Autoindex

83 inlägg 0 nya
Autoindex

Skulle städa lite och hittade mitt enda exemplar av ViB, nr 9-2018.
Läser Autoindex, bilkvalitet/egenskaper.
Vi diskuterade en Mazda i en annan tråd innan det spårade ur totalt.
Så hur nöjda är vi skandinaviska ägare enligt Autoindex?
Några slumpvis utvalda (eller kanske inte;))
2011-2013 års modeller
Plats nr :
1 Lexus RX
2 Lexus CT200
3 BMW 5-serien
4 Mercedes C-klass
5 BMW 3-serien
6 Mercedes E-klass
7 Audi A7
8 Volvo V40/V40 CC
9 Toyota Verso S
10 Volvo XC 60
11 Volvo XC70
13 Volvo V70
18 Volvo V60
35 Toyota Avensis
39 Toyota Auris
54 Mazda 6-serien
Känns som att förutom Lexus som har ett genuint bra rykte så är det europeiskt (minus Franskt) som gäller. Spännande att "Volvoskräpet" V40 kom på plats 8 av 131 bilar, och på plats 10-18 så hittar vi ytterligare 4 bilar från detta märke:)

Årsmodellerna 2014-2017
Är det fortfarande MB, Volvo, BMW och Lexus som toppar.
Mazda 6-serien kommer på plats 95 bland 171 bilar.
I botten hittar vi Renault, Peugeot, Citroen, Dacia och Mazda 3-serien.

I Golfklassen ser det ut :
1 Lexus CT200
2 BMW 2-serien
3 Volvo V40/V40 CC
4 Audi A3
5 Mercedes A-klass

Tack för mig;)

Opel Astra fick 16 plats är jag inte glad. Skoda Fabia fick 7 plats är jag glad.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Skoda Fabia fick 7 plats och jag blir glad.

Av statistiken att döma skulle du ju köpt en Lexus CT200 eller möjligen en BMW.
7 plats är för dåligt :)

GF wrote:
Opel Astra fick 16 plats är jag inte glad. Skoda Fabia fick 7 plats är jag glad.

Ja 7 är bra i sin klass. 82 totalt av 171, kanske inte lika bra:)

FXX wrote:
GF wrote:Opel Astra fick 16 plats är jag inte glad. Skoda Fabia fick 7 plats är jag glad.
Ja 7 är bra i sin klass. 82 totalt av 171, kanske inte lika bra:)

Ranking bäst 2 är Lexus IS och sämst 171 är Ford Ka+, räknas rank 2 plus 171 = 173 division 2 = 86,5 genomsnitt.
Närmare lite bättre än genomsnitt rank 82 Skoda Fabia.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.
Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.
Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Vad är problemet med Fransk kvalitet?
Jag har bara ägt en Fransk bil ett par år på slutet av 80-talet. Den fungerade men började kännas lite skramlig efter 10.000mil. Men kan inte avgöra kvaliten på dagens bilar baserat på den. Av nyare Franska har jag provkört 3008, 5008 och 508. Trevliga komfortabla bilar att köra. Men kan inte uttala mig om hur dom kommer fungera kvalitetsmässigt. Men om man läser om diverse kvalitetsproblem av allvarligare art så är väl VAG i topp med diverse problem som kamkedjor, oljetörst, dåliga DSG lådor, ”fusklösningar” som efter åtgärd lett till massa problem för ägarna med EGR ventiler.
Så jag tror att alla tillverkare har diverse typiska problem. Franska bilar brukar vara ganska prisvärda skapelser, därav kanske man har lite lägre dimensioneringskrav på komponenterna.

