Däck, asfalt och buller

62 inlägg 0 nya
Däck, asfalt och buller

Angående de låsta artiklarna om bullret från asfalten i våra bilar: Varför byter vi inte successivt ut den perverst grova asfalten mot en slät asfalt? När man åker bil nere på kontinenten är asfalten just slät och fin, och man hör bara ett svagt "swish" från däcken. Väl hemma i Sverige igen chockas man av det enorma dånet. Länge förklarades den grova asfalten med att bromssträckan blev kortare (vilket jag inte tror på mer än möjligen ytterst marginellt), men att dånet nådde oanade höjder (både i och utanför bilen!), att bränsleförbrukningen skenade och att däckslitaget var i det närmaste löjligt högt, brydde sig ingen myndighetsperson om. En av de värsta sträckorna har varit mellan Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås. Rena tortyren - och så oerhört tröttsamt! Är inte den enklaste vägen framåt för att komma till bukt med problemet att vi undan för undan byter ut den grova asfalten mot en slät?

Hmmm, jag skulle ha gjort några stilistiska ändringar i texten, men det gick visst inte när jag väl hade postat ursprungsmeddelandet.

Det är väl som vanligt en kostnadsfråga.
På vissa sträckor i Sverige finns det tystare asfalt, som är riktigt skön att åka på. Men, sedan med hjälp av vinter och dubbdäck så blir även de uppruggade och bullrigare.

Utanför Köpenhamn finns en provsträcka som är helt underbar att köra på. Det bara susar runt däcken.

Att däckbuller är tröttande är det nog ingen tvekan om, och det vore skönt att slippa.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Bullret går ju att isolera bort dock. Har kört och åkt i en Mercedes GLS och den är nästan helt befriad från däcksbuller, trots 295/40-21 däck. Även nya Mercedes GLE är nästan helt bullerfri.

Grovasfalten är den enda som håller någorlunda mot slitaget från däcksdubbarna. Så länge som bilister envisas med att köra med dubbdäck även på sydsveriges isfria vintervägar, ja så länge kommer vi att ha denna bullriga vägbeläggning...

40-talisten wrote:
Grovasfalten är den enda som håller någorlunda mot slitaget från däcksdubbarna. Så länge som bilister envisas med att köra med dubbdäck även på sydsveriges isfria vintervägar, ja så länge kommer vi att ha denna bullriga vägbeläggning...

+100
Helt riktigt, det är helt och hållet våra vintrars och dubbdäckens fel. Det gör att vi måste ha beläggning med mycket och grov sten i 11mm och massa bindemedel för att hålla ihop det hela. Dubbdäcken sliter först bort bitumen mellan stenarna så att vägen blir skrovlig och skapar ljud.
Finns faktiskt sträckor med bullerdämpande asfalt, (En skelett asfalt som även dränerat bort vattnet bra) men hållbarheten är så låg på den så den används bara på ytterst få sträckor med mycket bullerutsatt bebyggelse längs vägen.
Men jag gör så gott jag kan för att få ned bullernivån genom att förebyggande köra med odubbade däck och har valt en bil med bra bullerisolering. Så jag stör mig Inge speciellt på detta längre.

Skodaägare: Men även om bullret kan isoleras bort i kupén kvarstår faktum som: Högt buller för omgivningen, högt däckslitage (= onödigt mycket skadliga ämnen utmed vägarna) och hög bränsleförbrukning (antingen det är bensin/diesel eller el). Och i takt med att ansvarig myndighet och dess underentreprenörer helt verkar ha slutat med halkbekämpning, lär allt fler börja återgå till/använda dubbdäck. Mer grov asfalt, då?

Intelligentes wrote:
Skodaägare: Men även om bullret kan isoleras bort i kupén kvarstår faktum som: Högt buller för omgivningen, högt däckslitage (= onödigt mycket skadliga ämnen utmed vägarna) och hög bränsleförbrukning (antingen det är bensin/diesel eller el). Och i takt med att ansvarig myndighet och dess underentreprenörer helt verkar ha slutat med halkbekämpning, lär allt fler börja återgå till/använda dubbdäck. Mer grov asfalt, då?

