Vi Bilägares forum

Brist på beg. bilar...

Brist på beg. bilar...

Frugan ville ha en nyare och lite större bil, så vi gav oss ut på biljakt.
Intressant nog är det väldigt magert utbud i just prisklassen 50-70.000. Enligt handlarna så har folk tröttnat på att sitta hemma i Coronaläge, och firat sommaren med att byta andrabilen.

Efter ha besökt ett flertal handlare hittade vi några alternativ, inte så lätt när dessutom färgen är viktig...
Kia Venga, Ford Focus, och Citroen C4, samtliga dieslar på cirka 90 hk.
Kian var smart utrymmesutnyttjad, men väldigt pappig och bullrig. Och var hade 90 hk tagit vägen? Kändes som 50...
Forden var trevlig att köra, lite förvirrande instrumentering, men en vanesak förstås. Betydligt piggare motor. Men, hur är det med rosten?
Cittran var bekvämast och tystast, och motorn som i princip är samma som i Focus var piggast i denna trion.

Det blev Cittran till slut. Och frun är jättenöjd, viktigast! :-)

Uppdaterat: 2020-08-18 16:43
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Kommentarer

Något som verkligen förvånade mig med Cittran, är hur snålt den går. Nog trodde jag den ledigt skulle gå under 0,5, men efter de första 15 milen var snittet 0,37. Lite udda att se att räckvidden med kvarvarande bränsle var 166 mil... Nu var detta snäll körning, så det kommer ju stiga. Men, ändå. Positivt. :-)

Självklart finns det detaljer som jag stör mig på, som t.ex. farthållare med knappar på ratten, och det dumma modet med en del av rattkransen i nån metall. Men, frun gillar det, och det är det som är huvudsaken. :-)
Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-08-18 20:01
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja Lycka till med citran.
Små dieslar kan gå riktigt snålt på lugn körning.

Uppdaterat: 2020-08-19 22:13
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Trevlig bil helt klart, ett udda men bekvämt val! Lycka till!! Skönt de gick från det fasta rattcentrumet som på gamla C4:orna, det kunde jag inte riktigt förlika mig med när jag åkte sån ett tag i jobbet.

Uppdaterat: 2020-08-19 23:40

Små snåldieslar = automatlåda så jag hoppas er bil har det. Annats blir det mycket växlande. Annars tycker jag att C4 var en trevlig bil i sin klass - både på utsidan och insidan.

Uppdaterat: 2020-08-20 10:14

Din käpphäst Pi. Jag som har en snåldiesel håller fortfarande inte med om behovet av automatlåda. Det beror ju helt på vilken vridmomentskruva motorn har och i vilken miljö man kör mest.

Min farsas (eller eg sambons) förrförra bil var för övrigt just en C4. De var nöjda med den men hade den bara några år från ny.

Uppdaterat: 2020-08-20 11:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

...och jag har haft en sån med manuell låda, Pinjong... Bilen därpå blev en Golf med en 1,2 l TSI-motor, också den manuell, och jämförelsevis så kändes det som att bensinaren hade automatlåda. Men kör man nästan uteslutande landsvägskörning så går det säkert bra med manuell låda - men det gör inte jag. Så numera är det automat även till bensinaren.

Uppdaterat: 2020-08-20 12:01
Pi skrev:

Små snåldieslar = automatlåda så jag hoppas er bil har det. Annats blir det mycket växlande. Annars tycker jag att C4 var en trevlig bil i sin klass - både på utsidan och insidan.

Jag håller helt med, det är alldeles för dåligt vridmoment vid låga varv på smådieslar, jag gillar dem inte alls.
En trevlig diesel ska vara på 16 liter och vara manuellt växlad med 18 steg! :-)
Nä, jag gillar automat och ju mindre motor ju viktigare är det och det gäller även bensin.
Men kör man en 30-tals jänkare så märker man att det räcker med tre växlar, ettan är endast för extrema förhållanden, tvåan är allroundväxeln, den startar man på och den kan ligga i upp till 60, men oftast kan man lägga i trean vid 20 och ha den i till kvällen!

