Vi Bilägares forum

Dödar elbilen Europeisk industri?

Dödar elbilen Europeisk industri?

I en tråd på huvudsidan påstod en skribent som jag anser är lite trångsynt att den enligt honom "av politikerna påtvingade omställningen" till elbilar kommer att kasta tillbaks Europa till 1800-talet med mångmiljoner nya arbetslösa och gigantiska industrier i konkurs.

I min replik skrev jag att jag har svårt att se att det skulle behöva påverka så mycket. Samma antal bilar tillverkade men drivna på el istället för fossila bränslen. Visst skulle underleverantörer som enbart tillverkar delar specifikt för fossildrivlinan behöva ställa om, men det har ju företag gjort i alla tider när efterfrågan dalat och beställaren får ett annat behov av andra delar istället.

Detta svar från mig fick genast en bunte "tumme ner".

Så min fråga till er här, hur ser ni på det? Är det jag som är så dåligt utbildad inom dessa områden att jag helt missar något? Tror ni att det kommer resultera i industriellt kaos? Eller kommer det som de flesta andra omställningar genom tiderna gå rätt smärtfritt ändå.....

2020-02-15 14:15

Kommentarer

Det är iaf inte utan en viss oro finns.

2020-02-15 14:40
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det har ju redan nu skrivits om planerade uppsägningar och oro hos både bilfabrikanter och underleverantörer. Bla Daimler har redan nu varslat stor neddragningar till förhöjd av omställning till elbilar.
Läs här
https://www.google.no/amp/s/amp.dw.com/en/daimler-to-cut-thousands-of-jobs-worldwide-by-2022/a-51467126
Men kaos nja, men många kommer bli drabbade då dom blir utan jobb.
Skulle tro att Volvos svenska era snart går mot sitt slut, oavsett vad patriotiska Volvoägare säger.

2020-02-15 14:47
Guran

Bilindustrin står inför rejäla utmaningar de närmaste 10 åren i Europa. Vi går mot allt mer elektrifiering och hårdare krav på de bilarna som går på bensin/diesel.
Jag är säker på att inte alla tillverkare som idag finns på markanden i europa, kommer att vara med 2030.
Vi ser även trend på att antalet bilar per person kommer att minska och andra mobilitetslösningar kommer att växa där vi mer kommer att dela på bilar när vi behöver använda dem, vi kommer att resa mindre per person och vi kommer att åka mer kollektivt.

Vad kommer det innebära för fordonsmarknaden?
Några tillverkare kommer att försvinna, andra kommer att få det tufft.
Dert kommer slå mot underleverantörer också såklart och de samhällen där fabriker ligger.
Flera bilåterförsäljare och verkstäder kommer på sikt få mindre, men den befintliga fordonsflottan kommer att hållas igång längre
MEN...
Som med all omställning kommer det ut något annat i andra änden
Det kommer bli nya underleverantörer som levererar till de tillverkarna som ör kvar och det kommer säkerligen komma fler tillverkare av bilar som inte finns idag.

Det är en spännande framtid de närmaste 10 åren!

Uppdaterat: 2020-02-15 14:50
*Robban

Mso: Vidareutveckla? Vad är du orolig för?
Det enda jag kan se som kan hända negativt är att Europeisk bilindustri håller fast vid det gamla för länge så att när omställning sker i större skala så är du frånsprungna och andra märken tar över marknaden. Men i sådana fall får de ju skylla sig själv även om konsekvenserna blir stora, men det går ju inte att beskylla elbilens intåg för det utan det får ju tillskrivas företagsledningarna som isåfall tagit fel beslut i utvecklings och investeringsskede.

2020-02-15 14:51

Robban är inne på samma som mig, att om efterfrågan på något minskar så ökar efterfrågan på något annat, så företag som drivs på rätt sätt kommer vara med genom omställningen. Sen har jag med skrivit tidigare att jag inte heller tror att alla de bilmärken vi ser som "de vanliga" idag kommer finnas kvar om 10 år. Men vad säger att det inte kan komma en Europeisk "Tesla", ett nytt märke som inom 10 år kommer vara etablerat bland de stora och då ta över mycket av de som kanske får gå från andra företag? Har svårt att se att man måste måla med dystra färger. Tesla öppnar Gigafactory Berlin, den kommer ju säkert behöva lika mycket folk som det arbetar i en fossilfabrik hos nån av de större idag. Så ja, Daimler kanske säger upp folk, men säger de upp fler än Tesla anställer? Vad ett företag gör spelar ju mindre roll, om det de gör jämnas ut i andra änden av ett annat företag. Så fortfarande, är det så illa som en del målar upp det, jag tror inte det.......med rätt folk i förarsätet på företagen tror jag det kan bli en otroligt spännande tid.

