Vi Bilägares forum

Problem med turboaggregat på nyare VW-bilar?

Problem med turboaggregat på nyare VW-bilar?

Har ni hört talas om/läst om VW har haft problem med turbo-aggregat på sina nyare bilar?
Vi har på jobbet varit med om några nyare VW där turbo-aggregaten börjat läcka avgaser ut ur wastgate-axeln genom avgashuset vilket oftast gett ett visslande oljud och avgaser som läcker under motorhuven och därmed tränger in i bilen som följd.

Har i dag och kommer även i morgon att hålla på med en VW Passat TDI-07:a där just detta inträffat med följden att hela turbon måste bytas ut vilken i sin tur sitter ihopbyggd med hela grenröret och inte går att dela, en utbytesrenoverad-turbo kostar därmed över 10 000kr +alla packningar och jobb, ett jobb som är ett rent h-vete på ren svenska!

VW tog inte på sig detta på någon garanti trots att bilen inte gått mer än 10 500mil men kundens försäkringsbolag hade som tur var maskinskada upp till max 12 000mil med en självrisk på 5000kr tror jag det var så han kunde åtminstonde ta det på detta så får försäkringsbolaget ta smällen.

Vi har begärt över 15 000kr totalt för detta jobb där turbon som sagt står för över 10 000kr men vi har förmodligen tagit i alldeles för dåligt trots att vi förstod att det inte skulle bli ett roligt jobb.

Senast hade vi en VW Caddy-09:a med exakt samma fel som vi skickade till VW då vi ansåg att kunden måste kunna få ut detta på någon slags garanti på en så ny bil, efter samtal med VW så kanske det fanns en liten chans att kunden kunde få lite kompensation och inte behöva betala allt själv men man måste först titta på bilen innan det ens gick att diskuttera trots att vi påpekade att bilen var fullservad och skött som den skulle, vet inte hur det gick i det fallet och hur mycket kunden fick betala om han nu lyckades få någon kompensation...

Skulle som sagt vara kul om några hört talas/läst om detta drabbat fler VW bilar då jag tycker det är svagt att inte man tar på sig detta trots att det inte verkar unikt.

Uppdaterat: 2011-06-15 23:37

Kommentarer

Gäller detta bara diesel motorn eller är det samma på bensinmotorn?

Uppdaterat: 2011-06-19 21:42

Bara nyare Vw dieselar jag varit med om detta på så det gäller förmodligen inte bensinarna.

Uppdaterat: 2011-06-19 22:47

Det måste vara nya med commonrail vad jag sett...

Kan för övrigt berätta att bilen i fråga som jag byter Turbon på nu inte är klar än(!) då detta var den värsta bil jag någonsinn bytt en turbo på!
Tittade både en och två gånger om man skulle kunna riva turbon uppifrån där det såg snudd på omöjligt ut eller underifrån där det såg ännu omöjligare ut då man inte ens såg den underifrån så det enda möjliga var uppifrån om man inte skulle riva minst halva bilen...

Det visade sig dock omöjligt att komma åt allt uppifrån trots konstens alla specialverktyg och "tandläkarspeglar" för att se alla skruvar som vi har på jobbet och jag höll på att bli helt knäpp på biljä*eln!
Fick till slut snacka med en god kontakt på VW och frågade om dom bytt turbo-aggregat på nyare Passat och hur sjutton detta var möjligt.. Det var inte alls obekant för dom och meken sa att man tyvärr måste riva både uppifrån OCH underifrån, när jag sedan påpekade att ju både framaxelramen, hela styrväxeln, partikelfiltret samt fördelningsväxellådan satt i vägen mitt under turbon skrattade mekanikern och sa "Jadu jag vet men jag sa aldrig att det skulle vara ett lämligt jobb heller, det är ett helvete och bara att riva ner allt så kommer du fram till turbon till slut i alla fall...
Efter detta var vi tvugna att kontakta försäkringsbolaget för att berätta att vi misstagit oss då vi "bara" begärt lite drygt 15 000kr för detta jobb totalt med matrial trots att vi tyckte vi tog i för jobbet och dom var sjyssta nog att gå med på att vi fick göra en ny kalkyl då dom förmodligen vet att det blir betydligt dyrare om VW skulle göra jobbet.

