Dödar elbilen Europeisk industri?

36 inlägg 0 nya
Dödar elbilen Europeisk industri?

I en tråd på huvudsidan påstod en skribent som jag anser är lite trångsynt att den enligt honom "av politikerna påtvingade omställningen" till elbilar kommer att kasta tillbaks Europa till 1800-talet med mångmiljoner nya arbetslösa och gigantiska industrier i konkurs.

I min replik skrev jag att jag har svårt att se att det skulle behöva påverka så mycket. Samma antal bilar tillverkade men drivna på el istället för fossila bränslen. Visst skulle underleverantörer som enbart tillverkar delar specifikt för fossildrivlinan behöva ställa om, men det har ju företag gjort i alla tider när efterfrågan dalat och beställaren får ett annat behov av andra delar istället.

Detta svar från mig fick genast en bunte "tumme ner".

Så min fråga till er här, hur ser ni på det? Är det jag som är så dåligt utbildad inom dessa områden att jag helt missar något? Tror ni att det kommer resultera i industriellt kaos? Eller kommer det som de flesta andra omställningar genom tiderna gå rätt smärtfritt ändå.....

Det är iaf inte utan en viss oro finns.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Det har ju redan nu skrivits om planerade uppsägningar och oro hos både bilfabrikanter och underleverantörer. Bla Daimler har redan nu varslat stor neddragningar till förhöjd av omställning till elbilar.
Läs här
https://www.google.no/amp/s/amp.dw.com/en/daimler-to-cut-thousands-of-jobs-worldwide-by-2022/a-51467126
Men kaos nja, men många kommer bli drabbade då dom blir utan jobb.
Skulle tro att Volvos svenska era snart går mot sitt slut, oavsett vad patriotiska Volvoägare säger.

Bilindustrin står inför rejäla utmaningar de närmaste 10 åren i Europa. Vi går mot allt mer elektrifiering och hårdare krav på de bilarna som går på bensin/diesel.
Jag är säker på att inte alla tillverkare som idag finns på markanden i europa, kommer att vara med 2030.
Vi ser även trend på att antalet bilar per person kommer att minska och andra mobilitetslösningar kommer att växa där vi mer kommer att dela på bilar när vi behöver använda dem, vi kommer att resa mindre per person och vi kommer att åka mer kollektivt.

Vad kommer det innebära för fordonsmarknaden?
Några tillverkare kommer att försvinna, andra kommer att få det tufft.
Dert kommer slå mot underleverantörer också såklart och de samhällen där fabriker ligger.
Flera bilåterförsäljare och verkstäder kommer på sikt få mindre, men den befintliga fordonsflottan kommer att hållas igång längre
MEN...
Som med all omställning kommer det ut något annat i andra änden
Det kommer bli nya underleverantörer som levererar till de tillverkarna som ör kvar och det kommer säkerligen komma fler tillverkare av bilar som inte finns idag.

Det är en spännande framtid de närmaste 10 åren!

*Robban

Mso: Vidareutveckla? Vad är du orolig för?
Det enda jag kan se som kan hända negativt är att Europeisk bilindustri håller fast vid det gamla för länge så att när omställning sker i större skala så är du frånsprungna och andra märken tar över marknaden. Men i sådana fall får de ju skylla sig själv även om konsekvenserna blir stora, men det går ju inte att beskylla elbilens intåg för det utan det får ju tillskrivas företagsledningarna som isåfall tagit fel beslut i utvecklings och investeringsskede.

Robban är inne på samma som mig, att om efterfrågan på något minskar så ökar efterfrågan på något annat, så företag som drivs på rätt sätt kommer vara med genom omställningen. Sen har jag med skrivit tidigare att jag inte heller tror att alla de bilmärken vi ser som "de vanliga" idag kommer finnas kvar om 10 år. Men vad säger att det inte kan komma en Europeisk "Tesla", ett nytt märke som inom 10 år kommer vara etablerat bland de stora och då ta över mycket av de som kanske får gå från andra företag? Har svårt att se att man måste måla med dystra färger. Tesla öppnar Gigafactory Berlin, den kommer ju säkert behöva lika mycket folk som det arbetar i en fossilfabrik hos nån av de större idag. Så ja, Daimler kanske säger upp folk, men säger de upp fler än Tesla anställer? Vad ett företag gör spelar ju mindre roll, om det de gör jämnas ut i andra änden av ett annat företag. Så fortfarande, är det så illa som en del målar upp det, jag tror inte det.......med rätt folk i förarsätet på företagen tror jag det kan bli en otroligt spännande tid.

