Inte Opel

41 inlägg 0 nya
Inte Opel

Jag håller på de japanska bilarna. Hade tidigare Oplar som krånglade minst en gång/månad. Till slut ville inte verkstaden laga längre på garantin och deras kundmottagare rekommenderade mig att byta fabrikat då ju Oplar ändå är skitbilar enligt honom. Har sedan dess haft 2 Toyota som tillsammans gått ca 15000 mil utan minsta fel. Bytte härom dagen till nya Corolla Sedan som verkar läcker. Tyvärr måste man rostskyddsbehandla den eftersom Toyota tagit bort efterbehandlingen här i Sverige. Svagt av Toyota Sweden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Vilka modeller?

Jag har haft olika bilar genom åren ,kan väl hålla med dig att en del oplar inte höll måttet .men att de skulle behöva stå verkstaden stup i kvarten har jag inte råkat ut för.De bilarna hittar du de flesta tillverkarna.
Senaste opeln var en astra kombi 95. En helt okey bil men när vi ville ha en större tyckte vi inte att Zafira var den rätta köpet just då 04 så vi köpte en Nissan istället men har nu gått tillbaka till opel zafira B.
Opel är oftast en billig bil att äga och det kan man inte säga om alla japanare.
Jag tycker att du kan gott och väl titta på opel igen

Ja, bilar är ju olika. Det är konstaterat att Toyota har högsta kvalitet på allt utom rostskydd. Det torde gälla de flesta japaner. Har själv haft Mitsubishi Lancer -91: - ingen höjdare. Honda Civic 1,4 -98 (engelska modellen), jävligt bra efter rostskyddsbehandling à 4000:- och komplettering 1.500:-. Hade den till 86.000 km. Sålde den pga ändrade förhållanden, men den var svårsåld. Fick till slut 40.000:- av en släkting, som behövde en bra bil. Hade i 10 år en Opel Astra Combi -95, still going strong efter 280.000 km, nu i sonens ägo. Den blev tyvärr rostskyddsbehandlad lite sent, så vissa skavanker finns, men inget av betydelse inför besiktningen. Jag gillar tyska bilar, har haft Ford Taunus 17m -64 (2 st), Mercedes 200 -67 och -75 och Opeln. Skulle köpt Opel igen 2004, men pga tjänstebilsavtal med Bilia, blev det en Renault Megane Touring -05, nu körd 61.000 km, fantastiskt bekväm och lättkörd bil. Får väl se hur kvaliteten är i längden, rosten ska i alla fall inte bli något problem.

De där med att kundmottagaren tyckte att opel är skitbilar låter ju störtlöjligt kanske var inte personalen kompetenta nog att åtgärda felen men att dömma ut opel för de verkar ju väl drastiskt. Du har väl också läst att vissa modeller av olika märken kan vara behäftade med fel efter fel ? De skulle vara roligt att höra vilka modeller hur långt dom rullat vilken ålder de var på dom du hade så mycket problem med. Kan också nämna att jag kört en opel vectra 15000 mil utan några som helst problem.

Håller med den som svarat på ditt inlägg. Tyvärr är det så, att vissa GM verkstäder favoiriserar Saab, Försäljarna pratar illa om Opel. Då är det inte att undra på att det kan uppstå konflikter.
Dessbättre är detta historia numera, trots att Saabfolket försöker dölja samarbetet med Opel. Det är ju numera så att dagens bilar, vare sig det står Saab eller Opel, har samma drivlina, (bensinturbo, 5 vx o 6 vx man samt automatlådorna.
Försök tala om för en Saab turboägare av senare årgång, att det sitter samma 5 vx låda i hans bil som i Opel Astra. Ja visst skillnad finns men det gäller utväxlingen. i övrigt är det samma konstruktion.
Den 5 växlade lådan slår enl. GM-powertrain allt annat, efter modifieringen -03. Inte ett enda fall av reklamation enl. GM.
Min erfarenhet av Japanska bilar, Mazda, är att växellådan inte håller mer än ca 30000 mil. Men det är kanske inte meningen heller???
Kanske Toyota är bättre, men med hänvisning till ovan, Opel har väldigt gott renomé i utlandet. Enl Tysk motorpress, är det enda Tyska märket som kan jämföras med Toyota kvalitesmässigt, just Opel.