Guran wrote:
GF wrote:Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.
Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.
Vad är problemet med Fransk kvalitet?
Jag har bara ägt en Fransk bil ett par år på slutet av 80-talet. Den fungerade men började kännas lite skramlig efter 10.000mil. Men kan inte avgöra kvaliten på dagens bilar baserat på den. Av nyare Franska har jag provkört 3008, 5008 och 508. Trevliga komfortabla bilar att köra. Men kan inte uttala mig om hur dom kommer fungera kvalitetsmässigt. Men om man läser om diverse kvalitetsproblem av allvarligare art så är väl VAG i topp med diverse problem som kamkedjor, oljetörst, dåliga DSG lådor, ”fusklösningar” som efter åtgärd lett till massa problem för ägarna med EGR ventiler.
Så jag tror att alla tillverkare har diverse typiska problem. Franska bilar brukar vara ganska prisvärda skapelser, därav kanske man har lite lägre dimensioneringskrav på komponenterna.

Tur att jag inte köpt är kamkejda för 1.2 och 1.4 TSI tidigare version, oljetörst, EGR, DSG, VW Golf lackskador.
Inga problem med Fabia med 1.0 TSI med mycket hög slitstyrka kamrem som håller över 20.000 mil, manuell 5 vxl, ingen EGR problem, ingen oljetörst, ingen lackskador.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
Guran wrote:GF wrote:Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.
Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.
Vad är problemet med Fransk kvalitet?
Jag har bara ägt en Fransk bil ett par år på slutet av 80-talet. Den fungerade men började kännas lite skramlig efter 10.000mil. Men kan inte avgöra kvaliten på dagens bilar baserat på den. Av nyare Franska har jag provkört 3008, 5008 och 508. Trevliga komfortabla bilar att köra. Men kan inte uttala mig om hur dom kommer fungera kvalitetsmässigt. Men om man läser om diverse kvalitetsproblem av allvarligare art så är väl VAG i topp med diverse problem som kamkedjor, oljetörst, dåliga DSG lådor, ”fusklösningar” som efter åtgärd lett till massa problem för ägarna med EGR ventiler.
Så jag tror att alla tillverkare har diverse typiska problem. Franska bilar brukar vara ganska prisvärda skapelser, därav kanske man har lite lägre dimensioneringskrav på komponenterna.
Tur att jag inte köpt är kamkejda för 1.2 och 1.4 TSI tidigare version, oljetörst, EGR, DSG, VW Golf lackskador.
Inga problem med Fabia med 1.0 TSI med mycket hög slitstyrka kamrem som håller över 20.000 mil, manuell 5 vxl, ingen EGR problem, ingen oljetörst, ingen lackskador.

Det vet du ju inte ännu GF, är troligen få 1,0tsi motorer som rullat 20.000 mil ännu.

Jag har haft många franska bilar, både bra och dåliga. Det är några år sedan, men fördomar är svåra att bli av med.
Gemensamt för alla är att de har en stämpel som var ännu värre förr. Man fick ofta frågan, " Hur sjutton kunde du köpa en sådan där skitbil?"
Och det kom alltid från en som aldrig haft en sådan bil, ändå hade man så bra kännedom!
Ok, många egensinniga konstruktioner finns på de franska, men oftast fungerar de mycket bra.
En annan gemensam sak var att de var väldigt komfortabla, där finns det franska bilar som är avsevärt sämre idag.
Jag har t.ex. alltid ansett Citroens gasfjädring med sin hydraulik vara en av 1900-talets förnämsta bilkonstruktioner och beslutet att lägga ner den är verkligen hål i huvudet!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kul att se min Toyota Verso S på listans 9-plats, högst av alla Toyotas modeller. Min bil av årsmodell -11 har nu gått 7 000 problemfria mil, lugnt gubbkörd. Givetvis med CVT, den bästa automatlådan för oss icke sportiga raceråkare. Tråkigt att Toyota inte längre säljer den modellen här längre, en sådan liten MPV borde det finnas marknad för även här.

Jag tror att det fortfarande finns olikheter i hur man ser på bilar i olika länder. I Frankrike tenderar de att vara bruksföremål som det inte är så noga att vårda och därför tillåts de vara enklare utformade.
I Tyskland är man stolt över sin bil och håller den i skick tills man köper en ny. Då är den gamla "förbrukad".
Japaner är mer försiktiga med bilarna än fransoser och försöker hålla dem buckelfria. Det viktiga är funktion och inte att visa omgivningen vad man har råd med.

