Vi Bilägares forum

Toyota Prius

Toyota Prius

Tänke köpa en ny/begagnad bil. Har fastnat lite för Toyota Prius, men undrar om det är det bästa valet. Jag är ute efter en billig bil i mellanklassen, billig i drift alltså. Tänkte även bila lite i Europa. Prius är lite dyrare än andra bilar av samma storlek, men det känns som att man tjänar in de pengarna på bensinsnålhet, billig skatt samt bra andrahandsvärde. Dieseln har ju dessutom blivit mycket dyrare nu även i Europa, så jag är tveksam om man tjänar så mycket på att köpa en dieselbil. Vad har ni för tankar kring detta. Tack på förhand.

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Det beror mycket på hur du bor, eller rättare sagt vilka vägar du kör.
Bor du i en större stad och har mycket stadskörning kan det vara en fördel med en Prius, du kan få ner bränsleförbrukningen en del, men har du mest landsvägskörning kan du med fördel välja en mer konventionell bil som förmodligen blir billigare.
Dessutom kan du nog lättare hitta något roligare än den tröga Priusen.
Kolla ViB:s långtest: [url=http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12085]http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=12085[/url]

Uppdaterat: 2008-03-20 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om du läser på långtidstesten i den här tidningen så får du inte reda på mycket om gamla Priusen.Där beskrevs mest om hur grannarna satt lappar på rutan,att folk tyckte att den var så otroligt ful ,och hur löjligt små hjul den har.Sen har det skrivits om att klädseln är känslig instrumenteringen rörig och att batteriet skulle bli mycket dyrt att byta när det var slut,den var otroligt dyr att köpa,motsvarande bilar kostade mycket mindre.Fortfarande skrivs det en varning för dyrt batteribyte om man köper en begagnad Prius.Det går bra att byta en enskild cell i batteriet,men det behövs ju inte då det är gjort för att hålla bilens hela livslängd. Läser man detta blir man inte så säker på att man vill köpa en Prius. Men läser du vad motorpressen skriver i USA så låter det helt annorlunda , där prisades den av deras ingenjörsakademi för det årets bästa motor.Vidare skrev dom att cupelängden i första Priusen var bara en tum kortare än Toyota Camrys som ses som en rätt stor bil.Sen skrev dom att den troligtvis har kostat cirka 400 000 kr att tillverka och att dom inte kunde förstå att den bara kostade 20 000 dollar att köpa.Men det trodde dom berodde på att Toyota inte ville misslyckas med introduktionen av det rätt nya hybridsystemet. Här kan man läsa lite av tekniken i Priusen. [url=http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf]http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf[/url] Första modellen av Priusen går på ca: 5 dl/mil. Den har Acc som fungerar även när bensinmotorn inte igång,vilket även värmen gör.Den har klara rutor som har ett värmeskydd för att Acc inte ska behövas så mycket.Den är jättesmidig vid parkering och manövrering,liten vändradie.Den har genomlastning via fällbara ryggstöd bak vilket alla motorjournalisterna inte vet.Det går bra att montera takräcke vilket dom inte heller vet.Den är försedd med ett elektriskt värmepaket för snabb varmluft till cupen vid start.Motorn har en totalverkningsgrad på 32% från källa till hjul vilket är lika bra som bästa dieslarna.Angående klädseln,titta på en begagnad Prius av första modellen,det går knappt att urskilja att den varit använd överhuvudtaget.Se här: [url=http://bilauktioner.se/]http://bilauktioner.se/[/url] Under Miljöbilar. Det är för övrigt en väldigt bra ljudisolerad coupe och går tystare än många andra bilar.

[Edited on 2008-03-20]

Uppdaterat: 2008-03-20 21:03
Elbil2

Om du går in på skick övrigt ,så anges skicket på inredningen till 3- dvs något under normalt skick. (-04:an på bilauktioner)

Uppdaterat: 2008-03-20 23:24

Ja nu är ju inte skicket på bilarna som varit leasade och sedan säljs på bilauktioner som några överlag väl skötta bilar ,dom har ju bland annat ofta inte varit på service överhuvudtaget på flera år ,och som någon där sa att man kan grisa ner en bil på så kort tid som vissa personer gjort är helt ofattbar i enstaka fall !Så skicket på inredningen speglar nog mer personen som har haft bilen under leasingtiden än bilens kvalite på inredningen.Det står ju i en del fall att servicebok saknas ,så dessa leasingföretag struntar nog i att servicen ej gjorts så man bör nog åka och titta på bilarna innan köp och därav kan bilar med samma årsmodell och mil kan skilja mycket i slutpris.Se istället på en bil på en vanlig bilhall på klädseln för jämförelse!

