Dessa rondeller

56 inlägg 0 nya
Dessa rondeller

Vår kommun satsar hårt på att bygga nya bostäder, till följd av detta behöver de se över genomfartsvägen genom kommunen. Det finns en större genomfartsväg som går utanför kommunen, där man slipper köra in i kommunen utan kan snabbt ta sig förbi. Bor man däremot i kommunen måste man in på genomfartsleden. Under det senaste året har nu kommunen sett över leden och försett den med inte mindre än 8 st rondeller. Måste ha gått mode i att bygga rondeller över allt.
Problemet är nu att de som kör genom dessa rondeller knappt fattar hur man placerar bilen genom rondellen, inte heller förstår hur man skall använda sig av blinkers. Många moderna bilar verkar inte ha blinkers från fabrik, i alla fall används de inte i våra rondeller. Skall man rakt igenom rondellen blinkas det knappt alls. Är jag då mötande fordon och på väg in i rondellen från motsatt sida, vet jag ingenting om var bilen jag möter skall åka. Många gånger blir det olyckstillbud genom att mötande fordon får tvärbromsa när den andra bilen bestämmer sig för att svänga, utan att i förväg ha talat om för omgivningen vart den ska.

Har ni liknande problem där ni bor?

Japp. Men nu efter 10 år flyter det på dubbelt så bra.
Och blinkers, det har många svårt för och det är vansinnigt enerverande.
Om alla a vände det skulle flytet vara 95%

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men att det blir olyckstillbud när nån svänger vänster i cirkulationsplatsen är ju inte dens fel som svänger. Enligt lagen skall man blinka höger när man lämnar cirkulationsplatsen. Man har även väjningsplikt när man ska in i cirkulationsplatsen mot dom som befinner sig i den. Så om den "mötande" krockar för att nån svänger vänster kan du ju inte klandra den för, den gör inget fel.

När jag tog körkort vill jag minnas att man skulle behandla cirkulationsplatsen som en korsning. Rakt fram, ingen blinkers, vänster sväng eller högersväng, blinkers. Mycket lättare och betydligt bättre om du frågar mig. Det blev mycket sämre när dom ändrade detta.

FXX, du har rätt i regelverket med vem som har företräde i rondellen. Det hade varit enkelt under förutsättning att de som skall ur rondellen blinkar höger, då vet man vart de ska. Blinkar de inte höger ska de ju svänga i rondellen till någon annan av utfarterna och där blinka höger. Nu när djungelns lag gäller vet man ingenting, det blir med andra ord inget flyt i trafiken. Jag trodde det var flyt i trafiken som kommunen ville uppnå med rondeller, annars kunde lika gärna byggt vanlig plankorsning.

I vår stad har man mer eller mindre gödslat med cirkulationsplatser sen början av 70-talet men inte fungerar det bättre med blinkers för det. Och som FXX säger - struntar man i att använda denna lättillgängliga funktion så är man chanslös att veta var bilen tänker svänga och speciellt irriterande är det när man står och väntar på att få ta sig in i cirkulationsplatsen och det är mycket trafik. Sen är det tyvärr många som ser dessa platser som racer-banor som man skall ta sig igenom så snabbt som möjligt och med så rakt spår som möjligt - alltså ingång i vänsterfilen i god fart, gena över båda filerna i rondellen och ut i så rak kurs som möjligt - givetvis utan användande av blinkers... Är det konstigt om man blir negativt inställd till dessa trafikanordningar...

Tanken med cirkulationsplatser är inte så dum, men det är tydligen svårt att få folk att köra rätt genom dem.
Men om man ser cirkulationsplatsen som en oändlig huvudled, vilket det ju faktiskt är, blir det väldigt enkelt att köra i den och alla som kör gamla bilar, som ju är standardutrustade med körriktningsvisare (som ju är det rätta namnet), vet att de måste ge tecken när de byter fil, alltså när de byter färdriktning.

