Vi Bilägares forum

Däck, asfalt och buller

Däck, asfalt och buller

Angående de låsta artiklarna om bullret från asfalten i våra bilar: Varför byter vi inte successivt ut den perverst grova asfalten mot en slät asfalt? När man åker bil nere på kontinenten är asfalten just slät och fin, och man hör bara ett svagt "swish" från däcken. Väl hemma i Sverige igen chockas man av det enorma dånet. Länge förklarades den grova asfalten med att bromssträckan blev kortare (vilket jag inte tror på mer än möjligen ytterst marginellt), men att dånet nådde oanade höjder (både i och utanför bilen!), att bränsleförbrukningen skenade och att däckslitaget var i det närmaste löjligt högt, brydde sig ingen myndighetsperson om. En av de värsta sträckorna har varit mellan Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås. Rena tortyren - och så oerhört tröttsamt! Är inte den enklaste vägen framåt för att komma till bukt med problemet att vi undan för undan byter ut den grova asfalten mot en slät?

Uppdaterat: 2019-11-11 15:18

Kommentarer

Det är väl som vanligt en kostnadsfråga.
På vissa sträckor i Sverige finns det tystare asfalt, som är riktigt skön att åka på. Men, sedan med hjälp av vinter och dubbdäck så blir även de uppruggade och bullrigare.

Utanför Köpenhamn finns en provsträcka som är helt underbar att köra på. Det bara susar runt däcken.

Att däckbuller är tröttande är det nog ingen tvekan om, och det vore skönt att slippa.

Uppdaterat: 2019-11-11 15:32
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bullret går ju att isolera bort dock. Har kört och åkt i en Mercedes GLS och den är nästan helt befriad från däcksbuller, trots 295/40-21 däck. Även nya Mercedes GLE är nästan helt bullerfri.

Uppdaterat: 2019-11-11 15:35

Grovasfalten är den enda som håller någorlunda mot slitaget från däcksdubbarna. Så länge som bilister envisas med att köra med dubbdäck även på sydsveriges isfria vintervägar, ja så länge kommer vi att ha denna bullriga vägbeläggning...

Uppdaterat: 2019-11-11 15:40
40-talisten skrev:

Grovasfalten är den enda som håller någorlunda mot slitaget från däcksdubbarna. Så länge som bilister envisas med att köra med dubbdäck även på sydsveriges isfria vintervägar, ja så länge kommer vi att ha denna bullriga vägbeläggning...

+100
Helt riktigt, det är helt och hållet våra vintrars och dubbdäckens fel. Det gör att vi måste ha beläggning med mycket och grov sten i 11mm och massa bindemedel för att hålla ihop det hela. Dubbdäcken sliter först bort bitumen mellan stenarna så att vägen blir skrovlig och skapar ljud.
Finns faktiskt sträckor med bullerdämpande asfalt, (En skelett asfalt som även dränerat bort vattnet bra) men hållbarheten är så låg på den så den används bara på ytterst få sträckor med mycket bullerutsatt bebyggelse längs vägen.
Men jag gör så gott jag kan för att få ned bullernivån genom att förebyggande köra med odubbade däck och har valt en bil med bra bullerisolering. Så jag stör mig Inge speciellt på detta längre.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Intelligentes skrev:

Skodaägare: Men även om bullret kan isoleras bort i kupén kvarstår faktum som: Högt buller för omgivningen, högt däckslitage (= onödigt mycket skadliga ämnen utmed vägarna) och hög bränsleförbrukning (antingen det är bensin/diesel eller el). Och i takt med att ansvarig myndighet och dess underentreprenörer helt verkar ha slutat med halkbekämpning, lär allt fler börja återgå till/använda dubbdäck. Mer grov asfalt, då?

Vi skulle ha än mer skadliga ämnen om vi försökte oss på att lägga sydeuropeisk stenhård asfalt med liten stenstorlek.
Asfaltens hårdhet är anpassad för deras sommarhetta och avsaknad av tjäle.
Skulle det läggas sådan asfalt i Sverige så lär den vara helt förstörd efter ett par vintrar när tjälen fått härja.
Och det är väl ändå inte gummit som slits från däcken som ger dom skadliga partiklarna.
Det närmaste vi kan komma är att bygga fler vägar med betong i överbyggnaden. Men det är jäkligt dyrt att bygga. Men har lång livslängd innan den behöver slipas. Ja man slipar bort spårbildning på betongvägar.

Men har du en lösning på utmaningarna att få till en hållbar asfalt som bullrar mindre ocv står emot vinterns härjningar så är du säkert välkommen till både Trafikverket eller en stor asfaltentreprenör som expert.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Guran, även betongvägarna blir jävligt bullriga när de blir slitna. Vi har ju Betongväg från Uppsala till Björklinge på E4:an och den är värre än grov asfalt. När man kör norr ut och passerar Björklinge-avfarten blir det "tyst" i bilen

Uppdaterat: 2019-11-11 19:12
*Robban

Är det någon som vet vad asfalten som används på varmare breddgrader kostar jmf med den som används här i norden? Är det någon skillnad?