Jag håller till fullo med om Opel då jag har mycket dålig erfarenhet av dem. Det är inte med glädje eller av illvilja jag skriver på detta forum utan för att tala om att somliga av Opel´s återförsäljare och faktiskt inte Opel själva vill åtgärda fel som uppstår på bilarna. Har inspelade lögner från Opels sida där de erkänner att de inte reparerat nybilsfel så som de sagt till mig att de gjort. Många många lögner har framkommit från Opel Sveriges sida samt deras återförsäljare, tyvärr. Nu sitter jag här med en Opel Insignia som har fel som de inte vill ta tag i, stora problem för både mig och Opel med andra ord.

OpelInsignia

Jag skulle aldrig köpa en Insignia, men det beror inte på att jag skulle tvivla på kvaliten, tvärtom den har ju visat sig vara klart bland de bästa i en tysk undersökning:
http://www.dekra.de/de/pressemitteilung?p_p_lifecycle=0&p_p_id=ArticleDisplay_WAR_ArticleDisplay&_ArticleDisplay_WAR_ArticleDisplay_articleID=4764128
Nej min sågning beror helt på den korkade formgivningen och den uppfattningen är jag inte ensam om.
Insignia säljer bra utomlands, men då gäller det sedanmodellen, men inte i Sverige och det beror säkert på kombins formgivning.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Väldigt tråkigt med massa problem som Opel inte löser "OpelInsigna" trots att din bil bara är ett år gammal och har gällande garantier. (Läste om dina fel i "Felanmälan" också här på Vibilägare).
Jag jobbar som Personbilstekniker och skruvar massor av olika bilar varje år och jag har väl aldrig direkt gillat Opel men tidigare har jag tyckt att dom haft hyffsad kvalitét med tanke på priset och haft kvalitét helt i klass med och kanske bättre än betydligt dyrare Européiska bilar som tex. Audi och Bmw vilka är överreklamerade i förhållande till priset i mina ögon.
Men Opelarna har oftast även varit relativt enkla och kanske tack vare det funkat hyffsat.
I dag när Opel bygger lite mer avancerade bilar så vette sjutton, jag är inte direkt imponerad av det jag ser på mitt jobb åtminstonde, senaste två veckorna har tex. två Oplar båda av årsmodell -08 bärgas till oss, den ena pga elfel och den andra med havererad växellåda på bilar som gått under 8000mil och inget av felen har Opel tagit på sig på någon garanti utan kunden och försäkringsbolagen (maskinskada) har fått betala vilket inte är särskillt bra i mina ögon...

Två fel som krävt reparationer och nått som blivit bra efter omstart på bara ett år och 2000mil och du delar inte "Opel Insignas" uppfattning att du haft problem med bilen?
Fortsätter det i samma takt så skulle man ju därmed haft minst 10 fel till 10 000mil men det får man hoppas att ni slipper.

Självklart kan alla bilar gå sönder och det är som du säger inte alls helt unikt med flera fel på en ny bil på bara 2000mil om vi pratar Européiska bilmärken vilket jag gissar att du mest ägt med inställningen att det är fullt normalt, och jämfört med andra Européiska bilar är som sagt Opel inte alls unika.

Jag tror att man ska passa sig för första årgången av en ny bilmodell vilket märke det än gäller.
Jag har gjort det två gånger och ångrat mig båda.
Det är bättre att köpa andra eller tredje årgången och låta förstaköparna ta smällen som biltillverkaren egentligen borde stå för.
Bästa bilen brukar vara den sista årgången som tillverkas strax före ett modellbyte, då brukar bilen vara färdigskruvad.
Jag tror inte alls att Insignia är någon dålig bil, även om jag inte gillar designen, men den kanske behöver något år till på sig.