Vi skulle ha än mer skadliga ämnen om vi försökte oss på att lägga sydeuropeisk stenhård asfalt med liten stenstorlek.
Asfaltens hårdhet är anpassad för deras sommarhetta och avsaknad av tjäle.
Skulle det läggas sådan asfalt i Sverige så lär den vara helt förstörd efter ett par vintrar när tjälen fått härja.
Och det är väl ändå inte gummit som slits från däcken som ger dom skadliga partiklarna.
Det närmaste vi kan komma är att bygga fler vägar med betong i överbyggnaden. Men det är jäkligt dyrt att bygga. Men har lång livslängd innan den behöver slipas. Ja man slipar bort spårbildning på betongvägar.

Men har du en lösning på utmaningarna att få till en hållbar asfalt som bullrar mindre ocv står emot vinterns härjningar så är du säkert välkommen till både Trafikverket eller en stor asfaltentreprenör som expert.

Guran, även betongvägarna blir jävligt bullriga när de blir slitna. Vi har ju Betongväg från Uppsala till Björklinge på E4:an och den är värre än grov asfalt. När man kör norr ut och passerar Björklinge-avfarten blir det "tyst" i bilen

*Robban

Är det någon som vet vad asfalten som används på varmare breddgrader kostar jmf med den som används här i norden? Är det någon skillnad?

Har dock aldrig hört (från trovärdig källa) att den ena skulle vara bättre än den andra. Och skulle det vara så skulle det nog rätt snabbt ta ut sig i att man får lägga ny beläggning oftare om man inte lägger det bästa för platsen.

Är troligen ingen större skillnad i kostnad. Är bara ett mycket hårdare bindemedel (bitumen eller i dagligt tal asfalt) i asfalten för sydliga breddgrader. Vi använder flera olika hårdheter på bindemedlet även i Sverige. Hårda på högtrafikerade nybyggda vägar. Mjukare på lågtrafikerade och längre upp i norr, detta för att klara kylan bättre och även kunna självläka lite.
En mjukare bitumen blandas i asfaltverket vit lägre temperaturer, 135-150grader hårdare bitumen kräver högre värme och blir därmed dyrare att tillverka. Även känsligare vid utläggningen då asfalten måste vältras innan den blir för kall.
Men läs gärna här om asfaltbeläggningar, och allt är inte asfalt som är svart på vägen.
https://www.trafikverket.se/contentassets/46aaaeff7d264c71b8ec953091e24ace/1994_26_bitumenbundna_lager.pdf

Tack för länken, men jag tror att ingen orkar läsa - inte ens skumma bland 167 sidor …

Men nog måste det gå att lägga asfalt som är bra mycket slätare än den genomgrova asfalt som har härskat i landet i årtionden? Som jag skrev inledningsvis förklarades länge den grova asfalten med att bromssträckan blev kortare, men det argumentet verkar man ha övergivit, för om man tittar på många nyasfalterade sträckor de senaste åren är den nya beläggningen mycket slätare - dock inte lika slät som i många andra länder på kontinenten. Min slutsats är att den tidigare så genomgrova asfalten var resultatet av en "fix idé" (minns till exempel att Ines Uusman framhävde "nyttan med den" …), men att man nu (äntligen) har ombeprövat den modellen till förmån för avsevärt slätare asfalt. Och om vi fortsätter med den slätare asfalten är jag nöjd. Och som sagt: Vägen från Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås är som att köra direkt i ett stenbrott. Ren och skär tortyr! Faktum är jag ser direkt i momentanförbrukningen att bränsleförbrukningen ökar när jag kommer in på den genomgrova asfalten (givetvis med samma hastighet) - för att genast sjunka igen när jag kommer in på ett parti med en slätare och tystare beläggning.

Och bortsett från Autobahn i Tyskland, har man i Tyskland genomgående mycket slät och fin asfalt på "vanliga" vägar, och då har man i stora drag samma årsbasisväder som i Sverige (sommar/snö/slask/minusgrader/tjäle/salt). Samma sak i Österrike, Schweiz med flera länder. Nä, det har varit just en "fix idé" med den perverst grova asfalten i Sverige - en idé som förhoppningsvis på allvar har börjat att köras genom stenkrossen!