Sedan är det ju fullständigt galet när det finns trafikplanerare som anlägger en rondell som har en diameter som är mindre än två gånger svängradien på en normalstor bil!
Man försvarar det med att den ska bidra till en hastighetsreducering, men har till följd att vissa bilar tvingas köra över rondellen för att kunna ta sig runt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Men valet står ju mellan trafikljus i en 4-vägskorsning och en rondell. Då är valet ganska enkelt, rondellen är en snabbare lösning än att sitta och stirra på ett rödljus. Eller hur?

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Javisst christer, men bara om det finns plats för en cirkulationsplats!
Jag har upplevt cirkulationsplatser i England där rondellen består av en dm-stor mässingsrondell i mitten, det finns inte en chans att runda den utan att köra över den!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nja, om "rondellen" är snabbare än trafikljusen beror verkligen på. Om det är en stor väg där det ständigt matar trafik och man försöker komma in i "rondellen" ifrån en mindre väg (= mitt faktiska fall när jag åker hemifrån) så skulle jag numera föredra trafikljus. Tidigare trodde jag på att "rondeller" alltid var det bästa men när trafiken flödar väldigt intensivt ifrån ett håll så är inte svaret så kristallklart längre.

Pi wrote:
Nja, om "rondellen" är snabbare än trafikljusen beror verkligen på. Om det är en stor väg där det ständigt matar trafik och man försöker komma in i "rondellen" ifrån en mindre vä gånger av g (= mitt faktiska fall när jag åker hemifrån) så skulle jag numera :oföredra trafikljus. Tidigare trodde jag på att "rondeller" alltid var det bästa men när trafiken flödar väldigt intensivt ifrån ett håll så är inte svaret så kristallklart längre.

Tyck vad ni vill, men rondellen är snabbare än trafikljus 9 gånger av 10:o

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Det finns platser där man varit tvungen att sätta trafikljus inne i cirkulationsplatsen för att det överhuvudtaget ska gå att komma in i den från tillfartsvägar.
Så helt klart är det inte att det alltid går snabbare att köra i cirkel!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Det finns platser där man varit tvungen att sätta trafikljus inne i cirkulationsplatsen för att det överhuvudtaget ska gå att komma in i den från tillfartsvägar.
Så helt klart är det inte att det alltid går snabbare att köra i cirkel!

Oj!! Den platsen skulle jag vilja se och uppleva i praktiken.

Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Är så enkelt att en cirkulationsplats skall dimensioneras utifrån trafikflödet.
Stor rondell, dvs delen i mitten på cirkulationsplatsen, ger större kapacitet i korsningen. Cirkulationsplatser med två körfält är inte speciellt bra, finns utrymme är det bättre med ett körfält och större radie och kanske en bypass för höger-höger.
Sen är det ju oftast så att man anlägger små cirkulationsplatser med överkörbar rondell, för större lastbilsekipage, i tätorter. Dessa är oftast bara för att höja trafiksäkerheten.
Kan ha en lång utläggning, i klass med N-iklas Opel inlägg om hur en cirkulationsplats skall utformas, men blir bara tråkigt.
Men i grunden för framkomlighet så är storleken viktig, för trafiksäkerhet, istället för fyrvägskorsning, så är det för att få ner hastigheten å få bort vänstersväng det vanliga i tätort.

Angående blinkning:
Blinka ALLTID när du lämnar, även om du bra skall så att säga rakt fram.
Blinka GÄRNA vänster när du inte skall av, så man vet att du köpte tillvalet "Körriktningsvisare, 2.900:-" och att du inte ämnar lämna ännu.

Det finns kluriga rondeller som först kan verka knepiga men som man snabbt inser är fantastiska. Där lägger du dig rätt vid ingången, följer filen i rondellen och plötsligt har du åkt ut på den anslutning du skall till. Utan filbyte. Serpentinrondell kallar jag det. Vad heter det egentligen?
Och rondellen där det inte är anslutande väg på en sida (tre vägar in alltså) och där man då gjort en fil som går rakt förbi på utsidan av rondellen, och en fil som går via rondellen. Blir sjukt bra flöde då.
Så finns det det knepiga rondeller där huvudvägen går rakt fram men en stor del av huvudtrafiken går snett, och massor av anslutningar. Brommaplansrondellen är en sådan. Sex vägar och folk från stan skall mot Ekerö, och få köpte blinkertillvalet, så när man kommer från Bromma så... Jag vill alltid ligga i höger fil när jag skall in i denna, och när bilen (helst lastbil eller buss) till vänster bredvid mig kör ut så go go go go go! så har man krockskydd mot alla som genar över mot Ekerö.