Uppdaterat: 2020-08-20 13:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Pi skrev:

...och jag har haft en sån med manuell låda, Pinjong... Bilen därpå blev en Golf med en 1,2 l TSI-motor, också den manuell, och jämförelsevis så kändes det som att bensinaren hade automatlåda. Men kör man nästan uteslutande landsvägskörning så går det säkert bra med manuell låda - men det gör inte jag. Så numera är det automat även till bensinaren.

Ja vi har lite olika erfarenhet Pi. Jag har kört manuella "smådieslar" sedan 2007 och min erfarenhet jämfört med tidigare VW bensinmotorer är att åtminstone mina dieslar är mycket starkare pga bättre vridmoment. Att jag behöver växla oftare visste jag inte förrän jag fick läsa det här.

Sedan håller jag absolut med om att det är trevligt med automatlådor men inte att det "krävs" eller att man måste växla mer. Förmodligen beror det på körstilen. Jag växlar ju tidigt och låter vridmomentet "göra jobbet" - något som inte fungerade lika bra på min senaste bensinbil med sk lågtrycksturbo. Den fick man dra längre på växlarna och därmed drog den mer bränsle.

Uppdaterat: 2020-08-20 15:16
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Uppdaterat: 2020-08-20 15:23

Mja, den är faktiskt väldigt snäll på låga varv, drar starkt nere från 1200 rpm. Klart bättre än dieseln i min gamla skåpbil, där behövs runt 1700 rpm innan den börjar dra starkt. Inte heller "tom i botten, dvs: kör inte motorstopp lätt.
Å andra sidan är C4:an högt växlad, bör helst vara över 65-70 innan 5:an läggs i.
Jag håller med om att en flerväxlad automat vore bekvämt, är ju ingen tillfällighet att dieslar ofta har 8-9 växlar.
Men, jag tror inte den nya 6-vxl automatlådan kom förrän 2015 (eller så), och EGS är fortfarande 5-vxl.
Men, man kan inte få allt när man köper beg, glastak och massagestolar hade ju varit gott annars... :-)

Uppdaterat: 2020-08-20 16:05
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
pinjong skrev:

Pi wrote:...och jag har haft en sån med manuell låda, Pinjong... Bilen därpå blev en Golf med en 1,2 l TSI-motor, också den manuell, och jämförelsevis så kändes det som att bensinaren hade automatlåda. Men kör man nästan uteslutande landsvägskörning så går det säkert bra med manuell låda - men det gör inte jag. Så numera är det automat även till bensinaren.
Ja vi har lite olika erfarenhet Pi. Jag har kört manuella "smådieslar" sedan 2007 och min erfarenhet jämfört med tidigare VW bensinmotorer är att åtminstone mina dieslar är mycket starkare pga bättre vridmoment. Att jag behöver växla oftare visste jag inte förrän jag fick läsa det här.
Sedan håller jag absolut med om att det är trevligt med automatlådor men inte att det "krävs" eller att man måste växla mer. Förmodligen beror det på körstilen. Jag växlar ju tidigt och låter vridmomentet "göra jobbet" - något som inte fungerade lika bra på min senaste bensinbil med sk lågtrycksturbo. Den fick man dra längre på växlarna och därmed drog den mer bränsle.

Ja, på C4:an blir man uppmanad att växla upp förvånansvärt tidigt via indikator, och den drar bra direkt. Man kör på vridet.
Sen föredrar både jag o frun automat, men som sagt: man får ta vad som finns. Och såå jobbigt är det inte att växla.
Frugan får växla vid 2 tillfällen på väg till/från jobbet (passerar genom samhållen), annars är det bara 5:an som gäller.