2020-02-15 14:57

Nja som vanlig verkstadsarbetare är jag nog orolig för våra svenska jobb.
Annars kommer jag nog att köra fosilbil i många år än.

2020-02-15 14:58
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Henrik M skrev:

Robban är inne på samma som mig, att om efterfrågan på något minskar så ökar efterfrågan på något annat, så företag som drivs på rätt sätt kommer vara med genom omställningen. Sen har jag med skrivit tidigare att jag inte heller tror att alla de bilmärken vi ser som "de vanliga" idag kommer finnas kvar om 10 år. Men vad säger att det inte kan komma en Europeisk "Tesla", ett nytt märke som inom 10 år kommer vara etablerat bland de stora och då ta över mycket av de som kanske får gå från andra företag? Har svårt att se att man måste måla med dystra färger. Tesla öppnar Gigafactory Berlin, den kommer ju säkert behöva lika mycket folk som det arbetar i en fossilfabrik hos nån av de större idag. Så ja, Daimler kanske säger upp folk, men säger de upp fler än Tesla anställer? Vad ett företag gör spelar ju mindre roll, om det de gör jämnas ut i andra änden av ett annat företag. Så fortfarande, är det så illa som en del målar upp det, jag tror inte det.......med rätt folk i förarsätet på företagen tror jag det kan bli en otroligt spännande tid.

Tesla borde i så fall anställa från Märklin :)
En motornyheterna från Daimler har nog ingen stor chans att få jobb.
Blir som med de Engelska kolgruvsarbetarna.

2020-02-15 15:01
Guran

Henrik, det är som alltid vid förändringar, folk blir oroliga och det skapas många negativa tankar och uttalanden som pressen gladeligen spinner med på eftersom en dålig eller sensationell rubrik ger klick = pengar.
Som du säger Teslas fabrik utanför Berlin kommer behöva många personer, för att inte tala om de batterifabriker som skall byggas både i Tyskland och vår i Skellefteå. När det kommer till Northvolt så är jag mer orolig över hur de skall kunna få anställda nog till fabriken

2020-02-15 15:06
*Robban
EnannanRobban skrev:

Henrik, det är som alltid vid förändringar, folk blir oroliga och det skapas många negativa tankar och uttalanden som pressen gladeligen spinner med på eftersom en dålig eller sensationell rubrik ger klick = pengar.
Som du säger Teslas fabrik utanför Berlin kommer behöva många personer, för att inte tala om de batterifabriker som skall byggas både i Tyskland och vår i Skellefteå. När det kommer till Northvolt så är jag mer orolig över hur de skall kunna få anställda nog till fabriken

Skellefteå. Guldstaden. Livskvalitet.
Stockholmare borde stå i kö för att få flytta hit och få jobb på batterifabriken.

2020-02-15 15:36
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Nu vet jag inte riktigt hur diskussion har gått men jag kan inte se på vilket sätt som billigare transporter ger förhöjd arbetslöshet.

I allmänhet brukar det vara ett motsatt förhållande som råder, d.v.s ökad produktivitet och billigare resor medför att den totala outputen ökar. Vi får det alltså totalt sett bättre.

Någon massarbetslöshet tror jag därför inte att vi står inför. Däremot lär fördelningen ändras, d.v.s att produktionen flyttas och koncentreras till regionen Asien (och Afrika!) medan Europa i en ytterligare högre grad ägnar sig åt tjänsteproduktion. Den här utvecklingen har vi ju faktiskt redan haft - och så även i bilindustrin.

Precis som ni är inne på i tråden finns det inga som helst rationella skäl att vi skall störa eller motarbeta utvecklingen, i alla fall inte av protektionistiska skäl. Den eller de tillverkare som erbjuder kunderna den mest konkurrenskraftiga produkten (och mix av densamma) till lägsta möjliga kostnad bör fortsätta med sin produktion. De som inte kan göra det får ägna sig åt annat. Det är kompetens som avgör.