Guran: Gör ett långt rondellinlägg i en ny tråd?

Tyvärr är inte högerblinkers vid utfart ur cirkulationsplats en säker garanti för att mötandes infart .
Alltför många tänder högerblinkers för tidigt med påföljd att mötande förleds tro att den bilen ska lämna rondellen en utfart tidigare än vad föraren sedan gör.
Finns fall där föraren tänder högerblinkers redan vid infart i rondellen 'för att gardera sig' enligt egen kommentar när hen fick frågan!

Nåja - det är nog väsentligt många flera som helt struntar i att använda blinkersspaken än de som tänder blinkersen lite för tidigt. Även om det sistnämnda kan få allvarliga konsekvenser så har jag nog själv aldrig lurats av ett sånt användande - trots dagliga och i många fall tämligen långa väntetider vid infart i rondell där trafiken ifrån ett håll matar på oavbrutet.

bgl wrote:
Tyvärr är inte högerblinkers vid utfart ur cirkulationsplats en säker garanti för att mötandes infart .
Alltför många tänder högerblinkers för tidigt med påföljd att mötande förleds tro att den bilen ska lämna rondellen en utfart tidigare än vad föraren sedan gör.
Finns fall där föraren tänder högerblinkers redan vid infart i rondellen 'för att gardera sig' enligt egen kommentar när hen fick frågan!

Ja så är det och det handlar om några sekunder för tidigt eller för sent med blinkers spaken.

Och när man skall in i rondellen försöker man anpassa så bilen rullar och glider in i rondellen smidigt.
Men man får ofta bromsa igen pga folk som använder blinkers fel men trots allt fungerar det ganska bra efter 10 år med många rondeller.

Det borde vara informations skyltar om blink principen före varje rondell.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Det borde vara informations skyltar om blink principen före varje rondell.

Det borde vara regelbundet obligatoriskt test för att behålla körkortet. Låt säga var 5-10 år, beroende på ålder.

Xanthopteryx wrote:
mso 1000 wrote:Det borde vara informations skyltar om blink principen före varje rondell.

.
Det borde vara regelbundet obligatoriskt test för att behålla körkortet. Låt säga var 5-10 år, beroende på ålder.

++ kanske men man kanske måste beakta att dom på landsbygden kanske kör i en rondell vart tredje år.

En kort lättfattad skylt före rondell är nog inte fel.
Stadsborna är inte världsbäst heller och behöver påminnas.

Och sedan finns det ju dom som vägrar i sten.

.
Du närmar dig en rondell.
Använd blinkers......................
Och...........................................
Symbol1
Symbol2

.
Jag tror en sådan skylt före rondeller skulle höja nivån på folk som inte riktigt fattar och flytet skulle ökas.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Men det spelar ingen roll hur ofta du kör i en rondell. Du skall ALLTID använda körriktningsvisare då du byter riktning:
* Byta fil
* Svänga
* Lämna en huvudled
* Lämna en cirkulationsplats
* Avse att köra åt sidan för att stanna
...

Hur svårt kan det vara?
Folk klarar fanemej inte ens punkt 1 liksom...

Det är svårt att blinka för mycket (nu talar jag inte om att blinka för tidigt, typ tre korsningar innan du skall svänga som exempel). Så är du osäker på om du skall blinka eller inte när vägen svänger lite mysko och delar sig i två samtidigt så finns ett råd: Blinka!
Är du osäker på om du skall blinka när det blir två körfält som vävs till ett så: Blinka!

Den är till för att användas och risken för att du skall behöva byta lampa för att den är sönderblinkad är avsevärt lägre än att du behöver byta lampa för att den är krossad eller helt enkelt försvunnen in i de inre delarna av karosseriet när du inte använder den.

Det finns redan för mycket skyltar anser jag. Bättre att folk koncentrerar sig på trafiken och spakarna i bilen.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.