Uppdaterat: 2020-08-20 16:10
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
saabnisse skrev:

Pi wrote:Små snåldieslar = automatlåda så jag hoppas er bil har det. Annats blir det mycket växlande. Annars tycker jag att C4 var en trevlig bil i sin klass - både på utsidan och insidan.
Jag håller helt med, det är alldeles för dåligt vridmoment vid låga varv på smådieslar, jag gillar dem inte alls.
En trevlig diesel ska vara på 16 liter och vara manuellt växlad med 18 steg! :-)
Nä, jag gillar automat och ju mindre motor ju viktigare är det och det gäller även bensin.
Men kör man en 30-tals jänkare så märker man att det räcker med tre växlar, ettan är endast för extrema förhållanden, tvåan är allroundväxeln, den startar man på och den kan ligga i upp till 60, men oftast kan man lägga i trean vid 20 och ha den i till kvällen!

Jodå, det där känner man igen även på 60-70-tals jänkare. Ettan är ju tillochmed osynkad...
Lite komiskt att basmotorn även i muskelbilar typ Mustang, Camaro och Charger var 100 hk sexa och 3 vxl manuell....

Uppdaterat: 2020-08-20 16:13
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Henrik M skrev:

Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Det är för att det finns folk som tycker om att köra bil. Automat är för att transportera sig med. Som bilförare vill man vara delaktig i processen och inte bara åka med. Sånt finns det bussar till.

Uppdaterat: 2020-08-20 16:51

Det är väl generellt som Hultarn sa för många och automat ingen big deal.
”Frugan får växla vid 2 tillfällen på väg till/från jobbet (passerar genom samhållen), annars är det bara 5:an som gäller”

Då tycker jag det är konstigare att många inte eller vägrar använder farthållaren.
Att Mil efter mil och timme efter timme sitta och parera gasfoten för att ligga på rätt fart.
Bild borttagen.

Bild borttagen.

Uppdaterat: 2020-08-20 16:55
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Då tycker jag det är konstigare att många inte eller vägrar använder farthållaren.
Att Mil efter mil och timme efter timme sitta och parera gasfoten för att ligga på rätt fart.

Jag fattar inte heller hur man orkar göra det

Uppdaterat: 2020-08-20 17:26
Henrik M skrev:

Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Det beror ju på att det råder en generell trend mot ökad automatisering när det gäller framförandet av bilar. Snart kan vi bara säga vart vi vill bli körda och bilen kör dit. Fortfarande kommer det finnas folk som aktivt vill köra själva tror jag. Om inte myndigheterna förbjuder den möjligheten blir det kanske extrautrustning med ratt, pedaler mm.

Uppdaterat: 2020-08-20 18:10
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Snälla, inte en tråd till om farthållare.

Uppdaterat: 2020-08-20 19:01
L. Mäkinen skrev:

Snälla, inte en tråd till om farthållare.

+10000

Uppdaterat: 2020-08-20 19:23
Power to the people

,
hultarn , Jodå, det där känner man igen även på 60-70-tals jänkare. Ettan är ju tillochmed osynkad...
Lite komiskt att basmotorn även i muskelbilar typ Mustang, Camaro och Charger var 100 hk sexa och 3 vxl manuell....[/quote]

Det beror ju på att utvecklingen var väldigt trög, de byggde mekaniskt på 30-talare, det var mest det kosmetiska man koncentrerade sig på. Bensin var billig och folk visste vad som gällde.
Varför ändra ett vinnande koncept?

Uppdaterat: 2020-08-20 20:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

,
hultarn , Jodå, det där känner man igen även på 60-70-tals jänkare. Ettan är ju tillochmed osynkad...
Lite komiskt att basmotorn även i muskelbilar typ Mustang, Camaro och Charger var 100 hk sexa och 3 vxl manuell....