[Edited on 2008-03-21]

Uppdaterat: 2008-03-20 23:57
Elbil2

Inom två år har det nog kommit fler plug-in hybrider från andra tillverkare, det verkar som de flesta har något på gång.
Se bara på GM som lagt beställning på 100000 el/hybrid-bilsbatterier per år med början 2010 från Hitachi.

Men som jag skrev tidigare, det beror på hur man bor och hur man kör om det ska vara någon besparing med en hybrid.
Om man som jag kör 90% landsväg är det bättre och billigare med en konventionell bil.
Dessutom har jag rejält med muskler under huven (vad man nu ska ha det till?)

Men med risk att bli beskylld för att svära i kyrkan tycker jag annars att Hondas Civic hybrid är betydligt trevligare än Prius.

Uppdaterat: 2008-03-21 11:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack för alla bra svar och goda råd! Det lutar just nu åt att vänta 3-5 år tills plug-in hybriderna tagit ett fast grepp om marknaden. Under tiden tänkte jag införskaffa en "lite" större, begagnad bil än den jag har nu (Opel Astra 5D halvkombi), som är skönare att köra längre sträckor men, som också är hyffsat bensinsnål och har ett bättre andrahandsvärde än Opel. Jag har släppt diesel alternativet helt och hållet. Efter lite beräkningar så måste jag köra kring 3000 mil/år för att tjäna på en diesel. Jag tittar just nu på bensinare, där Volvo V50 lockar ganska mycket. Vad har ni för tankar kring detta? Tack på förhand :)

Uppdaterat: 2008-03-25 20:23

Nej glöm Toyota, för dyra, för bullriga, för obekväma.
Varför inte en Opel Vectra kombi, mycket bil för pengarna, stor och rymlig och betydligt mera bil än låtsasforden V50, då är det ju bättre med en 9-3 kombi som är både större, komfortablare och tystare (än V50).
Eller kanske en Golf +, hög och rymlig.
Kanske Kia C30, jag har en granne som påstår att det är den bästa bil han haft och han har bara kört japanskt av olika fabrikat.
Det finns ju massor av bilar att välja på, stirra dig bara inte blind, som Shogun (förlåt :-) ), på det japanska utbudet, köp det du trivs med och tänk inte bara på andrahandsvärdet.
När du ska byta är bilen värd skit vad du än har köpt.

Uppdaterat: 2008-03-26 00:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En KIA C30? Intressant blandning, tre bilar i en... :-P
Ska du ha en stor bil röstar jag på Vectra kombi för den är stor. Ska du ha en lite lagom bil och du inte vill ha en Astra till, för det är ju lite tråkigt att byta till samma bil, så gillar jag Kia ceed SW. Eller nån nyare Ford, eller Hyundai eller Saab...

Utan budgetbegränsningar är det väldigt svårt att säga något konkret ;)

Uppdaterat: 2008-03-26 02:56

Ursäkta Henke, blev lite fel som du mycket riktigt märkte. Det var KIA Ceed jag menade, C30 är ju systern från Hyundai.
Men ändå, om jag får tro grannen, som åkt Toyota, Mitshubishi och ett par andra japs, så är den här tydligen i särklass.
Jag vet inte, jag har inte kört den, men nog tycker jag att det verkar som man får mycket bil för pengarna, vilket man ju inte får om man köper Toyota eller Saab eller Volvo för den delen.

Och Shogun, det myllrar av dåliga säljare som älskar att missbjuda oavsett vad du kommer med.
Jag har en bekant som köpte en beg, Volvo 460 av Volvoförsäljare för överpris (130000:-!). Tre år och 6000mil senare bjöd samma firma 8000:- vid inbyte mot en något beg V40.
Normalt räknar man ju med en halvering av värdet vart tredje år, han borde alltså varit bjuden ca 65000:-!
Det blev ingen affär.