Men fenomenet är inte nytt. Redan i industrialiseringens begynnelse slog arbetarna sönder maskinerna eftersom de hotade jobben. Som vi alla dock vet var det inte något särskilt effektiv åtgärd, utan snarare kontraproduktiv.

MVH AL

2020-02-15 15:54
Scio me nihil scire.

Omställning har alltid skett och jag ser inte varför det skulle vara ett problem att det denna gång är smutsiga jobb som försvinner. Det sämsta man kan göra är att försöka bromsa utvecklingen och subventionera det som är på väg bort.

Problemet i Skellefteå är väl snarare att andra arbetsgivare har problem att attrahera personal. Ett jobb på ett företag med fabriker på många platser kan ge intressant framtid.

2020-02-15 17:29

Jag hör många som gärna basunerar ut hur hemskt det är att industrin flyttar utomlands men som indirekt stödjer det.
Om nu Volvo Cars skulle fortsatt vara i Svensk ägo, producera allt nationellt eller inom Europa (men högre priser som följd), hur många hade patriotiskt valt Volvo av dom skälen? Och hur många hade varit intresserade av att betala extra? Sannolikt ingen.
Vi slår oss gärna för bröstet och pratar om att saker ska vara Svenskt eller second best, europeiskt, men vårt köpbeteende visar något annat.

2020-02-16 08:39
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?

2020-02-16 08:55
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det är i alla fall bra att Volvo ännu sysselsätter mycket folk i Europa, men tyvärr verkar de använda en del komponenter tillverkade i kina, tex vindrutor. I PSA bilar är det i alla fall väldigt lite som är från asien, till och med infotainmentskärmar är tillverkade i Europa.
Jag köper helst Europeiskt i det mesta, tex Bosch torkarblad tillverkade i Belgien.

2020-02-16 09:55
Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
christer_1 skrev:

En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?

Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val

2020-02-16 10:05
Guran
Guran skrev:

christer_1 wrote:En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?
Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val

Kina = satt över 1 miljon människor i koncentrations/arbetsläger för att de är muslimer

2020-02-16 10:35

BMW och Audi har beslutat att tillverka bilar i Ungern som inte heller något toppenland sett ur ett demokratiperspektiv.
Men, dom är ju tillverkade i Europa med billigast möjliga arbetskraft som påverkar slutpriset positivt, då är väl allt ok....eller?

2020-02-16 12:20
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Svår frågeställning tycker jag. Den stora skillnaden mellan elbilar och fossil dito är ju just drivlinan. Resten av bilen är uppbyggd på i stort sett samma sätt. Så alla de som jobbar med slutmontering, montering av hjuupphängning och drivlina, lackkontroll, svetsning m.m. i bilfabriker kommer ju fortfarande behövas. Det är väl motorfabrikerna som kommer få störst påverkan, eftersom antalet komponenter i en elmotor är väsentligt färre. Kan tänka mig att det slår extra hårt mot Mercedes, eftersom de även tillverkar sina automatlådor själva. Däremot så kommer nog bilverkstäder att få sig en rejäl törn, med många försvunna arbetstillfällen. Har kollat lite på serviceschemat på Tesla Model 3, och det är verkligen inte mycket som behöver göras. Bromsvätskebyte är väl det mest komplicerade jobbet. Resten handlar mest om byte av olika filter, som man nog till och med kan göra själv med lite övning.
Ska bli intressant att se hur andra märken gör när antalet elbilar blir fler och fler. Kommer man "hitta på" servicepunkter på elbilarna för att hålla verkstäderna fortsatt sysselsatta? Och fortsatt kräva regelbunden service för att garantier ska gälla? Blir elbilarna dominerande om några år, så kommer nog hela verkstadskonceptet att behöva göras om. Man kan väl knappast behöva tio heltidsanställda mekaniker för att byta bromsvätska vartannat år?

2020-02-17 14:35
Guran skrev:

christer_1 wrote:En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?

Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val

Så du menar att om en kommunist i Kina äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen så blir den sämre än om en demokrat i SydKorea, Japan äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen?!?!?

Uppdaterat: 2020-02-17 15:02
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!
christer_1 skrev:

Guran wrote:christer_1 wrote:En del fnyser åt Volvo och säger jävla Kinabilar och sätter sig sedan gladeligen i sina Koreanska eller Japanska bilar. Menar dom allvar så undrar jag vad som är den stora skillnaden?
Kina = kommunistisk enpartistat
Sydkorea = Republik med demokratiska val
Så du menar att om en kommunist i Kina äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen så blir den sämre än om en demokrat i SydKorea, Japan äger, tillverkar delar till eller skruvar ihop bilen?!?!?

