Vi Bilägares forum

Inte Opel

Inte Opel

Jag håller på de japanska bilarna. Hade tidigare Oplar som krånglade minst en gång/månad. Till slut ville inte verkstaden laga längre på garantin och deras kundmottagare rekommenderade mig att byta fabrikat då ju Oplar ändå är skitbilar enligt honom. Har sedan dess haft 2 Toyota som tillsammans gått ca 15000 mil utan minsta fel. Bytte härom dagen till nya Corolla Sedan som verkar läcker. Tyvärr måste man rostskyddsbehandla den eftersom Toyota tagit bort efterbehandlingen här i Sverige. Svagt av Toyota Sweden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Uppdaterat: 2010-09-24 01:44

Kommentarer

Vilka modeller?

Uppdaterat: 2007-09-24 22:03

Jag har haft olika bilar genom åren ,kan väl hålla med dig att en del oplar inte höll måttet .men att de skulle behöva stå verkstaden stup i kvarten har jag inte råkat ut för.De bilarna hittar du de flesta tillverkarna.
Senaste opeln var en astra kombi 95. En helt okey bil men när vi ville ha en större tyckte vi inte att Zafira var den rätta köpet just då 04 så vi köpte en Nissan istället men har nu gått tillbaka till opel zafira B.
Opel är oftast en billig bil att äga och det kan man inte säga om alla japanare.
Jag tycker att du kan gott och väl titta på opel igen

Uppdaterat: 2007-09-25 00:53

Ja, bilar är ju olika. Det är konstaterat att Toyota har högsta kvalitet på allt utom rostskydd. Det torde gälla de flesta japaner. Har själv haft Mitsubishi Lancer -91: - ingen höjdare. Honda Civic 1,4 -98 (engelska modellen), jävligt bra efter rostskyddsbehandling à 4000:- och komplettering 1.500:-. Hade den till 86.000 km. Sålde den pga ändrade förhållanden, men den var svårsåld. Fick till slut 40.000:- av en släkting, som behövde en bra bil. Hade i 10 år en Opel Astra Combi -95, still going strong efter 280.000 km, nu i sonens ägo. Den blev tyvärr rostskyddsbehandlad lite sent, så vissa skavanker finns, men inget av betydelse inför besiktningen. Jag gillar tyska bilar, har haft Ford Taunus 17m -64 (2 st), Mercedes 200 -67 och -75 och Opeln. Skulle köpt Opel igen 2004, men pga tjänstebilsavtal med Bilia, blev det en Renault Megane Touring -05, nu körd 61.000 km, fantastiskt bekväm och lättkörd bil. Får väl se hur kvaliteten är i längden, rosten ska i alla fall inte bli något problem.

Uppdaterat: 2007-11-01 00:04

De där med att kundmottagaren tyckte att opel är skitbilar låter ju störtlöjligt kanske var inte personalen kompetenta nog att åtgärda felen men att dömma ut opel för de verkar ju väl drastiskt. Du har väl också läst att vissa modeller av olika märken kan vara behäftade med fel efter fel ? De skulle vara roligt att höra vilka modeller hur långt dom rullat vilken ålder de var på dom du hade så mycket problem med. Kan också nämna att jag kört en opel vectra 15000 mil utan några som helst problem.

