Vi Bilägares forum

Diesel o bensinpriset just nu

Diesel o bensinpriset just nu

Vad är diesel och bensinpriset just nu?
Vi är i sportlovsveckor i landet, många är i rörelse dessa veckor. Vad får man räkna med för literpris i olika delar av landet. Där jag bor, östra delarna av Stockholmsområdet, på landet var dieselpriset uppe i 16,03 i veckan men gick ned i går fredag till 15,99.
Hur är priset hos er?

Uppdaterat: 2019-02-23 12:04

Kommentarer

Bensinpriser.nu är din vän.

Uppdaterat: 2019-02-23 12:31
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Privat Diesel är 90 öre dyrare än bensin 95 oktan: https://m.circlek.se/m/sv_SE/pg1332347381321/pg1334076910758/Priser.html

Företag HVO1000 Diesel är 1 krona och 87 öre dyrare än bensin 95 oktan: https://m.circlek.se/m/sv_SE/pg1332347381321/pg1334077249884/Priser.html

Uppdaterat: 2019-02-23 12:44
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tankade 95 i dag efter höjningen för 15,11.
Det har varit en bra vinter med bensinpris mellan 13,78-14,80:- sista halvåret.

Uppdaterat: 2019-02-23 12:47
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Inte en aning, jag tankar tills det tar stopp, hänger tillbaka munstycket och åker.

Uppdaterat: 2019-02-23 14:00

Tankade diesel tidigare i veckan i Danmark, Rödby till 9,06 DKK. Intressant att dieseln är billigare än bensinen i Danmark, i jämförelse med förhållandet i Sverige.

Uppdaterat: 2019-02-23 14:40
Delfinen
Rikard skrev:

Inte en aning, jag tankar tills det tar stopp, hänger tillbaka munstycket och åker.

Precis Rikard, bränslet är som toapapper. Inte fan ”skiter” man i att torka sig för att pappret är dyrare:)

Uppdaterat: 2019-02-23 17:29

Men om tanken är tom och bränslet kan förmodas ha en tillfällig topp så kan man ju fylla en mindre mängd. Och toppa upp när priset är lågt. Tycker att priset varierat ganska mycket under längre tid nu. Kör man mycket varje dag funkar det förstås inte utan då måste man fylla.

Uppdaterat: 2019-02-23 18:13
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Problemet är väl att man aldrig vet om det är en topp just när man tankar eller om det fortsätter uppåt.

Uppdaterat: 2019-02-23 18:26

Det är sportlovsveckor nu och då kan man lätt räkna med att priset går upp!

Uppdaterat: 2019-02-23 18:42
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

hur bara orkar ni fundera på om priset förväntas gå upp eller ner.
Jag tankar när tanken närmar sig tom, betalar och kör.
Sen tror jag dom där fabuleringarna om att det skulle vara semester, sportlov, hörstlov eller annan form av ledighet skulle påverka priset. Är väl världsmarknadspriset i Dollar på råolja och kronans värde som styr priset mest. Sedan kommer ju alla politiska beslut om skatter uppe på det. Nu har ju priset på HVO pressat upp dieselpriset, åter igen en följd av politiska beslut,
Så snarar är det Miljöpartiet, det lilla marginalpartiet som har flest anhängare i storstädernas Hipster områden där dom flesta åker oväxlad cykel, som har haft störst påverkar priset.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Guran har rätt, man kan skita i de små differenserna. Men har man väl börjat tidigt i livet så blir det en livsstil som på inget sätt belastar tillvaron. Och den lönar sig. Gäller bara att ha lite koll.

Uppdaterat: 2019-02-23 19:50
Mycket vatten har runnit under hjulen...

När tanken börjar bli tom så är det bara att tanka - enkelt...:)

Uppdaterat: 2019-02-23 20:00

Som alla andra har sagt, man tankar när man behöver tanka. Om priset är 30 öre dyrare än när jag tankade senast så är inte jag den som tankar typ 10-15 liter och hoppas att det bli billigare till nästa tankning, man tankar fullt oavsett, för det är drygt att tanka ofta.

Uppdaterat: 2019-02-24 02:11
- Peugeot e-208 GT 2022

På 60-talet, när bensinen kostade under 1 kr/l, så tankade de flesta sällan mer än för en tia. Att begära "full tank" till mack-killen, ja då var man flotta Vicke! Numera tankar jag alltid fullt, oavsett pris. Det var inte bättre förr...

Uppdaterat: 2019-02-24 07:01

På en tank så blir det någon tia och några kronor per tank max. Det man kännar mer på är att köra mindre istället.
Jag tankar när jag behöver. Ifs om jag vet att jag skall förbi en billigare mack nästa dag så kanske jag väntar.