Amerikanska bilägare har ingen förståelse för kvalitet utan tror att tunga föremål automatiskt håller bättre. Finlir med karosspassning och inredning är irrelevant.

Allt detta avspeglas i produkterna.

Det var morgonens samling av fördomar.

GF wrote:
Renault Clio är plats 20 och rank 157 är som sämst och fattar inte så mycket folk köper här i Sverige.
Dom tycker att väghållning och exteriör design är snygg utom fult interiör infotainment form rambåge och för stort strålkastars glas. Vänta bara dom kan bli ångra bilbyte om problem bil som inte visste vad gäller fransk kvalitet.

Det säger nog mer om Autoindex än om bilarna.
Clio skulle knappast sälja bra år efter år om det bara vore skräp.
Om man i Autoindex vägde poängen mot priset skulle listan se rejält annorlunda ut.
Man kan inte inte jämföra en Lexus, stor BMW eller MB mot en Dacia eller Aygo.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

hultarn wrote:

Det säger nog mer om Autoindex än om bilarna.
Clio skulle knappast sälja bra år efter år om det bara vore skräp.
Om man i Autoindex vägde poängen mot priset skulle listan se rejält annorlunda ut.
Man kan inte inte jämföra en Lexus, stor BMW eller MB mot en Dacia eller Aygo.

Så är det. Betalar man dyrt för en Lexus, Bmw, MB eller Volvo så förväntar man sig premium. Dessa kunder är ganska krävande och minsta fel gör att betyget åker ned i källaren.
Köper man däremot billiga bilar som Dacia, Renault, Citron så förväntar man sig en högst medelmåttligt produkt. Så en mindre kräsen ägare som ändå dissar den egna bilen måste ju innebära att den är riktigt usel. Så tolkar jag det iaf. Jag ställer betydligt högre krav på mina bilar som kostar lite mer än om jag hade köpt en bil som kostar mindre.

Jag känner flera som haft ”pissekurer” till bilar, Clio, C3, Peugeot. Men likt förbannat har dom köpt samma igen. Ofta säger dom, ”den är billig så jag förväntar mig inte så mycket”.

FXX wrote:
hultarn wrote:
Det säger nog mer om Autoindex än om bilarna.
Clio skulle knappast sälja bra år efter år om det bara vore skräp.
Om man i Autoindex vägde poängen mot priset skulle listan se rejält annorlunda ut.
Man kan inte inte jämföra en Lexus, stor BMW eller MB mot en Dacia eller Aygo.
Så är det. Betalar man dyrt för en Lexus, Bmw, MB eller Volvo så förväntar man sig premium. Dessa kunder är ganska krävande och minsta fel gör att betyget åker ned i källaren.
Köper man däremot billiga bilar som Dacia, Renault, Citron så förväntar man sig en högst medelmåttligt produkt. Så en mindre kräsen ägare som ändå dissar den egna bilen måste ju innebära att den är riktigt usel. Så tolkar jag det iaf. Jag ställer betydligt högre krav på mina bilar som kostar lite mer än om jag hade köpt en bil som kostar mindre.
Jag känner flera som haft ”pissekurer” till bilar, Clio, C3, Peugeot. Men likt förbannat har dom köpt samma igen. Ofta säger dom, ”den är billig så jag förväntar mig inte så mycket”.

