Bilismens framtid

101 inlägg 0 nya
Bilismens framtid

Hittade dessa artiklar om bilismens framtid i städerna. Enligt Alexander Ståhle som kommer till tals i artikeln så ska bilismen avskaffas så fort som möjligt:

https://www.kthmagazine.se/artiklar/massbilismens-dod

http://fastighetstidningen.se/vagen-till-framtiden-ar-bilfri/

Detta uttalande var "intressant":

"– När människor sätter sig i en bil kopplas de bort från allt som får samhället att utvecklas och som får individen att bli lyckligare. En person som sitter i en bil kan varken jobba, syssla med fritidsintressen eller träffa sina barn, säger Alexander Ståhle."

Vet inte om jag är för konservativ, men jag tycker att sådana här forskare är lite skrämmande. Visst är det trevligt att skapa en stad som fler kan gå i, men jag tycker att var och en ska få välja hur de vill transportera sig och var man ska bo. När man börjar gå på om att bilen är det ineffektivaste sättet att transportera människor på, så får jag lite 1984-känslor. Eftersom staten tycker det är ineffektivt så ska det bort. Problemet är att han är inte emot bilism på grund av den smutsar ner, utan han är emot bilism för att den, enligt honom, tar för mycket plats i anspråk. Själv bor han (förstås) på Söder i Stockholm och äger ingen bil. Så han är väl trött på alla bilar som gör det svårt för hans barn att leka på gatan.

Håller till stor del med dig Skodaägare. Och man kan ju faktiskt vända på det citerade uttalandet ifrån nämnde forskare (?) genom att säga att bilen är en förutsättning i väldigt många fall för att kunna jobba, ha ett fritidsintresse och hämta och träffa sina barn.
Sen är jag tveksam till om nämnde forskare har nåt fritidsintresse som bygger på närvaro en bra bit ifrån hemmet men även om han faktiskt har några barn...

Pi wrote:

Sen är jag tveksam till om nämnde forskare har nåt fritidsintresse som bygger på närvaro en bra bit ifrån hemmet men även om han faktiskt har några barn...

Jo, det verkar som han har barn, läste någon annan artikel om det. Men jag antar att om barnen vill delta i någon aktivitet så måste det vara inom cykelavstånd från hemmet. Troligen spelar han inte golf heller. Finns mig veterligen inga golfbanor på cykelavstånd från Södermalm :-)

Mer "spännande" citat här:

https://www.dn.se/arkiv/kultur/snart-far-vi-se-bilismen-i-backspegeln/

"Frågor som ställs: Är det ur ett jämlikhetsperspektiv rimligt att den som har råd med bil kan dödshota andra? Är det rimligt att föräldrar ska vara rädda för att deras barn ska dö när de går i stan?"

"Borgmästaren i Bogotá Enrique Peñalosa menar att det ojämlika bilsamhället är lika absurt som avsaknaden av kvinnlig rösträtt var för hundra år sedan. "

Här har vi ett annat geni:

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/30BPq/bilen-ett-vapen-i-mannens-hander

Detta är skrivet av en arkitekt. Tydligen så lär de inte ut sunt förnuft på högskolan längre.

Att det känns "trångt" att försöka köra bil i en storstad är väl ganska klart men jag tycker även att trängsel råder för både gående och cyklister. Som gående kan man i alla fall inte slappna av vid "rusning" för då blir man pågådd (nytt ord) eller påsprungen. En och annan cykel kan även plötsligt dyka upp i strömmen av stressade människor och då kan man bli påcyklad. Så trafikmaktordningen har många dimensioner skulle jag vilja påstå.

6.15

Skodaägare wrote:
Pi wrote:
Sen är jag tveksam till om nämnde forskare har nåt fritidsintresse som bygger på närvaro en bra bit ifrån hemmet men även om han faktiskt har några barn...
Jo, det verkar som han har barn, läste någon annan artikel om det. Men jag antar att om barnen vill delta i någon aktivitet så måste det vara inom cykelavstånd från hemmet. Troligen spelar han inte golf heller. Finns mig veterligen inga golfbanor på cykelavstånd från Södermalm :-)

Det finns tunnelbana, pendeltåg, spårvagn och buss i Stockholm med omnejd. Merparten av kan faktisk ta dessa transportmedel där.