Man kan ju undra vem som kommer att ha råd att byta turbo på en sån här bil när dom är några år och inga maskinskadeförsäkringar gäller då det knappast är ett jobb många lyckas med själva heller...

Uppdaterat: 2011-06-19 23:25

Hur kan man konstruera en bil sådär? Jag vill kalla det felkonstruktion.
Behöver man byta turbon efter 10.000 blir det väldigt dyrt eftersom man får betala det själv.

Uppdaterat: 2011-06-20 10:52

Tackar!
Har annars fått känslan av att vissa inte gillar när man berättar om sina erfarenheter på olika bilmodeller och att man hälst ska hålla tyst om det man vet. Kul att det uppskattas av några i alla fall, kanske kommer fortsätta nån gång i bland att ge sådana här verkliga exempel då vilket vi ju upplever på jobbet varje dag.
PS: Passaten-07:an kostade förresten till slut omkring 20 000kr att byta turbon på. DS.

Uppdaterat: 2011-06-21 00:13

leifer,
"Turbobyte åker man ju antagligen på bara en gång på samma bil".
Men den här Passaten -07 hade ju bara gått drygt 10000 mil och då finns det väl risk för fler byten.
Tack för det, då blev jag varnad för en bil som jag för övrigt gillar.
Jag har en granne som nyligen bytt turbo på sin 9-5 -01, men den har gått långt och han köpte den beg och vet inte vad den fått för olja och byten, som ju är väldigt noga att det sköts rätt på den motorn.
Utbytesturbo inkl.arbete kostade strax över 10000:-
Kanske inte så farligt dyrt..

Uppdaterat: 2011-06-21 09:39
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nä 20 000kr känns nästan för "billigt" men vi är ingen storstadsverkstad heller och det hade förmodligen kostat betydligt mer på VW, men jag tycker ändå det är väldigt dåligt att man ska behöva kosta på såpass nya bilar sådana pengar.

Jag har för övrigt in en exakt lika Passat-07:a även den just nu som vi skulle mäta upp då antisladd-lampan lyser och datorn indikerade fel på styrboxen och felkoden återkommer direkt när man raderar den så det låter även det spännande.

Men det mest spännande var ändå att jag reagerade på att den visslar liknande den andra Passaten när jag skulle köra in den i verkstaden så jag var bara tvungen att hissa upp en snabbis och kolla under turbon där det var alldeles sotigt på exakt samma ställe och alltså läcker avgaser även på denna bil!
En skillnad är att denna gått 15 000 mil och därmed helt saknar maskinskadeförsäkring...
Bedrövligt i mina ögon men jag vågar inte nämna detta åt kunden eftersom han själv inte verkar ha reagerat på detta ännu och denna bil inte heller läcker lika mycket som den andra än så länge i alla fall kanske man ska tillägga.

Uppdaterat: 2011-06-21 12:47

Knepigt, kan det vara samma fel som brukar uppstå på en del andra turboladdade motorer som fått gå på "snikolja" med långa oljebytesintervaller?
Personligen anser jag att 3000 mil mellan oljebyten är vanvård, det kan möjligen fungera på taxi och liknande, men är förkastligt på privatbilar.
Det vore intressant att veta om det här är ett vanligt fel på VW, eller om det är en ren händelse att du fått in två med samma fel.

Uppdaterat: 2011-06-22 08:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej det är inte direkt samma symtom som normalt då dessa Vw bilar läcker avgaser ur wastgate-axeln innifrån i avgashuset.
Det här kan knappast vara en tillfällighet då jag som sagt även varit med om en -09:a med exakt samma fel som vi skickade till Vw...