Annars som någon skrev https://bensinpriser.nu

Uppdaterat: 2019-02-24 08:12

Hade en granne som var bensinstationsföreståndare på 1950-talet. Han berättade att det en dag rullade en något bedagad amerikanare in på macken, inte för egen maskin utan påskjuten av fyra glada grabbar och med en bakom ratten. Väl framme vid pumpen hoppade killen bakom ratten ur och höll fram två kupade händer till kompisarna som genast började leta i fickorna och tömma vad de fann i händerna.
Han fick ihop över 2:50 och det räckte till nästan fyra liter bensin som hälldes i och med glada rop drog man iväg.
"Det räckte nog till nästan två mil!" trodde grannen.
Givetvis gjorde han honnör när de åkte iväg, det här var ju på den tiden stationspersonalen var uniformerad och inte bara tog betalt utan tankade, kollade oljan, tvättade vindrutan m.m.och förväntades ha ett allmänt trevligt uppträdande mot kunderna.

Uppdaterat: 2019-02-24 11:24
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I Enköping har det varit vanligt att bensinpriserna skiljer nästan en krona per liter mellan olika mackar. De som ligger närmast E18 har aldrig deltagit i priskriget. Det blir i bästa fall bara en hundring på en full tank så inte åker jag och jagar. Jag noterar bara siffrorna i en excelfil...

Uppdaterat: 2019-02-24 12:09

Minns när bensinen kom upp i typ 13kr för första gången. En kompis hade då en Audio 100 Quattro 2,8 l med 80-liters tank.
Han hade inte så bra ställt heller så han grät nästan varenda gång han tankade fullt.

Uppdaterat: 2019-02-24 12:17
- Peugeot e-208 GT 2022

Största biltank jag haft har 120 liter, i min Dodge Van, det var lite svettigt att tanka fullt ;) Som tur var så kostade soppan då "bara" runt 11 kr.

Uppdaterat: 2019-02-24 12:20

Jag minns när man åkte Crescent Compact och man stoppade in en papperstia i sedelintaget, och det hände väl mer än en gång att det tog stopp runt 9kr då tanken var full. Helt sinnesjukt vilken kassako drivmedlet har blivit för staten.

Uppdaterat: 2019-02-24 12:58

Då tankade du moppen ur modern pump iaf FXX, på Gulf i Braås där jag är uppväxt hade de en sån gammal rullbar pump med glasbehållare längst upp där man först handpumpade upp volymen man ville ha, sen med "självfall" rann det ner i tanken på ens Suzuki K50. Färdigoljeblandat och klart.....

Uppdaterat: 2019-02-24 13:03

En sån hade dom på OK på den tiden också. Jag köpte dom små flaskorna med tvåtaktsolja, 2dl eller vad dom rymde. Vill minnas att en sån fick plats under sadeln på compacten där tanklocket satt. Kompisarna med nya Honda och Yamaha hade separatsmörjning.

En annan era var när blyade bensinen försvann, är det 20 år sedan? Man fick köpa blyersättning för att smörja ventilsätena. Finns det fortfarande blyersättning att köpa på mackarna?

Ännu mer OT, eller kanske inte, se det som investering:)
Är det nån som funderat på att lagra bränsle hemma? MSB skickade ju ut broschyrer med allt man ska ha hemma för att klara en ”kris”. Men hur är det med drivmedel? Ingen som likt mig funderat på att kanske ha 2-3 st jeepdunkar i uteförrådet med diesel och antibakteriemedel i?

Uppdaterat: 2019-02-24 13:14
FXX skrev:

Ingen som likt mig funderat på att kanske ha 2-3 st jeepdunkar i uteförrådet med diesel och antibakteriemedel i?

Nej

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Min Compact tankades som Henrik nämnt via självtryck ifrån "glaskulan". Och den vanliga soppan kostade på den tiden runt 0,70 kr/l vill jag minnas. Sen när det stora pris-språnget skedde vid oljekrisen 73-74 jobbade jag faktiskt på en mack under helgerna och då såg man många olika sätt att hamstra bensin på...:)

Uppdaterat: 2019-02-24 13:53
Henrik M skrev:

Största biltank jag haft har 120 liter, i min Dodge Van, det var lite svettigt att tanka fullt ;) Som tur var så kostade soppan då "bara" runt 11 kr.

Samma på min econliner med den hadde två.
60+ 40 liter.

Audi 100 1985 hadde 80 liter och drog stax under 0,6 så man tankade inte jätte ofta.

