Vi Bilägares forum

Toyota Prius, fördelar och nackdelar?

Toyota Prius, fördelar och nackdelar?

Jo, frugan vill byta ut sin bil mot en lite mindre i storleksklass runt Prius.

Vad kan man säga om dem mer än att de är driftsäkra och miljövänliga. De argumenten som tilltalar henne!

Tack på förhand!

Uppdaterat: 2011-12-18 11:03

Kommentarer

Lithium batterier blir förstörda om dom laddas ur helt och går inte att återställa utan förstörs helt. Därför måste dessa batterier ha ett Battery Management Board som håller urladdningen av batteriet på en viss nivå utan att bli helt urladdade, även balansering av cellerna håller detta kort reda på så att hållbarheten blir god.
http://www.ev-power.eu/Measure-Test-Tools-1-1/Akumon-12V-LFP-battery-management-board.html?cur=1
Här ser man att batterierna är dyrbara men små och lätta.
http://www.ev-power.eu/index.php?cur=1&

Uppdaterat: 2012-07-02 16:36
Elbil2

Nä-nä, så behöver det ju inte alls vara, det är nog så att Toyota ville sälja slut på alla Nimh innan man gick över till Li-ion.
De vet nog vad man gör för att få bästa lönsamhet.

Uppdaterat: 2012-07-02 22:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det var detta jag också skrev i #103.

Uppdaterat: 2012-07-03 07:20
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
leifer skrev:

Nåt måste ha hänt med Toyotas utveckling av li-jon nyligen. För några år sen så kunde man läsa sånt här t.ex.http://www.altenergystocks.com/archives/2009/09/toyota_tests_and_rejects...Där dessa punkter sticker ut*Performance – The barriers related to battery performance include a loss in discharge power at low temperatures and power fade over time and/or when cycled.*Abuse Tolerance – Many high-power batteries are not intrinsically tolerant to abusive conditions such as short circuits (including internal short circuits), overcharge, over-discharge, crush, or exposure to fire and/or other high-temperature environment.*Life – The calendar life target for hybrid systems (with conventional engines) is 15 years. Battery life goals were set to meet those targets. A cycle life goal of 300,000 cycles has been attained in laboratory tests. The 15-year calendar life is yet to be demonstrated. Although several mature electrochemistries have exhibited a 10-15 year life through accelerated aging, more accurate life prediction methods need to be developed.Spontant känns det då som dom första Prius nu med li-jon kommer vara lite av försökskaniner. Det tar ju många år innan man får en "proven record" med li-jon.

Som du nämner är artikeln från 2009, sedan dess har ett större antal bilar körts med Li-ion batterier i olika länder vilket möjliggjort att nu kunna införa laddhybrider med den typen av batteri på marknaden. Nästa batterityp blir nog den här.
http://www.usofau.com/ibm-creates-lithium-air-battery-with-15-times-the-power-density-of-lithium-ion/
Varta skriver att Li-ion batteriet har en beräknad livslängd på över 20 år.

Uppdaterat: 2012-07-03 11:07
Elbil2

PREVIA, läste du vad jag skrev i tråden om utsläppsneutralitet?

"Nästa år kommer ett revolutionerande genombrott för elbilen.
Nevs kommer med sin eldrivna variant av tidigare Saab 9-3 som med sina grafendopade elektroder i Li-ion batterierna ger tio ggr högre effekt och kan laddas tio ggr snabbare.
Det är en utveckling från Northwestern University i USA som används"

Det där med Nevs tror jag inget på, men de grafendopade elektroderna är riktigt.
Dock tror jag att det är väl optimistiskt med tio gånger ökad energilagring och tio gånger snabbare laddning verkar konstigt.
Men helt klart händer det en hel del framöver och skulle de vara rätt med den här batterikapaciteten behövs inga hybrider.

Uppdaterat: 2012-07-03 12:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vad anser ni om Prius som landsvägsbil?

...och om Prius på kurviga och backiga asfalterade vägar på landsbygden?

Jag erkänner utan omsvep att jag ännu aldrig kört en Prius, däremot har jag åkt i sådana många gånger. Men mest i stadstrafik.

Mera om bakgrunden till min fråga: http://www.vibilagare.se/node/38805

Uppdaterat: 2012-07-12 18:58

Jag bor i en liten tätort på landsbyggden och kör mest landsvägskörning runt 70-100km/h och kör en hel del kortkörningar här i tätorten vilket inte är några problem alls med Priusen gen2 som vi har (vilket jag antar att du funderar på?) och den går även då väldigt snålt utan att vara trött jämfört med andra lika gamla bilar i klassen.