Uppdaterat: 2011-06-22 09:11

Vore intressant om några VW-ägare hörde av sig.

Uppdaterat: 2011-06-22 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lekage i en weastgateaxel har inte ett dugg med villken olja man kör på eller hur ofta man bytt den. Jag har inte hört nått om det problemet, men BMW har haft nått liknade på sitt dubbeltorboagregat med integrerat grenrör på 335i.

Uppdaterat: 2011-06-22 22:30

christer_1 Det är många bilägare som inte har en aning om vad de ska ha för olja i sina motorer utan de går enbart efter priset.
"Billigast är bra nog, jag kör ändå så försiktigt".
Det finns en hel drös av bilägare som är fullständigt ointresserade och okunniga om bilar och det skulle aldrig falla dem in att läsa ett sådant här forum.

Uppdaterat: 2011-06-23 09:19
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå turbos så läste jag just på ett annat forum att turbon (IHI 17201-yw602) på Yaris T-sport 35.000:- !!!!

Uppdaterat: 2011-06-24 00:31

crister_1, jag har en granne som köpte en ny V70, han funderade ett halvår på vad ett par reglage var till för tills han kom på att titta i instruktionsboken,
Då fick han också reda på att bilen var försedd med brännare, men han har inte riktigt kommit på hur den fungerar, men han ska åka till Volvo och fråga till vintern. :-)

Uppdaterat: 2011-06-24 08:36
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hejsan.

Hoppas denna tråd läses av er som skrivit här nu när jag skriver.

Är så att i våran ägo finns en VW transport buss. 2011 modell, Disel och 170hk. Den står på verkstad. Vi tog ut den i augusti 2010, och har sedan dess ståt på verkstad i strax över 5 månader!. Nu sedan i 19 augusti då turbon gick, de byte den på en verkstad, skulle köra hem bilen från Sundavall till Östhammar där vi bor och på vägen hem gick turbon igen.

Verkstaden/försäljaren bilen står på nu får inte ågång den, de har bytt turbo en 3e gång, samt hela bränselsystemet frö strax över 60 000:-. Visst allt går på grantin, men de skulle ju vara kul att ha bilen hemma som man betalar för.

Försäljaren ajgar VW för att få hjälp med bilen, hjälp att kunna ersätta pappa som äger bilen. VW dissar mer eller mndre försäljaren samt ringer till pappa med jämna mellan rum och ber hono att lunga upp sig. De är på gång. De har da ring och sagt sedan 1,5 månad nu... Inget händer.

Nu väntar vi på bilen skall köras upp till Södertälje, området "stora" VW verkstad men de har runt 4-6 v väntetid. Pappa vägar ta tillbaka bilen, försäljaren förstår honom. Men vill ha mellan skillnaden mellan 2011 och 2012an från VW. Men de mer eller mindre som sagt dissar försäljaren. Han ahr gått in i vägen en omgång av det hela, och börjar bli orolig för pappa. Han mår piss, och är stressad till tusen. Har börjat fått tryck över bröstet av det hela för inget händer. Å VW fortsätter dissa.

Så ja, 170hk transporter från VW är skit. VW bryr sig inte heller någor om kunderna för fem öre. Tips hur vi ska göra? Vi funderar starkt på kontakta media.

Uppdaterat: 2011-10-28 21:31

Det är trots allt bara en bil, världen går inte under...
Media kan vara en bra väg att gå.
Att betala mellanskillnad kommer du nog inte undan om du får en nyare bil istället dock.
Själv fick jag.en ny Toyota pga massor av fel, jag föreslog att jag skulle betala mellanskillnaden på två årsmodeller enligt inbytesprislista (25000) vilket de gick med på.
Från början ville de ha 40000:- vilket jag tyckte var helt galet för jag ska ju gå skadeslös och vid ett senare inbyte motsvarar två år nyare likadan bil endast 25000:-

Uppdaterat: 2011-10-28 22:27

Låter riktigt tråkigt och även om det såklart "bara" är en bil som Junkers försöker säga så kan det vara nog så påfrestande då man självklart förväntar sig att bilen ska fungera ett tag om man köper en helt ny bil.
Sen är väl ändå det allvarligaste om Vw inte riktigt tar ansvar för felen utan hela tiden drar ut på detta som självklart måste kännas frustrerande att vara utan sin "nya" bil så länge utan att bilen någon gång blir bra.