Har dock aldrig hört (från trovärdig källa) att den ena skulle vara bättre än den andra. Och skulle det vara så skulle det nog rätt snabbt ta ut sig i att man får lägga ny beläggning oftare om man inte lägger det bästa för platsen.

Uppdaterat: 2019-11-11 19:51

Är troligen ingen större skillnad i kostnad. Är bara ett mycket hårdare bindemedel (bitumen eller i dagligt tal asfalt) i asfalten för sydliga breddgrader. Vi använder flera olika hårdheter på bindemedlet även i Sverige. Hårda på högtrafikerade nybyggda vägar. Mjukare på lågtrafikerade och längre upp i norr, detta för att klara kylan bättre och även kunna självläka lite.
En mjukare bitumen blandas i asfaltverket vit lägre temperaturer, 135-150grader hårdare bitumen kräver högre värme och blir därmed dyrare att tillverka. Även känsligare vid utläggningen då asfalten måste vältras innan den blir för kall.
Men läs gärna här om asfaltbeläggningar, och allt är inte asfalt som är svart på vägen.
https://www.trafikverket.se/contentassets/46aaaeff7d264c71b8ec953091e24ace/1994_26_bitumenbundna_lager.pdf

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Och vad har vi i Sverige som de länderna saknar som Intelligentes räknar upp, jo dubbdäck.......precis som Guran och någon mer redan förklarat.....

Uppdaterat: 2019-11-12 13:28
Intelligentes skrev:

Tack för länken, men jag tror att ingen orkar läsa - inte ens skumma bland 167 sidor …
Men nog måste det gå att lägga asfalt som är bra mycket slätare än den genomgrova asfalt som har härskat i landet i årtionden? Som jag skrev inledningsvis förklarades länge den grova asfalten med att bromssträckan blev kortare, men det argumentet verkar man ha övergivit, för om man tittar på många nyasfalterade sträckor de senaste åren är den nya beläggningen mycket slätare - dock inte lika slät som i många andra länder på kontinenten. Min slutsats är att den tidigare så genomgrova asfalten var resultatet av en "fix idé" (minns till exempel att Ines Uusman framhävde "nyttan med den" …), men att man nu (äntligen) har ombeprövat den modellen till förmån för avsevärt slätare asfalt. Och om vi fortsätter med den slätare asfalten är jag nöjd. Och som sagt: Vägen från Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås är som att köra direkt i ett stenbrott. Ren och skär tortyr! Faktum är jag ser direkt i momentanförbrukningen att bränsleförbrukningen ökar när jag kommer in på den genomgrova asfalten (givetvis med samma hastighet) - för att genast sjunka igen när jag kommer in på ett parti med en slätare och tystare beläggning.
Och bortsett från Autobahn i Tyskland, har man i Tyskland genomgående mycket slät och fin asfalt på "vanliga" vägar, och då har man i stora drag samma årsbasisväder som i Sverige (sommar/snö/slask/minusgrader/tjäle/salt). Samma sak i Österrike, Schweiz med flera länder. Nä, det har varit just en "fix idé" med den perverst grova asfalten i Sverige - en idé som förhoppningsvis på allvar har börjat att köras genom stenkrossen!

Det var absolut ingen fix idé.
Man la för ett antal år sedan 16mm sten i toppbeläggning på högtrafikerade vägar i hopp om att dessa skulle stå emot dubbslitage bättre. Det övergavs för ett antal år sedan. Nu mer lägga oftast 2,5cm med hård stenrik (11mm sten) asfalt på högtrafikerade vägar. Eller än tunnare lager med något som heter tunnskiktbeläggning (TSK) vid omasfaltering och även vid nyproduktion.
Så du kan skippa alla dina konspirationsteorier. Bullret och grovheten är i stort sett helt och hållet ett resultat av beläggningens förfall och för lite pengar till beläggningsunderhåll. Skattepengarna skall ju räcka till såååå mycket annat viktigt.
Och när det är riktigt slutet och spårigt så att toppbeläggningen är utsliten så kommer man ju ner på grövre beläggningar i bindlager eller bundet bärlager (AG16 oftast)
Och kom ihåg att Tyskland har dubbdäcksförbud.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Intelligentes skrev:

Fast när beläggningen var helt ny efter Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås var den mycket omtalad för sin höga bullernivå - redan som ny, alltså. Samma sak på många andra vägar i min närhet när de var nya en gång i tiden. Men det var faktiskt en "fix idé" med den grova asfalten. Varenda så kallad sakkunnig inom regering och ansvarig myndighet pratade just om att den grova asfalten skulle ge kortare bromssträckor. Jag har inga "konspirationsteorier", utan bygger mitt resonemang på ren empiri!
Att våra skattepengar skall räcka till såååå mycket annat (läs Löfvens och MP:s idiotpolitik) är vi helt överens om.

Du verkar sitta fast i tanken, att grovasfalten bara finns för att korta bromssträckor. Det vore bra om du kunde ange källor på det, jag har aldrig hört det resonemanget. För övrigt, så kan vi lämna politiken utanför detta forum...

