Vi Bilägares forum

Hur ska det gå för Opel?

Hur ska det gå för Opel?

Opel visar ständigt röda siffror och nu börjar GM tröttna.
Nu byter man ut delar av styrelsen, men hjälper det?
Det är väl knappast modellutbudet det är fel på och bilarna har ju blivit bättre.
Men är de tillräckligt bra?
Kommer det att gå för Opel/Vauxhall som för Saab?

Uppdaterat: 2012-02-09 09:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kommentarer

Om man i efterhand tittar på den avbrutna affären mellan Gm och Magna/Sberbank/Gaz så verkar det som om GM hellre lägger ned än säljer till Ryssland/Kina eller något att land där deras "tekniklicenser" kan hamna på avvägar.
Opel är ju betydligt större än Saab och tyska politiker (med Merkel i spetsen) stöttar ju sin bilindustri till 100%, så jag tror ändå det blir svårt att det blir en liknande Saabaffär av Opel, möjligen att det blir statsägt (som ju t.ex. VW till viss del är).

Uppdaterat: 2012-02-09 11:20

Det är nog helt riktigt.
I Tyskland är man betydligt mer rädd om sina industrier och tillåter säkert inte att några muppar från andra sidan av Atlanten bestämmer om nedläggning.

Annat är det ju i Sverige.
Här ska vi helst försörja oss inom tjänstesektorn, alltså tvätta fönster åt varandra och tjäna pengar på jobbskatteavdrag och spekulationer på börsen.

Hoppsan jag glömde Trisslotter :-)

Uppdaterat: 2012-02-09 12:41
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Kunde inte säga det bättre saabnisse...

Uppdaterat: 2012-02-09 13:15
Pär

Att GM USA är ett rufflarföretag och att ovissheten när det gäller Opels vara och inte vara blir allt större dag för dag. Nyligen lanserade man nya verisioner av Koreanska Chevrolet, vilka har exakt samma drivlina som Opel. Även karosserna är utvecklade av Opel. GM USA anklagar Opel för överproduktion i Europa, samtidigt som man kräver att Chevrolet ska öka sin försäljning med 20% i Europa.
GM USA kan alltså tacka Opel och i viss mån Saab för tekniken. GM USA tackar europeisk biltillverkning med nedläggning av Saab, sen är det Opels tur.
När ska GM USA betala för tekniken, som de stulit från Europa?
Opel Sweden bör skämmas. Man har inte rensat upp bland återförsäljarna och sina serviceverkstäder på sin hemsida, där det är fler handlare som säljer helt andra märken än Opel, än handlare som saluför nya Oplar. Här borde Opel ta sitt ansvar och se till att få en homogen sammansättning firmor som både sår för försäljning och service. Som det är nu hänger allt i luften, beroende på vilken serviceverkstad som finns på orten.

Uppdaterat: 2012-02-09 22:41

Frågan är om dettta har vart GM plan från början-- Köpa upp europiska märken.. sno teknik m.m från de och sedan stoppa det in i chevrolet . Efter det så lägger man ned de europiska märkerne och tror at vi europer kjøper cheva istället med europisk teknik..? ett tecken på det er Saab som GM vägrar att sälja.. Man vil at Saab skal läggas ned så GM har en kokurent mindre.. Kommer aldri ha en GM bil i mitt garage

Uppdaterat: 2012-02-09 22:51

Kan knappast ha varit GMs planer från början eftersom de ägt Opel och Vauxhall i mer än 80 år.
På den tiden höll man helt isär det som tillverkades i USA och det som tillverkades i Europa.
I slutet av 1930-talet dök den amerikanska tekniken upp i Opel där t.ex Super 6 fick en variant av Dubonnet-fjädringen fram (men med omvända svängarmar) och Kapitän en förminskad variant av Chevroletmotorn från 1928.
Men vad jag vet gick inget från Europa till USA, det är en senare företeelse.

Uppdaterat: 2012-02-10 10:27
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Opel har folk länge köpt av gammal ovana men allt fler inser att de inte är vidare bra på något.

Dessutom dödade GM Saab. De skulle satsat på Saab för sitt eget bästa!