Uppdaterat: 2007-11-01 20:23

Håller med den som svarat på ditt inlägg. Tyvärr är det så, att vissa GM verkstäder favoiriserar Saab, Försäljarna pratar illa om Opel. Då är det inte att undra på att det kan uppstå konflikter.
Dessbättre är detta historia numera, trots att Saabfolket försöker dölja samarbetet med Opel. Det är ju numera så att dagens bilar, vare sig det står Saab eller Opel, har samma drivlina, (bensinturbo, 5 vx o 6 vx man samt automatlådorna.
Försök tala om för en Saab turboägare av senare årgång, att det sitter samma 5 vx låda i hans bil som i Opel Astra. Ja visst skillnad finns men det gäller utväxlingen. i övrigt är det samma konstruktion.
Den 5 växlade lådan slår enl. GM-powertrain allt annat, efter modifieringen -03. Inte ett enda fall av reklamation enl. GM.
Min erfarenhet av Japanska bilar, Mazda, är att växellådan inte håller mer än ca 30000 mil. Men det är kanske inte meningen heller???
Kanske Toyota är bättre, men med hänvisning till ovan, Opel har väldigt gott renomé i utlandet. Enl Tysk motorpress, är det enda Tyska märket som kan jämföras med Toyota kvalitesmässigt, just Opel.

Uppdaterat: 2007-11-16 21:01

Jag håller till fullo med om Opel då jag har mycket dålig erfarenhet av dem. Det är inte med glädje eller av illvilja jag skriver på detta forum utan för att tala om att somliga av Opel´s återförsäljare och faktiskt inte Opel själva vill åtgärda fel som uppstår på bilarna. Har inspelade lögner från Opels sida där de erkänner att de inte reparerat nybilsfel så som de sagt till mig att de gjort. Många många lögner har framkommit från Opel Sveriges sida samt deras återförsäljare, tyvärr. Nu sitter jag här med en Opel Insignia som har fel som de inte vill ta tag i, stora problem för både mig och Opel med andra ord.

Uppdaterat: 2011-01-08 22:00
OpelInsignia

Jag skulle aldrig köpa en Insignia, men det beror inte på att jag skulle tvivla på kvaliten, tvärtom den har ju visat sig vara klart bland de bästa i en tysk undersökning:
http://www.dekra.de/de/pressemitteilung?p_p_lifecycle=0&p_p_id=ArticleDisplay_WAR_ArticleDisplay&_ArticleDisplay_WAR_ArticleDisplay_articleID=4764128
Nej min sågning beror helt på den korkade formgivningen och den uppfattningen är jag inte ensam om.
Insignia säljer bra utomlands, men då gäller det sedanmodellen, men inte i Sverige och det beror säkert på kombins formgivning.

Uppdaterat: 2011-01-09 10:51
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Väldigt tråkigt med massa problem som Opel inte löser "OpelInsigna" trots att din bil bara är ett år gammal och har gällande garantier. (Läste om dina fel i "Felanmälan" också här på Vibilägare).
Jag jobbar som Personbilstekniker och skruvar massor av olika bilar varje år och jag har väl aldrig direkt gillat Opel men tidigare har jag tyckt att dom haft hyffsad kvalitét med tanke på priset och haft kvalitét helt i klass med och kanske bättre än betydligt dyrare Européiska bilar som tex. Audi och Bmw vilka är överreklamerade i förhållande till priset i mina ögon.
Men Opelarna har oftast även varit relativt enkla och kanske tack vare det funkat hyffsat.
I dag när Opel bygger lite mer avancerade bilar så vette sjutton, jag är inte direkt imponerad av det jag ser på mitt jobb åtminstonde, senaste två veckorna har tex. två Oplar båda av årsmodell -08 bärgas till oss, den ena pga elfel och den andra med havererad växellåda på bilar som gått under 8000mil och inget av felen har Opel tagit på sig på någon garanti utan kunden och försäkringsbolagen (maskinskada) har fått betala vilket inte är särskillt bra i mina ögon...

Uppdaterat: 2011-01-09 20:28

Två fel som krävt reparationer och nått som blivit bra efter omstart på bara ett år och 2000mil och du delar inte "Opel Insignas" uppfattning att du haft problem med bilen?
Fortsätter det i samma takt så skulle man ju därmed haft minst 10 fel till 10 000mil men det får man hoppas att ni slipper.

Uppdaterat: 2011-01-11 20:41

Självklart kan alla bilar gå sönder och det är som du säger inte alls helt unikt med flera fel på en ny bil på bara 2000mil om vi pratar Européiska bilmärken vilket jag gissar att du mest ägt med inställningen att det är fullt normalt, och jämfört med andra Européiska bilar är som sagt Opel inte alls unika.