Uppdaterat: 2019-11-12 14:53
Intelligentes skrev:

Fast när beläggningen var helt ny efter Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås var den mycket omtalad för sin höga bullernivå - redan som ny, alltså. Samma sak på många andra vägar i min närhet när de var nya en gång i tiden. Men det var faktiskt en "fix idé" med den grova asfalten. Varenda så kallad sakkunnig inom regering och ansvarig myndighet pratade just om att den grova asfalten skulle ge kortare bromssträckor. Jag har inga "konspirationsteorier", utan bygger mitt resonemang på ren empiri!
Att våra skattepengar skall räcka till såååå mycket annat (läs Löfvens och MP:s idiotpolitik) är vi helt överens om.

Regeringen har ALDRIG haft någon sakkunnig på asfaltbeläggningar. Dom fanns på Vägverket.
Det var, som jag skrivit, endast för att få en mer slitstark beläggning som man gjorde detta.
Men man övergav ganska snart detta då det blev problem med sten som släppte och förorsakade massa stenskott. Och inte höll den längre heller för den delen.
Det utvecklades i stället nya beläggningar ABS (asfaltbetong stenrik) med krav på slitstark sten, t.ex kvartsit eller porfyr. Som läggs i tunnare lager på toppen.
Men läs länken du fick så kan du samtidigt lära dig något.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Det är ganska många egenskaper som ska länkas samman i ytskiktet vi kör på. För ett antal år sen var en rödskimrande beläggning vanlig, men den gav absolut noll grepp när den blev blöt. Fanns bland annat i Eugeniatunneln där lastbilarna ställde sig på tvären. Antar att den hade någon positiv egenskap också...

Uppdaterat: 2019-11-12 15:52
L. Mäkinen skrev:

Det är ganska många egenskaper som ska länkas samman i ytskiktet vi kör på. För ett antal år sen var en rödskimrande beläggning vanlig, men den gav absolut noll grepp när den blev blöt. Fanns bland annat i Eugeniatunneln där lastbilarna ställde sig på tvären. Antar att den hade någon positiv egenskap också...

Det röda var porfyr. Och ja den är hård som stål och blir blankpolerad. Krävs mycket dubb för att den skall ruggas upp. Men det är problemet med alla ABS beläggningar, den hårda stenen blir lite halkig och behöver slitas på med dubbar. Men alla krav på stenmaterialets beskaffenheter är reglerat.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

L. Mäkinen wrote:Det är ganska många egenskaper som ska länkas samman i ytskiktet vi kör på. För ett antal år sen var en rödskimrande beläggning vanlig, men den gav absolut noll grepp när den blev blöt. Fanns bland annat i Eugeniatunneln där lastbilarna ställde sig på tvären. Antar att den hade någon positiv egenskap också...

Det röda var porfyr. Och ja den är hård som stål och blir blankpolerad. Krävs mycket dubb för att den skall ruggas upp. Men det är problemet med alla ABS beläggningar, den hårda stenen blir lite halkig och behöver slitas på med dubbar. Men alla krav på stenmaterialets beskaffenheter är reglerat.

Det är alltid så tillfredsställande att läsa när någon med kunskap visar att de med åsikter/tyckande lämnas att Googla sig blodiga;-)

Uppdaterat: 2019-11-12 20:17
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Som någon innan nämnde så säger det sig självt att en grov asfalt är bättre mot t.ex. vattenplaning än en helt slät yta. Borde också vara bättre på bromssträcka på vintern om istäcket är tunt, men vid större istäcke spelar det ju ingen roll.

Men vill vi verkligen ha grov asfalt? inte jag i alla fall. Hatar dessa bullriga obekväma vägar. Då har jag hellre lite dyrare och bättre däck.

Uppdaterat: 2019-11-12 21:55
- Peugeot e-208 GT 2022

Tänk att en del alltid hamnar i att skylla på en politiker som gör eller inte gör något.
Knappast en infrastrukturminister som varit inblandad i valet av material i asfalten utan garanterat trafikverket, eller närmare bestämt Vägverket på den tiden.
Bejje, så länge som folk väljer att köra med dubbdäck så kommer slitaget att äta fram de grova stenarna, men totalt sett hålla längre. Jag har inte som Guran jobbat med vägar, men har växt upp i en asfaltläggares värld då min pappa har jobbat med det större delen av sitt yrkesliv

Uppdaterat: 2019-11-12 22:02
*Robban
Intelligentes skrev:

Guran: Säger dig ordet infrastrukturminister något? Jag kan för all del ta på mig att det må ha blivit lite rörigt om "vem som vet och/eller gör vad". Och du skriver: "Det var, som jag skrivit, endast för att få en mer slitstark beläggning som man gjorde detta. Men man övergav ganska snart detta då det blev problem med sten som släppte och förorsakade massa stenskott. Och inte höll den längre heller för den delen." Just så. Ett misstag alltså, som många gånger i tv på 1990-talet hyllades för de påstått kortare bromssträckorna, vilket jag tog upp redan i det inledande inlägget - med tillägget att jag inte trodde på den förklaringen.
I övrigt verkar empiri vara helt främmande för de flesta. Men visst, googla på =)

Infrastrukturministern kan jag garantera dig inte kan ett skit om asfaltbeläggningar.
Men nog om detta, jag har bara jobbat med vägprojektering, där vi bland annat dimensionerar överbyggnaden och föreslår typ av beläggning, sedan 1992. Men troligen så har både du och infrastrukturministern betydligt mer djupgående kunskap.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

+1 på ditt inlägg, Robban !