Uppdaterat: 2012-02-10 11:46

Opel håller hög kvalitet idag. Det finns ett flertal konsumentundersökningar ute i Europa som speglar att Opel står sig väl kvalitetsmässigt. Dessutom har ju Dekra studerat verkstadskostnaderna för ett flertal bilmodeller. Där har Opel under de senaste åren utökat antal modeller som fått utmärkelser som bästa bil i respektive klass.
Glöm inte att Opel har exakt samma drivlina som Saab. Därför faller ditt argument att GM skulle behållit Saab. Man delar du dessutom teknik i övrigt, bromsar hjulupphängningar elekronik etc. på senare modeller. Och mycket av detta kan Opel tacka Saab för liksom tvärtom.
Det är alltså inte någon ful ovana att kunder köper Opel, utan snarare sund visdom.
Ok. Det finns måndagsexemplar även hos Opel, men de är förhållandevis få nu för tiden.
Men återigen är frågan berättigad. Blir det så, att Opelhandlarna tvingas sälja Chevrolet, med de villkor som man kräver i ex Tyskland, dvs 20% ökning, samtidigt som man lägger ner Opelfabriker, kommer jag att bojkotta allt vad GM heter i fortsättningen. OBS även Opel. För om detta är scenariot framöver, kommer Opel att vara nerlagt inom 5 år, på samma sätt som Saab.
Då hjälper det föga att Opel blivit en bra bil. Det var ju samma förhållande med Saab. Och Saabägare har redan drabbats av svårigheter på reservdelsmarknaden.

Uppdaterat: 2012-02-11 12:46

Risken för att GM lägger ner Opel finns säkert, men inte att Opel därigenom skulle sluta tillverkas.
Som vi skrivit här tidigare är tyska förbundsregeringen mer rädd om sin egen industri än vad den svenska är om sin.
Den stora frågan är väl vad som kommer att hända med det gamla anrika märket Vauxhall?
Men bojkottat GM har jag redan gjort, Jag skulle aldrig köpa en Opel så länge GM är kvar som ägare.
När det gäller delar till Saab så har det varit brist på en del, men man ska komma ihåg att Saab Parts inte ingår i konkursen.

Uppdaterat: 2012-02-11 12:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är inte Opel jag avser att bojkotta. Inte än så länge i alla fall. Men jag tänker inte skynda på något köp förrän jag vet vad Opel Sweden står för. Den dagen man ser att Opel Sweden aktivt verkar för ökade försäljningssiffror, stöttar återförsäljare och ställer krav på "sina" verkstäder kan det hända att jag köper. Men skulle det visa sig att OpelSweden även blir GM s generalagent för Chevrolet, kommer det att vara kört för Opel i Sverige. Den dagen detta är ett faktum plus att man satsar mer på Chevrolet än Opel, blir även jag en person som bojkottar allt vad GM heter.
Man vill ju i det längsta stötta Europas bilindustri, och i mitt fall Opel, eftersom många av Saabs fd ingenjörer fått jobb hos Opel/Vauxhall genom GM powertrain.

Uppdaterat: 2012-02-12 22:49

Opel kanske skulle ha fortsatt tillverka praktista lådor åt folket, och kalla kombibilarna för Caravan.

Uppdaterat: 2012-02-12 23:59

Nej, det är inte bilarna det är fel på, även om jag tycker att Insignia är misslyckad, men det övriga programmet är ju omfattande och vettigt.

Jag tror att det är marknadsföring och GMs inställning som är ett problem.
Jag tror att Opel/Vauxhall skulle klara sig bättre utan amerikansk inblandning.

Uppdaterat: 2012-02-13 08:10
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Med sådana försäljningsframgångar som Insignian haft i så gott som samtliga länder, och dessutom det faktum att Insignian står sig mycket högt i DEKRAS kvalitetsundersökning, ställer sig Saabnisses åsikt lite underlig. Men kanske fördommar spelar in. Jag har provkört både Saab 9-5 och Insignia. Jag och mina passagerare kunde inte känna någon som helst skillnad i komfort och vägegenskaper. Men baksätet i Saaben var dock betydligt bättre utformat, med det undantaget att i Saaben hade passagerarna håret mot bakrutan, i Insignian hade samma personer känning av innertaket. Gissa vilket de föredrog ett mjukt varmt tak eller en hård kall bakruta?
Dessutom verkade Saabens karosseri och instrumentpanel lite gnekig för att vara en ny bil. Men som sagt, bilarna hade identiska vägegenskaper. Det man kan tillägga till Saabs fördel är måhända att bilen uppträder lika bra på vägen som Insignian trots att den är Större och Tyngre.
Men jag kan hålla med om att man hade för bråttom att introducera Insignian i Sverige och övriga nordiska länder, där ingen servicepersonal fick tillfälle att utbilda sig på bilen!
Det dröjde över ett halvår innan man fick fram en svensk manual till bilens dator. Och verkstadshandböckerna var enligt de uppgifter jag fått, uruselt översatta Sedan dröjde det ända till förra året innan verkstadspersonal fick någon utbildning hos Opel.
Allt detta senare har medfört att vissa haft problem sina bilar, men det gäller årsmodellerna -10 och tidiga -11or.

