Vi Bilägares forum

Test Opel Ampera Toyota Prius.

Test Opel Ampera Toyota Prius.

Hur kan Opel Ampera få fler miljöpoäng än Toyota Prius i VB senaste test?
Amperan drar 4 kWh per mil i el-läge vilket motsvarar 80 g CO2 per mil enligt Svensk Energi.
"Om vi enbart utgår från den svenska elproduktionen, som i stort består av vattenkraft och kärnkraft, så motsvarar 1 kWh el ca 20 gram koldioxid under ett normalår." Skriver Svensk Energi här. http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Miljo-och-klimat/Klimatpaverkan/koldioxidutslapp/
När Ampera går på bara bensin förbrukar den 6 l/100 km vilket är mer än Priusen men ändå tycker VB att Amperan är framtiden.
Vidare skriver VB att "Båda bilarna har ett växelläge som ger kraftigare motorbroms och därmed mer laddning." Efter ett tag lär man sig att lägga i lågläget och "laddningsbromsa" istället för använda fotbromsen. Det ger ett tillskott på några hundra meter elektrisk körsträcka."
Men tyvärr är det inte så när man kör Priusen, då får man återladdning när man har det vanliga läget D på växelväljaren och bromsar lätt med fotbromsen när det behövs, det andra läget B har man för att bromsa ner för långa backar i Tex. Alperna och då används bensinmotorn som broms likt en vanlig bil gör för att inte överhetta bromsarna men ger ingen ström till batterierna vilket gör att man får sämre resultat när det gäller bränsleförbrukningen vilket kan vara ofördelaktigt vid biltester och annan användning.

Uppdaterat: 2012-02-14 13:14
Elbil2

Kommentarer

Varför jämföra rakt av när Ampera går på bensin? Den mesta körningen är väl trots allt daglig pendling, och tanken är att Opeln ska klara det till största del på el.

Jag tycker att det vore intressant om Vi Bilägare under testet i år prövar några olika typer av pendlingsåkande (dvs att olika personer som har olika behov testar) för att se vad de får för genomsnittlig förbrukning.

Uppdaterat: 2012-02-16 10:54

leifer, det kommer nog, det gällde ju att få ut Volt/Ampera snabbt och det fanns kanske inte tid att vänta ut den tekniken.
Men som lillstefan skriver är det ju som en pendlarbil med möjlighet till längre körning man ska se på Ampera.
Anta att man pendlar tre mil till och från jobbet fem dagar i veckan och gör en lördags/söndagsutflykt på ca fem mil, då räcker det ju med att köra på enbart el.
Och skulle det bli några mil längre gör det ju inget det blir ju bara några liter bensin.
Om man enligt PREVIAS sight kör enbart på grön el blir det ju inget CO2 utsläpp mer än de mil man kör på bensin.
Man kör då ca 1500mil om året enbart på el och kanske 500mil ytterligare på bensin.
Det innebär att den släpper väldigt lite CO2 på 2000 mil.

Personligen tycker jag att det är förskräckligt, jag kör bilar som släpper ut så mycket CO2 som möjligt, allt för att ge oss ett varmare klimat om det nu stämmer det som mupparna påstår.
Jag avskyr kyla och förstår Putin då han vägrade att skriva på Kyotoprotokollet om minskade CO2 utsläpp.
Hans kommentar var "Jag tycker gott att det kan bli några grader varmare i Moskva!"

Uppdaterat: 2012-02-16 14:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I USA kör Voltägarna i snitt tydligen en tredjedel av sina Voltmil på bensin vilket ger oss en uppfattning om liknande siffror här i Sverige.
Tekniken med LED lampor kom 2009 i Priusen så det kunde säkert suttit på Volt/Ampera men det kanske är en kostnadsfråga.
Amperan fick upp värmen snabbast av VB bilarna i vintertesten så nu behöver ingen skriva om elbilars dåliga värme mer.