Uppdaterat: 2019-11-12 22:32
bejje skrev:

Som någon innan nämnde så säger det sig självt att en grov asfalt är bättre mot t.ex. vattenplaning än en helt slät yta. Borde också vara bättre på bromssträcka på vintern om istäcket är tunt, men vid större istäcke spelar det ju ingen roll.
Men vill vi verkligen ha grov asfalt? inte jag i alla fall. Hatar dessa bullriga obekväma vägar. Då har jag hellre lite dyrare och bättre däck.

Nu lägger man oftast inte grövre asfalt än 11mm stenstorlek. Vill man verkligen minska faran för vattenplaning och minska bullret lägger man ABD (asfaltbetong dränerad) men som jag tidigare skrivit så är den lättsliten trotts att det är polymerer inblandat för att öka vidhäftning mellan bitumen och sten då det är så lite bitumen inden asfalten för att den skall bilda ett skelett som är genomsläppligt.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Intelligentes skrev:

Guran: Säger dig ordet infrastrukturminister något? Jag kan för all del ta på mig att det må ha blivit lite rörigt om "vem som vet och/eller gör vad". Och du skriver: "Det var, som jag skrivit, endast för att få en mer slitstark beläggning som man gjorde detta. Men man övergav ganska snart detta då det blev problem med sten som släppte och förorsakade massa stenskott. Och inte höll den längre heller för den delen." Just så. Ett misstag alltså, som många gånger i tv på 1990-talet hyllades för de påstått kortare bromssträckorna, vilket jag tog upp redan i det inledande inlägget - med tillägget att jag inte trodde på den förklaringen.
I övrigt verkar empiri vara helt främmande för de flesta. Men visst, googla på =)

Jag tror bestämt att du blandar ihop grova asfaltbeläggningar med de tankbeläggningar som görs på gamla vägar. Dvs man sprider bitumen på vägen och sedan grus/makadam uppe på. Dessa vill jag minnas sades skulle ge en minskad bromssträcka. Och dom bullrar då dom inte alls är lika släta som en nylagd vältrad asfalt. Domar var faktiskt betydligt grövre än sliten asfaltbeläggning. Men även där jag man minskat stenstorleken.
Som jag sagt allt som är svart är inte asfaltbetong, det som vi vanligen kallar asfalt.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Intelligentes skrev:

Guran: Vi pratar om helt olika saker. Att du har jobbat med vägprojektering framgår med all önskad tydlighet (!) och varken jag eller någon infrastrukturminister har mer djupgående kunskap än vad du har - men det har heller aldrig varit min mening eller poäng!
Jag utgick i mitt inledande inlägg från aspekten att vi har för grov asfalt i Sverige och förklarade att den asfalten hade försvarats från politiker- och myndighetshåll med att den skulle ge kortare bromssträcka. Jag efterlyste slätare asfalt och konstaterade i ett par inlägg senare att man har gått över till slätare ytskikt, men att många vägar än idag har kvar den gamla, grova asfalten. Alltså hade jag rätt: Försvaret av den gamla, grova asfalten från politiker- och myndighetshåll var bara tomt prat, och du har ju själv gett utryck för att den inte höll måttet. Jag påpekade att den grova asfalten skapade högt dån, högre bränsleförbrukning och högre däckslitage, och vände mig mot den gamla förklaringen om kortare bromssträcka.
Jag är inte intresserad av asfaltens tekniska sammansättning i JUST DEN HÄR DISKUSSIONEN, utan vill bara med utgångspunkt från de låsta artiklarna på startsidan ha en diskussion om bullret från asfalten (med jämförelse från tidigare årtionden).
Jag förstår inte hur den här diskussionen kunde gå så här snett. Men ett tips till er alla i all välmening: Läs andras inlägg noga och tänk igenom vad som faktiskt stod där. Det är en enkel väg mot att undvika den här typen av haverier.

Det är ju inte så lätt att förstå då du kommenterar en låst artikel. Och då jag vet att inte det förekommer så grov beläggning längre så blir diskussionen denna.
Och den största orsaken till bullret är inte att asfalten är så grov, snarare att beläggningarna har årtionden av eftersatt underhåll och att våra slitstarka beläggningar mer består av ”gårdsgrus” dvs singel som saknar finmaterial vilket gör att det bullrar då bitumen blir bortsliten mellan ytans stenar och vägen blir skrovligare och skapar mer buller.
Men det är en helt annan sak. Och i et fallet faller det tillbaka på våra politiker som gör andra prioriteringar av skattemedlen.