Rekomenderar annars även jag att kontakta tex. Vibilägares redaktion för att få hjälp om ni tycker VW förhalar detta och inte tar problemen på allvar så kan man ju hoppas att det börjar röra på sig.

Hur mycket vill VW ha i mellan för att ni får en årsmodell nyare bil då?
Som Junkers sa kanske man kan acceptera en lägre summa för att få en årsmodell (i hans fall två årsmodeller) nyare bil utan mil på mätaren men jag tycker att VW i så fall måste vara väldigt rimliga i denna summa för att delvis kompensera er med allt strul.

Uppdaterat: 2011-10-29 00:34

Jag kan ju tillägga att min strul-Toyota är den enda Toyota jag haft som har gått sönder, på två år var den på verkstad 25ggr, sista gången var hela bagaget vattenfyllt och då tröttnade jag, Toyota skickade en representant som undersökte bilen och alla fel samt bedömde att den skulle bytas ut.
Det var en Englandstillverkad Avensis (ingen överraskning) av 1998 års modell som byttes mot en exakt likadan av 2000 års modell (som inte gick sönder under den tid jag ägde den).

Uppdaterat: 2011-10-29 09:20

Jo visst. De är ju bara en bil. Problemet är ju i det hela är att bilen köptes för kunna användas i jobbet, privat. Samt under jakt. Vi har 6 hundar. Och inte för de senaste 2 månaderna har vi haft en liknande bil i storlek. Men vi får inte ha hundar i den. Så är ett himla pyssel med jakt å hundar.

de vill ha 50000 mellan. Men vi anser att vi har faktist betalat redan 40000 för en bil vi inte haft då den står på verkstad och inte haft en likvärdig ersättnings bil. Så bara 10 000 nu då.

Vi har ju rätt att bergära ut dessa månader vi betalt för bilen genom Konsumentköplagen. Skadestånd rent ut sagt. Vissa dagar har pappa varit in till verkstaden och byt bilar 3 gågnger för de kommer på att lånebilen han fått ska hyras ut eller något annat.

VW vägrar som sagt ta ta i det hela mer eller mindre. De har lovat att komma ut 4 ggr. varit ut endast 1 gång men inget beskev vad som skall göras med bilen.

Bil modellen i fråga har dessutom en väntetid på minst 6-8 månaders leverans :o!!
Så blir många tusen i skön medans :s. Å Försäljaren vill inte beställa en ny bil till pappa för ens VW har bestömt sig hur de vill å skall göra med det hela, Så dagar blir till veckor, å de till månader nu :s...

Jo, försäljaren/verkstaden har nu fått denna vecka som kommer på sig. Sedan kommer redaktionen på ViBilägare kontaktas samt advokat. För nu har gränsen passeras.

//Emma

Uppdaterat: 2011-10-30 16:32

Finns det någon som har haft turbo problem på vw golf tsi 140 -08? /Keyo

Uppdaterat: 2011-11-06 10:07

Har läst runt lite och hittat nya saker som pajar på denna farkost/motor, EGR kylaren, den pyser oxå tydligen ut avgaser när den pajar, verkar hända runt 14.000 mil, kostar 16.000:- att få bytt på VAG.

Hmm, köper man inte diesel för att åka billigt ??

Uppdaterat: 2012-02-25 00:29

Snälla läs då inte om TSI-bensinturbo motorerna (felen finns ännu i dom). Du kan inte skaffa någon bil om du gräver för mycket! :D

VW-koncernen (med flera) borde skämmas över sin garantipolitik!