Uppdaterat: 2011-01-12 16:59

Jag tror att man ska passa sig för första årgången av en ny bilmodell vilket märke det än gäller.
Jag har gjort det två gånger och ångrat mig båda.
Det är bättre att köpa andra eller tredje årgången och låta förstaköparna ta smällen som biltillverkaren egentligen borde stå för.
Bästa bilen brukar vara den sista årgången som tillverkas strax före ett modellbyte, då brukar bilen vara färdigskruvad.
Jag tror inte alls att Insignia är någon dålig bil, även om jag inte gillar designen, men den kanske behöver något år till på sig.

Uppdaterat: 2011-01-12 17:16
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

En anledning som jag hört till ökat antal fel på nya bilar är att tillverkarna överlåter mer och mer av slutkontrollen på sina komponenter till komponenttillverkaren,
Detta innebär i praktiken att många fel som betecknas som bristande kvalitet märks först när fordonen varit i drift en tid och därför kan det ta en ganska lång tid innan felen kan åtgärdas redan vid produktionen.

Uppdaterat: 2011-01-14 09:38
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prius med begränsad lastförmåga och utan möjlighet att montera drag på är värdelös för många.
Men det finns andra alternativ som kanske har något högre förbrukning men som uppfyller de kraven

Uppdaterat: 2011-01-15 13:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Prius har alltid tillverkats i Japan och gör så fortfarande.
Måste dock poängtera att de Europa-byggda Toyotorna i regel också är mycket driftsäkra och håller bra kvalitét jämfört med andra Europa-byggda bilmärken.
Vi servar på mitt jobb bla en Corolla Verso-06 som ju är byggd i Turkiet av alla ställen som trots det har gått 45000mil i princip helt klanderfritt, vi bytte startmotorn vid 36000mil och kolen till generatorn (sitter i två skruvar) vid 39000mil, i övrigt är hela elsystemet och inte en enda elkomponent/givare på hela bilens elsystem någonsinn bytt någonstans.
Vi har heller inte bytt en enda led eller stag i framvagnen, inte en enda fjäder/stötdämpare eller nått hjullager på dessa 45000mil!
Bromsskivorna fram har bytts en gång vid ca 36000mil eftersom dom började bli så tunna, bak är skivorna aldrig bytta än.
-Så där måste man säga att Toyota verkar ha väldigt hårda kvalitétskrav samt bra koll på att komponent-tillverkarna uppfyller kraven samt även vara smarta nog att ta viktiga delar som motorstyr-elektronik/givare från sina "egna" erkännda kvalitets-underleverantörer som tex. Denso.

Uppdaterat: 2011-01-15 21:49

leifer, när jag skrevr begränsad lastförmåga hos Prius menade jag inte utrymmesmässigt utan viktmässigt.
Och jag begriper inte varför det inte ska gå att montera dragkrok.
Effektmässigt kan det knappast vara något problem.
Ok, det är ju långt från en racer, men det behövs ju inte för att den ska kunna dra en kärra.
Man hade ju drag på VW typ 1 och den klarade ju av det med sina 30hk.
Det gällde ju bara att acceptera att det gick lite långsammare.
Är det något med transmissionen som sätter gränsen?