En anledning som jag hört till ökat antal fel på nya bilar är att tillverkarna överlåter mer och mer av slutkontrollen på sina komponenter till komponenttillverkaren,
Detta innebär i praktiken att många fel som betecknas som bristande kvalitet märks först när fordonen varit i drift en tid och därför kan det ta en ganska lång tid innan felen kan åtgärdas redan vid produktionen.

Prius med begränsad lastförmåga och utan möjlighet att montera drag på är värdelös för många.
Men det finns andra alternativ som kanske har något högre förbrukning men som uppfyller de kraven

Saabnisse har rätt i att kvalitetskontroller sköts av underleverantörer i stor utsträckning idag. I fallet Toyota som jag är intresserad av och läst mycket om så vet jag en del i ämnet då jag kört Toyota under många år parallelt med andra märken. Läste en artikel för några månader sedan att hos Toyotas underleveratörer i USA har man inte skött dessa kvaliteskontroller som avtalats med Toyota. Detta visade Toyotas egnakontroller ute hos bolagen/underleverantörerna. Så visst har Toyota drabbats.

Jag pratade förra veckan då de byggde om spjällhuset på våran Auris diesel med en Toyotamekaniker i Karlstad och senast igår uppe i Torsby om just dessa problem. Bägge var eniga om att Japantillverkade Toyota bilar har högst kvalitet. Sedan de började bygga bilarna i Europa med delar från europeiska underleverantörer så har fler fel drabbat bilarna. Det är precis det jag och min fru skrivit i ett brev till Toyota Sweden för ett drygt år sedan då vi undrar vad som hänt med kvaliten mot tidigare. Dock ska Toyota ha en eloge för att man ställt upp och rättat till allt på garanti och goodwill nu när garantierna gått ut, så där kan jag inte klaga. Därför kommer jag att välja en Japanbyggd Toyota nästa gång. Och Prius ligger bra till nästa gång och det är ganska nära nu.

Hoppas att nya Priuskombin tas in till Sverige som visades på Detroit salongen i dagarna. Den kommer att sälja bra i Sverige även om den inte kan monteras med dragkrok spår jag.

Nuvarande Prius klarar jag/vi oss med det jag saknar är dragkrok men det kan man ta en av de andra bilarna till tex V70in. En Prius i kombiversion som klarar dragkrok är som gjord för Sverige. Jag tilltalas av den låga förbrukningen och kombinationen av automatlåda/CVT med denna förbrukning ca 0,5l/mil.

Leifer.

Man bygger motorer i Europa också. Bla i England bygger man motorer i Deeside tror jag det heter. Och dieselmotorerna bygger man i Polen bla till den Auris vi har om jag inte minns fel.

Vad jag vet nu så byggs bla Prius i Japan liksom Urban Cruiser, Rav4, LandCruiser,IQ,liksom alla Lexus modeller som säljs här i Sverige.

Jag vet inte hur man kan ta redan på var de är byggda. Men att söka på nätet är ingen omöjlighet att få fram.

Igår var jag upp till Torsby, jag pratade med Peter, Göstas son. Vi diskuterade kvaliten bla och nya Prius. Han slog på datorn i Toyotas interna dator vad som gjorts med nya Prius som var byggda första halvåret tror jag det var. De hade de vid service uppgraderat bromssystemet på med dator så vissa kunder upplevt att bromsarna tagit dåligt. Detta som vi läst om i media att inte Prius bromsar fungerat. De var trögtrampade bromsarna men bromsverkan fanns alltid menade Peter. Det är media som förstorar upp allting. Det är det enda som nya Prius drabbats av hittills enligt Peter då han kollade detta igår då jag ville ha reda på detta. Återkallningar förekommer hos alla märken menade han. Sedan är det skillnad på hur olika märken hanterar det.

