Brist på beg. bilar...

64 inlägg 0 nya
Brist på beg. bilar...

Frugan ville ha en nyare och lite större bil, så vi gav oss ut på biljakt.
Intressant nog är det väldigt magert utbud i just prisklassen 50-70.000. Enligt handlarna så har folk tröttnat på att sitta hemma i Coronaläge, och firat sommaren med att byta andrabilen.

Efter ha besökt ett flertal handlare hittade vi några alternativ, inte så lätt när dessutom färgen är viktig...
Kia Venga, Ford Focus, och Citroen C4, samtliga dieslar på cirka 90 hk.
Kian var smart utrymmesutnyttjad, men väldigt pappig och bullrig. Och var hade 90 hk tagit vägen? Kändes som 50...
Forden var trevlig att köra, lite förvirrande instrumentering, men en vanesak förstås. Betydligt piggare motor. Men, hur är det med rosten?
Cittran var bekvämast och tystast, och motorn som i princip är samma som i Focus var piggast i denna trion.

Det blev Cittran till slut. Och frun är jättenöjd, viktigast! :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Något som verkligen förvånade mig med Cittran, är hur snålt den går. Nog trodde jag den ledigt skulle gå under 0,5, men efter de första 15 milen var snittet 0,37. Lite udda att se att räckvidden med kvarvarande bränsle var 166 mil... Nu var detta snäll körning, så det kommer ju stiga. Men, ändå. Positivt. :-)

Självklart finns det detaljer som jag stör mig på, som t.ex. farthållare med knappar på ratten, och det dumma modet med en del av rattkransen i nån metall. Men, frun gillar det, och det är det som är huvudsaken. :-)

Brist på beg. bilar...

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Ja Lycka till med citran.
Små dieslar kan gå riktigt snålt på lugn körning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Trevlig bil helt klart, ett udda men bekvämt val! Lycka till!! Skönt de gick från det fasta rattcentrumet som på gamla C4:orna, det kunde jag inte riktigt förlika mig med när jag åkte sån ett tag i jobbet.

Små snåldieslar = automatlåda så jag hoppas er bil har det. Annats blir det mycket växlande. Annars tycker jag att C4 var en trevlig bil i sin klass - både på utsidan och insidan.

Din käpphäst Pi. Jag som har en snåldiesel håller fortfarande inte med om behovet av automatlåda. Det beror ju helt på vilken vridmomentskruva motorn har och i vilken miljö man kör mest.

Min farsas (eller eg sambons) förrförra bil var för övrigt just en C4. De var nöjda med den men hade den bara några år från ny.

6.15

...och jag har haft en sån med manuell låda, Pinjong... Bilen därpå blev en Golf med en 1,2 l TSI-motor, också den manuell, och jämförelsevis så kändes det som att bensinaren hade automatlåda. Men kör man nästan uteslutande landsvägskörning så går det säkert bra med manuell låda - men det gör inte jag. Så numera är det automat även till bensinaren.

Pi wrote:
Små snåldieslar = automatlåda så jag hoppas er bil har det. Annats blir det mycket växlande. Annars tycker jag att C4 var en trevlig bil i sin klass - både på utsidan och insidan.

Jag håller helt med, det är alldeles för dåligt vridmoment vid låga varv på smådieslar, jag gillar dem inte alls.
En trevlig diesel ska vara på 16 liter och vara manuellt växlad med 18 steg! :-)
Nä, jag gillar automat och ju mindre motor ju viktigare är det och det gäller även bensin.
Men kör man en 30-tals jänkare så märker man att det räcker med tre växlar, ettan är endast för extrema förhållanden, tvåan är allroundväxeln, den startar man på och den kan ligga i upp till 60, men oftast kan man lägga i trean vid 20 och ha den i till kvällen!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Mja, den är faktiskt väldigt snäll på låga varv, drar starkt nere från 1200 rpm. Klart bättre än dieseln i min gamla skåpbil, där behövs runt 1700 rpm innan den börjar dra starkt. Inte heller "tom i botten, dvs: kör inte motorstopp lätt.
Å andra sidan är C4:an högt växlad, bör helst vara över 65-70 innan 5:an läggs i.
Jag håller med om att en flerväxlad automat vore bekvämt, är ju ingen tillfällighet att dieslar ofta har 8-9 växlar.
Men, jag tror inte den nya 6-vxl automatlådan kom förrän 2015 (eller så), och EGS är fortfarande 5-vxl.
Men, man kan inte få allt när man köper beg, glastak och massagestolar hade ju varit gott annars... :-)