Och min Avensisgranne, som jag berättat om tidigare, fick sin bil värderad för ett ev. byte.
Hon trodde inbytespriset var ett skämt.

Det är klart att det skiljer mellan olika märken, men det skiljer faktiskt mer mellan försäljare.

Uppdaterat: 2008-03-26 11:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ursäkta igen Shogun, hjärnsläpp, du har ju helt rätt Volvo C30 anser jag vara det största stolpskottet sedan deras 340/360.
Och när det gäller KIA Ceed och Hyundai i30 är det nog som du säger, trots KIA:s långa garantier kan det ju bli dyrt eftersom den måste servas på KIA:s verkstäder medan Hyundai kan servas på viken auktoriserad verkstad som helst.

Men det är ju en sak som är väldigt viktig, man måste trivas med den bil man köpt, gör man inte det spelar det ingen roll hur låga driftskostnader den har eller hur bra andrahandsvärdet än är (om man inte byter snabbt förstås!).

Uppdaterat: 2008-03-26 14:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Äntligen, Shogun, vi är helt överens om en sak!
Kul!

Uppdaterat: 2008-03-26 15:21
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag läste en artikel om att japanska staten var med och betalade en större del av kostnaderna för utvecklingen av Prius.
Det kanske var en lyckad investering?

Men är det egentligen förenligt med statens engagemang?

I Sverige ska ju staten gå in och subventionera GM och Ford med våra skattepengar för att de ska ta fram hybrider.
Varför?

Uppdaterat: 2008-04-07 11:34
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tack än en gång för alla informativa och bra svar. Tänkte bara berätta hur det hela har slutat. Efter moget övervägande så beslutade jag mig att en kombi i mellanklassen var det jag egentligen ville ha, i väntan på plug-in hybriderna. Kanske vi i framtiden får se vätgasbilar också, ser fram emot det. Hur som helst, jag beslutade mig för att söka en större bil med större motor (eftersom jag vill ha en trevlig upplevelse när jag åker runt i Europa på motorvägarna. Jag insåg att detta innebar att jag fick samtidigt tumma på ekonomin. En större bensindriven bil innebär ju högre ägandekostnder. Alternativen som det stod emellan var:

Volkswagen Passat Variant 2,0 FSI, 06:a, 4772 mil, 168.500:-

Mazda 6 2,0 K:i, 05:a, 4800 mil, 149.000:-

Toyota Avensis 2,0 Kombi, 05:a, 3997 mil, 169.000:-

Volvo V50 2,4 Business, 05:a, 6277 mil, 129.900:-

När jag vägde samman alla för- och nackdelar med bilmodellerna blev valet till slut Volvon. Jag tyckte man fick mest för pengarna i Volvon helt enkellt. Det var också mycket körglädje i den bilen, god komfort och en hög utrustningsnivå.

Uppdaterat: 2008-04-10 19:51

Ford Mondeo :-) Sen att att flera bilar modeller DRAR mindre soppa än Prius om man åker utanför städerna tycker jag är dåligt ! Sen att dom är hur fula som helst gör att jag inte skulle köpa en sådan .

Uppdaterat: 2008-11-16 20:30

Det är inte så konstigt att många bilmodeller i samma storleksklass som Prius drar mindre bränsle än Prius på landsväg, det vore konstigare om de inte gjorde det.
Prius måste ju släpa på en högre vikt, den har ju tunga NiMh-batterier och bilen är ju framtagen för att vara en ekonomisk tätortsbil, där kommer den ju till sin rätt.
Vi får väl se hur det blir i framtiden när hybridbilar utrustas med lättare Li-Ion-celler eller något mortsvarande.
Men kommer man att lösa åldringsproblemen med batterierna?
Det verkar inte spela så stor roll vilken typ av batterier man har blyackar, heta salt-NiFe eller NiMh, alla verkar ha en livslängd på åtta till tio år.

Vad kostar en utbytessats batterier till Prius?