Uppdaterat: 2012-02-16 15:44
Elbil2

Enligt SvD klarar Ampera endast ca 30km med värme, solvärme och radio(?) påslagna innan bensinmotorn går igång.
Testen har inte kommit på nätet ännu, men dyker nog snart upp.
http://www.svd.se/naringsliv/motor/

Uppdaterat: 2012-02-17 08:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Toyota utvecklade ju bilvärldens första serieproducerade LED-stråkastare på Lexus runt 2006-2007 vilket sedan kommit i flera av koncernens bilmodeller, däribland Prius som extra-utrustning från -09.
Kommer inte den nya uppdaterade Prius 2012 få dessa LED-strålkastare som standard tycker jag mig läst eller så var det bara Prius Laddhybrid som får detta standard som ju också kommer detta år.
GM-har nog inte hunnit med i utvecklingen på det området då jag inte vet om att man har denna teknik i någon bil ännu som jag sett åtminstonde.

Det enda jag ställer mig något tveksam till med dessa strålkastare är om de bildar tillräcklig värme för att smälta is och snö en kall vinterdag? Visserligen är det ju hög effekt i hel/halvljus jämfört med vanliga p-ljus så värmen kanske ändå räcker eller vet ni om Toyota tänkt på detta på något annat sett?
I övrigt är det ju kanon om LED-ljusen verkligen håller bilens livslängd som Toyota säger att de är konstruerade för.

Var det förresten den nya förbättrade Priusen man redan hunnit testat mot Amperan?
Har tyvärr inte läst det testet än men den Priusen kommer väl om bara ca en månad tror jag så det måste väl vara den man testat antar jag?

Uppdaterat: 2012-02-18 15:25

Vintertid verkar det ryka ur avgasröret på alla Priusar, speciellt vid start i stadstrafik. Visserligen kanske bensindriften upphör när man släpper gasen och när man står still.
Men jag vet ju inte hur långt dessa Priusar gått och hur många stopp man haft efter vägen, men av röken från avgasröret att döma, verkar det som att bilarna för det mesta går på bensin.
Dessutom ett tillägg. När bensinmotorn på en Prius startar, är den kall. En kall motor släpper ut många gånger fler Co2 än en varm. Har för mig att en kall motor drar upp till 10 gånger mer bränsle än en fullvarm. Dessutom renas inte avgaserna lika effektivt.
Skulle inte förvåna mig om en diesel i samma storleksklass förorenar mindre och är billigare i drift.

Uppdaterat: 2012-02-18 22:52

Gunnar du verkar inte veta speciellt mycket i frågan så du kanske inte ska framföra dina funderingar som om de vore sanningar, speciellt inte eftersom du har fel.
Läs på ordentligt i frågan är mitt tips.

Uppdaterat: 2012-02-18 23:04

Jag är nog mer påläst än somliga tror. De förbrukningssiffror som fabrikanten uppger stämmer sällan med verkligheten. I Toyotas fall har man utgått från en helt uppvärmd motor. Detta är inte fallet för vardagsbilisten, och Toyotans elkraft räcker inte till, särskilt inte när det är kallt. Därmed startar bensinmotorn kall vid ett flertal tillfällen.
Verkligheten ser lita nnorlunda ut än fabrikanternas siffror. Miljövinsten blir försumbar vintertid, men säkert försvarbar sommartid. Emellertid har ju motortidningarna belyst just detta, att bilar i samma storleksklass har ungefär samma förbrukning som Toyotan.
Men jag tror att den nya Priusen går längre på el än tidigare varianter. Vi får väl se vad den går för efter ett riktigt vintertest.

Uppdaterat: 2012-02-19 14:47

Men du har ju fel efter fel som du nu återigen skriver som sanningar.
Känner du någon som äger en eller har du ägt en själv?

Du verkar inte ens vara medveten om att Prius är tänkt att fungera precis som du skriver, den har ett batteri som endast kan ta den några hundra meter!