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Pi wrote:
...och jag har haft en sån med manuell låda, Pinjong... Bilen därpå blev en Golf med en 1,2 l TSI-motor, också den manuell, och jämförelsevis så kändes det som att bensinaren hade automatlåda. Men kör man nästan uteslutande landsvägskörning så går det säkert bra med manuell låda - men det gör inte jag. Så numera är det automat även till bensinaren.

Ja vi har lite olika erfarenhet Pi. Jag har kört manuella "smådieslar" sedan 2007 och min erfarenhet jämfört med tidigare VW bensinmotorer är att åtminstone mina dieslar är mycket starkare pga bättre vridmoment. Att jag behöver växla oftare visste jag inte förrän jag fick läsa det här.

Sedan håller jag absolut med om att det är trevligt med automatlådor men inte att det "krävs" eller att man måste växla mer. Förmodligen beror det på körstilen. Jag växlar ju tidigt och låter vridmomentet "göra jobbet" - något som inte fungerade lika bra på min senaste bensinbil med sk lågtrycksturbo. Den fick man dra längre på växlarna och därmed drog den mer bränsle.

6.15

Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

pinjong wrote:
Pi wrote:...och jag har haft en sån med manuell låda, Pinjong... Bilen därpå blev en Golf med en 1,2 l TSI-motor, också den manuell, och jämförelsevis så kändes det som att bensinaren hade automatlåda. Men kör man nästan uteslutande landsvägskörning så går det säkert bra med manuell låda - men det gör inte jag. Så numera är det automat även till bensinaren.
Ja vi har lite olika erfarenhet Pi. Jag har kört manuella "smådieslar" sedan 2007 och min erfarenhet jämfört med tidigare VW bensinmotorer är att åtminstone mina dieslar är mycket starkare pga bättre vridmoment. Att jag behöver växla oftare visste jag inte förrän jag fick läsa det här.
Sedan håller jag absolut med om att det är trevligt med automatlådor men inte att det "krävs" eller att man måste växla mer. Förmodligen beror det på körstilen. Jag växlar ju tidigt och låter vridmomentet "göra jobbet" - något som inte fungerade lika bra på min senaste bensinbil med sk lågtrycksturbo. Den fick man dra längre på växlarna och därmed drog den mer bränsle.

Ja, på C4:an blir man uppmanad att växla upp förvånansvärt tidigt via indikator, och den drar bra direkt. Man kör på vridet.
Sen föredrar både jag o frun automat, men som sagt: man får ta vad som finns. Och såå jobbigt är det inte att växla.
Frugan får växla vid 2 tillfällen på väg till/från jobbet (passerar genom samhållen), annars är det bara 5:an som gäller.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

saabnisse wrote:
Pi wrote:Små snåldieslar = automatlåda så jag hoppas er bil har det. Annats blir det mycket växlande. Annars tycker jag att C4 var en trevlig bil i sin klass - både på utsidan och insidan.
Jag håller helt med, det är alldeles för dåligt vridmoment vid låga varv på smådieslar, jag gillar dem inte alls.
En trevlig diesel ska vara på 16 liter och vara manuellt växlad med 18 steg! :-)
Nä, jag gillar automat och ju mindre motor ju viktigare är det och det gäller även bensin.
Men kör man en 30-tals jänkare så märker man att det räcker med tre växlar, ettan är endast för extrema förhållanden, tvåan är allroundväxeln, den startar man på och den kan ligga i upp till 60, men oftast kan man lägga i trean vid 20 och ha den i till kvällen!