Och vad har vi i Sverige som de länderna saknar som Intelligentes räknar upp, jo dubbdäck.......precis som Guran och någon mer redan förklarat.....

Intelligentes wrote:
Tack för länken, men jag tror att ingen orkar läsa - inte ens skumma bland 167 sidor …
Men nog måste det gå att lägga asfalt som är bra mycket slätare än den genomgrova asfalt som har härskat i landet i årtionden? Som jag skrev inledningsvis förklarades länge den grova asfalten med att bromssträckan blev kortare, men det argumentet verkar man ha övergivit, för om man tittar på många nyasfalterade sträckor de senaste åren är den nya beläggningen mycket slätare - dock inte lika slät som i många andra länder på kontinenten. Min slutsats är att den tidigare så genomgrova asfalten var resultatet av en "fix idé" (minns till exempel att Ines Uusman framhävde "nyttan med den" …), men att man nu (äntligen) har ombeprövat den modellen till förmån för avsevärt slätare asfalt. Och om vi fortsätter med den slätare asfalten är jag nöjd. Och som sagt: Vägen från Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås är som att köra direkt i ett stenbrott. Ren och skär tortyr! Faktum är jag ser direkt i momentanförbrukningen att bränsleförbrukningen ökar när jag kommer in på den genomgrova asfalten (givetvis med samma hastighet) - för att genast sjunka igen när jag kommer in på ett parti med en slätare och tystare beläggning.
Och bortsett från Autobahn i Tyskland, har man i Tyskland genomgående mycket slät och fin asfalt på "vanliga" vägar, och då har man i stora drag samma årsbasisväder som i Sverige (sommar/snö/slask/minusgrader/tjäle/salt). Samma sak i Österrike, Schweiz med flera länder. Nä, det har varit just en "fix idé" med den perverst grova asfalten i Sverige - en idé som förhoppningsvis på allvar har börjat att köras genom stenkrossen!

Det var absolut ingen fix idé.
Man la för ett antal år sedan 16mm sten i toppbeläggning på högtrafikerade vägar i hopp om att dessa skulle stå emot dubbslitage bättre. Det övergavs för ett antal år sedan. Nu mer lägga oftast 2,5cm med hård stenrik (11mm sten) asfalt på högtrafikerade vägar. Eller än tunnare lager med något som heter tunnskiktbeläggning (TSK) vid omasfaltering och även vid nyproduktion.
Så du kan skippa alla dina konspirationsteorier. Bullret och grovheten är i stort sett helt och hållet ett resultat av beläggningens förfall och för lite pengar till beläggningsunderhåll. Skattepengarna skall ju räcka till såååå mycket annat viktigt.
Och när det är riktigt slutet och spårigt så att toppbeläggningen är utsliten så kommer man ju ner på grövre beläggningar i bindlager eller bundet bärlager (AG16 oftast)
Och kom ihåg att Tyskland har dubbdäcksförbud.

Fast när beläggningen var helt ny efter Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås var den mycket omtalad för sin höga bullernivå - redan som ny, alltså. Samma sak på många andra vägar i min närhet när de var nya en gång i tiden. Men det var faktiskt en "fix idé" med den grova asfalten. Varenda så kallad sakkunnig inom regering och ansvarig myndighet pratade just om att den grova asfalten skulle ge kortare bromssträckor. Jag har inga "konspirationsteorier", utan bygger mitt resonemang på ren empiri!

Att våra skattepengar skall räcka till såååå mycket annat (läs Löfvens och MP:s idiotpolitik) är vi helt överens om.

Intelligentes wrote:
Fast när beläggningen var helt ny efter Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås var den mycket omtalad för sin höga bullernivå - redan som ny, alltså. Samma sak på många andra vägar i min närhet när de var nya en gång i tiden. Men det var faktiskt en "fix idé" med den grova asfalten. Varenda så kallad sakkunnig inom regering och ansvarig myndighet pratade just om att den grova asfalten skulle ge kortare bromssträckor. Jag har inga "konspirationsteorier", utan bygger mitt resonemang på ren empiri!
Att våra skattepengar skall räcka till såååå mycket annat (läs Löfvens och MP:s idiotpolitik) är vi helt överens om.

