Fordonsskatt 2021

71 inlägg 0 nya

Nja Pinjong - en del av senare versioner av bilar med Toyota HSD-drivlina har ju faktiskt hyfsad dragvikt. Sen beror det ju dels på hur hög dragvikt man behöver, dels finns det säkert många som ö h t inte behöver dragkrok på sin bil. Även om jag själv inte hör till den kategorin.

Ett bevis på att Toyotas hybridlösning är lyckad är ju att Ford har samma princip på nya Kuga och de har tydligen lyckats förfina den ytterligare.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

När det gäller mildhybrid så säger jag som jag alltid sagt och som Guran också säger : "det är bara trams" !
När det gäller laddhybrid så är ju problemet mindre men ändå så är det 2 drivlinor och som att skicka med en häst när fossilmotorn kom i början av 1900-talet, som någon skrev i en krönika.
Så det är nog bara att sitta still i båten och vänta in en elbil som man vill ha och med en laddstruktur som passar en själv.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Pi, jag har bara sett ett exempel och det är Rav4 med två elmotorer dvs drivning på båda axlarna. Har du mer info tar jag tacksamt emot den.

6.15

Ingen missade väl Per Bolunds glädje när han presenterade den gröna delen av budgeten för tre dagar sedan. Han sa bl a något i stil med: - Nu blir det åka av!

TV har kikat lite ytterligare på hur hårt malus slår från nästa år och kallar det "örfil". De menar vidare att mångas smärtgräns går vid ca 4.000 kr i skatt. Kan vara benägen att hålla med och tror att detta kommer att slå rätt hårt på nybilsförsäljningen. Därav herr Bolunds glädje tänker jag.

https://teknikensvarld.se/regeringens-orfil-till-bilkoparna-50-procent-mer-i-skatt/

6.15

pinjong - beror som sagt på hur hög dragvikt man behöver men senaste Corolla har väl tillåten dragvikt runt 700--800 kg vill jag minnas. Även senare varianter av tidigare Auris fick dra men med högst begränsad dragvikt - runt 400 kg. Vilka varianter av RAV4 som är tillåtna har jag inte satt mig in i.
Sen har du ju KIa Niro Hybrid som jag tror får dra 1300 kg.

OK Pi. 700-800 kg räcker ofta inte ens till ett hyrsläp med lite grus- eller stenlast. Så Toyotas hybridlösning har svagheter. Ett annat är dåligt vridmoment vilket måste kompenseras vid en omkörning t ex.

Åter till ämnet.

6.15

Chefen verkar inte ha koll på nya skatterna, för han ringde idag och sa att nya bilarna kommer beställas med större motorer.
Anledningen var att vi konstant åker runt med mycket last/hög vikt. Och tanken är väl god, för jag var rädd för att han skulle gå på snacket om mindre motor för lägre förbrukning, som kanske stämmer om man åker runt utan last.
En test visade att bla Renaults nya 1,6 liters motor i Trafic både var trött och drog mycket bränsle med last.

Pinjong - en komplettering bara... Normala hyrsläp har ofta en totalvikt på 750 kg så för många kommer det att fungera.

Ja Pi, det kan fungera men min huvudinvändning kvarstår: Det är en hybridlösning med svagheter. Kan man leva med dessa så fine.

Ny skatt 2021 för en Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid blir för övrigt 2.714 riksdaler.

6.15

Inte billigt med en hybrid ens numera, från 360 kr/år för ca 2-3 är sedan till 2714:- är en bra ökning.
Å andra sidan är den ingen vidare miljöbil heller.

Power to the people

Jag äger ingen Toyota men försöker bara vara ärlig mot märket ändå. Sen har vi alla olika krav och köper antagligen våra bilar baserat på dessa krav även om en del av allt att döma främst köper ett specifikt märke vilket verkar vara det högst prioriterade kravet.

pinjong wrote:
OK Pi. 700-800 kg räcker ofta inte ens till ett hyrsläp med lite grus- eller stenlast. Så Toyotas hybridlösning har svagheter. Ett annat är dåligt vridmoment vilket måste kompenseras vid en omkörning t ex.
Åter till ämnet.

Nja, det där beror nog gamla mycket på vilken av dom du provkör.
Den i Camry är inte på något vis klen eller behöver kompensera. Inte heller utstöter den det klassiska vargylandet vid tillräckligt gaspådrag för att snabbt köra förbi en lusande märkesfrände framförd av gråhårig man i keps.

Grosser wrote:
Inte billigt med en hybrid ens numera, från 360 kr/år för ca 2-3 är sedan till 2714:- är en bra ökning.

Nä, det är en märklig politik när marknadens snålaste fosilbil är 100 kronor billigare än min gamla bil som drar minst dubbelt så mycket bränsle.

Rikard wrote:
Grosser wrote:Inte billigt med en hybrid ens numera, från 360 kr/år för ca 2-3 är sedan till 2714:- är en bra ökning.

Nä, det är en märklig politik när marknadens snålaste fosilbil är 100 kronor billigare än min gamla bil som drar minst dubbelt så mycket bränsle.

Så du önskar att nya skattesatser även skall ”drabba” gamla bilar?
Faktiskt inte dumt alls om man vill få en bättre effekt av beskattningen.
Du skulle troligen passera 10.000kr/år på din bil.

Nej, jag är glad. Men tycker skalan, beräkningar, skatt hit och bonus dit är mycket märklig.
De snabba kasten ännu märkligare.

Bonus-malus kunde gott ha väntat tills detta årsskiftet, men det är väl bättre att chocka folk två gånger istället för en.

Power to the people

Fast nya Bonus/malus-beräkningen startar 1/4 2021

*Robban

Som jag förstått Bolund så är detta bara början. Målet är ju att få bort förbränningsmotorn helt och hållet. Ju snabbare desto bättre.

6.15

Citerar en Moderat politiker som kom upp i flödet idag.
"Alla kan inte åka Tesla eller Tunnelbana"

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.