Uppdaterat: 2012-02-25 13:28

Rikard, Jag har bara hört talas om exakt detta problem med EGR-kylaren på dessa nyare VW-diesel motorer men inte skruvat på någon själv ännu så jag kan inte exakt säga vad som händer.
Har dock snackat med en kollega som varit med om detta och enligt honom var det "ett h-vete" att åtgärda med mycket rivning och dyra reparationskostnader.

Uppdaterat: 2012-02-25 19:51

Fyller på lite nytt jag hittade på ett forum om VWs dieslar:

Hej har läst mycket om att audi / vw 2.0tdi 170hk äter spridare som kex =) Har doc inte hittat något svar på om 2.0tdi 140hk har samma problem ???

Tror inte spridaren i sig är problemet utan kablaget till spridarna för de flesta som råkat ut för trasiga spridare har haft smält kabelhärva till spridarna vilket i sig har kortslutit o förstört den,

Detta är ännu ett fel som vw/audi inte tar på allvar då ägarna får bekosta felet själva

Bärgade en vw touran senast förra veckan med just detta fel med såklart medföljande motorstopp o kostar kring 10 lakan att laga på verkstad.

Iomed jag kände ägaren kollade vi efter lagning o samma typ av kablar monterade igen så de e ju bara en tidsfråga innan felet kommer tillbaka då kablarna inte verkar trivas i värmen så vi har värme isolerat så utvärdering pågår:)

Uppdaterat: 2012-03-08 22:54

Har hört talas även om detta problem på nyare VAG-motorerna om du menar de som har kabelhärvan/spridarna är inbyggda under ventilkåpan (där miljön inte är den bästa) men har bara varit med om att kabelhärvan gått sönder på andra ställen hitills men bilarna är också ganska nya än så länge så det kommer nog betydligt fler fall.

Uppdaterat: 2012-03-25 17:37

Är det någon som förstår sej på varför olje-stickan är svart lackad/färgad på nyare bilar (I alla fall vw)? Ser ju inte hur mycket olja som finns i motorn. Själv äger jag 4:e Golfen & har putsat olje stickan med scotchbrite rondell så att oljan syns.
Hanzzon. Vill tacka dej,hoppas det finns fler som vill dela sina kunskaper/Erfarenheter!
/sjuk pensionerad B-plåtis.

Uppdaterat: 2012-03-29 13:30

Är det någon som förstår sej på varför olje-stickan är svart lackad/färgad på nyare bilar (I alla fall vw)? Ser ju inte hur mycket olja som finns i motorn. Själv äger jag 4:e Golfen & har putsat olje stickan med scotchbrite rondell så att oljan syns.
Hanzzon. Vill tacka dej,hoppas det finns fler som vill dela sina kunskaper/Erfarenheter!
/sjuk pensionerad B-plåtis.

Uppdaterat: 2012-03-29 13:30

Kul att mina erfarenheter av olika bilar uppskattas av vissa i alla fall. =)
Har undrat detta många gånger själv, hur dum var den VW-ingenjör som gjorde oljestickorna svarta kan man ju fråga sig?
Men det finns värre bilar på detta område, tex nyare Mercedes och Bmw som helt slopat sina oljestickor och prutat in dessa, man förlitar sig i stället helt på en nivågivare i oljetråget så att ägaren kan gå in i färddatorn och kolla oljenivån.. -Okey för detta då om det inte varit för att man prutat bort den manuella säkra oljestickan! Vad händer när dessa bilar blir lite mer begagnade och denna nivågivare hänger sig eller felindikerar på för mycket eller för lite motorolja vilket är en väldigt viktigt sak?
Vi har redan varit med om det på en nyare Bmw 5-serie så det kommer garanterat hända fler gånger ju mer begagnade dessa hinner bli.

Uppdaterat: 2012-03-30 00:18

Tack än en gång för att du Hanzzon vill dela dina kunskaper! Det låter ju sjukt att det finns bilar utan olje sticka! Hur ska dom då kunna hålla garantin om oljan ej kan kollas???