Uppdaterat: 2012-02-13 12:00

Jag kan förklara mina åsikter när det gäller Insignia som jag tycker är helt misslyckad.
En kombi som inte är märkbart större än Astra är kass för mig.
Den är helt enkelt idiotiskt designad och jag talar enbart om utrymmen, inte om övriga egenskaper.
Jämfört med 9-5 Sportkombi som ju tyvärr aldrig fick komma ut på marknaden känns den som en klumpig småbil utrymmesmässigt.
Sedan kan jag hålla med om att V60 och Hyundai i40 inte är ett dugg bättre.
För mig ska en kombi vara som gamla Vectra, gamla modellen av V70 d.v.s. före 2008, men även den nyare går an om man bara lär sig att dra in huvudet som en sköldpadda för att inte slå i dörrkarmen i framsätet, eller kanske gamla 9-5.

Om nu Insignia är sådan försäljningsframgång är det ju underligt att Opel visar röda siffror år efter år.
Men det beror kanske på samma sak som det spekulerats om i Saabfallet, GM ser till att det blir förlust genom att flytta vinsten till mer lönsamma regioner.

Uppdaterat: 2012-02-13 14:04
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse:
Håller med dig om Insignia kontra Vectra "Caravan". Den senare har utmärkta inre utrymmen, och ett bra bagage. Insignia har fallit för den nyare tvåldesignen och förlorar därmed massor av utrymme.

Körde Vectra Combi i c:a 200 mil, och blev positivt överraskad. Pigg, trevlig att köra, skön att åka i. Synd bara att den är så ful.. Insignia är snyggare, men som sagt mindre inuti.

Det ska bli intressant att se hur tyskarna skyddar sin inhemska bilindustri, lär vara något helt annat än motsvarande svenska.
I Sverige ska vi ju vara så förbannat EU-laglydiga och sedan kan vi ju sitta där med gott samvete och noll jobb....

Uppdaterat: 2012-02-13 14:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Crister_1 verkar vara en upprörd Insignia-ägare? ;) Jag tycker om Opel, jag har bara haft Omega A, Omega B kombi och nu Vectra C i mitt liv. Och jag tycker att Insignian är snyggt och ger god kvalitetskänsla (trots några missar). Jag har även tänkt sig köpa en Insignia innan jag såg hur liten blev bagagerummet jämfört med föregångaren. Det kanske gör inte så mycket på vardagen, men nej, det blir Zafira med biogas istället!

Uppdaterat: 2012-02-13 15:43

Vi är alltså fler som märkt dumheterna.
hultarn, "tvåldesign" var ett träffande uttryck :-)

Uppdaterat: 2012-02-13 15:49
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kan till en del hålla med dig om lastutrymmet på Insignian Saabnisse. Det är dock på lastlängden det skiljer och där nästan 2 dm. Att man gjort en designmiss så tillvida kan jag hålla med om, särskilt som Astran inte har mycket mindre lastvolym. Det skiljer för litet i förhållande till priset. Vectrakombin var ju en förlängd Vectra sedan. Astran förlängdes ju på sin tid, så Insignian kommer med all säkerhet att förlängas även den.

Uppdaterat: 2012-02-13 19:08

Tycker att Opel gör bra bilar, när jag köpte bil sommaren 2011 så var jag väldigt nära på att köpa en Opel Astra med 160hk dieseln med automat... Men blev en Peugeot 508 istället men vem vet kanske blir en sådan om några år om inte nya Volvo V40 som kommer snart.

Uppdaterat: 2012-02-14 00:05
Pär

crister_1, japp jag känner till 9-5 SC och den är rymligare och trevligare än Insignia, men visst har man även där till en del fallit för "tvåldesignen" men avsevärt mindre.
Vi får hoppas att det löser sig med nya ägare och vem vet, det kanske blir så att det går att komma överens med GM också, tekniken är ju inte direkt ny nu längre.