Det beror ju på att utvecklingen var väldigt trög, de byggde mekaniskt på 30-talare, det var mest det kosmetiska man koncentrerade sig på. Bensin var billig och folk visste vad som gällde.
Varför ändra ett vinnande koncept?[/quote]

Jo, det är sant. Men, även här hade vi inropare i form av PV/Amazon Favorit 3 vxl, och Saab 99 X7 (var det va?), och Opel hade Manta med Kadettmotor... Och förresten fanns ju 242 L med B20 motor, utan klocka men med gummimatta på golvet. Rötterna i 40-talet där.. ;-)
Men, nu kom vi långt från bristen på begagnade bilar. :-)

Uppdaterat: 2020-08-20 22:17
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
Henrik M skrev:

Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Det är ju så mycket roligare, med manuell! Om man inte sitter i köer, dagarna i ände dvs! Som ren transport, t.o.f jobb. Genom köer, som tjänstebil osv. Automat 100%. Men på landsbyggd, eller bara som rolig sommarbil. Manuell, alla gånger!! Audis, S, och RS modeller. Är ju dom, som säljer flest manuella (fortfarande i minoritet). I fyra, och sex serien! Folk som gillar att köra bil. Väljer manuell, i mycket högre utsträckning. Än de som bara transporterar sig. Undantaget storstad, pga trafiken!

Sen, att du håller på att spricka (förvånad, att du inte spruckit ännu) av stolthet. Över din Tesla. Det är en helt annan sak. Spelar ju ingen roll, om en tråd handlar om skruvdragare. Du får ändå in, hur förträfflig din Tesla är där ändå.

Har du pratat Tesla här? Ännu!! Nej! Men det jag svarade på, var ju upplägget för det! Bara nån sväljer betet! Jag är Gammelgäddan som gjorde det!

Körglädje handlar inte, om 0-100 Henrik! För då hade det inte varit, så vansinnigt roligt att köra Gokart!

Uppdaterat: 2020-08-20 23:22

Rille, du måste förstå att majoriteten av den yngre generationen blir allt mindre intresserad av bilkörning, körkort tar man inte för att man tycker det är roligt att köra bil utan för att man av en eller annan anledning är tvungen och det är därför man väljer automatkortet.
Det går åt samma håll som i USA där andelen manuellt växlade bilar är väldigt liten sedan mer än sextio år, den minskar även här.
F.ö. är det ju inte så gott om växlar på en Gokart!

Uppdaterat: 2020-08-21 09:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Riktigt. Dessutom är det lättast att ta för automat, slippa krångla med koppling, gas och växel. Gänget med EPA/A-traktorer har förstås inga problem med det, men stadsungarna vet knappt vad det är.
Iikaså har ju körskolebilarna idag hjälpmedel som är förenklar saken, som backstartshjälp, backkamera, fartbegränsning visad i hastighetsmätaren, nyckelfri bil, mm. Detta har varit bekymmer när jag övningskört, de lär sig inte att titta på fartskyltarna, för det står ju i mätaren...
Men, sen när de ska köra en halvgammal bil blir det svårare.
När vi gamlingar tog körkort fanns inte ens styrservo som standard.

Uppdaterat: 2020-08-21 09:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Min första och min fjärde bil hade inte ens synkroniserad låda och de första hade mekaniska bromsar som hade den fördelen att man lärde sig hålla ett avsevärt avstånd till framförvarande fordon.
Men det är något speciellt med att köra gamla veteraner, även om de ofta kan vara i extremt bra skick upplevs de oftast som väldigt tungstyrda, tungtrampade i koppling och broms och ett uppmärksamt motoröra för att anpassa motorvarv vid växling.
Men de är kul, det är roligt att köra t.ex. en DKW F7 och man tycker att de 18 tvåtakthästarna pinnar på bra även om det inte handlar om att komma till hundra på ett par sekunder, man är nöjd med hälften under minuten!
Jag kan rekommendera de som glömt hur det var att köra gammelbilar att försöka hitta ett tillfälle att provköra,
Jag beundrar de bilförare som i tät trafik kunde framföra dessa bilar, jag såg en bild från 20-talets Chicago, det verkade svettigt!

Uppdaterat: 2020-08-21 09:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Manuell Låda är roligt.

Uppdaterat: 2020-08-21 12:27
Jarl Karlsson skrev:

Manuell Låda är roligt.

Ja jag håller med.
Men om min dagliga körning innehåller en halvtimme stop end go körning varje morgon skulle jag eventuellt kanske överväga att lägga på 15-20000 tusen på en automat.