Uppdaterat: 2011-01-16 10:02
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Leifer, Det där är lite lika som när biltestarna jämför priset på avgassystemet till en Toyota jämfört med tex en Renault i ett test och klagar på att Toyotans avgassystem är dyrare, men man reflekterar inte alls eller vet att Toyota sedan länge haft rostfria legeringar i sina avgassystem så dom i princip bara blir ytligt rostiga och väldigt sällan/aldrig behöver bytas ut medans man på test-konkurrenten Renault kanske får byta avgassystem var femte år, vilket är dyrt då?
Katalysatorn eller rättare sagt katalysatorerna (tror det sitter två-tre stycken lite olika katalysatorer på rad på det främre röret på Prius vilket förmodligen är det som gör det dyrt) behöver du nog knappast bekymra dig för på en Prius åtminstonde så länge bilen är servad och skött som den ska och tex inte gått med dåliga tändstift.
Jag har då aldrig bytt någon eller hört någon som fått byta någon på Prius hitills även om allt såklart kan hända, men den älsta Priusen vi servar är en -00:a som gått över 20 000mil utan några tekniska problem annat än att vi fått byta bakbromsarna vilket väl knappast kan räknas som ett direkt "problem" men om det nu ändå skulle hända så är det ju inte så svårt eller dyrt att bara köpa ett begagnat främre rör på skroten i så fall heller hur?

Uppdaterat: 2011-01-16 21:53

Crister_1 och Shogun, Enligt EU-körcykeln drar Avensis kombi D4D 150hk med 6-stegad Automatlåda 0,66l/mil blandad körning, medans samma motor med 6-växlad manuell låda drar 0,55l/mil blandad körning vilket helt klart är en stor skillnad.
Skatten på en Avensis kombi med Diesel Automat ligger på 3922kr/år enligt Transportstyrelsen och det är väl inte direkt så dyrt jämfört med konkurrenterna med dieselautomat?
Dock är den manuella 150hk dieselversionen klart billigare i årsskatt med bara 2698kr.
Ps: Avensis finns väl även med tex beige-skinn också?
Har då sett det på nån Avensis vet jag.
Mvh//Hanzzon.

Uppdaterat: 2011-01-16 22:35

Skulle vara intressant att veta hur Transportstyrelsen motiverar ett merpris på 1224:- i skatt för att Avensis ska vara automatiskt i stället för manuellt växlad.
Alla undersökningar sedan 1950-talet har visat att automatväxlade bilar är säkrare i trafik, så var finns logiken?

Uppdaterat: 2011-01-17 08:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Shogun, det stämmer ju bra med min grannes uppgifter om bränsleförbrukning för Avensis, han kör sällan under 0.9 och då är det landsväg!
Men jag undrar vad han skulle ha för bil för att få ner bränsleförbrukningen.
crister_1, jag har ljus beige skinn i 9-5an, snålade in på kylfläktar, det var lite väl dyrt.
Men jag har aldrig upplevt klädseln som svettdrivande, enbart trivsam.
Även de ca tre dagar om året då det är över trettio grader klarar man utmärkt med ACC.

Uppdaterat: 2011-01-17 15:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

crister1, så ska det ju inte gå till.
Men jag kan tala om att det inte var så lätt att köpa Saab heller.
Jag ville ha rätt pris, d.v.s. det pris jag är villig att betala och därför frågade jag tre återförsäljare i olika städer.
Det gällde ett kontantköp.
En hade fel pris.
En svarade först två månader efter jag fått bilen levererad.
Jag var intresserad av en Citroen C5, jag tycker fortfarande att det är den absolut mest komfortabla bil jag kört, en känsla som finns kvar sedan jag körde DS21 för länge sedan.
Citroenförsäljaren var helt ointresserad av att sälja, jag har ännu inte fått någon offert!
Men jag är nöjd med min senaste 9-5, den är svår att byta, den är extrautrustad för över 60000:- och det är något som bara värderas till ca 10000:- i andrahand, men det betyder samtidigt att man får stora krav på en ny bil, så den får hänga med ett tag till.
För övrigt kör jag på 0,72 på landsväg,( men då går inte turbon fort!).
Men jag har kört Land Cruisern på 0,70 på landsväg, så jag kan köra snålt!