Kanske blir det lika med Opel/Vauxhall, lägger GM ner kommer det att bli väldiga förhandlingar om att få använda den egna tekniken i fortsättningen!
Men om GM lägger ner kan man ju fundera på vem som då ska stå för tekniken till Chevrolet?
Daewoo?

Uppdaterat: 2012-02-14 10:35
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

crister_1 är den motorn inte bra? Skulle tror att den är ganska så törstig på bränsle men tanken att köpa den var att den skulle vara bra att dra husvagn med, men tänkte att man kör ju oftare utan vagn under ett år och att 508:ans 1,6 också kommer vara en bra dragare.

Tror också att jag gjort ett bra val av bil :)

Uppdaterat: 2012-02-14 14:05
Pär

Ja det var en bra förbrukning måste jag säga fast bilen är så pass stor och tung...
Motorn som sitter i 3008 och i 508 är riktigt trevliga måste jag säga, en av dom bästa på marknaden just nu har jag hört... Så tycker verkligen du ska prova 1,6 dieseln för den är en fröjd.

Uppdaterat: 2012-02-14 23:57
Pär

Det här var väl igen reklamtråd för Peugeot, utan något helt annat. Och jag tycker INTE att Peugeots motor är bättre än dagens 160 hk-motorer i Insignian, som dessutom är miljöklassade. Men ett litet frägetecken kring Opels diesel och de problem som främst Saab haft på sina. Nämligen den att vattenpumpen drivs av kamremmen, där jag känner till ett par fall där kamremmen brustit. Jag har inte hört att Opel haft några sådana problem med sina dieslar. Men hur är det med motorn egentligen? Peugeot har ju beprövade PSA om man nu ska säga något positivt om Peugeot i den här tråden. (Detta var en parantes) och ska inte upprepas.

Uppdaterat: 2012-02-15 18:15

Jag fick chansen till en längre provtur med en Insignia igår.
Det var ett par år sen sist och då var det en sedan.
Nu är det en kombi, 160hk diesel, 4-hjulsdriven och med mycket extra, dock inte elstolar och det tyckte jag var snålt i det prisläget.
Bilen hade gått 1500mi. och var alltså väl inkörd.
Jag skulle jämföra mina intryck med V70, 9-5 gen1 och en Outlander.

Nu skulle det bli kul att se om mina tidigare intryck satt kvar!
När jag klev in i bilen blev jag lite förvånad, det var faktiskt lättare att ta sig in bakom ratten än i V70 med sin korkat nersvängda dörrkarm.
Den är ju nersvängd här också, men inte lika mycket.
9-5 gen1 är bättre ändå med sin gammaldags räta linje i karmen.
Men jag återkommer till intrycken här senare.

I med driven och iväg på en krokig osandad vinterväg, delvis is och delvis packad snö.
Jag blev förvånad över hur stadig bilen var och att den drev så bra trots avsaknad av dubb, 17x225-friktionsdäck, tyvärr glömde jag att kolla fabrikat, men det var ett spår i mitten.
Trots forcerad körning blev det inga obehagliga sladdar utan bilen kändes väldigt lättkörd.
Ute på landsvägen sedan, med plattan i botten för att känna accet, märkte jag att bilen går väldigt tyst, så tyst att det bara är knacket från motorn som hörs.
Den drar snabbt upp till nästan 100, då blir det lite segare och efter 120 finns inte mycket acc kvar.
jag saknade turboknycken som kommer i Saaben när man trampar på i 120, men det är klart att trots högre moment är det ju åtskilliga hk upp till Saaben.
Men lika stadigt som den gick på småvägen lika stadigt gick den här.

När jag kom hem efter några mil satt jag och funderade på varför jag inte trivdes med bilen.
Jag har skrivit det förr och nu förstärktes mina tidigare intryck.
Bilen är korkat designad!
När man sitter bakom ratten i en väldigt bekväm stol med utdragbart lårstöd, funderar man på hur man tänkt när det gäller sikten.
Vindrutan ser bred ut utifrån men är det inte. Siktbredden är 1dm smalare än i 9-5.
De extremt breda A-stolparna är nog bra för säkerheten, men skymmer sikten väldigt.
Saab 99 hade ju för snart 46år sedan ungefär lika breda stolpar, men de var vända 90 grader och satt i bilens längdriktning istället för på tvären som i Insignia.
De satt dessutom, genom den svängda vindrutan, betydligt längre bak.
Insignias ruta är ju betydligt mer plan, hur har man tänkt här?
När man tittar ut genom de små sidofönstren i backspeglarna kommer nästa fundering.
Varför har de fått en sådan form?
Ytterligare en sak där man låtit design gå före funktion
Bakrutan ser ju jättelik ut, utifrån, men bakåtsikten från förarplatsen är ungefär lika dålig som på en gammal Volvo PV med takfönster.
Nej jag gillar inte den här bilen, trots fantastiskt bra köregenskaper och ett föredömligt uppträdande på vägen trivs jag inte med den.
Den är för "sluten", jämfört med Saab så förefaller Saaben som en glasveranda.
Vilka har man byggt den här bilen åt?
Ett grottfolk, som är vana att sitta och glo ut genom små gluggar?