Uppdaterat: 2020-08-21 15:32
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Jarl Karlsson wrote:Manuell Låda är roligt.
Ja jag håller med.
Men om min dagliga körning innehåller en halvtimme stop end go körning varje morgon skulle jag eventuellt kanske överväga att lägga på 15-20000 tusen på en automat.

Nu har en del tillverkare bra erbjudanden på automat, tror till och med att några har utan tillägg. Då skulle jag utan tvekan välja automat. (har det själv i bruksbilen)
När man köper begagnat och inte vill åka land och rike runt, så får man nöja sig med manuell om ingen automat finns. (har det själv i cabben)

Uppdaterat: 2020-08-21 16:24
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

...När man köper begagnat och inte vill åka land och rike runt, så får man nöja sig med manuell om ingen automat finns. (har det själv i cabben)

Jo, så är det och speciellt när man rör sig bland mindre bilar - där är tyvärr automatlåda inte så vanligt ännu. Vilket säkert beror på förhållandevis högt procentuellt påslag på bilpriset för den funktionen. Sen har dessa mindre bilar inte heller jämt så trevliga automatlådor - typ robotiserade manuella eller 4-växlade momentomvandlarlådor.

Uppdaterat: 2020-08-21 18:36

För sisådär 15 år sen köpte en kollega en VW Polo automat. Jag har varken förr eller senare kört en bil med så dåligt anpassad låda. Den ville inte öka farten och bytte växel slumpmässigt, ena stunden höll den kvar växeln omotiverat länge för att sen växla så långt det var möjligt.

Uppdaterat: 2020-08-21 18:54
Rille_L skrev:

Henrik M wrote:Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Det är ju så mycket roligare, med manuell! Om man inte sitter i köer, dagarna i ände dvs! Som ren transport, t.o.f jobb. Genom köer, som tjänstebil osv. Automat 100%. Men på landsbyggd, eller bara som rolig sommarbil. Manuell, alla gånger!! Audis, S, och RS modeller. Är ju dom, som säljer flest manuella (fortfarande i minoritet). I fyra, och sex serien! Folk som gillar att köra bil. Väljer manuell, i mycket högre utsträckning. Än de som bara transporterar sig. Undantaget storstad, pga trafiken!
Sen, att du håller på att spricka (förvånad, att du inte spruckit ännu) av stolthet. Över din Tesla. Det är en helt annan sak. Spelar ju ingen roll, om en tråd handlar om skruvdragare. Du får ändå in, hur förträfflig din Tesla är där ändå.
Har du pratat Tesla här? Ännu!! Nej! Men det jag svarade på, var ju upplägget för det! Bara nån sväljer betet! Jag är Gammelgäddan som gjorde det!
Körglädje handlar inte, om 0-100 Henrik! För då hade det inte varit, så vansinnigt roligt att köra Gokart!

Tror inte du läst vad jag skriver Rille, har lagt upp en hel del negativt med Teslan med. Sen vet jag inte vad den har med detta inlägget att göra? Den har inte ens nån växellåda alls.....
Om jag sen ska bemöta det övriga du skrev så vet jag inte om du testat några vassa bilar med riktigt vassa paddellådor? De är så otroligt mycket roligare än en manuell om du kör aktivt. Växlar snabbare och exakt den millisekund du själv vill det, du behöver inte släppa ratten utan kan ha ett perfekt grepp och hålla den blixtstabilt ner in i och ut ur apex på de där kurviga landsvägarna eller banan. Testa en riktigt bra bil med vass paddellåda på rätt väg och du kommer med erkänna att det är bättre och roligare än manuell tror jag.

Uppdaterat: 2020-08-21 19:16

Henrik,
Varför tror du att 911 R såldes slut direkt? Varför har GMD T.50 låda med H-mönster?

Uppdaterat: 2020-08-21 20:13

Att 911 R sålde slut direkt hade nog knappast med lådan att göra bara, Porsches specialmodeller har en tendens vara bra investeringar oberoende av konfig på drivlinan.
Jag vet att en del vill ha manuell, men vänder mig emot dumheterna skrivna ovan att alla som gillar att köra bil väljer manuell för det är det enda där man kan växla själv och få till den perfekta körningen......för det är bs helt klart.
Du kan aldrig växla lika snabbt och perfekt manuellt som en vass paddellåda och som sagt kan du då bibehålla perfekt grepp om ratten med vid aktiv körning.

