Vi Bilägares forum

Provkörningar

Provkörningar

Ibland provkör jag nya bilar/modeller bara för att jag är intresserad. Det vore intressant att ta del av era (subjektiva) omdömen om de bilar ni har provkört. Kanske kan denna tråd leva ett tag?

I helgen provkörde jag nya Lexus GS450h, F Sport.

http://www.lexus.se/all-new-gs/index.aspx#/exterior/gsfsport

Färden tog ca dryga timmen och bestod av stadstrafik 1/3 och europaväg E4 2/3.

Positiva intryck: Välbyggd, tyst och mycket komfortabel. Stabil i hög fart, inte speciellt stötig i stadstrafik. Gott om kraft. Stämmer förbrukningen så är den dessutom riktigt snål.

Negativt: Dyr. Alltför dyr. Jag tyckte inte alls om den nya instrumenteringen som var svåröverskådlig. Styrningen av bildskärmen (gps m.m.) var minst sagt knepig och svårarbetad. Blinkersen med ett lätt tryck föra bara tre blink ställde till problem, man visste inte riktigt om det bara skulle komma tre blink eller mer - dvs läget mellan den "lätta" blinken och den "vanliga" var svårdefinierad. Förmodligen är detta precis som bildskärmsstyrningen något som man blir van med över tid, men ändå. Bilen var utrustad med "nighr-vision" - nu testade jag inte detta eftersom det var dag. Däremot projicerades hastighet i vindrutan tydligt och bra.

Köpläge? Prisvärd? Nej. Då rekommenderar jag isåfall "gamla" GS hybrid - man kan hitta en 06-08 för under halva priset av vad denna kostar.

Uppdaterat: 2012-06-11 09:31
Wer später bremst fährt länger schnell

Kommentarer

Hanzzon: Nu var det ett tag sedan jag bytte spjällhus på Saab, men om minnet inte sviker mig helt så ska det bara vara att montera ett nytt och sedan släcka felkoderna. Förresten, släck felkoderna först annars går nya spjällhuset i limp-home!

Uppdaterat: 2013-02-12 22:02

Ja det kan ju vara troligt Junkers, fördelen med tex. en ny VAG eller Volvo väl att du har garanti efter första servicen efter ett år eller 3000mil (det som först inträffar) i ett år till medans man normalt ska serva en Toyota två gånger (1500+3000mil) för att ha garanti i två år, sen har man ju garanti yttligare ett år samt normalt goodwill upp till ca 5 år med Toyotan vilket normalt inte gäller de andra två.
Kör man däremot mindre än 3000mil per år (som genomsnittet gör) så blir det första service tidigare än vid 3000mil hos de flesta märken med "longlife" service och då blir det faktiskt ingen större skillnad jämfört med tex en 1500 mila intervall.
Men sen finns ju märken som lovar klart bättre garantier i dag och så länge dessa står för detta så är det väl kanon för kunderna!
Men du tycker alltså att även Toyota borde ha 3000-mila intervall då Junkers?
Där håller jag inte alls med dig med problemen jag ser i ämnet men det är jag det.

Uppdaterat: 2013-02-12 22:11

Problemet är inte intervallerna jag kan dock tycka att 2000 mil idag hade varit mer rimligt men problemet är att det är dyrt.

Jag börjar tro som andra här att Toyota tar in sina Goodwillkostnader och annat på just höga servicepriser, det är INTE ok.

Uppdaterat: 2013-02-12 22:22

Alla Toyotaverkstäder har samma priser numera!
Kollade med tre st och det är även samordnat med webbokning, det är inte som förr...

Uppdaterat: 2013-02-12 22:54

Trasten, Enligt Saab så stämmer inte din teori där men jag kan inte säga om du minns fel eller om Saab har fel men den Saab-verkstaden som påstod detta har jag stort förtroende för och är seriösa annars.
På Volvo vet jag dock att det är samma sak där vi även köpt nytt gasspjäll och försökt få bilen att fungera med det nya spjällhuset vilket inte är möjligt utan att köpa Volvos diagnos (Vida) där det nya spjället måste läggas in och det räcker alltså inte med att försöka släcka felkoderna med andra diagnosutrustningar än Volvos vida och detsamma gäller massor av delar på i synnerhet nyare Européiska bilar vilket även du borde varit med om.

Ett annat exempel som du troligen är väl medveten om är VAG:s lösning på sina nyare dieselar där den orginalmonterade dieselvärmaren "låser sig själv" om den inte startar på tre startförsök (vilket även innefattar startförsök med låg bränslenivå där värmaren inte startar enligt infon jag fått) och även om värmaren skulle fungera (ägaren har tex tankat) eller det eventuella felet fixas så måste bilen ändå programmeras om och låsas upp med VAG:s system för att dieselvärmaren ska fungera igen.
Varför inte bara bygga bilen så att värmaren fungerar då felet är fixat och man raderat felkoderna som på vissa andra bilar?
Nix för då klarar allt för många oberoende verkstäder kanske av att laga bilarna, detta tycker jag är fula försök att försöka låsa kunderna till VAG-verkstäderna som i sin tur betalar dyra pengar till Vw för att systemen ska fungera.

Junkers, Varför inte kolla på andra och kanske lite mindre Toyota-verkstäder eller seriösa oberoende verkstäder?
Att Toyota skulle ta ut goodwillkostnader på höga servicepriser låter inte rimligt då generalagenten eller Toyotakoncernen inte tjänar mer på om verkstaden tar ut högre debiteringar, däremot kan man tjäna extra på dyra servicedelar men dessa är normalt rimligt prissatta från Toyota enligt mina erfarenheter då även vi på mitt jobb använder dessa av anlendingen att piratdelarna normalt inte är billigare och i bland faktiskt dyrare än orginal-servicedelarna så det är knappast där man tar in dessa pengar heller.
Jag tror man tar detta utav Toyotas mycket stora kassakista av vinster genom år efter år, vinster som dock lär bli lägre än de borde med många återkallelser.