Uppdaterat: 2012-04-02 17:21

Autobild: http://www.autobild.de/artikel/vw-tsi-motorschaeden-3342557.html

Gällande oljesticka så hade en jobbkompis fru en Audi A4 som började klaga på att det var för lite olja (bilen alltså). Nojaa, han köpte olja, och spillde i en del och testade. Nej, oljelampan brann ännu. Sedan spillde han i lite till och nej, lampan brann igen. Han fick bråttom till sitt jobb och sa till frugan att ta bilen in på Audi-service. Slutresultatet: För mycket olja i maskinen men bilen kände inte av det för att det fanns en sensor som kände av om motorhuven hade öppnats och den hade gått SÖNDER så bilen kollade inte ens oljenivån för ingen kan ju sätta till olja om man inte först öppnar motorhuven! Otroligt men sant! :D

Uppdaterat: 2012-04-02 18:15

Ja nyare BMW är ju inte riktigt klokt, dom varnar när motorn vill ha 1 liter olja !!!

Uppdaterat: 2012-04-02 23:46

Ja det känns sjukt hur man kan konstruera bilar med så dålig verklighetsuppfattning.

Uppdaterat: 2012-04-03 12:40

Vi fick turbon utbytt på garantin på en VW Caddy 2006 på jobbet för några år sedan. Reparationen gick på 5000 dollar. Ca. 25500:- i svenska pengar som vi lyckligtvis slapp betala. Det är dock inte bara VW som har problem med turbon. Vi fick även turbon utbytt på garanti på en Hyundai H-1 (inte min) som gått 13000 mil. Den reparationen var ännu dyrare. 7000 dollar. Ca. 45500:- i svenska kronor.

Uppdaterat: 2012-04-04 13:20

Ja även vi har fått in flera nyare Caddy med defekta turboaggregat dock ingen H-1 men dessa är även väldigt ovanliga här.

Uppdaterat: 2012-04-04 18:18

Jes_ min oljesticka (9-5) är svart.
Det har den fördelen att man aldrig varken ser färgen på oljan eller nivån!
Fast det har ju inget med det här att göra.
Men när det gäller att knäcka turboaggregat är det inte särskilt svårt oavsett fabrikat på bil, det gäller även de fåtaliga Toyota som haft turbo.

Eftersom turbon är petig med oljan så är det enklaste sättet, om man är ute efter att knäcka den, att snåla där och köra med lågprisoljor och alldeles för långt mellan byten.
Där har även de flesta biltillverkare en skuld genom att ange 3000 mils intervall mellan oljebyten vilket är på tok för långt för de flesta bilägare.

Uppdaterat: 2012-04-06 10:08
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jes, det "vinklade" kommer från verkliga erfarenheter kvalitétsmässigt, och jag vet att det finns VW-modeller med andra färger på stickorna likväl som det finns vissa andra som kläckt samma idéer som tex Saab som Nisse nämner och kanske jag kanske även borde ha nämnt detta, men det är väl lika dummt på de modeller med svarta stickor ändå?

I dessa Vw turbo-fall jag pratat om gäller det dieselmotorer där även samtliga Toyota-motorer har turbo utan samma problem Nisse.
Och det gäller servade och skötta bilar då självklart allt kan gå sönder som det inte sköts enligt service-rekomendationerna, sen har nog inte detta så stor inverkan på det fel jag pratar om ändå då det gäller att VW:s aggreggat börjar vissla och läcka avgaser i motorutrymmet genom wastgate-axeln.

Uppdaterat: 2012-04-06 17:00

Då är även jag drabbad av detta problem, hämtade min firmabil i kväll, en VW transporter -08.
Tyckte direkt att motorn hade ett konstigt ljud, liksom ett flapprande, åkte en bit innan jag blev tvingad att stanna vid ett rödljus, efter nån minut liknade hytten mera en gaskamare, min första tanke var att avgassytemet måste läcka, så resten av färden hem fick jag stänga av fläkten eller sätta på recikulation när jag stannade.
Väl hemma öppnade jag huven för att kolla, turbon är ganska lätt att se, och det var kolsvart runt WG-axeln.

