Odubbat, nä!

43 inlägg 0 nya
Odubbat, nä!

Som den unga grabben konstaterade: Men dom säger att dom dubbfria är bra utom då det är riktigt halkigt?! Är det inte då man behöver dom??
Klok grabb man har!

Kan inte annat än hålla med :)

Som vintrarna är nu med nästan bara is så finns det inget alternativ. Prova bara att promenera på is med och utan broddar....

Jag lade på mina dubbdäck, Gislaved Nordfrost; i slutet av november.
Jag har nu kört ca 1000 mil på sommarbara vägar med undantag för en vecka i december.
Jag tycker det är vansinnigt att åka på dessa däck en sådan vinter som vi hittills haft i mellansverige, men jag törs inte byta till sommardäck än, för jag vet att det då kommer att bli snorhalt dagen efter.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag har kört med odubbade vinterdäck i 15 år och har aldrig haft några problem. Dubbade däck bara dånar och fyller ingen funktion i södra Sverige,dessutom förstör dom vägarna och miljön. Kan man köra bil så behövs inte dubbdäck överhuvudtaget

Beror på hur du definierar södra Sverige. Hade du åkt ut på landet och tittat under vintern hade du nog inte behövt leta länge innan du hittat underfrysta grusvägar med vatten ovanpå. Klart halkigt.

Vägar är till för att åkas på, Vägverket är till för att underhålla våra vägar. Tyvärr är denna huvudprioritet något som VV glömt.

Riktigt, jag törs inte åka utan dubbdäck eftersom inte vägverket kan hålla efter vägarna som det behövs..
Södra Sverige anser jag vara söder om Gävle.
Men det är ju riktigt , puttrar man omkring i stan varannan onsdag kanske man klarar sig med odubbat.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Vi bor i södra småland och här behöver (min åsikt) inte ha dubbat. Den lilla tiden som det är halt så får man anpassa hastigheten.

Blackmore (ej verifierad)

Hur många av er som förespråkar dubbat har verkligen kört en längre sträcka i en modern bil på bra (dvs Gislaved), moderna (2007 eller nyare) odubbade däck i riktig halka? Jag har gjort det och måste säga att jag är positivt överraskad, se även ett annat inlägg.

PS: På sjuttiotalet åkte de envisa "surgubbarna" på sommardäck året om och hade massor av (förvirrade) argument för det. Vår tids surgubbar verkar vara en fegare sort - de vill åka dubbat oavsett om det behövs eller inte ;p) OBS! Skämt! Med lite allvar. DS.

Vi är nog många som åkt nya moderna dubbfria däck och kan villigt erkänna att de blivit bättre under de senaste tio åren, men inte är lika bra som dubbdäck på egentligen någonting :)

Sämst är dock s.k. "run-flat-däck" som skall vara punkteringssäkra. Mycket spårkänsliga, hårda och ostabila. Totalt sämst är ju "året-runt-däck" men de borde inte ens få säljas....

Dubbat för mig tack.

[quote][b]av:[/b] Blackmore Hur många av er som förespråkar dubbat har verkligen kört en längre sträcka i en modern bil på bra (dvs Gislaved), moderna (2007 eller nyare) odubbade däck i riktig halka? Jag har gjort det och måste säga att jag är positivt överraskad, se även ett annat inlägg.

PS: På sjuttiotalet åkte de envisa "surgubbarna" på sommardäck året om och hade massor av (förvirrade) argument för det. Vår tids surgubbar verkar vara en fegare sort - de vill åka dubbat oavsett om det behövs eller inte ;p) OBS! Skämt! Med lite allvar. DS.
[/quote]

Har någon av er som förespråkar dubbfritt verkligen försökt att promenera på ojämn blank-is med och utan broddar? Det spelar ingen roll hur bra vintersula du har, broddar är ändå alltid bättre
:)

..och kom inte och säg att det inte är samma sak, det är precis samma sak = Friktion (som följer naturlagarna, som är svåra att ändra på he he he). Eller så kan ni prova att krypa på alla fyra på is med gummivantar om ni vill simulera fyra hjul...

Däremot så behöver man självklart inte dubbdäck där det inte är vinterväg, men mer än halva Sverige har vinterväg under många månader. Gummiblandning och mönster gör mycket, speciellt då temperaturen blir väldigt låg, men att välja dubbar är som att välja att använda bilbälte. Och det är även en omtanke om alla andra trafikanter. Jag vill inte möta dubbfria bilar i taskigt väglag.... Anpassa sig efter underlaget, ja självklart, men dessutom dubbar tack.