Uppdaterat: 2019-02-24 14:14
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

Jag minns när man åkte Crescent Compact och man stoppade in en papperstia i sedelintaget, och det hände väl mer än en gång att det tog stopp runt 9kr då tanken var full. Helt sinnesjukt vilken kassako drivmedlet har blivit för staten.

Hur mycket bensin rymde en Compact? Har för mig att det inte var mycket.

Uppdaterat: 2019-02-24 15:21
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Hur mycket bensin rymde en Compact? Har för mig att det inte var mycket.

2,5L vill jag minnas att det var. Min knallert rymde ännu mindre, typ 1,6L:)

Uppdaterat: 2019-02-24 16:44
FXX skrev:

En annan era var när blyade bensinen försvann, är det 20 år sedan? Man fick köpa blyersättning för att smörja ventilsätena. Finns det fortfarande blyersättning att köpa på mackarna?

Det tror jag. Ser då att mina vänner med gamla amerikanare häller det i tanken ur små plastflaskor.

Uppdaterat: 2019-02-24 16:54

Japp, de där små flaskorna finns fortfarande. En flaska räcker över hela sommaren. Kostar inte många kr, annars hade jag tvingats lämna in topparna för montering av insatssäten.

Uppdaterat: 2019-02-24 19:28
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Tankade HVO 100 på Qstar för några dagar sedan och den kostade då 16,97 kr/ liter och dieseln (B05) på samma ställe kostade 15,84, men det var inget jag nämnvärt led av på något sätt.

Uppdaterat: 2019-02-25 04:12
"Fit for 55" är ett klimatpaketet som bl a innebär att EU ska minska sina växthusgasutsläpp med 55 % till år 2030 (jämfört med 1990 års nivå) och som har det övergripande klimatmålet (enligt den klimatlag som antogs i juni 2021) att hela EU ska vara klimatneutralt senast år 2050.
John2008 skrev:

Tankade HVO 100 på Qstar för några dagar sedan och den kostade då 16,97 kr/ liter och dieseln (B05) på samma ställe kostade 15,84, men det var inget jag nämnvärt led av på något sätt.

Shit, jag trodde HVO var mycket dyrare, typ 3-4 spänn litern! Vad är då problemet? Ett CO-neutralt bränsle som bara kostar drygt 1 spänn litern extra. Ta bort skatten på detta så är problemet löst!

Uppdaterat: 2019-02-25 17:50

Skatten är väl redan borttagen på det bränslet - eller ?

Uppdaterat: 2019-02-25 18:11
FXX skrev:

John2008 wrote:Tankade HVO 100 på Qstar för några dagar sedan och den kostade då 16,97 kr/ liter och dieseln (B05) på samma ställe kostade 15,84, men det var inget jag nämnvärt led av på något sätt.

.
Shit, jag trodde HVO var mycket dyrare, typ 3-4 spänn litern! Vad är då problemet? Ett CO-neutralt bränsle som bara kostar drygt 1 spänn litern extra. Ta bort skatten på detta så är problemet löst!

Haha FXX.
Flertalet bilägare skriker sig hes över 25 öres ökning i bland.

Det är ju trots allt typ 2:- dyrare än bensin.

Uppdaterat: 2019-02-25 18:41
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
FXX skrev:

John2008 wrote:Tankade HVO 100 på Qstar för några dagar sedan och den kostade då 16,97 kr/ liter och dieseln (B05) på samma ställe kostade 15,84, men det var inget jag nämnvärt led av på något sätt.
Shit, jag trodde HVO var mycket dyrare, typ 3-4 spänn litern! Vad är då problemet? Ett CO-neutralt bränsle som bara kostar drygt 1 spänn litern extra. Ta bort skatten på detta så är problemet löst!

Jag förstår inte, varför är HVO dyrare? Vill inte miljöpartiet subventionera det som är bra och skatta dyrare på det som är dåligt?
Då borde ju det miljövänligare vara märkbart billigare kan man tycka, annars tankar nog många det som är billigare ändå.

Uppdaterat: 2019-02-25 18:58
- Peugeot e-208 GT 2022

bejje - HVO100 ÄR subventionerat i o m att det är skattebefriat såvitt jag förstått. Men avsevärt dyrare att framställa kan man också anta.

Uppdaterat: 2019-02-25 19:45
Pi skrev:

bejje - HVO100 ÄR subventionerat i o m att det är skattebefriat såvitt jag förstått. Men avsevärt dyrare att framställa kan man också anta.

Vilket betyder att regeringen inte gör tillräckligt. De måste subventionera det till den grad där det i alla fall ligger 2kr billigare än vanlig diesel om man på allvar bryr sig om milljön vilket inte Miljöpartiet verkar göra.

