Beg. vinterdäckstest.

98 inlägg 0 nya
Beg. vinterdäckstest.

Vinterdäck testas ofta i Vi Bilägare när de är nya men när de har rullat ett par tusen mil hur är de då?
Har vi Bilägare gjort sådana tester?

Det har jag frågat också några gånger tidigare och ViB gjorde faktist för några år sedan ett test där man jämförde en omgång däck som snurrat ett par tusen mil och som var ett par år med helt nya och då fann man att de nyare var bättre!
Det hade jag aldrig trott!!!!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Samt att de dubbfria hade klarat sig avsevärt bättre än de dubbade - om inte minnet sviker. Det var orsaken till att jag till slut vågade testa dubbfria och det var en mycket positiv upplevelse (Conti-däck).

Japp. Det är orsaken till att jag har dubbfria däck av hårdare slag. Mjuka däck nöts ned väldigt fort vid barmarkskörning.

6.15

Dubbfritt ska det vara!

Tycker dubbfria är lite märkliga.
Dom kan vara fina i mönstret, mycket kvar där, men ändå börja "tappa" efter några säsonger.
Känns inte som första året alls då.
Haft Nokian Hakka R2 tre säsonger, kör inte så mycket men tycker inte dom är som när dom var nya.
Plus det faktum att dom inte är så bra på våt asfalt.
Så jag köper nya nu i höst, nånting annat men blir nog dubbfritt igen, är mer komfort och skonar vägarna.
Dessutom kan man köra på Hornsgatan om man vill...

Jag kör med både dubbat och odubbat, men det finns tillfällen där man velat ha isracingdubb!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hustruns bil har dubb och mina har dubblöst. Vår infart tenderar att bli isig och lutar uppför. Hennes dubbar ser bra ut efter två vintrar. Hade det varit dubblöst hade jag varit tveksam att använda dem en säsong till.

Bättre ha en garageuppfart som lutar nedför då ;o)

Shogun wrote:
Bättre ha en garageuppfart som lutar nedför då ;o)

Det gör den... när LM skall ner igen, garagenedfarten ;-)

*Robban

Men iden om ett begtest av vinterdäck är inte dumt. Frågan är hur trovärdigt det kan bli.....?!

Ovanligt med sådana test tyvärr. Läste ett med dubbdäck för ett gäng år sedan, men kommer inte ihåg vilken tidning det var.
Dom som stack ut där var Nokian, och inte åt rätt håll. Dom hade med stor marginal mest dubbsläpp.

Infarten är 150 meter lång och man kan inte ta sats.

Det svåra med att testa begagnade däck torde vara att få ett rättvist urval. Dubbdäck påverkas fortfarande mycket av hur de utsätts för temperaturer den första tiden. Fel inkörning och dubbarna lossnar.
Även dubblösa däck kan bli för varma om man kör för fort med dem.

Nackdelen med dubbdäck är att dubben slits ganska hårt på barmark.

John2008 wrote:
Nackdelen med dubbdäck är att dubben slits ganska hårt på barmark.

Moderna dubbdäck är bättre på detta då de fjädrar på ett effektivare sätt och därmed inte slits lika hårt.

Ska snart lägga på dubbdäcken på min 05:a. Köpte dom nya med bilen hösten -05 och dom var bra dom första vintrarna...
Nu har bilen gått 19 000 mil och uppskattningsvis 8 000 av dessa är på dubbdäcken. Runt hälften av dubbarna är kvar i form av små metallklumpar i botten på hålen, men däcken är lagliga att köra med under vintern då mönsterdjupet är över 3 mm med en liten marginal. Hårdheten är inte något problem och snacket om "eftervulkning" verkar starkt överdrivet (har mätt med hårdhetsmätare på både nya och gamla dubbdäck) men det finns ju starka ekonomiska intressen att skrämma upp kunderna. Däckbranschen vill ju naturligtvis att vi byter hjul efter varje säsong, "tänk på barnen, du glider förbi med flera meter" -argumentet kan ju användas för det mesta.
De gamla dubbdäcken sitter på tredjebilen och jag är medveten om deras tillkortakommanden och kör därefter. Minns när jag på min första bil, en VW, köpte TVÅ dubbdäck. Dom sattes naturligtvis bak då man ju har en bil för att ta sig fram vilket man gjorde mycket bar med den baktunga bilen. Att det sen ibland inte hände något när man vred på ratten fick man lära sig att leva med. Dom som överlevde blev hårda...