Men gör gärna en test nästa gång du tycker asfalten bullrar. Kör vid sidan av hjulspåren skapade av dubbdäcken, endera in mot mittlinjen eller ut mot kanten. Då skall du höra på skillnad i ljudnivå.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Jag ser det som naturligt att försöka åka bredvid hjulspåren när jag kör. Tyvärr jobbar bilen mot mina intentioner då den försöker ligga mitt i filen.
Personligen har jag svårt att jämföra buller nu mot för några decennier sen. Jag har inte ens samma bil kvar som då.

Uppdaterat: 2019-11-13 08:30

Men Intelligentes.
Du kan börja den diskussionen med en analys av bilarnas däck och hur dom på decennier vuxit på alla ledder förutom höjden på däckssidorna som konstant minskat.
Dvs. jag påstår att inget har hänt med asfalten utan detta med buller i kupén blir ett resultat av att dagens bilar har fått gigantiska däck som klarar 270km/tim
Byt däck från 45 profil W till 65 profil och hastighetsindex T (190) eller H (210) Då skall du få se på skillnad på bullernivå i bilen.
Varför skall en C-segment bil ha 225/45/17 W däck. Självklart blir det en jävla massa buller. Kör samma bil med 185/65/15 H, som var mer av standard för nått decennium sedan.
Så lär du märka väldigt stor skillnad.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Stämmer bra detta med smalare däck och lägre hastighetsindex, nya sommardäck för I år och det gjorde stor skillnad på vår ena Octavia!

Uppdaterat: 2019-11-13 10:07
Guran skrev:

Byt däck från 45 profil W till 65 profil och hastighetsindex T (190) eller H (210) Då skall du få se på skillnad på bullernivå i bilen.
Varför skall en C-segment bil ha 225/45/17 W däck. Självklart blir det en jävla massa buller. Kör samma bil med 185/65/15 H, som var mer av standard för nått decennium sedan.
Så lär du märka väldigt stor skillnad.

+100 på den. Dessa lågprofildäck på standardbilar borde avskaffas fortare än kvickt. Kommer hädanefter alltid välja minsta möjliga fälgstorlek på alla bilar jag köper. Vid körning i lagliga hastigheter på allmän väg så finns det bara nackdelar med breda lågprofildäck som jag ser det. Extra idiotiskt blir det ju när SUV:ar har 22-tums fälgar med ett lager eltejp runt. Möjligtvis motiverat på en Lamborghini Urus, men varför köper man en Nissan Qashqai med jättefälgar?

Uppdaterat: 2019-11-13 12:47
Skodaägare skrev:

Guran wrote:
Byt däck från 45 profil W till 65 profil och hastighetsindex T (190) eller H (210) Då skall du få se på skillnad på bullernivå i bilen.
Varför skall en C-segment bil ha 225/45/17 W däck. Självklart blir det en jävla massa buller. Kör samma bil med 185/65/15 H, som var mer av standard för nått decennium sedan.
Så lär du märka väldigt stor skillnad.
+100 på den. Dessa lågprofildäck på standardbilar borde avskaffas fortare än kvickt. Kommer hädanefter alltid välja minsta möjliga fälgstorlek på alla bilar jag köper. Vid körning i lagliga hastigheter på allmän väg så finns det bara nackdelar med breda lågprofildäck som jag ser det. Extra idiotiskt blir det ju när SUV:ar har 22-tums fälgar med ett lager eltejp runt. Möjligtvis motiverat på en Lamborghini Urus, men varför köper man en Nissan Qashqai med jättefälgar?

Ja jag har ju bara 255/45/20 på min SUV, helt idiotiskt, men dom satt på bilen. Och den är både välisolerad och däcken tysta. Så lider faktiskt inget av någon försämrad komfort gent emot dom odubbade 18” vinterdäcken.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Guran skrev:

Ja jag har ju bara 255/45/20 på min SUV, helt idiotiskt, men dom satt på bilen. Och den är både välisolerad och däcken tysta. Så lider faktiskt inget av någon försämrad komfort gent emot dom odubbade 18” vinterdäcken.

Du kanske ändå har bromsar som fyller upp fälgarna, vilket en Qashqai inte har :-) Sedan är väl Merca förståndiga nog att montera vanliga däck på sina bilar, så någon spårkänslighet borde du väl också slippa.

Uppdaterat: 2019-11-13 15:52
Skodaägare skrev:

Guran wrote:
Ja jag har ju bara 255/45/20 på min SUV, helt idiotiskt, men dom satt på bilen. Och den är både välisolerad och däcken tysta. Så lider faktiskt inget av någon försämrad komfort gent emot dom odubbade 18” vinterdäcken.
Du kanske ändå har bromsar som fyller upp fälgarna, vilket en Qashqai inte har :-) Sedan är väl Merca förståndiga nog att montera vanliga däck på sina bilar, så någon spårkänslighet borde du väl också slippa.