När man får fram plugin-hybrider som ska kunna klara längre sträckor på enbart batterier måste man kanske ta fram samma system som norska Think har till sina elbilar.
Ett leasingsystem för 200€/månad.
Inte billigt, men slår man ut kostnaderna för nya batterier hamnar man kanske på samma summor.

Uppdaterat: 2008-11-17 10:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På landsväg så drar Priusen nästan 0,6 enligt tester i England ! Det kör jag min -99 Ford Mondeo på ! Enligt färddatorn hade Priusen dragit 0,41 men i verkligheten hade den dragit 0,589 l/m .

Uppdaterat: 2008-11-17 13:35

Visst, den lanseras, men till företag i mitten av 2010, då i 600 ex... 2012 så kommer en Volvo V70 plugin med 5 mils räckvidd. Och då snackar vi rymlig familjebil

Uppdaterat: 2009-12-14 17:17

Varför skulle du lyckas få motorstopp och hurdå menar du? Lite onödigt att bygga in onödig teknik som inte ger något större värde för kunden.
Jag upplever inte min Prius 2 som direkt bullrig åtminstonde och det finns betydligt bullrigare nyare bilar.
Gör man sedan en rostskyddsbehandling så blir det förmodligen även lite tystare sen kan man ju köpa däck som är erkännt tysta vilket kan påverka detta rejält.

Uppdaterat: 2011-06-10 00:25

Det är inte så att USA-versionerna hade Xenon-ljus då medans Europa-versionerna inte hade detta?
Ingen av de Prius 2 vi servat har då haft det och inte heller min eller min mors Prius-06:a har detta trots att den sistnämnda har all utrustning från Park-assist (fickparkerar själv) till helskinn, backkamera och GPS m.m och förre ägaren som köpte den ny sa att han köpt bilen med all utrustning åtminstonde, han hade för övrigt köpt en ny fullmatad Prius 3 då i stället.

Vattenpumparna har jag inte varit med om något problem med än i alla fall men jag har för mig att det uppmärksammades i artiklar i samband med Toyotas alla återkallelser att någon luftficka kunde uppstå i vattenpumpen på Prius om kylsystemet inte luftades av verkstäderna vid byte av kylarvätska som i värsta fall kunde leda till att det började gå hett och därför bytte man till någon omgjord typ som jag förstod för att eliminera den risken, vet dock inte om det är det som menas där då...

Uppdaterat: 2011-07-14 00:37
leifer skrev:

HanzzonHittat flera youtube videos om hur man ersätter HID (Xenon) lampa i Prius gen 2. Så det måste ju betyda att man ändå hade HID i denna generation!Börjar tro att min svåger har detta, och då undrar man om teknikens värld menar att det är dåligt ljus med HID, eller om det är en annan variant med vanlig halogen.Här sker att HID lampbyte helt utan att plocka bort nåt!http://www.youtube.com/watch?v=Er0oEHNUfQs&feature=relatedFörresten Hanzzon, vet du nåt om att vattenpumpen för batteriet behöver bytas?Gör på goodwill fram till 2013 enl denna, men kanske bara USA?http://news.consumerreports.org/cars/2010/11/toyota-to-replace-2004-2007...

Om man gjorde fel vid kylvätskebytet till växelriktaren så kunde det bildas en luftficka sim gjorde att pumpen för det kylsystemet inte kunde pumpa runt vätskan, detta har nu ändrats för att inte kunna det inte skall upprepas.
Huvudbatteriet är fortfarande luftkylt med en fläkt.
Här på en skiss ser man kylsystemet med pumpen.
http://www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/ginv/i1mech.html

Uppdaterat: 2011-07-30 22:16
Elbil2

Hehe, Vilken annan biltillverkare skulle ens fundera på att konstruera om och byta ut vattenpumparna på flera år gamla bilar kostnadsfritt bara för att en luftficka kan bildas om man byter hybrid-kylarvätskan om verkstaden inte gör rätt och luftar kylsystemet?
Tänk vad tex. Bmw i så fall skulle få återkalla massor av gamla svårluftade Bmw-motorer så fort man tappade ur kylarvätskan...

Men är det alltså enbart detta med en luftficka som kan vara risken med den gamla pumpen och inga fel på själva pumpen "Previa"?
I så fall känns det ju kanske inte superrelevant att byta ut den även om det tydligen gjordes kostnadsfritt även på min 5 år gamla bil enligt Toyota.