Förbrukningen för en Prius i verkliga livet ligger på 0,40-0,45 vid stadskörning och ca 0,55 vid 90-110.

Vilken annan automaväxlad bensindriven bil i samma storleksklass hittar du med den förbrukningen?!

Visst den drar mer än deklarerat men det är få bilar som inte gör det.

Det finns ju material från vi bilägare där de kört Prius 30000mil som du kan studera.

Laddhybriden Prius börjar säljas i Juli och den vet vi ännu ganska lite om. Den ska gå 20-25km på ren el och för mig hade det räckt fram och tillbaka till jobbet, jag tror att jag hade kunnat köra 40-50% på ren el.

Uppdaterat: 2012-02-19 16:27

Här en sida för de som vill jämföra dieselbilar och bensinbilars förbrukning vid kallstart.
http://hd.se/motor/2008/03/12/saa-mycket-kostar-din-korta-biltur/
Här om hur man får bensinmotorn varm fort.
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/pdfs/merit_review_2011/veh_sys_sim/vss031_rask_2011_o.pdf
Enligt Toyota är Priusens avgaser 90% renare än motsvarande vanlig Toyota bensinbil, som i sin tur är renare än en dieselbil. Miljökraven är lägre ställda för dieselbilar i EU miljölagstiftning men börjar närma sig kraven som man har på bensinbilar.
Although Euro 6 exhaust emission regulations will bring the diesel engine NOX emission limits closer to those of petrol units (80 versus 60mg/km on the NEDC), Prius Plug-in still generates significantly lower NOX emissions than diesel cars and undercuts the Euro 6 standards by 98 per cent. Moreover, when operating in its extended EV mode, it generates zero CO2, NOX and particulate emissions.
http://media.toyota.co.uk/2011/09/the-new-prius-plug-in-hybrid-%e2%80%93-the-greenest-most-technically-advanced-prius-yet/
Elkraften i Priusen räcker nog till då generatorn som laddar batteriet lämnar ca: 20 kw till skillnad från en vanlig bil där generatorn lämnar ca : 1 kw. Att bensinmotorn startar när den är kall är för att värma upp katalysatorerna till arbetstemperatur och då går bensinmotorn till kylvattentemperaturen är ca : 50-60 grader. En katalysator svalnar fortare när en bil går på tomgång än när den inte är igång. Här ser man att batteriets laddningsgrad bara sjunker 1 % vid kallstart trotts att bensinmotorn alltid varvas upp till över tusen varv per minut innan man låter den tända på först två cylindrar.
http://www.youtube.com/watch?v=fvTgKWk987g
"Jovisst, men en utredning från Transportekonomiska institutet i Norge slår larm om att partikelfilter i kombination med katalysator ökar utsläppen av kväveoxid, särskilt den hälsofarliga dikväveoxiden. En modern dieselbil släpper ut mellan 10 och 40 gånger mer kväveoxid än en bensinbil och problemet är extra besvärligt i kyla och kökörning."
Från den här sidan.http://di.se/Artiklar/2012/2/16/259390/En-byrakrat-under--motorhuven/

Uppdaterat: 2012-02-19 18:18
Elbil2

Tackar för upplysningen. Det var dit jag ville komma. Jag ville få lite upplysning om hur vanliga bilister upplever Priusen, eftersom jag upplevt att motorn nästan alltid är i gång på en Prius vid stadskörning vintertid. Att motorn går, med uppgift att värma katalysatorn till rätt arbetstempratur visste jag inte.
Självklart blir utsläppen lägre sommartid, och skillnaden mellan motsvarande fossilt drivna bil och Priusen större. På vintern avgör ju tempraturen hur mycket som släpps ut, men inte heller jag tror att Priusen skulle vara smutsigare än motsvarande bensin/dieseldrivna bil. Elbils alternativ som den här och alla andra liknande behövs och kommer att behövas i framtiden, Bra att det finns olika alternativ till lösningar.