Jo, om man bor mitt i Stockholm, X. Sen beror det ju faktiskt också vart man ska och om man skall ha med sig lite prylar. Sen omfattar ju Sverige annat än Sthlm såvitt jag förstått.

Visst är det så men Stockholm är likväl en stor trafikpropp och merparten skall definitivt inte transportera massa saker långt. Även utanför centrala delarna finns bussar, pendeltåg, spårvagn och tunnelbana. Och sist jag kollade hade fler städer pendeltåg och bussar och vissa även spårvagnar.
Observerat att jag påstår inte att alla ska och kan ställa bilen, men många kan och borde. Höj trängselskatten i Stockholm till hundra spänn per passage och inga avdrag på det så får vi se hur många som fortfarande åker...

Många fritidsintressen innefattar transport av utrustning och då fungerar inte allmänna kommunikationsmedel - speciellt som dessa sällan går hela vägen fram. Och åter - det finns faktiskt en jäkla massa flera platser i Sverige än Stockholm och andra större städer men det blir gång på gång jämförelse med transportmöjligheterna och transportproblemen i Stockholm. På den tiden vi hade mindre barn så hade det inte fungerat med allmänna transportmedel för transport av barn till dagis/fritis och sen till jobbet - och retur under sena e m. Och det gäller säkert också många andra som bor i städer och inte bara på landsbygden. Livskvaliteten skulle avta avsevärt utan de transportmöjligheter som bilen innebär.

Xanthopteryx wrote:
Visst är det så men Stockholm är likväl en stor trafikpropp och merparten skall definitivt inte transportera massa saker långt. Även utanför centrala delarna finns bussar, pendeltåg, spårvagn och tunnelbana. Och sist jag kollade hade fler städer pendeltåg och bussar och vissa även spårvagnar.
Observerat att jag påstår inte att alla ska och kan ställa bilen, men många kan och borde. Höj trängselskatten i Stockholm till hundra spänn per passage och inga avdrag på det så får vi se hur många som fortfarande åker...

Min sambo jobbar i centrala gbg(Gårda), ca 8-10km att köra med bil hemifrån beroende på vilken väg man tar. Åker hon kollektivt så måste hon gå hemifrån 50 min innan hon börjar för att ha lite marginal mot förseningar, inställda vagnar osv. Tar hon bilen så räcker 20 min gott och väl trots rusningstrafik, tar någon minut längre när hon ska hem. En gång hamnade hon i kö pga olycka och kom lite sent, på en vecka när hon åkte kollektivt kom hon sent tre dagar på raken pga inställda spårvagnar som aldrig kom utan någon förvarning. Hon sparar alltså 1h restid/dag genom att ta bilen, det är bekvämt och relativt säkert mot förseningar. Svårt att motivera att inte ta bilen trots att det kostar mer.

Fungerar oftast ok när man ska in till Nordstan tex och inte har en tid att passa, då tar vi sällan bilen. Men ska jag till Mölndal tex som tar 15 max 20 min med bil så får jag räkna med 1h kollektivt.

Senast igår så tog en simpel resa från mitt gym till mina föräldrar som tar 5-7 min med bil 45! min med buss. Första bussen va inställd, den andra stannade halvvägs och alla fick gå ut för att ta nästa. Helt värdelöst.

Så länge kollektivtrafiken är som den är i GBG så tror jag att alla som har råd och kan kommer att ta bilen.

Min ranking på transportmedel:

Bil
Uber
Taxi
Cykel
Promenad
...
..
.
Kollektivt

@X: I Stockholm går nästan all kollektivtrafik till, från eller genom City, tvärkommunikationerna är väldigt dåliga.
Kollektivtrafiksstommen byggdes på 50-talet då man jobbade i City och bodde i förort. Nu är det vanlig att man bor i förort/kranskommun och jobbar i annan förort/kranskommun och där har inte kollektivtrafiken hängt med.
Stockholm behöver en tunnelbaneringled, inte fler linjer till city.