Uppdaterat: 2011-07-31 00:20
Hanzzon skrev:

Hehe, Vilken annan biltillverkare skulle ens fundera på att konstruera om och byta ut vattenpumparna på flera år gamla bilar kostnadsfritt bara för att en luftficka kan bildas om man byter hybrid-kylarvätskan om verkstaden inte gör rätt och luftar kylsystemet?Tänk vad tex. Bmw i så fall skulle få återkalla massor av gamla svårluftade Bmw-motorer så fort man tappade ur kylarvätskan...Men är det alltså enbart detta med en luftficka som kan vara risken med den gamla pumpen och inga fel på själva pumpen "Previa"?I så fall känns det ju kanske inte superrelevant att byta ut den även om det tydligen gjordes kostnadsfritt även på min 5 år gamla bil enligt Toyota.

In the old design, air could get stuck in the coolant pump, causing it to malfunction and risk overheating the hybrid system. The replacement is designed so that air bubbles won't get trapped inside, Mr Nolasco said.
Det har bildats en luftficka i kylsystemet i 28 bilar utanför Japan, av 460000 sålda bilar. Bilen går då över till att bara drivas av bensinmotorn när detta sker. Man skall nog låta en Toyotaverkstad byta kylvätskan i växelriktarens kylsystem, då dom suger upp den gamla kylvätskan ur expansionskärlet och då bildas inga luftfickor.

Uppdaterat: 2011-07-31 15:09
Elbil2

Nyss ringde min mor och sa att hon var stående och inte tog sig hem för första gången med sin Prius efter snart 13 000mil nu när hon skulle hem från sin syster 2 mil bort så jag ska åka dit på en utryckning medans tankarna snurrar trots att hon har "Toyota assistans" vi skulle kunna ringa men jag vill ta en titt själv först, är ju onekligen en väldigt avancerad bil med mycket som "skulle kunna" krångla men erfarenheten/statistiken bevisar ju att bilarna ändå i princip aldrig strular så nu undrar man ju...
Tur dock att det finns garanti på hela hybriddelen/drivlinan i 8år/16 000mil som fortfarande gäller OM det nu trots allt skulle vara något sånt...
-Uppföljning kommer garanterat senare!

Uppdaterat: 2011-09-04 19:49
leifer skrev:

HanzzonOj, du får gärna berätta vad det var för fel!Min syster har ju en 2004a nu, hoppas den inte drabbas av nåt svårt fel.

Det som brukar stoppa Priusen efter ett antal år är att 12 voltsbatteriet blivit för svagt för att starta datorerna vilket gör att bilen inte startar. Jag skulle gärna sett att man valt ett 12 voltsbatteri med fler Ah, då korta körninga gör att batteriet inte laddas upp fullt utan sakta försämras. Det räcker visserligen att man lånar ström från ciggaretttändarutagen mellan bilarna för att få igång datorn på bilen men det är ingen tröst om man är ensam med bilen. I USA föreslår man MAZDAS MX 5 Batteriet som har fler Ah än Priusbatteriet .

Uppdaterat: 2011-09-04 21:41
Elbil2

Hehe det var falskt alarm och "Previa" var inne på rätt spår! Det visade sig att "gamm-tanten" hade testat stereon för fullt när hon hade kommit till sin syster, hon stängde av bilen men "vred på tändningen" (tryckte på power-knappen) för att spela klart låten och öppnade dörren och gick ut för att systern som var ute skulle höra vilken bra låt hon spelade, sen verkar hon ha sträckt sig in och knäppt av stereon men tydligen glömmde hon att stänga av tändningen och då är det mycket som drar ström i en modern bil som Prius, säkert uppåt 30 datorer/styrsystem och mycket annat som kan dra ström varpå den var strömlös när hon skulle åka hem.
Så jag behövde bara sätta på ett hjälpbatteri till startbatteriet och starta bilen sen var "felet" ur världen... =)

Nästan så jag anade nått sånt men man funderar ju och jag hade blivit besviken om det verkligen hade varit nått fel för så höga förväntningar har man på bilen trots att den ju inte är direkt helt ny.
Så hon hade ju faktiskt kunnat ringt sin Toyota-assistans som hade hjälpt henne att startat bilen helt gratis i detta fall så jag hade sluppit ryckt ut men jag var för nyfiken för det och det var tillräckligt nära för att jag skulle åka... :)

Menmen nu vet ni att det var den mänskliga faktorn och bilen har alltså fortfarande (liksom min Prius) inte drabbats av ett enda fel överhuvudtaget förutom att dom på garantin en gång bytt bromsskivor som började bli rostiga gratis då om man nu ska räkna det som "fel".