Uppdaterat: 2020-08-21 20:18

Allra snabbast går det om någon annan kör. Fast jag är helst inblandad i processen. Att bara sikta och gasa kan man träna en apa till, för att parafrasera Walter R.

Uppdaterat: 2020-08-21 20:56

Jarl Karlsson, provocerar du med avsikt för att bli avstängd?
Diskriminerande uttalanden är väldigt olämpliga!

Uppdaterat: 2020-08-23 19:18
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Jarl Karlsson, provocerar du med avsikt för att bli avstängd?
Diskriminerande uttalanden är väldigt olämpliga!

Du är för snäll.

Uppdaterat: 2020-08-23 21:40
Never argue with idiots, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Audis S/RS-modeller är väl uteslutande med S-Tronic lådor. Tror inte ens de går att beställa i Sverige med manuell växellåda. Fast det är mycket skönare att veta exakt i vilken växel man vill ha i exakt den kurvan, men det gäller uteslutande på bana. Det är nog därför exempelvis Honda Civic Type R bara finns som manuell. De bästa F1-bilen hade faktiskt CVT - låda 92-93, då de hade aktivfjädring Williams.

Uppdaterat: 2020-08-24 17:43
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Audi har väl aldrig varit beskyllda för att tillhandahålla körglada bilar? Undantaget är väl R8 V8 med manuell låda som är hårt eftertraktade.

Uppdaterat: 2020-08-24 18:34

Mäkinen:
Finns i Tyskland att få manuell på nästan samtliga sportiga Audi S el RS modeller. Det är Audi Sverige som uteslutande bara tar hem med automatlåda. Annars får man välja Seat Leon Cupra R, den finns i manuell och adaptiva stötdämpare som standard. Hos Audi kan du lätt glömma att det inte är standard. Då är den stenhård i chassit hela tiden ingen trevlig upplevelse i längden. Magnetic ride heter det på Audi språk. Sett många RS3 eller TTRS som inte har detta ändå har det betalat över 600 K som ny.

Uppdaterat: 2020-08-25 07:16
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Vi kan väl komma överens om att vi har olika tycke och smak (och även behov) när det gäller växellådor?
Var och en väljer vad han/hon vill ha.
Det är ju inte svårare än så.

Uppdaterat: 2020-08-25 10:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Men det kommer nog att bli här som i USA, vill man ha en manuellt växlad bil blir det oftast dyrare och allt färre får och klarar att köra den.

Uppdaterat: 2020-08-25 12:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
saabnisse skrev:

Men det kommer nog att bli här som i USA, vill man ha en manuellt växlad bil blir det oftast dyrare och allt färre får och klarar att köra den.

Så klart det gör. Kommer snart inte finnas några bilar utan någon form av elektrifiering, och mig veterligen finns väl ingen sådan som du själv kan växla. Så det gäller att de som nu bara vill ha manuell låda köper på sig ett lager med bilar för att säkra sig bilar för framtida behov.

Uppdaterat: 2022-02-14 20:27

När jag letade annan bil förra året så insåg jag det är grymt svårt att hitta manuell låda till vissa modeller. Vill man som jag ha en VAG bil med stora TDI-motorn och manuell, värmare och drag så är urvalet EXTREMT litet. Skulle säga att i princip alla med den motorn, har DSG automat. Jag hade gärna haft automat men inte DSG (blev avrådd eftersom jag kör mycket kökörning i stan och drar släp). Så, det tog ett modigt ÅR innan jag hittade något som i mina (ganska kritiska) ögon passade på begmarknaden och många handlare vittnar ju om att bilar som är 3-5 år gamla med under 10000 på mätaren är lättsålda. Bilhallarna är tomma på sådana objekt och vissa kommer inte ens in i hallen innan de är sålda. En kille jag känner som säljer bilar i på märkeshandlare sa att väldigt många köper osett. Företaget lämnar ju garantier så folk tittar i princip på utrustningen och färg, stämmer det är det affär. Den tiden där folk oroade sig över att det är oservat, buckligt, repigt, fläckat eller på annat sätt misskött är tydligen förbi i dessa dagar när allt måste ske på sekunden.