Mr.Wheeler wrote:
@X: I Stockholm går nästan all kollektivtrafik till, från eller genom City, tvärkommunikationerna är väldigt dåliga.
Kollektivtrafiksstommen byggdes på 50-talet då man jobbade i City och bodde i förort. Nu är det vanlig att man bor i förort/kranskommun och jobbar i annan förort/kranskommun och där har inte kollektivtrafiken hängt med.
Stockholm behöver en tunnelbaneringled, inte fler linjer till city.

Samma problem i GBG.

Xanthopteryx wrote:

Observerat att jag påstår inte att alla ska och kan ställa bilen, men många kan och borde. Höj trängselskatten i Stockholm till hundra spänn per passage och inga avdrag på det så får vi se hur många som fortfarande åker...

Det är sådana här uttalanden som jag tycker är problemet. Vem som borde, eller inte, ställa bilen ska ingen politiker bestämma. Det ska vara upp till var och en. De som nu dagligen åker bil under trängselavgiftstid i Stockholm betalar redan över 1000 kr/mån för det. (2 passager a 35 kr/dag x 20 arbetsdagar/mån), vilket är avsevärt mer än ett SL kort. Så dessa människor har redan gjort ett medvetet val och beslutat att de är villiga att ta den ekonomiska smällen.

Mr.Wheeler wrote:
@X: I Stockholm går nästan all kollektivtrafik till, från eller genom City, tvärkommunikationerna är väldigt dåliga.
Kollektivtrafiksstommen byggdes på 50-talet då man jobbade i City och bodde i förort. Nu är det vanlig att man bor i förort/kranskommun och jobbar i annan förort/kranskommun och där har inte kollektivtrafiken hängt med.
Stockholm behöver en tunnelbaneringled, inte fler linjer till city.

Precis min åsikt, men författarna till de ovan länkade artiklarna verkar istället tycka att lösningen är att förtäta mer och ta bort villaområden. Avskaffa pendlingen helt enkelt.

"Okej, men villaägarna… de är väl också en del av staden?
– Ja, självklart kommer vi att ha villaområden. Men ser man det krasst samhällsekonomiskt så kostar det dubbelt så mycket att försörja den som bor i villa med infrastruktur jämfört med den som bor i lägenhet. Den utspridda staden är dyr för individen och samhället."

Tycker de borde läsa artikel 13 i FNs konvention om mänskliga rättigheter:

"1. Var och en har rätt att fritt förflytta sig och välja bostadsort inom varje stats gränser. "

Klart man ska få välja fritt var man vill bo. Men då måste man ju också kunna ta konsekvenserna av sitt val. T.ex. svindyr pendling om man bor på ett ställe där det krävs mycket energi för att åka till det jobb man vill ha.

Mr.Wheeler wrote:
@X: I Stockholm går nästan all kollektivtrafik till, från eller genom City, tvärkommunikationerna är väldigt dåliga.
Kollektivtrafiksstommen byggdes på 50-talet då man jobbade i City och bodde i förort. Nu är det vanlig att man bor i förort/kranskommun och jobbar i annan förort/kranskommun och där har inte kollektivtrafiken hängt med.
Stockholm behöver en tunnelbaneringled, inte fler linjer till city.

Det är ju knappast som så att en stor del av trafiken i de centrala delarna i stockholm är folk som kommer från en kommun utanför och skall till en kommun utanför. Eller hur? Och många (nej, åter igen, inte alla) kan åka kollektivt på ungefär samma tid eller snabbare! Har en släkting som exempel som envisas med att ta bilen in till centrala stockholm om hon skall göra något där, trots att tunnelbanan ligger 4 minuters promenad bort och det tar 24 minuter in till centralen.
Lycka till att ta er in dit i rusningstid på 24 minuter... Men nej, bilen åks ändå. Fråga mig inte varför...

