget 1428 kr i arbetsgivaravgift på beloppet.
Om jag istället skulle välja 5000 i lön så betalar jag då 2550 kr i skatt på en lönen och företaget 1571 kr i arbetsgivaravgift.
Som i mitt första inlägg så är det i stort sätt lika mycket skatt oavsett vad jag väljer.

Jag förstår fortfarande inte hur du menar med att man måste erkänna att det handlar om lägre skatter för både företag och anställd, det är det ju inte, förklara hur du menar för mig som uppenbarligen inte förstår
Jag kan till viss del hålla med om att sänkta skatter skulle göra att folk konsumerar med som tex bilar, men i dagsläget finns nog inte riktigt den möjligheten i vårt land.
Förmånsbil handlar inte om jämlikhet eller att alla skall få tillgång till det, lika lite som att din och min lön inte är lika.
I min lön och tjänst ingår att jag skall vara ute på vägarna och till det behövs en bil och åter igen förklara för mig hur du är med och betalar för min bil för jag är nyfiken!

*Robban

Robban, jag kan inte säga säkert att det är så och man bör väl då pratat med en skatte-expert. Men nånstans inser man ju att det finns en skattemässig fördel med förmånsbil, annars skulle det vara en ganska liten företeelse. Vore det inte ekonomiskt fördelaktigt så skulle ingen löntagare ta ut en förmånsbil utan hellre ta högre lön och lösa bilfrågan privat.

Behöver allt vara en skattemässig fördel då . ..?
Förmånen beskattas som lön, ingen subvention där.
Som förmånsbilsinnehavare har man en privatekonomisk fördel, det kanske räcker för en del.
Som robban redan sagt, blir det ju ett billigare och riskfriare bilägande, man vet kostnaden.
Om nu akattetrycket är så j-a högt, skaffa ett jobb med nedianlön, det har jag lite drygt, och min preliminärskatt är 25 procent, enl tabell.....
Och jag får alltid tillbaka lite i juni.....
Så slipper du högt skattetryck!

ducce, vad ska man göra då om man vill ha råd att köpa sprillans nya bilar privat? Flytta utomlands? Nu har väl förvisso både du och jag lärt oss metoder att hitta begagnade bilar som fungerar bra för att spara pengar. Men enklast är ju trots allt att köpa helt nytt och bytta in till sprillans efter 3 år, precis som man gör med förmånsbilar alltså. Och det finns ju en anledning att det är 3 år "bara".

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.