Du verkar sitta fast i tanken, att grovasfalten bara finns för att korta bromssträckor. Det vore bra om du kunde ange källor på det, jag har aldrig hört det resonemanget. För övrigt, så kan vi lämna politiken utanför detta forum...

Jag har redan angett källor, bland andra så kallade sakkunniga inom regering och ansvarig myndighet. Jag vet att denna fixa idé framfördes många gånger i media (främst i tv-inslag) på 1990-talet, men jag kan av förklarliga skäl inte länka till dem. (Jag sitter inte här och hittar på detta.) Det är alltså INTE JAG som "sitter fast" (eller "satt fast") i resonemanget om kortare bromssträcka. Det borde ha framgått av mina inlägg ovan att jag INTE köpte det resonemanget!

Bästa hälsningar,

Sverigedemokraten

Intelligentes wrote:
Fast när beläggningen var helt ny efter Laxå, genom Örebro och vidare mot Västerås var den mycket omtalad för sin höga bullernivå - redan som ny, alltså. Samma sak på många andra vägar i min närhet när de var nya en gång i tiden. Men det var faktiskt en "fix idé" med den grova asfalten. Varenda så kallad sakkunnig inom regering och ansvarig myndighet pratade just om att den grova asfalten skulle ge kortare bromssträckor. Jag har inga "konspirationsteorier", utan bygger mitt resonemang på ren empiri!
Att våra skattepengar skall räcka till såååå mycket annat (läs Löfvens och MP:s idiotpolitik) är vi helt överens om.

Regeringen har ALDRIG haft någon sakkunnig på asfaltbeläggningar. Dom fanns på Vägverket.
Det var, som jag skrivit, endast för att få en mer slitstark beläggning som man gjorde detta.
Men man övergav ganska snart detta då det blev problem med sten som släppte och förorsakade massa stenskott. Och inte höll den längre heller för den delen.
Det utvecklades i stället nya beläggningar ABS (asfaltbetong stenrik) med krav på slitstark sten, t.ex kvartsit eller porfyr. Som läggs i tunnare lager på toppen.
Men läs länken du fick så kan du samtidigt lära dig något.

Det är ganska många egenskaper som ska länkas samman i ytskiktet vi kör på. För ett antal år sen var en rödskimrande beläggning vanlig, men den gav absolut noll grepp när den blev blöt. Fanns bland annat i Eugeniatunneln där lastbilarna ställde sig på tvären. Antar att den hade någon positiv egenskap också...

L. Mäkinen wrote:
Det är ganska många egenskaper som ska länkas samman i ytskiktet vi kör på. För ett antal år sen var en rödskimrande beläggning vanlig, men den gav absolut noll grepp när den blev blöt. Fanns bland annat i Eugeniatunneln där lastbilarna ställde sig på tvären. Antar att den hade någon positiv egenskap också...

Det röda var porfyr. Och ja den är hård som stål och blir blankpolerad. Krävs mycket dubb för att den skall ruggas upp. Men det är problemet med alla ABS beläggningar, den hårda stenen blir lite halkig och behöver slitas på med dubbar. Men alla krav på stenmaterialets beskaffenheter är reglerat.

Guran wrote:
L. Mäkinen wrote:Det är ganska många egenskaper som ska länkas samman i ytskiktet vi kör på. För ett antal år sen var en rödskimrande beläggning vanlig, men den gav absolut noll grepp när den blev blöt. Fanns bland annat i Eugeniatunneln där lastbilarna ställde sig på tvären. Antar att den hade någon positiv egenskap också...

Det röda var porfyr. Och ja den är hård som stål och blir blankpolerad. Krävs mycket dubb för att den skall ruggas upp. Men det är problemet med alla ABS beläggningar, den hårda stenen blir lite halkig och behöver slitas på med dubbar. Men alla krav på stenmaterialets beskaffenheter är reglerat.

Det är alltid så tillfredsställande att läsa när någon med kunskap visar att de med åsikter/tyckande lämnas att Googla sig blodiga;-)

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.