Uppdaterat: 2012-05-13 23:17

Har helt missat ditt inlägg Rikard, intressant att även du drabbats av detta problem och jag antar att du nu förstår exakt ett av problemen jag pratat om på väl nya bilar i min mening.
Inte speciellt kul att dra in de nu konstaterat cancerframkallande dieselavgaserna rakt in i kupén.

Nu måste Jes påstå att en till inte talar sanning eller kanske att det "vinklas" när man påtalar liknande problem. =)

Uppdaterat: 2012-07-10 21:36

Tacka vet jag sugmotorer! Har alltid fungerat bra tidigare så varför inte i dag.

Uppdaterat: 2012-07-10 23:17

Därför att man får mer effekt, avsevärt högre vridmoment och lägre förbrukning från en mindre och lättare motor. Bara en gissning ;-)

Uppdaterat: 2012-07-10 23:29

I en bensindriven personbil är turbon inte på långa vägar värd priset och med risk för haveri.
Redan utan turbo är de flesta personbilar övermotoriserade för sitt användningsområde och i de fall man kan välja motor: med eller utan turbo drar de med turbo mer bränsle, vilket inte är konstigt eftersom det blir både strömnings- och pumpförluster i turbon.

I en lastbilsmotor där litereffekten är låg trots turbo och cylindervolymen liten i förhållande till vikten är en turbo både nödvändig och ekonomiskt motiverad.

En lastbilschauför har inget krav på snabb respons och behöver därför ingen Westgate ventil för att till en del eliminera turbons senfärdighet jämfört med en sugmotor. Därmed finns inte en av turbons nackdelar på en lastbilsmotor.

Uppdaterat: 2012-07-11 14:38

liefner @ Det är rätt som Du skriver, men många av trådens 65 inlägg handlar om höga kostnader för byte av turbo efter kort tid och min poäng är att turbon i en personbil inte på långa vägar är värd sitt pris.

Sugmotorn har ett jämnare vridmoment över hela varvtalsregistret eftersom turbon inte ger nämnvärt tryck vid riktigt låga varvtal trots att den är försedd med Westgate ventil.

Min ena son har en SAAB 9-3 150 manuell 2001 där jag monterat en ingasmanometer. Eftersom det är en turbo visar den både över- och undertryck. Enligt sonen är mätaren nästan aldrig ner till noll (annat än när motorn står stilla) och visar tryck gör den aldrig (ändå är ingastrycket betydligt högre på en turbo än på en sugmotor vid samma belastning). Alltså har sonen inget behov eller nytta av turbon, men den läcker olja in i laddluftkylaren efter 11000 mil, dock ännu inte så mycket att man behöver efterfylla olja.

Att ta ut högt moment vid lågt varvtal gör man ju inte om man vill att motorn skall räcka länge, oavsett med eller utan turbo. Finns ju heller ingen anledning om bilen är försedd med växellåda. Orkar man inte växla finns det automatlådor och då går det inte alls att belasta motorn hårt vid lågt varvtal.

Förutom möjligen turbon så lever en modern motor som inte blir misshandlad eller misskött mångfalt många ggr mer än 24000 mil. Att driva en bil vid t.ex. 100 km/h kräver så låg effekt (c:a 15 kW) att motorn inte alls slits. Efter 10000 mil bytte jag tändstift i min V70 och inte ens stiften var synbart slitna eller påverkade bränsleförbrukningen. Efter 3000 mil i sugmotorn är smörjoljan fortfarande fin medan den i V70 dieseln är svart som sot när den byts efter 1500 mil.

Uppdaterat: 2012-07-12 16:28

leifer @ Det kan nog stämma att man inte designar motorn för 50000 mil men det skulle de flesta kvalitetsbilar klara i alla fall om inte bilen blir krockad eller av annan anledning skrotad innan dess.