Ja, Prius har tillverkats i Japan. Auris tillverkas i England som hybrid. Men själva hybridsystemet skeppas från Japan skulle jag tro. Då det är samma som i Prius. Såg du att jag skrev om kostnaden för att montera motorvärmare för Prius i Toyotatråden här på forumet? Kostnaden var 3953kr om jag inte minns fel nu.

Prius har alltid tillverkats i Japan och gör så fortfarande.
Måste dock poängtera att de Europa-byggda Toyotorna i regel också är mycket driftsäkra och håller bra kvalitét jämfört med andra Europa-byggda bilmärken.
Vi servar på mitt jobb bla en Corolla Verso-06 som ju är byggd i Turkiet av alla ställen som trots det har gått 45000mil i princip helt klanderfritt, vi bytte startmotorn vid 36000mil och kolen till generatorn (sitter i två skruvar) vid 39000mil, i övrigt är hela elsystemet och inte en enda elkomponent/givare på hela bilens elsystem någonsinn bytt någonstans.
Vi har heller inte bytt en enda led eller stag i framvagnen, inte en enda fjäder/stötdämpare eller nått hjullager på dessa 45000mil!
Bromsskivorna fram har bytts en gång vid ca 36000mil eftersom dom började bli så tunna, bak är skivorna aldrig bytta än.
-Så där måste man säga att Toyota verkar ha väldigt hårda kvalitétskrav samt bra koll på att komponent-tillverkarna uppfyller kraven samt även vara smarta nog att ta viktiga delar som motorstyr-elektronik/givare från sina "egna" erkännda kvalitets-underleverantörer som tex. Denso.

leifer, när jag skrevr begränsad lastförmåga hos Prius menade jag inte utrymmesmässigt utan viktmässigt.
Och jag begriper inte varför det inte ska gå att montera dragkrok.
Effektmässigt kan det knappast vara något problem.
Ok, det är ju långt från en racer, men det behövs ju inte för att den ska kunna dra en kärra.
Man hade ju drag på VW typ 1 och den klarade ju av det med sina 30hk.
Det gällde ju bara att acceptera att det gick lite långsammare.
Är det något med transmissionen som sätter gränsen?

Saabnisse.

Skulle tro det att det är något med transmissionen. Vi pratade lite om det i Torsdags när jag var upp hos Sjögrens bil & motor. Då berättade de att det fanns faktiskt dragkrok till första generation Prius! Men saken var den att den var till att fästa en cykelhållare på!! Och det hade även hänt att de hade dragit släpkärror med denna,vilket inte var så bra. Men exakt vad det är som gör att man inte kan använda dragkrok och dra tungt vet jag inte. Men jag ska försöka ta reda på varför. Men detta borde Hanzzon kunna svara på eftersom hans mamma och han själv har Prius nu om jag inte minns fel.

Leifer.

Nej jag har inte köpt någon än. Vi var nämligen in på Toyota och Lexus i Karlstad när vi lämnade tillbaka en Prius av senaste generation som vi lånade hem över helgen. När vi då kom in och började diskutera med både Mats och Peter den ena Lexus försäljare och den andre Toyota försäljare så ville Mats sälja en Lexus CT200h till oss. Så min fru tyckte att vi skulle vänta och se hur den nya hybriddrivna CT200h ser ut och verkar. Den ska ju ha exakt samma hybridsystem som Prius,dock något förbättrat enligt Mats.

Själv tycker jag Prius verkar bättre då den är större och mer praktisk.

Men så fort det blir affär så talar jag om det Leifer och berättar vad som händer. Om det nu blir en Prius eller Toyota överhuvudtaget det är inte helt säkert. Något som är säkert är att det kommer att bli en automat av någon sort. Men Prius ligger bra till med sin låga förbrukning i kombination med automat, det är det inte många som kan erbjuda som är såkallade miljöbilar och så låg förbrukning som Prius har. Vi kanske får öppna en ny Priustråd vi förstör Opeltråden här!?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.