Nja som vanlig verkstadsarbetare är jag nog orolig för våra svenska jobb.
Annars kommer jag nog att köra fosilbil i många år än.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Henrik M wrote:
Robban är inne på samma som mig, att om efterfrågan på något minskar så ökar efterfrågan på något annat, så företag som drivs på rätt sätt kommer vara med genom omställningen. Sen har jag med skrivit tidigare att jag inte heller tror att alla de bilmärken vi ser som "de vanliga" idag kommer finnas kvar om 10 år. Men vad säger att det inte kan komma en Europeisk "Tesla", ett nytt märke som inom 10 år kommer vara etablerat bland de stora och då ta över mycket av de som kanske får gå från andra företag? Har svårt att se att man måste måla med dystra färger. Tesla öppnar Gigafactory Berlin, den kommer ju säkert behöva lika mycket folk som det arbetar i en fossilfabrik hos nån av de större idag. Så ja, Daimler kanske säger upp folk, men säger de upp fler än Tesla anställer? Vad ett företag gör spelar ju mindre roll, om det de gör jämnas ut i andra änden av ett annat företag. Så fortfarande, är det så illa som en del målar upp det, jag tror inte det.......med rätt folk i förarsätet på företagen tror jag det kan bli en otroligt spännande tid.

Tesla borde i så fall anställa från Märklin :)
En motornyheterna från Daimler har nog ingen stor chans att få jobb.
Blir som med de Engelska kolgruvsarbetarna.

Henrik, det är som alltid vid förändringar, folk blir oroliga och det skapas många negativa tankar och uttalanden som pressen gladeligen spinner med på eftersom en dålig eller sensationell rubrik ger klick = pengar.
Som du säger Teslas fabrik utanför Berlin kommer behöva många personer, för att inte tala om de batterifabriker som skall byggas både i Tyskland och vår i Skellefteå. När det kommer till Northvolt så är jag mer orolig över hur de skall kunna få anställda nog till fabriken

*Robban

EnannanRobban wrote:
Henrik, det är som alltid vid förändringar, folk blir oroliga och det skapas många negativa tankar och uttalanden som pressen gladeligen spinner med på eftersom en dålig eller sensationell rubrik ger klick = pengar.
Som du säger Teslas fabrik utanför Berlin kommer behöva många personer, för att inte tala om de batterifabriker som skall byggas både i Tyskland och vår i Skellefteå. När det kommer till Northvolt så är jag mer orolig över hur de skall kunna få anställda nog till fabriken

Skellefteå. Guldstaden. Livskvalitet.
Stockholmare borde stå i kö för att få flytta hit och få jobb på batterifabriken.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1073612.html

Nu vet jag inte riktigt hur diskussion har gått men jag kan inte se på vilket sätt som billigare transporter ger förhöjd arbetslöshet.

I allmänhet brukar det vara ett motsatt förhållande som råder, d.v.s ökad produktivitet och billigare resor medför att den totala outputen ökar. Vi får det alltså totalt sett bättre.

Någon massarbetslöshet tror jag därför inte att vi står inför. Däremot lär fördelningen ändras, d.v.s att produktionen flyttas och koncentreras till regionen Asien (och Afrika!) medan Europa i en ytterligare högre grad ägnar sig åt tjänsteproduktion. Den här utvecklingen har vi ju faktiskt redan haft - och så även i bilindustrin.

Precis som ni är inne på i tråden finns det inga som helst rationella skäl att vi skall störa eller motarbeta utvecklingen, i alla fall inte av protektionistiska skäl. Den eller de tillverkare som erbjuder kunderna den mest konkurrenskraftiga produkten (och mix av densamma) till lägsta möjliga kostnad bör fortsätta med sin produktion. De som inte kan göra det får ägna sig åt annat. Det är kompetens som avgör.

Men fenomenet är inte nytt. Redan i industrialiseringens begynnelse slog arbetarna sönder maskinerna eftersom de hotade jobben. Som vi alla dock vet var det inte något särskilt effektiv åtgärd, utan snarare kontraproduktiv.