Om jag lever så länge att jag hinner få 50000 mil på mätaren är jag inte det minsta orolig för ett motorhaveri, annat än möjligen för kamremmen. Första remmen bytte jag efter 20000 mil, den var då som ny, inte en torrspricka efter 10 år så jag kommer inte att byta remmen så tidigt en andra gång.

Att turbotekniken gått framåt med bl.a. variabel geometri, innebär inte att behovet blivit större eller att turbon blivit lönsam i en V70 med 2,4 liters bensinmotor. Trots detta går det inte att köpa en V70 utan turbo i dag.

Det är samma sak med turbon som med hjulen. Trots att alla vet att den bästa komforten och ekonomin är med 15” hjul finns de inte att köpa på en V70 i dag. Men 17” hjul anses konstigt nog vara vackrare att se på och det är viktigare. Samma sak med turbon, största fördelen är turbodekalen som pryder bakluckan.

Uppdaterat: 2012-07-13 00:00

leifer @ Allt är relativt. Jag är inte för stora motorer, äger även en Volvo med B200 motor (vald i stället för B230). Om man vid något tillfälle är ute efter den mereffekt som en turbo ger så kan man välja ett steg lägre växel så är skillnaden kompenserad. Grabbens 2 liters SAAB skulle mer än väl klara sig utan turbo och vore därmed både billigare att tillverka och i längden att äga. Tyvärr finns bilen inte att köpa utan turbo.
Beträffande motorns livslängd kan den lätt variera med en tiopotens beroende på användningsområde och förare. Samma motor som blir utsliten vid 10000 mil kan för grannen ha gått 100000 mil utan problem. P1800 av 66 års modell har i USA gått 400000 eller var det 460000 mil till dags dato.

Uppdaterat: 2012-07-16 12:06

Nu skall även Aston Martin bilar förses med riktigt bra motorer från Toyota vilket kanske blir ett lyft för Aston Martin.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120720/aston-martin-kan-fa-motorer-fran-toyota

Uppdaterat: 2012-07-21 17:51
Elbil2

PREVIA, det står inte någonstans att AM ska få motorer från Toyota.
Läs gärna din länk en gång till.

Uppdaterat: 2012-07-21 20:59
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nej Toyota har inte sagt att dom kommer tillverka motorer för Aston Martin, det är bara rykten.
http://www.themotorreport.com.au/54634/aston-martin-to-use-toyota-power-report
"Trots att Aston Martin har sänkt förbrukningen med 25 procent på sex år funderar företagets vd på att införa tre- eller fyrcylindriga motorer – och de kan komma från Toyota."
Skriver Automotorsport.

Uppdaterat: 2012-07-22 00:48
Elbil2

Nu har vi verkligen halkat av tråden!
Vi kanske skulle öppna en ny tråd där vi kan fortsätta att spekulera över Aston Martins motorer?
Det kanske blir intressant.

Uppdaterat: 2012-07-22 09:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

hej ! läser med förskräckt vad som skrivits då min passat luktar avgaser i kupen . gjorde en koll under bilen och hittade sot under turbon.

någon som gjort bytet och kan rekommendera vad jag skall göra nu ?

Uppdaterat: 2014-01-15 00:03

Hej,

Då jag såg tråden så tänkte jag slänga in ett snabbt inlägg om min Seat Ibiza 1,2 Tsi 105 HK.

EPC och Avgasrening började lysa efter 2,5 år och 5800 mil, och fick svaret från verkstad att det är dags att byta turbo samt Kamkedja med spännrulle.

Självklart är detta inget som täcks av garantin då bilen är över 2 år.

Spontan reaktion är att det är nog dags att hitta sig ett bilmärke med bättre garantier.
Det känns som man åker runt i en nästan ny bil, som man servat (och betalat rätt bra för service) enligt intrevall, och ändå så händer detta.

Sjukt trist och rätt besviken på WV med systerbolag.

//Hasse

Uppdaterat: 2014-01-15 18:24
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.