Uppdaterat: 2012-02-20 13:36

Bra att du tar till dig, sanningen är ju att Prius är uppemot 0,5l/mil i stadstrafik och 0,1l/mil på landsväg snålare än jämförbar bil åtminstone.

Uppdaterat: 2012-02-20 18:30

Det var en grym skillnad vid kortkörningar (3 km per gång) mellan en Prius och en vanlig snål bensinbil som tex Skoda Octavia (eller en dieselbil med för en delen) måste jag säga som ju många kör i förbrukningstestet Previa hänvsade till.
0,66L/milen för Priusen jämfört med 1,75L/milen för en 1,6 liters VW-motor trots manuell låda är verkligen stor skillnad!

Uppdaterat: 2012-02-21 09:32

Det verkar som om Priusen har sina fördelar vid kortkörnilngar i stadstrafik. Det framgår ju inte, hur stor andel stadstrafik motortidningarnas tester visar. Åtminstone ett par motortidningar har ju uppgivit att en snål diesel i samma storleksklass drar lika lite som denna Prius. I så fall är det miljövinsten som är viktigare om man tänker miljö. Om man tänker praktiskt, kommer nästa Prius att kunna dra ett lättare släp?

Uppdaterat: 2012-02-21 13:37

Bensinsmotorn i Prius kan ju tack vare stöttningen av vridmomentet i elmotorn tillåtas gå i den snålare men vridmomentsklena Atkinsson-cykeln som Toyota smart nog har tillverkat motorn i Gunnar så även om bensinmotorn går så drar den mindre bensin än motsvarande bensinmotor i en vanlig bil tack vare att inga av dessa går i Atkinsson.
Genom att elmotorn sedan ger bilen det vridmoment & acceleration som Atkinssonmotorn skulle klara betydligt sämre annars får man därmed det bästa av två världar då drivkällorna alltid hjälps åt vid acceleration, därför blir förbrukningen lägre även vid jämn landsvägskörning än motsvarande bensindriven bil i storleksklassen.

Automotorsport testade ju Volvo V50 med sin snåldisel Drive med manuell låda mot just Prius då bilarna har liknande vikt, storlek och utrymmen för ett par år sedan först i 6 mil inom Stockholm som klassades som stadskörning där förbrukningen landade på 0,61L/milen för V50 och 0,49L/milen för Prius.

Sen testade man bilarna 17 mil av landsvägskörning samt motorvägskörning med en "aktiv körstil" i samma tempo som slutade på 0,58L/milen för V50 Drive jämfört med 0,52L/milen för Prius så även snåldieselar med manuell låda har svårt att klå Prius bensinförbrukning trots att den hade lägre effekt och sämre prestanda.

Uppdaterat: 2012-02-21 23:59

Jovisst, men det var Volvo och för 6 år sedan. Redan då fanns det andra fabrikat som gick ca 1 dl billigare per mil, vilket även Volvo av idag klarar.
Följdaktligen kommer nya verisionen att matcha de nya dieslarna bättre, och jag vill med de uppgifterna hävda att vinsten med Previa endast är miljömässig. Den kostar ju även den mer i inköp än motsvarande diesel.
För min del tror jag mer på Amperan rent tekniskt och komfortmässigt, men den är på tok för dyr, och borde med det priset innefatta ett drivsystem som även klarar tunga släp.

Uppdaterat: 2012-02-22 15:53

Men om Toyota gjorde en seriell hybrid med Atkinsonmotor som laddmotor så skulle man kanske komma ännu lägre.
En laddmotor behöver ju inte ge något variabelt vridmoment utan kan konstrueras för att ge ett maximalt utnyttjande av tillförd energi.