Skeptikern, dom där däcken du har låter inget vidare.
Skulle rekommendera sprillans av bästa kvalitet.
Behöver inte köpa nya varje säsong men skulle säga att man inte vill ha vinterdäck som är äldre än 5 år i alla fall.
Är ju om inte annat mycket teknisk utveckling på däck och däcken är det enskilt viktigaste vad gäller säkerhet på bilen.
Ska man snåla så är det inte däcken man ska snåla med, där gör många fel som har äldre bilar och ska spara pengar.

Om däck vulkar eller ej, beror på mängden naturgummi. Min morbror som är kemist förklarade det för många år sen.
Däcket som då var bäst på vintern var Michelin MS 100, dels för att det var första däcket med lameller, och det var tillverkat av 100% syntetgummi. Det hade bra grepp även efter många år. Good Years däck då, tror det hette UG300 blev hårt som hockypuckar ganska fort.
Vad man tillverkar däck av idag vet jag inte.

Kör fortfarande med Hakkapeliitta 4 från -06 på ena bilen. Vansinne skulle man tycka men mönsterdjupet är fortfarande mycket bra och endast ett fåtal dubbar har lossnat. Gummit är ju ganska hårt så komforten blir lidande men greppet är helt acceptabelt jämfört med frugans betydligt nyare Hakkapeliitta 7:or. Märks mest i rondeller att det lite lättare glider iväg. Den dagen dom blir lika hopplösa som en uppsättning Continental jag haft förut så skaffar jag nya.

Runt 1990 åkte jag med en kamrat i hans pappas Volvo 144 -74 som hade de vinterdäck monterade som hade köpts till bilen när den var ny. Hårdheten i de däcken gjorde att jag fick kliva ur och gå bredvid bilen och hålla den på vägen eftersom vägbanan var isig och lutade. I diket fanns det snö så jag fick fäste. Ungefär lika illa var vinterdäcken på en kollegas Amazon kombi samma år. Ägaren visste inte åldern på däcken för han hade fått dem med bilen 1976. Eftersom vi åkte i hans bil i tjänsten tvingade jag honom att köpa nya vinterdäck. Det blev en riktig AHA-upplevelse när det plötsligt gick att åka med bilen och behovet av firmans JEEP CJ-7 minskade.

Jag tror man ska byta däcken även om man upplever det som att de fortfarande fungerar för det man jämför med är oftast sommardäcken eller däck på en annan bil med andra egenskaper.

Jag har kört Nokia r2 dubbfritt på sista bilarna i Norrland och jag fortsätter med det då jag är imponerad av greppet i dom flästa lägen.
Det jag har med mig i bakhuvudet är att om det är typ underkylt regn och den typen av väglag så tar jag det lugnare.
Jag har aldrig känt behovet av dubbdäck eller ens awd trots körning på fjällvägarna och mindre vägar eller E4 körning i 50 mil.
På dagens nya bilar med dom anti funktioner som för varje årsmodell förbättras så går det ju knappt att medvetet framhäva en sladd i blixthalka .
Att köra på gamla däck eller att förlita sig på awd med gamla däck är att lura sig skälv.
Det är svårt att fatta skillnaden om man inte kliver över från bil a till b med nya däck vid samma tillfälle.
Tror det är svårt att testa och mäta gamla vinterdäck då körprofiler och hastigheter är avgörande.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.