Jag förstår att den inte säljer bra i Sverige där vi vill ha kombi, att den säljer bättre på kontinenten kan vara, där vill man ju ofta ha sedaner i den här klassen, men även där har det ju backat, senast såg jag att hela Opel tappat 20%, betydligt mer än konkurenterna och då ska man tänka på att det även gäller Opels mer vettiga modeller.

Personligen tror jag inte att Insignia blir särskilt långlivad i det här utförandet.

Uppdaterat: 2012-02-18 10:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Crister, jag blev positivt överaskad av bilens beteende, speciellt på vinterväg.
Jag provocerade den verkligen och körde hårt, men trots avsaknaden av dubbdäck (jag är en varm anhängare av dubbdäck, just på den här vägen) så gick den som tåget.
En av de bästa bilar jag kört, kanske den bästa.

Men jag skrev inte att bilen var lätt att ta sig in i, bara att det var lättare än i V70 som är genomkorkat designad i insteget.
9-5 är lättare ändå, men även den för låg, här är Outlandern i särklass bäst.

Men jag accepterar inte sikten, den är usel både framåt och bakåt och backspeglarna är sönderdesignade.

Den här bilen är värd en annan kaross!
Tänk om den funnes med Outlanderns skal, men fortfarande med Insignians sittkomfort, drivlina och chassi.

Nämnde jag föresten att det går alldeles utmärkt att sitta bra i baksätet även med lång rygg och att sittkomforten även där är utmärkt.
Men det är instängt!
Tyvärr.

Uppdaterat: 2012-02-18 16:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kom på att jag ska prova en med bensinmotor också, jag hör till de som inte fallit för dieselmotorer i den utformning de har nu.
Oavsett fabrikat.

Uppdaterat: 2012-02-18 16:32
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Just bakåtsikten är det enda jag har emot Insignian, men de yttre backspeglarna är faktiskt bra, men man måste vinkla ut dem till max för att progressiviteten ska bli rätt.
Men jag har en fråga till Opel om de nu behagar läsa vad som står i motorpressen om Opel, speciellt när det gäller ägares erfarenheter.
De här perfekta stolarna finns i Insignia och Astra, men inte i rena arbetsfordon som Vivaro och liknande. Där har man plockat in Renaults katastrofstolar. Stolar som är så dåliga att de Taxichaufförer jag känner får ont i ryggen redan efter 5 mil. I och för sig är ju bilen i grund o botten en Renault, men kan Opel byta drivlina i de här bilarna, borde man kunna byta även stolar.

Uppdaterat: 2012-02-18 22:21

Ett litet tillägg när det gäller Peugeot, och för övrigt andra bilar som näms i den här tråden. Det är ju precis som Crister säger att man själv väljer de egenskaper man trivs med. Håller med om att jag kanske överreagerade. Det handlade ju enbart om dieselmotorn i den bedömning du gjorde tillsammans med andra.
Jag har tyvärr inte all information om Opels dieslar, eftersom de bekanta jag har endast jobbat med utveckling av bensinmotorer.
Jag känner till att Saab haft vissa problem med kamremsbrott, dock inte Opel annat än Antaran o Chevrolet Captiva. Om någon vet mer om Opels nuvarande dieslar vore jag tacksam för svar.

Uppdaterat: 2012-02-18 22:34

Opel har väl samma dieselmotorer som Saab då dessa ju är Opelmotorer således med samma problem givetvis...
En sak jag vet man haft vissa problem med där är att vattenpumparna havererar med kamremshaveri som följd då den tyvärr drivs av kamremmen om det är detta ni hört talas om...