Kör man däremot mestadels bara motorväg över 110km/h kanske man åker snålare och vettigare i en gynnsamt växlad modern diesel då förbrukning stiger i så höga farter med Prius 2:ans lilla 1,5 liters bensinmotor som får jobba lite hårdare då, på andra vägar under de hastigheterna funkar Priusen utmärkt men sambon kör Priusen minst en vecka i månaden till Gävle där hon pluggar och då ingår även en hel del motorväg vilket går bra det med. Men snittförbrukningen som för henne då normalt ligger på runt 0,48L/milen på färddatorn de milen 90-väg (med lite 70+50 väg genom ett par samhällen) fram tills motorvägen brukar gå upp till ett snitt på runt 0,52L/milen efter de milen motorväg 110-120km hon har kvar.
Vi har själv en mindre hund (Jack russel) i rymlig bur bak i Priusen med mer än halva utrymmet över så en större hund får plats om du har det men har du någon jätte kanske det blir begränsad takhöjd i halvkombi-karossen.
I övrigt har vi liksom förste ägaren inte kostat på bilen ett fel än några glödlampor och vanlig service efter 13 600mil och årsskatten ligger på 360kr/år efter de 5 första skattefria åren.

Uppdaterat: 2012-07-12 20:02
Hanzzon skrev:

Kör man däremot mestadels bara motorväg över 110km/h kanske man åker snålare och vettigare i en gynnsamt växlad modern diesel då förbrukning stiger i så höga farter med Prius 2:ans lilla 1,5 liters bensinmotor som får jobba lite hårdare då, på andra vägar under de hastigheterna funkar Priusen utmärkt men sambon kör Priusen minst en vecka i månaden till Gävle där hon pluggar och då ingår även en hel del motorväg vilket går bra det med. Men snittförbrukningen som för henne då normalt ligger på runt 0,48L/milen på färddatorn de milen 90-väg (med lite 70+50 väg genom ett par samhällen) fram tills motorvägen brukar gå upp till ett snitt på runt 0,52L/milen efter de milen motorväg 110-120km hon har kvar.

Tack!

Just de där utflykterna Edsbyn-Gävle liknar en av de sträckor jag själv måste vara beredd på att köra då och då, fastän min är bara hälften så lång: 45 kilometer på vägar med fyrsiffriga nummer och 15 km motorväg (110 km/h och tät trafik).

Hanzzon skrev:

kör mest landsvägskörning runt 70-100km/h och kör en hel del kortkörningar här i tätorten vilket inte är några problem alls med Priusen gen2 som vi har (vilket jag antar att du funderar på?)

Vilka är de viktiga skillnaderna mellan första och andra generationens Prius. För tillfället finns där gen1-bilar i priser mellan 30.000 och 60.000 på blocket, och sedan verkar det vara gen2 däröver.

Den andra generationen är nog vad som behövs, inte minst med tanke på hunden. :-)
Han är 72 cm över manken. Vi har inte varit hos någon bilhandlare tillsammans ännu och testat, men jag HOPPAS att han ska få plats ovanpå fällda baksätesryggstöd. Han är lugn och sävlig och brukar inte stå upp i onödan, så egentligen oroar jag mig inte.

Första träffen, i ordning efter pris, har gått 14.200 mil. Solna Bil vill ha 68.000 kronor: http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Prius_1_5_Keyless_GO_M_VARME_NYBES_41472828.htm

ELLER... är det där en förstagenerations-Prius? Hur ser jag, som okunnig lekman, skillnad?

Uppdaterat: 2012-07-13 09:43

I första generationens Prius får man ha hunden i baksätet då den har vanlig baklucka och är en sedan, med mera plats för huvudet i baksätet för längre personer.
Klart går det bra att ha hunden i Priusen, men man kan även ta bort golvet längst bak för en större hundbur eller hundkorg.
http://www.examiner.com/slideshow/toyota-100-cars-for-good
Här ser man facket under lastgolvet där vissa lagt i ett laddningsbart batteri.
http://blogs.automotive.com/2009-toyota-prius-plug-in-goes-retro-with-batteries-3046.html

Uppdaterat: 2012-07-13 12:22
Elbil2