Nu var det mer regimen man indirekt stöttar via att köpa en i kina ”billigt” hopskruvad bil jag syftade på då du frågade vad är skillnaden.
Att bilen skulle vara sämre låter jag vara osagt. Men statsskicket är väl egentligen inte helt förenligt med västerländska värderingar.
Och beträffande en m en bil ihopskruvad i kina har annan hållbarhet än en som skruvats samman av tyska eller svenska händer får framtiden utvisa. Men det är mest robotar som svetsar ihop bilarna så det är väl egalt.
Men vi får väl fråga den Kinesiske ambassadören hur det ligger till.

Uppdaterat: 2020-02-17 16:54
Guran

Jag syftade nog mera på det kinesägda Volvo som vissa på det här forumet föraktfullt fnyser "Kinabil åt", medans dom gladeligen kör japanskt och koreanskt. Dom har inte fattat att bilindustrin är global idag och därmed spottar dom på sig själva när de gör sådana uttalanden.

2020-02-17 17:45
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Här får jag nog påstå att min åsikt är att man fortfarande stödjer Sverige i allra högsta grad med om man köper Volvo även om företaget är ägt av ett kinesiskt bolag. Betydligt mer så än om man köper Japanskt eller Franskt eller Spanskt eller vad man nu går igång på. Jag önskar jag fortfarande hade kört Volvo, gillar deras nya SPA-modeller mycket, men får vänta lite till med att ev. gå tillbaks.

Man kan ju undra om dessa som fnyser så åt KinaVolvo nu och att man stödjer en diktatur om man köper, även tänker likadant och är principfasta när det gäller deras elektronik och kläder?

2020-02-17 18:06
Henrik M skrev:

Här får jag nog påstå att min åsikt är att man fortfarande stödjer Sverige i allra högsta grad med om man köper Volvo även om företaget är ägt av ett kinesiskt bolag. Betydligt mer så än om man köper Japanskt eller Franskt eller Spanskt eller vad man nu går igång på. Jag önskar jag fortfarande hade kört Volvo, gillar deras nya SPA-modeller mycket, men får vänta lite till med att ev. gå tillbaks.
Man kan ju undra om dessa som fnyser så åt KinaVolvo nu och att man stödjer en diktatur om man köper, även tänker likadant och är principfasta när det gäller deras elektronik och kläder?

+100

2020-02-17 18:21
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Om man läser om Volvo (Volvos revansch av Håkan Matson är t.ex. mycket läsvärd), så verkar försäljningen till Geely mest varit något positivt. Äntligen fick ingenjörerna fritt spelrum att göra en helt ny plattform och jag tycker personligen att de lyckats fantastiskt bra! Speciellt i nya Volvo V60 som jag tycker är en helt lysande bil. Visst är Kina en diktatur (dock tveksamt om det är en kommunistisk sådan), men Geely är trots allt ett privat företag som inte representerar kommunistpartiet. Bara för att ett kinesiskt företag köpt Volvo, betyder det ju inte att detta företag delar kommunistpartiets åsikter.
Sedan ska man ha klart för sig att många företag i Europa är extremt beroende av kineser för sin verksamhet. De flesta europeiska lyxmärken säljer t.ex. merparten av sina produkter till kineser. BMW och Audi är också ganska beroende av den kinesiska marknaden. Så ska man hårddra det så bidrar väl även BMW och Audi till att berika kommunistpartiet genom att sälja sina bilar på den kinesiska marknaden.
Ska dock vara tydlig med att jag på intet sätt stödjer regimen i Kina, men man måste också kunna skilja på regimen i Kina och kineser i allmänhet. Finns gott om kineser som är mycket kritiska till nuvarande regim, även om man tyvärr måste vara mycket försiktigt med att uttrycka den typen av åsikter.
Bara för att jag är svensk och bor i Sverige så betyder ju inte det att jag understödjer alla tokerier som den nuvarande regeringen hittar på.

2020-02-17 19:11

Såg just på Rapport om att vissa politiker tycker att bonusregler ska anpassas till de bilar Volvo känner för att producera. Snacka om att skjuta sig i foten!
Reglerna är väl till för att styra folks val av bilar?