Om de dubbfria däcken nu är så bra, borde väl de isdubbar som alla förståndiga har med sig då de är ute på sjöis, vara tillverkade av samma gummi som de dubbfria vinterdäcken.
Eller hur?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Oseriöst och komplexaktigt att som Kinslayer säga att om man inte kan köra på dubbfritt så har man inte i trafiken att göra. Visst kan man klara sig bra med dubbfritt, men man får då anpassa körningen mer än om man haft dubbdäck. Jag har bott på landet i glesbygden i en köldhåla, och där mehövdes det minsann dubbdäck var och varannan dag för några vintrar sedan. Dessutom - vad jag hört och vet, så är det torr luft i Norrland, vilket gör att det sällan är isigt på vägarna där, medan det i Skåne/i söder är mycket fuktigt, vilket ofta leder till osynlig ishalka. Det är alltså snarare så att de i söder är mer beroende av dubbdäck, när kylan väl kommer.

För egen del, så blir de nya vinterdäcken till nästa säsong dubbfria, då vi bor i Vänersborg, och inte kör så ofta eller så mycket på småvägar. En liten miljöinsats alltså. Men jag har full förståelse för att en del nästan måste ha dubbat. Men vi i städerna skulle nog kunna dubba av.

/Erik

Är det inte så att ett odubbat däck har bättre fäste än ett dubbat på bar väg ? Alltså kan man väll nästan säga att det inte är speciellt smart att köra dubbat på en bar väg? Eller?

Just det leifer, test av begagnade vinterdäck jämfört med nya har jag efterlyst i flera år.
Ytterst få köper nya däck inför varje säsong, de flesta kör nog bort det göttaste innan de byter.
Hur mycket sämre är de då?

Mina Nordfrost har nu gått ca 1000 mil på bara vägar vilket gör ont i mig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Blackmore (ej verifierad)

Än en gång vill jag ställa frågan - varför inte överväga mitt tidigare förslag om dubbat bak och dubbfritt fram? Då får man "både och", dvs bra grepp bak för att förhindra bakvagnssladd, samtidigt som man minskar slitaget, åtminstone om vi talar om framhjulsdrivna bilar. Varför vill ingen motortidning testa detta? Det kan ju faktiskt visa sig fungera bra, men innan man prövat vet man inte.

Jo Blackmore, visst vore det kul att se resultat av ett sådant prov.
Men hur ska det gå till?
Det är ju olagligt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Blackmore (ej verifierad)

Ja, eftersom det är olagligt borde alltså först någon av motortidningarna göra ett älgtest på bana med dubbat bak och dubbfritt fram!
Skulle det visa sig fungera är det bara att bredda proverna och få igång debatten.
Hallå redaktör'n - vakna! Här är chansen att pröva något nytt!

Mvh Åke C

Idag bytte jag till sommardäck så i morgon blir det väl ett fruktansvärt snöoväder.
Jag räknade antal förlorade dubb, 14 HF, 4 VF, inga fattades bak, detta trots TC och ESC och trots försiktig körning.
Jag tror TC går in för sent, när det spinner till har det redan pajats ett antal dubbar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Idag bytte jag till sommardäck så i morgon blir det väl ett fruktansvärt snöoväder.
Jag räknade antal förlorade dubb, 14 HF, 4 VF, inga fattades bak, detta trots TC och ESC och trots försiktig körning.
Jag tror TC går in för sent, när det spinner till har det redan pajats ett antal dubbar.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det många inte tänker på i debatten är att utan bilar med dubbdäck så hade asfalten på många vägar varit såphal då dubbarna river loss tjäran i asfalten så ballasten kommer fram. Tyvärr är det också detta som orsakar luftvägsproblem hos många. Avvägningsfråga således.

Mina erfarenheter av dubb vs friktionsdäck är att dubbdäck är bättre i halka, på blöt eller torr väg det de omvända. Då är det lätt att resonera att dom få gångerna det är halt så ställer jag bilen eller sänker farten om man nu har friktionsdäck. Men hela grejen är väl att man har vinterdäck öht. för att dom ska hjälpa oss när vi blir överaskade av halt väglag. Annars kan man ju säga så om allt med våra bilar. "Nä idag tar jag bussen för det regnar, jag valde ju bort torkareblad när jag beställde bilen", eller abs-bromsarna, eller lamporna, eller kupevärmen....

Nu hittade du en riktigt gammal tråd, FXX. Snart 10 år gammal - det var duktigt letat...:) Så en hel del har hänt även med utvecklingen av våra vinterdäck.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.