Såg någon studie (som jag inte hittar just nu) där man tittat på hur många av bilarna som har en startpunkt inne i stockholm och en slutpunkt inne i stockholm. Det var väldigt många!
Dessutom kan ju tilläggas att kollektivtrafiken som bussar och spårvagnar skulle flyta sjukt mycket bättre om man tog bort massa bilar som korkar igen.

Om en liten stund ska jag från Spånga nordväst om stan till Sickla precis utanför stan på sydöstra sidan. Min packning är handburen, men med kollektivtrafiken tar det drygt en timme inklusive 20 minuter promenad. Med bil är prognosen 30 minuter varav 30 sekunder promenad.

Skodaägare wrote:
Xanthopteryx wrote:
Observerat att jag påstår inte att alla ska och kan ställa bilen, men många kan och borde. Höj trängselskatten i Stockholm till hundra spänn per passage och inga avdrag på det så får vi se hur många som fortfarande åker...
Det är sådana här uttalanden som jag tycker är problemet. Vem som borde, eller inte, ställa bilen ska ingen politiker bestämma. Det ska vara upp till var och en. De som nu dagligen åker bil under trängselavgiftstid i Stockholm betalar redan över 1000 kr/mån för det. (2 passager a 35 kr/dag x 20 arbetsdagar/mån), vilket är avsevärt mer än ett SL kort. Så dessa människor har redan gjort ett medvetet val och beslutat att de är villiga att ta den ekonomiska smällen.

Folk är oförmögna att se konsekvenserna för hela samhället när det gäller vissa frågor så då måste extern styrning till.
Samma sak med nedskräpning (har plockat 12 kubikmeter! plastskräp från stränderna i Bohuslän denna sommar, som exempel), miljöfarligt avfall och en hel drös andra frågor. Samhällsekonomiskt är det vansinne att alla skall korka igen gatorna med bilar om de nu faktiskt inte har något behov av att göra det. Då måste styrning till och man vet redan nu att människan funkar som så att lite här och där gör ju inget, eftersom att man inte ser hela bilden och slutresultatet.
Vi kan ta en analogi med plastskräp. En liten cigarettfimp - vad gör väl det? Och därför hittar man hundratusentals cigarettfimpar överallt, hela tiden vilka förgiftar vatten, djur och natur och sprider sinnessjuka mängder plastskräp som sedan hamnar i maten du äter.
35 kronor är ju billigt tycker hjärnan. Samma sak sker med folk som köper vatten på flaska för 40 kronor litern föera gånger om dagen, käkar ute för 90 kronor per dag e.t.c. men sedan ojjar sig över hur dyr bensinen är.
Hans Rosling har belyst samma prolematik, hur människan bara ser nuet och små fraktioner men saknar begrepp om helheten.

Om nu folk skall få bestämma själva precis vad de vill så, är det okej om jag kommer och sprutar lite av min fina DDT hemma hos dig? I ditt trädgårdsland, eller dräller lite vid din vattentäkt eller så...? Jag blir av med den och det drabbar ju inte mig, jag får ju bestämma vad jag skall göra (ja, jag har en liter oöppnad prima DDT så det är bara att ge mig din adress på DM så löser vi det).
Eller är det bättre att jag följer det som dikterats av myndigheter, att jag inte får sprida det i miljön utan att det skall tas om hand på ett sätt som är ansvarsfullt för samhälle, ekonomi, miljö och framtid?

Vi alla måste ta ett gemensamt ansvar för allt i samhället vare sig det gäller att minska trängsel på gator eller att spara pengar för samhället eller natur och miljö e.t.c. Me Myself and I är inte hållbart längre.

@X #18: Enligt någon rapport som jag inte hittar just nu är c:a 35% av trafiken genom Stockholms tullsnitt trafik som inte har Stockholm som slutmål, dvs har passerat tull in och ut inom 30minuter.
Hur bedöms vad som är en resa till/från eller inom Stockholm? En resa från Farsta till Kista är på drygt 20km och har startpunkt och slutpunkt i Stockholm och passerar tull medan en resa från Sollentuna till Kista på 4km har också Stockholm som slutmål men passerar inte någon tull.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.