Uppdaterat: 2013-02-12 22:56

Var bor du för det första Junkers? De närmaste Toyota-verkstäderna i vår region har då olika priser enligt kunder jag talat med och även Conny har ju påtalat detta där det skillde mycket mellan de han jämförde.
Så jag tycker du ska kolla med någon mer eller en seriös oberoende verkstad.
Hade jag varit på jobbet hade jag kunnat berätta vad du hade fått ge hos oss för den där 3000-mila servicen på din Avensis då vi servar en hel del sådana men jag tror inte den skulle gå på över 3000kr med samma Toyota orginaldelar (samt bromsvätskebyte som man troligen gjorde).

Uppdaterat: 2013-02-12 23:05

Hanzzon: Om vi pratar 4-cyl bensin så ska ingen programering behövas, V6 har annat spjällhus där får man göra en grundinställning.

Uppdaterat: 2013-02-13 12:25

Jag har aldrig provat med batterikabeln då jag alltid haft tillgång till dator! Men det borde gå! Lycka till!

Uppdaterat: 2013-02-19 18:12

Jag och frugan är på jakt efter en SUV, gärna en lite mindre. Just nu håller vi på och betar av marknaden och har tidigare provkört den nya Ford Kuga med blandade reaktioner.

Igår provkörde vi storsäljaren Kia Sportage och det var en trevlig modell som lämnade åtminstone mig med en besk eftersmak.

För även om bilen var ganska trevlig att köra med ett väl avstämt chassi så var det några detaljer som störde mig.

1. Inredningen, väldigt plastig och omodern, speciellt med tanke på priset på bilen.

2. Styrningen, det är ett inbyggt motstånd i servon som jag inte alls trivdes med.

3. Priset, vi körde en 2-liters diesel på 184 hk och automatlåda och tillsammans med Executive-paketet landar denna lilla SUV på hisnande 359 000 kr.

3. Priserna på extrautrustning, ett fast drag för 9000 är visserligen inte häpnadsväckande jämfört med andra märken men ändå ganska dyrt. Ett löstagbart skulle kosta 15000 spänn. Men det som fick mig att ramla av stolen var priset på dieselvärmare. Till min Volvo V50 kostade det 4900 och Kia begär inte mindre än 24900!!!

Så om jag hade lyckats bortse från bristerna i bilen så hade en Kia Sportage 2,0 crdi med automat, Executive-paket, drag och dieselvärmare kostat mig 400 000!!!!

Fullständigt häpnadsväckande och enligt mig minst 100 000 för mycket. Om jag kollar vilka bilar jag kan få för samma pengar så är det helt obegripligt hur Kia kan sälja så många Sportage som de gör.

Men nu vet jag åtminstone hur man har råd med frikostiga garantier.

Uppdaterat: 2013-04-13 12:46

Det lutar mer och mer mot en Range Rover Evoque.........

Uppdaterat: 2013-04-13 13:27

Låter som ett spännande val!

Uppdaterat: 2013-04-13 17:31

Range Rover Evoque, slurp! Vill ha! Kostar... :(

Uppdaterat: 2013-04-14 13:34

Kostar som en fullutrustad Kia Sportage........valet är enkelt för mig.

Uppdaterat: 2013-04-14 16:07

Rustan, ta en Evoque! Fasen vad jag vill ha en, och ändå är jag inte så tänd på biltypen som sådan... Men den är en riktig pärla!

Uppdaterat: 2013-04-15 08:50

Jag blev lite allergisk mot Range Rover på 1980-talet då FM testade den på terrängbanan där den inte klarade två varv.
(Det gjorde t.ex. Vaz Niva utan problem!)
Firman köpte dock en och det var nog en av de sämsta bilar som man haft, det var ingen ände på felen, men som tur var rostade den upp väldigt snabbt.
En fullständig självdestruktion.

Men det här var ju trettio år sedan, på den tiden brittisk bilindustri, med fackets hjälp, gjorde allt för att försvinna.
Inte bara bilindustrin, hela industrin höll på att gå under genom fackens fyrkantiga beteende.
Men man fick ju tänka om och den rest av bilindustrin som finns kvar har ju oftast utländsk styrning och nu har man väl fått ordning på kvalitén.
Nu är säkert Rovern en helt annan bil när det gäller det mesta.

Men skulle jag välja hade jag hellre tagit en Land Cruiser, ok den är inte lika snygg, men jag har enbart goda erfarenheter av den.
Men jag måste erkänna att jag inte provkört Evoque utan bildar mig en åsikt enbart grundad på förutfattade meningar.
Och de stämmer säkert dåligt.

Uppdaterat: 2013-04-15 09:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, de moderna Range Rover har ju inte de problem som de ursprungliga hade, som gjordes i en tid av kaos i England.
När Ford kom in i bilden var det många som suckade, hur skulle det bli? Det blev som med Jaguar: bättre. Sedan kom ju indierna (Tata) in i bilden, jaha... det blir bara skit. Fast, det blev som med Jaguar: ännu bättre.

Det visas ju bland annat att RR har mindre motorproblem än Land Cruiser...

Evoque är en riktig liten läckerbit! Vill ha!

Uppdaterat: 2013-04-15 10:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...