Har en dotter som ska börja ta körkort och på körskolan sa det att automatuppkörare har ökat dramatiskt de sista fem åren. Killen på körskolan trodde faktiskt på allvar att det inte skulle vara möjligt att köpa en manuell bil inom 5 år redan. De som önskar det får väl bli privatister i nån fin gammal Volvo 145 eller kanske i brist på annat, en Maserati :)
Får man tro att trenden blir Elbilar och då förvinner väl växellådan i den mening vi vanliga dödliga lärt oss. Kanske lika bra. Hoppas det kan komma en elbil som vanligt folk har råd med så är det väl bara att välkomna den i sin tillvaro och leva det livet. Vore skönt att slippa tanka och kunna ladda på jobbet.

Kan ju hoppas bilhandeln börjar hämta sig efter några rejält dåliga månader av Coronapåverkade resultat. Dock har det ju varit ont om beg bilar länge, långt längre än Corona. Vår valuta har ju varit så dålig mot Euron att det varit lönsamt för spekulanter i grannländer att köpa bil här. Hörde något om att leasingbolagen sålde sina återlämnade Elbilar till utlandet då de får bättre betalt för dem där.

Uppdaterat: 2020-08-26 08:06
/Hilife

"Har en dotter som ska börja ta körkort och på körskolan sa det att automatuppkörare har ökat dramatiskt de sista fem åren. Killen på körskolan trodde faktiskt på allvar att det inte skulle vara möjligt att köpa en manuell bil inom 5 år redan."

Mja, det tror jag inte på. Däremot kommer ju de nykläckta körkortsinnehavarna få problem att köra "äldre" bilar, som inte har alla finesser och hjälpmedel som körskolebilen haft. T.ex. backstartshjälp, backkamera, fartvisning i instrumenten, keyless och dessutom behöva växla. Men, det är trots allt bara 20% som väljer att ta för automat.
Och även om 70% av nya bilar säljs med automat är ändå majoriteten av bilarna på vägarna manuella och äldre.

Uppdaterat: 2020-08-29 09:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...
hultarn skrev:

...Och även om 70% av nya bilar säljs med automat är ändå majoriteten av bilarna på vägarna manuella och äldre.

Ja - det är nog värt att ta i beaktande även om många av oss som skriver här kör och gillar automatväxlade bilar och tycks tro att nästan alla bilar har den funktionen - vilket inte alls är sant speciellt när vi talar om begagnade och lite mindre bilar i B- och C-segmentet.

Uppdaterat: 2020-08-29 09:44

Jag har vänner som övningskör med sina kids och flera har valt att låta kidsen övningsköra med automat till att börja med för att kunna fokusera på själva körningen, sedan har de lagt till körning med manuell och det har gått väldigt bra.
Lite som de som lär sig att "cykla" med en sån springcykel innan man lägger till vevparti

Uppdaterat: 2020-08-29 10:06
*Robban

Robban - har man den möjligheten så är det nog ett utmärkt sätt att lära sig bilkörning.

Uppdaterat: 2020-08-29 17:23

Lärde min dotter så för 14 år sen, och drt var en riktigt smart idé.

Uppdaterat: 2020-08-29 23:12

Helt rätt - man skall inte göra saker onödigt komplicerade när man skall lära sig nåt såpass viktigt som att köra bil. Det "kör-tekniska" som har med manuella växellådor att göra är det nog bara fördelaktigt att ta när körvanan har ökat. Hoppas att man tillämpar samma princip på körskolorna idag.

Uppdaterat: 2020-08-30 09:33

Så dagens ungdomar är mindre kunniga på det "körtekniska" eller?

Uppdaterat: 2020-08-30 09:56