Ja så är det och Pirelli Scorpion Verde SUV är tysta enligt tester jag läst.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Intelligentes skrev:

Guran skriver: "Men gör gärna en test nästa gång du tycker asfalten bullrar. Kör vid sidan av hjulspåren skapade av dubbdäcken, endera in mot mittlinjen eller ut mot kanten. Då skall du höra på skillnad i ljudnivå."
Alltså, jag är en världens mest aktiva och medvetna konsumenter. Sedan har jag ett högt IQ, även om det inte verkar ha gått fram här i tråden. Jag vänder och vrider på allt, mejlar tillverkare av olika produkter om förbättringar som kan göras och så vidare. Jag kör ofta vid sidan av hjulspåren skapade av dubbdäcken, endera in mot mittlinjen eller ut mot kanten. Det är alldeles riktigt att det blir tystare vid sidan om. Men på den nu ökända sträckan efter Laxå, genom Örebro och bort mot Västerås är det likt förbaskat en fullständigt oacceptabel bullernivå vid sidan om. Sedan kör jag vid sidan av hjulspåren av en helt annan orsak också: Vid regn! Kan inte begripa att de flesta andra ligger mitt i spåren och bokstavligen badar i vatten samt ökar risken för vattenplaning med kvadraten.
När det sedan gäller bilen och dess däck måste jag göra dig besviken: Jag har kvar samma bil som jag köpte ny 2004 (en tysk premiumbil). Den var typad med antingen 205:or eller 215. Jag har i alla år kört på kvalitetsdäck med dimensionen 215/55/16 (hastighetsindex H) och vet nu efter 15 år och 29 000 mil exakt hur det ligger till med bullernivån på olika vägsträckor. (Oerhört viktigt för mig när jag köper däck är värdena för rullmotstånd och INTE MINST LJUDNIVÅ.) Tro mig, jag har testat ALLA TÄNKBARA körtekniker. På den andra bilen vi har från 2014 sitter det högst anspråkslösa 195:or. Jag är helt med dig i ditt resonemang om att alla dessa breda lågprofildäck är fullständigt värdelösa, men i just mitt fall kör jag redan två bilar med komfortinriktade däck - även om jag hade föredragit 205:or på den tyska bilen, men den levererades med mycket snygga fälgar i Sterling-silver med 215/55/16, så det har förblivit så!

Så bra
Men en fråga om den ökända vägen. Nu var det ett drygt sedan jag åkte mellan Örebro - Arboga och resten av sträckan än längre.
Körde för övrigt till Gotland på den turen och absolut djävligast var mellan Strängnäs och Eskilstuna vill jag minnas.
Men är det sådant oväsen nu mer på vägen så kan jag nästan garantera att det är en tankbeläggning som lagts uppe på asfalten. Speciellt som det bullrar vid sidan om spåren.
Den typen av bitumen + sten blir jäkligt högljudda.
Men som jag sagt tidigare, ett resultat av prioriteringar av skattemedel.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Har man möjligheten att välja rätt bil och med akustikrutor, går det utmärkt att färdas komfortabelt med 225/45-18 fram och 245/40-18 bak. Den kombon är sannolikt lite tystare än förra bilens 17" med 55-profil (A4) och väl i paritet med förr-förra A6:an med 19" (minns inte profilen).

Nu rullar MB:n med 17" och 225/50 runt om (vinterdäck). Utan att kunna jämföra direkt, så har - enligt mina öron - det inte gjort färden tystare. Möjligen lite mjukare och med sämre styrrespons.

Uppdaterat: 2019-11-13 18:08
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Min Fabia satt dubbdäck Nokia Hakkapeliitta 9 och känner inte så buller och går tyst.

Uppdaterat: 2019-11-13 18:57
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Intelligentes skrev: "Sedan har jag ett högt IQ, även om det inte verkar ha gått fram här i tråden."

Jag har sugit på denna kommentar ett tag och avstått från att kommentera den. Tills nu.

Hur man nu än vill framhäva sig här i Forumet, så är det där i mina ögon det ett rejält dåligt sätt att göra det på. Sen begriper jag inte hur den egna beskrivningen över det egna egot skulle ha en möjlig påverkan på oss andra stackars satar som har ett gemensamt högst mediokert IQ (sannolikt, eftersom vi inte har "kollat" vår IQ). Möjligen ska vi känna oss lite underlägsna - vad vet jag. Återigen - möjligen - indikerar "Intelligentes" (sic) hur han ser på oss andra.

Uppdaterat: 2019-11-13 20:09
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

Intelligentes skrev: "Sedan har jag ett högt IQ, även om det inte verkar ha gått fram här i tråden."
Jag har sugit på denna kommentar ett tag och avstått från att kommentera den. Tills nu.
Hur man nu än vill framhäva sig här i Forumet, så är det där i mina ögon det ett rejält dåligt sätt att göra det på. Sen begriper jag inte hur den egna beskrivningen över det egna egot skulle ha en möjlig påverkan på oss andra stackars satar som har ett gemensamt högst mediokert IQ (sannolikt, eftersom vi inte har "kollat" vår IQ). Möjligen ska vi känna oss lite underlägsna - vad vet jag. Återigen - möjligen - indikerar "Intelligentes" (sic) hur han ser på oss andra.