Uppdaterat: 2011-09-04 21:58

Startbatteriet är aldrig bytt på min mors Prius så det kanske vore smart att byta det i förebyggande syfte med tanke på hur oteknisk hon är och hur ställd hon blir om det skulle bli nått fel.
Bra tips med Mazda MX5 batteri med högre Ah Previa om man ändå ska byta det...
Vet du vilka årsmodeller MX5 man ska köpa till och hur många Ah deras startbatteri har, samt hur många Ah har Priusens orginal?

Uppdaterat: 2011-09-05 09:36

Nä leifer V70 har väl inte Blue dynamic orginal vad jag sett i någon av de vi lagar åtminstonde, då brukar dom redan vara bytta för orginal brukar det sitta svarta "Volvo orginal" vilket vi säljer liksom även Vartas batterier och dom är det som sagt inget fel på alls, tvärtom förutom att de som sagt är lite dyra i sina värre versioner.. :)

Till Prius2 verkar bara ett Varta finnas att köpa som heter Blue Dynamic B33 på 45Ah, vet inte vilket som är "värst" eftersom jag inte vet vad orginal-ligger på, en fördel med Toyotas orginalbatterier är att dom lämnar hela 3 års garanti på alla sina orginaldelar inkl deras batterier, på Tyska Varta är det tyvärr bara 1 års garanti så pajar det efter 1,5 år så är ju ett orginal ett betydligt bättre köp även om det är ovanligt så tidigt.

Uppdaterat: 2011-09-05 20:22

90 13.01 The 2004-2009 Prius has a drain of approximately 12 milliamps with smart key turned off (Thanks hobbit). After two weeks the battery would still be at 95% soc and the battery good for 10,000 cycles. However, age and heat also effects batteries.
Från den här sidan.
http://www.elearnaid.com/12vo1topraub.html
Mazdabatteriet passar i tidiga modellen av prius, möjligen även den nyare.
Bäst är att mäta utrymmet för batteriet och köpa ett bra batteri med många Ah. Kablarna från batteriet behöver inte vara grova som på en vanlig bil då startmotorn tar ström direkt från högspäningsbatteriet. Blybatteriet förser bara mindre förbrukare som ljus vid parkering, starta datorerna, driva fläkten, ström till fjärrlåsöppning osv. I Previan som jag tidigare ägde så höll Optimabatteriet som var original 14 år och 17000 mil med många glömda innebelysningar, och då var det halvfullt med elektrolyt när jag för första gången tittade under locken vilket jag borde ha gjort tidigare förståss. Fick ingen goodwill på det batteriet av Toyota.
More capacity: 2 ampere hours more capacity and 2 pounds lighter than the larger Toyota (GS) Battery for cars with Smart Key or Navigation.

Battery ampere-hours pounds
Toyota with smart key 36 29.5
Toyota with out smart key 28 Note: Tray size is still the same and Optima fits great!
Optima D51 38 27.5

Uppdaterat: 2011-09-05 21:44
Elbil2
leifer skrev:

PreviaSå nu att du skrev att startmotorn drivs av huvudbatterierna. Det borde väl då innebära att bilen slutar fungera om inte dom är ok. Jag trodde först att bilen kanske kunde fungera även när dom tar slut, men att bilen då drar mer soppa.Och då borde väl förresten blue dynamic B33 vara fullt tillräckligt.