Uppdaterat: 2011-01-17 21:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse, Anledningen till att Avensis Automat är dyrare i skatt är att den är tyngre och att den drar klart med bränsle än den manuella versionen.
Om du förresten kan köra Landcruisern på 0,7l/mil så klarar du säkert att köra din grannes 177hk Avensis på under 0,6L/milen också, då som sagt min kompis på långkörningar kör sin Avensis D4D 150hk version (av i övrigt samma motor som din grannes) på under 0,5 och i princip alltid under 0,6l/mil men det är ju så klart säkert lätt att gasa lite extra med en 177hk diesel.

Jag ser som Shogun i så fall större anledning att köpa Avensis snåla bensinmotorer med nya steglösa multidrive automaterna som går väldigt fint samtidigt som dom inte drar mer bränsle än de manuella lådorna, en sån Avensis bensinkombi med 147hk och automat drar bara 0,68l/milen BLANDAD körning och 0,57l/milen landsväg(!) enligt Eu-körcykeln så det är ju nästan i klass med dieselmotorer.
Tyvärr blir hållbarheten inte tillräckligt bra med dessa automater i dag till de vridstarka dieselmotorerna enligt Toyota därför finns i nuläget bara en lite mer "gammalmodig" 6 stegad automatlåda till Toyotas dieselmotorer som i stället slukar lite extra bränsle.

Uppdaterat: 2011-01-17 22:34

Jag tror också att jag skulle kunna köra grannens Avensis under 06, men han kan det definitivt inte.
Jag åker V70 med 180hk diesel ibland, men den går inte att få ner under 0,7 medan 9-5 med 150hk dieseln går att få ner under 0,5!.
Vtsserligen en mindre motor men ändå.
Jag undrar förresten hur det blir med livslängden på de här dieslarna.
Jag minns min gamla MB 240D som gick oerhört långt, inte så fort, men slitstarkt och ganska problemfritt om man bortser från uppluckringen av karossen.

Uppdaterat: 2011-01-18 10:37
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kom just på att jag förra året frågade min granne om han kört Prius någon gång och vad han tyckte om den.
"Det segaste jag åkt i de senaste tjugo åren"!
Men den var väl ganska snål?
"Inte, tog lika mycket som Avensisen"!
Det var väl förmodligen plattan i botten för jämnan.
Men jag har faktiskt inte heller kommit i närheten av de siffror som redovisas för Prius - på landsväg.

Uppdaterat: 2011-01-18 13:14
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förmodligen är det Mitsubishi som säljer den där bilen kanske man kan gissa? :)
DSG är väl VW:s namn på lådorna, Toyotas liknande kallas väl Multimode om jag minns rätt nu.
Multidrive lådarna kan säkert anpassas bättre även för dieselmotorer i framtiden men Toyotas existerande lådor vågar man tydligen inte riskera att använda i dagsläget men det är väl sånt som kommer att märkas hur det blir i framtiden.

Uppdaterat: 2011-01-19 09:32

Ett av problemen med variatorlådorna och kopplingen till dieselmotorer är motorernas höga moment vid låga varv.
Detta gäller för övrigt även då de används till turboladdade bensinmotorer.
Där skulle man kunna komma tillrätta med problemet genom att koppla en konventionell momentomvandlare med lock-up funktion till lådan, då skulle momenttoppen vid låga varv enkelt kunna utjämnas.
De höga momenten vid lägre varv är just det som ställer höga krav på alla transmissioner, även manuellt växlade lådor och det är här den konventionella automatlådan har fördelar.
Den har ju numera oftast även datorstyrning med inlärningsfunktion och den är ju, även om den har något lägre verkningsgrad vid tätortskörning (och det är ju då den behövs mest), fortfarande den mest komfortabla.