Det var på liknande sätt som E85 dog ut. Visst, det säljs fortfarande på en del ställen, men ingen bryr sig om att tanka det.
Varför, jo för alla som har åtminstone liten koll på etanolbilar insåg att bilen drog mer när man körde på etanol än på bensin. Så när priset för etanol låg bara lite under bensinpriset så var det inte värt att tanka etanol.

Vet inte hur det är med vanlig diesel och HVO dock, men poängen är ändå att regeringen måste göra det miljövänliga mycket billigare om de menar allvar med sin politik.

Uppdaterat: 2019-02-25 19:51
- Peugeot e-208 GT 2022

Fast om staten slopat beskattningen så är frågan - skall vi alla skattebetalare subventionera varje liter HVO100 som dieselbilsägare tankar via ytterligare statliga subventioner per liter försåld HVO100 ? I andra änden talas det om att elbils-åkare kommer alldeles för billigt undan TROTS att dom betalar alla skatter som finns på el. Tycker nog att staten gått rätt långt när man tagit bort beskattningen av drivmedlet... Gissar snarare att det inte kommer att vara för evigt. Sen är det ju också frågan om tillgång och efterfrågan - kanske en svårlöst ekvation om många runtom i världen skulle övergå till HVO100 i sina dieselfordon...

Uppdaterat: 2019-02-25 19:59
Pi skrev:

bejje - HVO100 ÄR subventionerat i o m att det är skattebefriat såvitt jag förstått. Men avsevärt dyrare att framställa kan man också anta.

Ja det är ju det och bristen på det, efter att riksdagen beslutade att PFAD (restprodukt vid produktion av palmolja) inte är hållbar råvara till produktion av HVO, som blandas i den Svenska MK1 dieseln (som mest 50% i bla. Preem evolution + )
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/riksdagen-rostade-for-stopp-for-palmolja-i-biodiesel/
Detta har drivit upp dieselpriset så att det nu är dyrare än bensin.
I Norge som har ”vanlig” Europeisk diesel är fortfarande Diesel 1-2kr billigare.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Stoor skrev:

- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.

Regeringen ser det inte så. De ser det som att har du diesel så är du hemsk och ska straffas. Åker du bensin är du lite finare, men fortfarande en skurk.

Uppdaterat: 2019-02-25 20:50
- Peugeot e-208 GT 2022
bejje skrev:

Pi wrote:bejje - HVO100 ÄR subventionerat i o m att det är skattebefriat såvitt jag förstått. Men avsevärt dyrare att framställa kan man också anta.
Vilket betyder att regeringen inte gör tillräckligt. De måste subventionera det till den grad där det i alla fall ligger 2kr billigare än vanlig diesel om man på allvar bryr sig om milljön vilket inte Miljöpartiet verkar göra.
Det var på liknande sätt som E85 dog ut. Visst, det säljs fortfarande på en del ställen, men ingen bryr sig om att tanka det.
Varför, jo för alla som har åtminstone liten koll på etanolbilar insåg att bilen drog mer när man körde på etanol än på bensin. Så när priset för etanol låg bara lite under bensinpriset så var det inte värt att tanka etanol.
Vet inte hur det är med vanlig diesel och HVO dock, men poängen är ändå att regeringen måste göra det miljövänliga mycket billigare om de menar allvar med sin politik.

Man löser det förmodligen som så att höja skatten på vanlig diesel, tills den är dyrare än HVO...

Uppdaterat: 2019-02-25 21:03
bejje skrev:

Stoor wrote:- Utan klimatsmarta dieselmotorer kommer jordens klimat att haverera.
Regeringen ser det inte så. De ser det som att har du diesel så är du hemsk och ska straffas. Åker du bensin är du lite finare, men fortfarande en skurk.

Ja, just nu. Vissa år är det dieselbilarna som är miljöbilar och har nästan ingen vägskatt...

Uppdaterat: 2019-02-25 22:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Rutger Jönåker skrev:

Man löser det förmodligen som så att höja skatten på vanlig diesel, tills den är dyrare än HVO...

Tyvärr är det väl alltid så det funkar. Varför sänka något som är bra när man kan höja det som är dåligt istället? Aldrig någonsin ska något bli billigare. Jävla snikna regeringar.

Uppdaterat: 2019-02-25 22:33
- Peugeot e-208 GT 2022

Regeringarna är de som förvaltar vårt land bejje - så frågan är hur din lösning ser ut ? Dom lever liksom inte sitt eget liv och tar in skatter för att lägga i sitt egna lilla bankvalv - så länge det är demokratier som Sverige vi talar om. Men du kanske föredrar andra former av styre - vad vet jag ?