I så fall borde den höga intelligensnivån vidimeras via ett intyg från Mensa.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Intelligentes skrev:

Audi och Guran: Jag sög länge på den formuleringen men valde till slut att lägga ut den. Situationen i tråden tog den riktningen att jag framställdes som "dum". Kommentar överflödig, men duger 2x1,9 och 1x1,8 på högskoleprovet som "bevis"? Och vad i hela friden skulle Mensa ha med detta att göra?
Guran: Jag trodde att vi var hyggligt överens på förra sidan. Gissa att känner stor besvikelse över dig när du hakar på Audis bottennapp. Ni börjar hemfalla åt personangrepp och det är faktiskt inte tillåtet enligt ViBilägares regler. Kan kanske vara något att ta i beaktande? Och Audi har väl varit avstängd tidigare? Vilken lärdom kan vi dra av det?
Härmed tackar jag för mig.

Mensa, tänkte på att kravet för att bli medlem är ett IQ >130 och oftast är ett bevis på en hög intelligens, eller snarare ett mätetal för hjärnans logiska förmåga.
Högskoleprovet är väl snarare en kunskapstest som vidimerar djup och bred kunskap. Visst hänger detta oftast ihop med en normal till hög intelligensnivå för att kunna tillskansa sig denna bredd av kunskaper som provet innebär. Dvs man är kunskapsrik inom ett brett spektra av områden.
Men ber om ursäkt om du känner sig påhoppad som person.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45

Högskoleprovet ja, det skrev jag 2.0 på, antagligen därför jag kör VW... :-)

Annars är S90 med måttliga 18 tummare, bakre luftfjädring och akustikrutor bland det tystaste du kan välja idag för en rimlig penning, och med en rimlig penning menas strax söder om 400,000:- gränsen.

Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Intelligentes skrev:

Audi och Guran: Jag sög länge på den formuleringen men valde till slut att lägga ut den. Situationen i tråden tog den riktningen att jag framställdes som "dum". Kommentar överflödig, men duger 2x1,9 och 1x1,8 på högskoleprovet som "bevis"? Och vad i hela friden skulle Mensa ha med detta att göra?
Guran: Jag trodde att vi var hyggligt överens på förra sidan. Gissa att jag känner en stor besvikelse över dig när du hakar på Audis bottennapp. Ni börjar hemfalla åt personangrepp och det är faktiskt inte tillåtet enligt ViBilägares regler. Kan kanske vara något att ta i beaktande? Och Audi har väl varit avstängd tidigare? Vilken lärdom kan vi dra av det?
Härmed tackar jag för mig. (Och för att slippa fler påhopp från er två i den mån som jag kommer att kommentera på ViBilägare, väljer att blockera er - tillsammans med Henrik M, som redan är blockerad.)

Är man med i de lättkränktas förening så är man. Ju större ego, ju lättkränktare.

Uppdaterat: 2019-11-14 07:42
Det är inte lätt att vara enögd, för då har man dubbelt så svårt att se sanningen!

Ja det tog inte länge innan propparna for...

Uppdaterat: 2019-11-14 07:50
hultarn skrev:

Guran wrote:Men Intelligentes.
Du kan börja den diskussionen med en analys av bilarnas däck och hur dom på decennier vuxit på alla ledder förutom höjden på däckssidorna som konstant minskat.
Dvs. jag påstår att inget har hänt med asfalten utan detta med buller i kupén blir ett resultat av att dagens bilar har fått gigantiska däck som klarar 270km/tim
Byt däck från 45 profil W till 65 profil och hastighetsindex T (190) eller H (210) Då skall du få se på skillnad på bullernivå i bilen.
Varför skall en C-segment bil ha 225/45/17 W däck. Självklart blir det en jävla massa buller. Kör samma bil med 185/65/15 H, som var mer av standard för nått decennium sedan.
Så lär du märka väldigt stor skillnad.
Ja, gjorde inte ett bullertest med olika bilar, där även Volvo 240 ingick?
Den senare var ju faktiskt tyst när det gäller vägbuller, förmodligen beroende på de smala och höga däcken.

Ja det tror jag absolut på. Varför kan dom inte testa en bil med olika hjuluppsättningar. Från minsta möjliga dimension till största.
T.ex BMW 5-serie är utvecklad för bästa komfort med 17 tums hjul. Men att finnas en sådan är som att leta en nål i en höstack. Där är 18-20 mer av standard med stadigt försämrad komfort allt efter ökad dimension.

Uppdaterat: 2022-02-14 19:45
Prestigelös skrev:

Annars är S90 med måttliga 18 tummare, bakre luftfjädring och akustikrutor bland det tystaste du kan välja idag för en rimlig penning, och med en rimlig penning menas strax söder om 400,000:- gränsen.

Är de tystare än MB E-klass? S90 ser ut att kosta från 358, men när man börjar bygga står det 398. Måste man aktivt välja bort något?

Uppdaterat: 2019-11-14 08:52
Guran skrev:

Men Intelligentes.
Du kan börja den diskussionen med en analys av bilarnas däck och hur dom på decennier vuxit på alla ledder förutom höjden på däckssidorna som konstant minskat.
Dvs. jag påstår att inget har hänt med asfalten utan detta med buller i kupén blir ett resultat av att dagens bilar har fått gigantiska däck som klarar 270km/tim
Byt däck från 45 profil W till 65 profil och hastighetsindex T (190) eller H (210) Då skall du få se på skillnad på bullernivå i bilen.
Varför skall en C-segment bil ha 225/45/17 W däck. Självklart blir det en jävla massa buller. Kör samma bil med 185/65/15 H, som var mer av standard för nått decennium sedan.
Så lär du märka väldigt stor skillnad.