Priusen fungerar inte om det stora högspäningsbatteriet är trasigt då startmotorn på ca: 20 Kw får sin ström från detta batteri var gång bensinmotorn startas. Med så stark startmotor som Priusen har tar det mindre än en sekund att uppnå över tusen varv per minut för bensinmotorn som sedan startar på bara två cylindrar för att få en nära omärklig start, inte heller några köldstartsproblem med så stark startmotor.
Här en sida som förklarar om olika blybatterier som AMG och dess laddning.
http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf
För att starta datorerna behövs ingen stor startström från tolvoltsbatteriet. Men som på alla bilar som bara körs korta turer så kan det vara bra att ha en fast laddare i bilen som laddar när man har motorvärmarkabeln innkopplad, som tex den här
http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=58

Här batteritest.
http://www.testfakta.se/motor/article14826.ece

Uppdaterat: 2011-09-06 22:25
Elbil2

Tack Previa men det där batteritestet har vi redan satt upp på Varta "batteri-stället" vi har på jobbet sedan flera år så kunderna kan se att ett bra batteri inte kan jämföras med tex ett från Rusta/Biltema...

Du säger för övrigt mycket info men jag hittade inget om du visste hur många Ah Prius 2 orginal-startbatteri låg på?

Ligger Vartas Blue Dynamic på 45Ah till Priusen högre än Orginal-batteriet? I så fall får det nog bli ett Varta då detta troligen även passar vilket jag inte tror så många gör då Prius har ultra-smala batteripoler och ett mindre "normalare" batteri kan man därmed glömma om man inte vill klippa och klistra ihop batteripolskorna vilket man självklart inte gör så det blir nog ett sånt Varta i såfall då.
Frågan är om det förresten även har dräneringshål/slang ur bilen vilket jag har för mig orginalbatteriet har eftersom det ju sitter längst bak i kupén och man därmed vill ha en ventilation till batteriet så att inga gaser kan komma in i bilen som jag förstått det?

Uppdaterat: 2011-09-07 00:08

36Ah på modellen med nyckellöst system där man inte behöver trycka på nyckelns knapp. 28Ah när man har billigare modellen där man trycker på nyckelns knapp för att öppna bilen.
Här en sida om en som bytt till ett större batteri.
http://www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/prius-12V/ela/ela.html
Orginalbatteriet har dräneringsslang då det är ett batteri med flytande elektrolyt.

Uppdaterat: 2011-09-07 11:36
Elbil2

En batteriexpert som jag talade med sa att man skulle ta med sig badrumsvågen när man köper batteri, det är inte märket utan vikten som är det viktigaste.
Men det är klart att man måste väga vikten mot priset. :-)

Uppdaterat: 2011-09-07 12:52
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hehe jadu om dom menar att det blir så dyrt att byta bromsskivor/bromsbelägg så kanske man inte har så mycket koll på vad många verkligt dyra fel kan kosta på massor av andra bilar men det är väl detta med skivorna man menar då det väl är det enda "felet" man kan säga är någotsånär vanligt på Prius i synnerhet i kombination med försiktig körning eftersom Prius i första hand via de "elektroniska bromsarna" lägger på elmotorbroms för att ta tillvara på rörelseenergin genom batteriet i stället för att som alla normala bilar bromsa bort rörelseenergin till värmeutveckling genom bromsarna, och bromsskivorna kan därför rosta speciellt här i Sverige om man inte bromsar lite rejälare i bland vilket iofs är vanligt på alla bilar med skivbromsar vid försiktig körning.

Dock har jag för mig att detta är främst ett problem på första Priusen gen1 alltså före 2003 som om jag minns rätt hade ungeför 8% andel underkännda bilar på just färdbroms hos Bilprovningen när bilarna var omkring 5 år gamla vilket var den enda punkten som inte var bättre än medelbilen, resten är snudd på lysande även på den.

Uppdaterat: 2011-09-09 19:14

Jo det blir dyrt att efter tio års körning byta ut bromsskivorna som kostar 275 kronor paret + porto, eller så slipar man av rosten om man vill spara pengar.
http://search.eim.ebay.se/?kw=2x+BREMSSCHEIBE+prius&el=77&ev=1&en=100&elc=77&ep=1&es=21

Uppdaterat: 2011-09-10 16:17
Elbil2

Oj 275 kronor paret, det är verkligen svindyrt.

Uppdaterat: 2011-09-22 12:01