Det är inte många bilar som inte innehåller kinesiska delar. Inte många andra produkter heller. Hörde på radion i morse att det är brist på hockeyklubbor pga utökat nyårsfirande i Kina.

2020-02-17 19:52

VI hade nog kunnat tillverka hockeyklubbor i Sverige, frågan är om någon köpt dom för den prislappen?

2020-02-17 19:59
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

VI hade nog kunnat tillverka hockeyklubbor i Sverige, frågan är om någon köpt dom för den prislappen?

Jofa får väl starta upp sin produktion i Malung igen.

2020-02-17 20:02
Guran

Jovisst, om jag hade varit intresserad av hockeyklubbor så hade jag garanterat köpt svenskt och om det byggde på svenska "råvaror".
Men tror majoriteten går på pris, finns en anledning att Wish och Ullared existerar.

2020-02-17 20:09
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.
Reverend Benny skrev:

Jovisst, om jag hade varit intresserad av hockeyklubbor så hade jag garanterat köpt svenskt och om det byggde på svenska "råvaror".
Men tror majoriteten går på pris, finns en anledning att Wish och Ullared existerar.

Ullared förstår jag inte hypen kring. Det är ju inte ens billigt, bara helt åt helsike för stort.

2020-02-17 20:30
Guran
L. Mäkinen skrev:

Såg just på Rapport om att vissa politiker tycker att bonusregler ska anpassas till de bilar Volvo känner för att producera. Snacka om att skjuta sig i foten!
Reglerna är väl till för att styra folks val av bilar?

Det är helt hål i huvudet att de ändrade bonusgränsen från 60 till 70g, även om man bytte till WLTP
Detta räddar inte Volvo eller jobben i Torslanda, det gör ingen skillnad om det inte är bonus på XC90T8 och ger 10000kr i bonus på en bil som kostar minst 750.000kr

2020-02-17 20:41
*Robban
Guran skrev:

Reverend Benny wrote:Jovisst, om jag hade varit intresserad av hockeyklubbor så hade jag garanterat köpt svenskt och om det byggde på svenska "råvaror".
Men tror majoriteten går på pris, finns en anledning att Wish och Ullared existerar.
Ullared förstår jag inte hypen kring. Det är ju inte ens billigt, bara helt åt helsike för stort.

Förstår inte heller. Har varit där en gång. Tyvärr med frun och ett annat par där vi män kollade det vi skulle på 20 min, men besöket tog 6+ timmar på grund av fruarna. Har aldrig åkt dit igen och kommer aldrig göra heller.

2020-02-19 10:25
- Peugeot 308 SW GT -2019

Väldigt offtopic men Ullared är som ni med skriver egentligen inte speciellt billigt förutom en del basartiklar som man kan handla för samma summa hemma med om man går till ett par olika butiker. Lite kul, och oväntat dock, var att när min dotter föddes 2009, 6 veckor för tidigt och väldigt liten, så visade det sig att GeKås var det ställe med absolut störst utbud av prematurkläder ner i storlek strax under 40. Minsta storlek vi köpte var 37. Efter dess har jag dock bara vart där en gång och har inget större längtan efter mera...

2020-02-19 10:42

Det som verkar slå hårt på bilindustrin och andra industrier just nu är coronaviruset. Får vi se permitteringar i nästa vecka, tro? Har alla biltillverkare tillräckligt i kassan för att klara några månader utan att leverera en enda bil?

2020-02-19 11:12
Guran skrev:

Ullared förstår jag inte hypen kring. Det är ju inte ens billigt, bara helt åt helsike för stort.

Är du säker på att Ullareds ens finns i verkligheten? Jag har länge misstänkt att det egentligen är en TV-studio som de fyller med allehanda speciella människor som får gå omkring framför kameran och svara på frågor. Ingen köper något, det är liksom bara fejk.

2020-02-19 11:21
pinjong skrev:

Guran wrote:Ullared förstår jag inte hypen kring. Det är ju inte ens billigt, bara helt åt helsike för stort.
Är du säker på att Ullareds ens finns i verkligheten? Jag har länge misstänkt att det egentligen är en TV-studio som de fyller med allehanda speciella människor som får gå omkring framför kameran och svara på frågor. Ingen köper något, det är liksom bara fejk.

Jag har dessvärre varit där. Köpte en tirktrasa till bilen, den suger upp kopiösa mängder vatten.

2020-02-19 13:51
Guran