Mja, det är nog många ägare till dyra bilar som kan ha överseende med problem, det är ju nesligt att erkänna att "premiumbilen" inte är fullt så bra som prislappen.
Om man inte vill lägga så mycket pengar på en ny bil funkar det ju utmärkt med en enklare, däremot tror jag knappast att någon är beredd att höja den till skyarna. Bilen gör sitt jobb, punkt.
Man tar sig till och från billigt och hyfsat bekvämt, det duger gott år många. Annars skulle ju inte bilarna sälja i de stora mängder de gör, runt 2-300.000 per år enbart för C3 och Clio.
Lexus (och Toyota) tar många poäng på sin utmärkta kundvård, det är obegripligt att inte de andra tillverkarna inser vikten av det.
Det är åtskilliga möjliga kunder som vänt i bilhallen, senast jag själv.

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag skulle nog säga helt säkert att 9 av 10 bmw ägare eller folk som betalat för premium inte klagar i onödan utan betalar hellre och biter ihop.

Det är min absolut erfarenhet av min umgängeskrets.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

FXX wrote:
54 Mazda 6-serien

Ja den där siffran bekräftar väl att 6-modellen passerat sin bäst-före-tid.

Även försäljningsstatistiken för 2018 visar på samma sak.

Autoindex

6.15

mso 1000 wrote:
Jag skulle nog säga helt säkert att 9 av 10 bmw ägare eller folk som betalat för premium inte klagar i onödan utan betalar hellre och biter ihop.
Det är min absolut erfarenhet av min umgängeskrets.

Det där var väl en av mest korkade förutfattade meningar jag hört.
Köper man en dyr bil så skall den fungera. Inte fasen betalar man utan att försöker få det fixat på garanti eller annat.
Har ägt två BMW, väldigt bra kundbemötande och dom fel jag påpekat har alla tagits på garanti eller på goodwill. På 18.000 mil med två BMW kostade jag inte på en krona i varken reparationer eller sevice. Köpte nya torkarblad, det var väl allt.
Är det nån gång man skall förvänta sig lite service så är det nör man köper en premiumbil för onödigt dyra pengar. Pröva det nån gång MSO.

Denna statistik visar precis det jag tycker och det som är min erfarenhet av mazdas bilar, det är inget som är speciellt bra med dem. Min mazda 3 serien var ingenting som jag kan rekommendera till någon bilköpare. Det finns betydligt bättre alternativ i den prisklassen tex VW, Opel och Ford. Jag har haft både VW och Ford och varit nöjd med dem.

- Att springa utan att ha polisen efter sig, tyder på psykisk obalans.

Stoor wrote:
Denna statistik visar precis det jag tycker och det som är min erfarenhet av mazdas bilar, det är inget som är speciellt bra med dem. Min mazda 3 serien var ingenting som jag kan rekommendera till någon bilköpare. Det finns betydligt bättre alternativ i den prisklassen tex VW, Opel och Ford. Jag har haft både VW och Ford och varit nöjd med dem.

Självklart var du det, men många andra är det inte, se placering i Autoindex och många andra undersökningar för dessa lite sämre märken som alltid ligger sämre till. Det måste svida riktigt hårt att Lexus och Toyota och andra asiater ligger mycket bättre till oavsett hur mycket ni försöker att blanda korten för att få sämre märken att se bättre ut än de är. Ni gör ju bara märkena en otjänst genom att säga att de är bättre än vad de är, då kan de ju aldrig bli så bra som de bästa är dvs Lexus/Toyota och andra asiater i diverse undersökningar år efter år. Rätt kul att läsa är det ändå......;o) Lika bra att du låser denna tråd också Saabnisse för de religösa för dessa sämre märken kommer ändå inte förstå att de kort och gott är sämre märken i undersökningar trots att det visas år efter år.....

Så nuvarande Mazda 3 är samma bil som Mazda 323 nu......hur trovärdig är du skojare......789,mfl

Även om jag gillar vår Golf SV bättre än vår Mazda 3 (samma årsmodell) så finns det andra i familjen som tycker tvärtom...:) Så jag vill nog påstå att Stoor är ute på väldigt hal is när det gäller dagens Mazda-bilar. Att ha en Mazda 323 ifrån sekelskiftet (?) som referensobjekt avseende Mazdas kvalitet känns inte helt seriöst.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.