Uppdaterat: 2019-02-26 09:02

Stoor - det tror jag inte. Demokrati är nog trots de brister som man kanske kan uppfatta det minst dåliga systemet. För er som är så störda av demokratisk styrning så är väl det lämpligaste att leta upp ett annat land som passar er bättre.

Uppdaterat: 2019-02-26 10:16
Pi skrev:

Stoor - det tror jag inte. Demokrati är nog trots de brister som man kanske kan uppfatta det minst dåliga systemet. För er som är så störda av demokratisk styrning så är väl det lämpligaste att leta upp ett annat land som passar er bättre.

Problemet som kan infinna sig när 1/3-del av dom röstberättigade lever av den hand som göder dom, är att det uppstår en jävsituation. Man röstar på den handen som ger dom flest brödsmulor, men det är den övriga splittrade massan som betalar för spektaklet. Och detta kommer man aldrig få rätsida på om man inte uppmuntrar till att egen prestation ska vara avgörande för livskvalitet.

Men det är långt ifrån bensinpriset, även om det finns ett samband då det är hårt beskattat, som det mesta i detta landet.

Uppdaterat: 2019-02-26 10:25

Bejje, klart att staten inte skall subventionera HVO100, det är som sagt redan skattebefriat. Ännu så är det inte ett fullt ut kommersiellt användbart bränsle för personbilar i och med att det inte är godkänt av så många tillverkare ännu.
Ja, det kostar att vara mer miljöneutral på alla plan än så länge, gäller på bränsle, på Krav-märkt mat, på tåg kontra flyg osv. men det är vi "marknaden" som får ta taktpinnen så att volymerna ökar på det som är mer miljövänligt om vi skall kunna förändra priset.

Uppdaterat: 2019-02-26 10:52
*Robban
bejje skrev:

Aldrig någonsin ska något bli billigare. Jävla snikna regeringar.

Så att du har fått en radda skattesänkningar på inkomst är sniket och dåligt? Extra pengar kvar i plånboken som du själv kan välja att handla vad du vill för.

Uppdaterat: 2019-02-26 10:56
*Robban

Trots att jag jobbat ett helt yrkesliv och till stor del som hyfsat högavlönad så är jag inte ett dugg bitter över att jag bidragit rätt mycket relativt sett till samhället. Har däremot lärt mig uppskatta det liv jag har och det trots allt rätt hyfsade samhälle och land vi lever i. Och de som ständigt klagar på våra politiker tycker jag skall ta en allvarlig funderare över om dom kanske borde göra ett försök själv inom det området istället för att bara klaga. Jag är i alla fall tacksam för de som vill ägna sig åt detta uppenbarligen otacksamma yrke eller fritidssysselsättning.

Uppdaterat: 2019-02-26 11:23

Jag tycker nog ändå att landet är tämligen misskött så rådet att flytta utomlands ter sig ganska attraktivt.

Vi tillhör de mest beskattade länderna i världen men skulle inte klara att försvara vårt land i mer än en vecka enligt vår ÖB. Begås brott så avskrivs de inom timmar och någon hjälp kan inte påräknas för "småbrott". Blir man sjuk så hänvisas man till en sjukvård som är så överfylld att väldigt många hamnar mellan stolarna och i värsta fall avlider i förtid. Vår infrastruktur är eftersatt vilket t ex innebär att det är osäkert om man kommer fram om man vill åka tåg t ex. Själva demokratin är tveksam då aldrig någon vinner utan politikerna fördelar makten sinsemellan i olika förhandlingar.

Uppdaterat: 2019-02-26 12:19
Mycket vatten har runnit under hjulen...
pinjong skrev:

Jag tycker nog ändå att landet är tämligen misskött så rådet att flytta utomlands ter sig ganska attraktivt.
Vi tillhör de mest beskattade länderna i världen men skulle inte klara att försvara vårt land i mer än en vecka enligt vår ÖB. Begås brott så avskrivs de inom timmar och någon hjälp kan inte påräknas för "småbrott". Blir man sjuk så hänvisas man till en sjukvård som är så överfylld att väldigt många hamnar mellan stolarna och i värsta fall avlider i förtid. Vår infrastruktur är eftersatt vilket t ex innebär att det är osäkert om man kommer fram om man vill åka tåg t ex. Själva demokratin är tveksam då aldrig någon vinner utan politikerna fördelar makten sinsemellan i olika förhandlingar.

+1

Uppdaterat: 2019-02-26 13:00