Men naturligtvis behöver det inte vara Toyota som tar fram den typen, det kan ju vilken tillverkare som helst göra som läser det här nu när jag har gett dem idén. ;-)

Uppdaterat: 2012-02-22 16:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu är Priusen både en seriell och en parallell hybrid och därför får den inte de förluster en ren seriehybrid får vid landsvägskörning där seriehybriden får större förluster när bensinmotorn driver en generator som i sin tur driver en elmotor. Priusens bensinmotor driver hjulen direkt mekaniskt genom planetväxeln direkt ut till hjulen.
Att Ampera inte laddar batteriet har att göra med att då får man för stora förluster, utan generatorns ström går direkt till elmotorn utan att först laddas in i batteriet och ut ur batteriet.
Här förklaras Priusens system i den äldre bilen.
http://www.lysator.liu.se/upplysning/fa/phevs-public.pdf

Uppdaterat: 2012-02-22 18:50
Elbil2

PREVIA, du har missuppfattat att batteriet inte laddas av bensinmotorn på Ampera.
All ström som laddmotorn ger går till batteriet om det blir någon över när elmotorerna driver bilen.
Så fungerar en seriell hybridbil.

Det som står i bl.a. ViBs beskrivning av Ampera är en missuppfattning av det seriella laddsystemet.

Uppdaterat: 2012-02-23 08:28
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"startar en liten bensindriven motorgenerator – funktionen för utökad räckvidd. Den arbetar vid en av flera optimerade varvtalsnivåer för att helt utan avbrott och med hög effektivitet leverera el till elmotorn. Motorgeneratorn ser också till att laddningsnivån i batteriet inte underskrider en viss nivå, så att det inte laddas ur helt, vilket leder till att batteriets livslängd ökar.""
Så skriver Opel om hur motorgeneratorn behåller laddningsnivån så att batteriet inte blir för urladdat då hållbarheten på batteriet då minskar. Opel utnyttjar 10 kWh av de 16 kWh batteriet kan ge för att hållbarheten inte skall äventyras, så gör även Toyota med Priusbatteriet.
http://www.opel-ampera.com/index.php/swe/ampera/how_it_works/performance_range
Om man valt att ladda upp batteriet över den nedre gänsen av laddningsgrad hos batteriet, skulle generatorn som ger 50 kW ladda batteriet fullt igen efter ca: 12 minuters kökörning och då skulle inte någon laddning hemma behöva ske till nästa användning av bilen.
the Volt has a drag coefficient of 0.28, not only poorer than Prius (0.25) but also less slippery than conventional cars like Mercedes E-class (0.25). 14 years ago, GM achieved 0.19 with EV1. Time did not improve its aerodynamics.
http://www.autozine.org/Archive/GM/new/Volt.html
Här om andra bilar med
http://en.wikipedia.org/wiki/Automobile_drag_coefficient

Uppdaterat: 2012-02-23 16:21
Elbil2

RE """Varför jämföra rakt av när Ampera går på bensin? Den mesta körningen är väl trots allt daglig pendling, och tanken är att Opeln ska klara det till största del på el."""
==============================================================
You need to know two things about a car of this type:
- How many batttery-powered kms on one recharging?
- Gasoline consumption as soon as the battery pack is empty?

In the real world as opposed to seller's PR the Ampera answers are 20-30kms and 7 liter per 100km.

Hence Ampera cannot compete with electric cars like Nissan Leaf and i-Miev with a range of 80-100 kms.

And not with diesel cars of the same size which consume less than 5 liter/100 km.

If you plan to sell your present car and buy an Ampera, my advise is:
Buy instead a Leaf for daily commuting and keep your present auto as a long-distance auto only.

Or if you insist on owning only one car:
Buy a Tesla S with a theoretical range of 480 kms and a real one 340-400 depending on driving conditions and habits.

Or wait 2-3 yrs until Toyota launches a hydrogen car with a range of 500-1000 kms and refueling as easy as tanking diesel.

Uppdaterat: 2012-02-24 21:20