MVH AL

"Det är bättre att hålla tyst och bli misstänkt för att vara en idiot än att öppna munnen och undanröja varje tvivel". /Abraham Lincoln

Omställning har alltid skett och jag ser inte varför det skulle vara ett problem att det denna gång är smutsiga jobb som försvinner. Det sämsta man kan göra är att försöka bromsa utvecklingen och subventionera det som är på väg bort.

Problemet i Skellefteå är väl snarare att andra arbetsgivare har problem att attrahera personal. Ett jobb på ett företag med fabriker på många platser kan ge intressant framtid.

Jag hör många som gärna basunerar ut hur hemskt det är att industrin flyttar utomlands men som indirekt stödjer det.
Om nu Volvo Cars skulle fortsatt vara i Svensk ägo, producera allt nationellt eller inom Europa (men högre priser som följd), hur många hade patriotiskt valt Volvo av dom skälen? Och hur många hade varit intresserade av att betala extra? Sannolikt ingen.
Vi slår oss gärna för bröstet och pratar om att saker ska vara Svenskt eller second best, europeiskt, men vårt köpbeteende visar något annat.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är i alla fall bra att Volvo ännu sysselsätter mycket folk i Europa, men tyvärr verkar de använda en del komponenter tillverkade i kina, tex vindrutor. I PSA bilar är det i alla fall väldigt lite som är från asien, till och med infotainmentskärmar är tillverkade i Europa.
Jag köper helst Europeiskt i det mesta, tex Bosch torkarblad tillverkade i Belgien.

Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

christer_1 wrote:
En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?

Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val

Guran wrote:
christer_1 wrote:En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?
Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val

Kina = satt över 1 miljon människor i koncentrations/arbetsläger för att de är muslimer

BMW och Audi har beslutat att tillverka bilar i Ungern som inte heller något toppenland sett ur ett demokratiperspektiv.
Men, dom är ju tillverkade i Europa med billigast möjliga arbetskraft som påverkar slutpriset positivt, då är väl allt ok....eller?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Svår frågeställning tycker jag. Den stora skillnaden mellan elbilar och fossil dito är ju just drivlinan. Resten av bilen är uppbyggd på i stort sett samma sätt. Så alla de som jobbar med slutmontering, montering av hjuupphängning och drivlina, lackkontroll, svetsning m.m. i bilfabriker kommer ju fortfarande behövas. Det är väl motorfabrikerna som kommer få störst påverkan, eftersom antalet komponenter i en elmotor är väsentligt färre. Kan tänka mig att det slår extra hårt mot Mercedes, eftersom de även tillverkar sina automatlådor själva. Däremot så kommer nog bilverkstäder att få sig en rejäl törn, med många försvunna arbetstillfällen. Har kollat lite på serviceschemat på Tesla Model 3, och det är verkligen inte mycket som behöver göras. Bromsvätskebyte är väl det mest komplicerade jobbet. Resten handlar mest om byte av olika filter, som man nog till och med kan göra själv med lite övning.
Ska bli intressant att se hur andra märken gör när antalet elbilar blir fler och fler. Kommer man "hitta på" servicepunkter på elbilarna för att hålla verkstäderna fortsatt sysselsatta? Och fortsatt kräva regelbunden service för att garantier ska gälla? Blir elbilarna dominerande om några år, så kommer nog hela verkstadskonceptet att behöva göras om. Man kan väl knappast behöva tio heltidsanställda mekaniker för att byta bromsvätska vartannat år?

Guran wrote:
christer_1 wrote:En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?

Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val

Så du menar att om en kommunist i Kina äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen så blir den sämre än om en demokrat i SydKorea, Japan äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen?!?!?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

christer_1 wrote:
Guran wrote:christer_1 wrote:En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?
Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val
Så du menar att om en kommunist i Kina äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen så blir den sämre än om en demokrat i SydKorea, Japan äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen?!?!?

Nu var det mer regimen man indirekt stöttar via att köpa en i kina ”billigt” hopskruvad bil jag syftade på då du frågade vad är skillnaden.
Att bilen skulle vara sämre låter jag vara osagt. Men statsskicket är väl egentligen inte helt förenligt med västerländska värderingar.
Och beträffande en m en bil ihopskruvad i kina har annan hållbarhet än en som skruvats samman av tyska eller svenska händer får framtiden utvisa. Men det är mest robotar som svetsar ihop bilarna så det är väl egalt.
Men vi får väl fråga den Kinesiske ambassadören hur det ligger till.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.