Jodå, det där känner man igen även på 60-70-tals jänkare. Ettan är ju tillochmed osynkad...
Lite komiskt att basmotorn även i muskelbilar typ Mustang, Camaro och Charger var 100 hk sexa och 3 vxl manuell....

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Henrik M wrote:
Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Det beror ju på att det råder en generell trend mot ökad automatisering när det gäller framförandet av bilar. Snart kan vi bara säga vart vi vill bli körda och bilen kör dit. Fortfarande kommer det finnas folk som aktivt vill köra själva tror jag. Om inte myndigheterna förbjuder den möjligheten blir det kanske extrautrustning med ratt, pedaler mm.

6.15

Henrik M wrote:
Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Det är för att det finns folk som tycker om att köra bil. Automat är för att transportera sig med. Som bilförare vill man vara delaktig i processen och inte bara åka med. Sånt finns det bussar till.

Det är väl generellt som Hultarn sa för många och automat ingen big deal.
”Frugan får växla vid 2 tillfällen på väg till/från jobbet (passerar genom samhållen), annars är det bara 5:an som gäller”

Då tycker jag det är konstigare att många inte eller vägrar använder farthållaren.
Att Mil efter mil och timme efter timme sitta och parera gasfoten för att ligga på rätt fart.

Brist på beg. bilar...

Brist på beg. bilar...

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

Då tycker jag det är konstigare att många inte eller vägrar använder farthållaren.
Att Mil efter mil och timme efter timme sitta och parera gasfoten för att ligga på rätt fart.

Jag fattar inte heller hur man orkar göra det

Snälla, inte en tråd till om farthållare.

L. Mäkinen wrote:
Snälla, inte en tråd till om farthållare.

+10000

Power to the people

,
hultarn , Jodå, det där känner man igen även på 60-70-tals jänkare. Ettan är ju tillochmed osynkad...
Lite komiskt att basmotorn även i muskelbilar typ Mustang, Camaro och Charger var 100 hk sexa och 3 vxl manuell....[/quote]

Det beror ju på att utvecklingen var väldigt trög, de byggde mekaniskt på 30-talare, det var mest det kosmetiska man koncentrerade sig på. Bensin var billig och folk visste vad som gällde.
Varför ändra ett vinnande koncept?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Henrik M wrote:
Förstår inte vad motorn har för betydelse om det ska vara automat eller inte, otroligt lätt val, alla motorer ska vara med automat.....att det ens fortfarande finns de som köper nytt manuellt är för mig en gåta.
Nu när fler och fler tar körkort enbart för automat med så ökar efterfrågan och de bilarna kommer ha bättre andrahandsvärde med.

Det är ju så mycket roligare, med manuell! Om man inte sitter i köer, dagarna i ände dvs! Som ren transport, t.o.f jobb. Genom köer, som tjänstebil osv. Automat 100%. Men på landsbyggd, eller bara som rolig sommarbil. Manuell, alla gånger!! Audis, S, och RS modeller. Är ju dom, som säljer flest manuella (fortfarande i minoritet). I fyra, och sex serien! Folk som gillar att köra bil. Väljer manuell, i mycket högre utsträckning. Än de som bara transporterar sig. Undantaget storstad, pga trafiken!

Sen, att du håller på att spricka (förvånad, att du inte spruckit ännu) av stolthet. Över din Tesla. Det är en helt annan sak. Spelar ju ingen roll, om en tråd handlar om skruvdragare. Du får ändå in, hur förträfflig din Tesla är där ändå.

Har du pratat Tesla här? Ännu!! Nej! Men det jag svarade på, var ju upplägget för det! Bara nån sväljer betet! Jag är Gammelgäddan som gjorde det!

Körglädje handlar inte, om 0-100 Henrik! För då hade det inte varit, så vansinnigt roligt att köra Gokart!

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.