Ja, gjordes inte ett bullertest med olika nyare bilar, där även gamla Volvo 240 ingick?
Den senare var ju faktiskt tyst när det gäller vägbuller, förmodligen beroende på de smala och höga däcken.

Uppdaterat: 2019-11-14 09:49
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Guran - har för mig att bl a ViB gjort den test du efterlyser men kommer inte ihåg resultatet.

Uppdaterat: 2019-11-14 10:08
Guran skrev:

T.ex BMW 5-serie är utvecklad för bästa komfort med 17 tums hjul. Men att finnas en sådan är som att leta en nål i en höstack. Där är 18-20 mer av standard med stadigt försämrad komfort allt efter ökad dimension.

Har också läst någon gång att ingenjörerna optimerar bilen utifrån minsta fälgstorleken. Men marknadsavdelningen vill förstås pracka på kunderna gigantiska fälgar, eftersom de kostar mer. Och bildesignerna hakar på. Tittar man på designskisserna på olika bilmodeller så har de nästan alltid jättefälgar och eltejpsdäck.

Uppdaterat: 2019-11-14 10:14
L. Mäkinen skrev:

Är de tystare än MB E-klass? S90 ser ut att kosta från 358, men när man börjar bygga står det 398. Måste man aktivt välja bort något?

Om jag minns rätt från ViBs stora bullertest så var V90 (S90 testades inte) tystare än MB E-klass sedan. I alla fall totalt sett. E-klass var tystast i baksätet av alla testade bilar. Volvo har dock haft en hel del problem med vibrationer på SPA-bilarna och det verkar även som att vissa fabrikat av däck fungerar dåligt med chassit och bullrar avsevärt. Finns en hel del att läsa på jagrullar.se.

Uppdaterat: 2019-11-14 10:18

I ViB:s test av däcksbuller, så vann Volvo V90 CC, alltså skogsmulleversionen. Den hade visserligen 19-tumsfälgar, men höga och smala däck. Minns jag fel? Rätta mig i så fall...

Uppdaterat: 2019-11-14 10:35

Nej, smala är de inte, men relativt höga i sidan 235/50R19. (det är ju skillnad i höjd på däcksida om det är 185 eller 235 vid samma profil)

Uppdaterat: 2019-11-14 16:03
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Skodaägare skrev:

L. Mäkinen wrote:
Är de tystare än MB E-klass? S90 ser ut att kosta från 358, men när man börjar bygga står det 398. Måste man aktivt välja bort något?
Om jag minns rätt från ViBs stora bullertest så var V90 (S90 testades inte) tystare än MB E-klass sedan. I alla fall totalt sett. E-klass var tystast i baksätet av alla testade bilar. Volvo har dock haft en hel del problem med vibrationer på SPA-bilarna och det verkar även som att vissa fabrikat av däck fungerar dåligt med chassit och bullrar avsevärt. Finns en hel del att läsa på jagrullar.se.

Enligt mina kollegors erfarenheter är V90 olidligt (vi snackar plåga) bullrig med dubbdäck. En fick däcken gratis utbytta från dubbat till dubbfritt. Hur S90 är, har jag ingen aning om.

Vad jag däremot har erfarenhet av, är att en E-klass - och speciellt sedanen - är rejält tyst. Men - icke att förringa - en C-klass är helt OK med akustikrutor.

Uppdaterat: 2019-11-14 19:36
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
L West skrev:

Ja det tog inte länge innan propparna for...

Nä, och det var väl ganska väntat. Beteendet känns på något mystiskt sätt väldigt bekant...;-)

Uppdaterat: 2019-11-14 19:38
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.
Audi A5 SB skrev:

L West wrote:Ja det tog inte länge innan propparna for...
Nä, och det var väl ganska väntat. Beteendet känns på något mystiskt sätt väldigt bekant...;-)

Ja, denna framhållning av sitt ego även i nicket, påminner om han som för några år sen hade sitt påstådda adelskap som bevis för sina åsikters överlägsenhet. Tror att Deeds till slut terminerade honom permanent...

Uppdaterat: 2019-11-14 19:56
40-talisten skrev:

Audi A5 SB wrote:L West wrote:Ja det tog inte länge innan propparna for...
Nä, och det var väl ganska väntat. Beteendet känns på något mystiskt sätt väldigt bekant...;-)
Ja, denna framhållning av sitt ego även i nicket, påminner om han som för några år sen hade sitt påstådda adelskap som bevis för sina åsikters överlägsenhet. Tror att Deeds till slut terminerade honom permanent...

Där tror jag du missar målet rejält. Uno var ett troll, men det var ett tag sen vi såg honom här.

Nu går vi tillbaka till tråden - som förvisso var intressant. Mest tack vare Guran, vars input har lärt mig ett och annat. Tack Guran!

Uppdaterat: 2019-11-14 20:06
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.