Uppdaterat: 2011-01-19 10:47
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nya Astra har fått många lovord, här är det senaste jag läst, en provkörning i DN
http://edn.dn.se/dn-ssf/edn/files/idag/bilaga/page1.htm

Uppdaterat: 2011-01-22 13:55
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Har faktiskt inget mot Toyota men i mina ögon gör dem mest tråkiga bilar i världen. Driftsäkerhet,garantier, ekonomi, rostskydd,billig service kanske, betyder ingeting när bilen är ful som satan. Och det verkar va en kärringbil också, alltid ledare av kolonen, kör 40 på 50-väg, 80 på 110-väg. Ser jag en Yaris eller Auris så vill jag köra om den fort som fan, för jag vet att den bilen framför mig kommer att ta 15 minuter av mitt liv som jag kunde använt till annat, istället att vara förbannad på den passiva föraren framför mig.
När jag tänker på det, så kommer jag inte ihåg om jag blivit omkörd av en Toyota nån gång.

Uppdaterat: 2011-01-29 17:31

crister_1, Sätter man sig in i faktan som finns så inser man att "felen" bara har inträffat på strax över 100st bilar i hela världen under alla år sedan år 2000 av 1,7 miljoner tillverkade bilar utan att någon olycka inträffat och inte en enda bil har drabbats varken i Sverige eller ens i hela Europa ändå återkallar man alla tillverkade som ligger i riskzonen att kunna drabbas med tiden, det är ett närmast komiskt förhållande när man jämför med hur mycket problem många andra tillverkare har utan att man återkallar några bilar överhuvudtaget, jag kan nästan tycka att Toyota är väl överdrivna i sina återkallelser med tanke på hur extremt liten risken oftast är att något inträffar då det blir en massa snack om att Toyota återkallar en väldigt massa bilar i negativ mening utan reflektion hur extremt ovanliga felen verkligen är.

I övrigt så håller de Japantillverkade Toyotorna och alla Lexus-modeller väldigt hög kvalitét medans de Europatillverkade håller hög kvalitét men ligger steget efter de Japanska främst pga. att vissa komponenter kommer från Européiska underlederantörer till skillnad från de Japantillverkade där i princip 100% kommer från Japanska underleverantörer av oerhört hög klass som i de flesta fall ägs och har startats upp av Toyota själva som tillverkar komponenterna effektivt enligt "The Toyota Way" vilket de Européiska underleverantörerna inte alls genomsyrar lika totalt (även om dom vet vad det är och försöker följa det) som de japanska gör som följt det i många årtionden på fullaste allvar.
Även flera av våra industrier och fabriker här där jag bor (som i resten av världen) försöker kopiera och få en lika effektiv produktion som Toyota skapat och man försöker jobba efter "The Toyota way" men även om många företag tror att man arbetar efter "The Toyota Way" så ligger de flesta i själva verket tyvärr inte ens i närheten i verkligheten.
Det finns mycket bra böcker i ämnet som tex "The Toyota Way" skriven av en Amerikansk Professor i Industri-teknik "Jeffrey K Liker" som man måste läsa för att få lite verklig insikt i hur Toyota som företag fungerar och förstå den oerhörda styrkan i "The Toyota Way" som gjort Toyota till det som företag världen över försöker kopiera.

Uppdaterat: 2011-02-01 20:22

dallaboo, Du har väl förmodligen inte hunnit sett att de varit en Toyota de gånger jag blåst om dig i min MR2 Turbo eller mina tidigare Celicor eller så kanske du inte vet hur dom ser ut... ;)

Uppdaterat: 2011-02-01 20:50
Hanzzon skrev:

dallaboo, Du har väl förmodligen inte hunnit sett att de varit en Toyota de gånger jag blåst om dig i min MR2 Turbo eller mina tidigare Celicor eller så kanske du inte vet hur dom ser ut... ;)

Jag vet hur dom ser ut, känner en som äger MR2, men hur många av dem finns på vägarna år 2011? Känns som det är köparnas fel att nya Toyotas ser så fula och tråkiga ut. Mazda har "coola" modeller, Mitsibishi likaså, har du sett nya Nissan Juke? Den suger på allt den försöker efterlikna men den är snygg som fan. Som Kia Soul, helt onödig bil, men cool.

Uppdaterat: 2011-02-04 08:13