Uppdaterat: 2012-02-21 00:09

Opel har väl samma dieselmotorer som Saab då dessa ju är Opelmotorer således med samma problem givetvis...
En sak jag vet man haft vissa problem med där är att vattenpumparna havererar med kamremshaveri som följd då den tyvärr drivs av kamremmen om det är detta ni hört talas om...

Uppdaterat: 2012-02-21 00:09

crister, finns på Biltema till överkomligt pris.

Uppdaterat: 2012-02-25 21:48
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja Shogun, man får stå ut med modedesignernas nycker som sällan är till det bättre.
Det jag bråkat om många gånger är när man låter form gå före funktion och det beror väl delvis på mitt jobb inom FM där det alltid varit det omvända men delvis också på sunt förnuft.

En av de trevligaste bilarna jag haft var en Simca 1500 med väldigt låg midja och bra sikt.
Sedan blev det Saab med avsevärt mindre glasytor.

Men jag tror att glastaket på din Hyundai tar bort mycket av grottkänslan jag fick i Insignia.
Men naturligtvis är det också en vanesak.

Uppdaterat: 2012-02-26 14:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är inte imponerad av dessa glastak, som jag tycker släpper in för mycket ljus, och sen hjälper det ju inte bakåtsikten ett dugg. Inte heller jag gillar designen när det gäller bakåtsikten i kombin. Det är bara att hoppas att en återgång till vettigare kombimodeller kommer inom kort.
Men för att återgå till Opels framtid, tycker åtminstone jag att Opels ledning i Sverige måste profilera sig bättre och vända sig till andra än de som redan gillar Opel.
Som det är idag får man inte ens som Opelägare någon som helst reklam och modellinfromation, annat än genom facebook, och då som div. erbjudanden från lokala handlare. Inte ens det taxiföretag jag känner till, får någon nyhetsreklam från Opel.
Men kanske har inte organisationen hunnit ikapp. Man kanske vill skynda långsamt och satsa på de firmor som sålt Opel under en längre tid, samt att servicepersonal får den utbildning som saknats under förra ledningen.

Uppdaterat: 2012-02-28 20:14

Njaa, jag är inte helt övertygad trots satsningen på Erik Saade och nya Zafiran. Men det kanske blir en återkommande trend? Lokalt är det väldigt anonym tillvaro som Opelåterförsäljarna för. Enligt dessa, beror det på hur bra övrig försäljning går om de ska ha råd att annonsera i lokal press. Opel medverkar inte till lokal marknadsföring.

Uppdaterat: 2012-02-29 16:58

Nu är det klart att det blir en allians mellan GM och PSA. Då kommer Opel att få koncernkonkurrens i Europa från både Daewoo-Chevrolet och PSA.

Uppdaterat: 2012-02-29 20:09

Njaa, Opel är ju fortfarande ett GM företag och har ju redan idag samarbete med fransmännen när det gäller lätta lastbilar o bussar. Risken är väl att GM utnyttjar Opel genom GM powertrain Europe, genom utvecklinssamarbetet, för att sedan lägga ner Opel?

Uppdaterat: 2012-03-02 12:59

Jag tror inte att risken är så stor att Opel läggs ner.
Det skulle aldrig Angela tillåta och hon är inte lika mjäkig som Fredrik var när det gällde Saab.

Men det är intressant att min son som just ska byta bil (han har åkt Saab 9-5 länge, så han har blivit ganska kräsen!) och har ett bra förhållande med Opel där han bor provade nya Zafira efter att ha sågat Insignia.
En ny sågning, den gick utmärkt på jämn väg och var bekväm och tillräckligt rymlig, men omöjlig på dålig väg p.g.a. för stum fjädring.
Det ska bli intressant att se vad han väljer.

Uppdaterat: 2012-03-02 13:17
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Zafiran ser ju trevlig ut, men är den obekväm när det gäller fjädring faller den på det sk målsnöret. Och varför har man inte sportstolarna från Insignia och/eller Astra i den?
Men finns den med flexride chassit tro? Måste ta en provtur när den kommer till handlaren.

Uppdaterat: 2012-03-03 22:24

Sonen fick tyvärr spola Opel, det blev en Outlander som även övriga familjen godkände.

Uppdaterat: 2012-03-05 09:22
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

"Men jag spår och marknaden rår".
Nej crister_1, du spår men GM rår.
Tyvärr!
Och det behöver man inte vara "Saabfanatiker" för att inse.
GM var en gång ett seriöst bilföretag, men det var innan börshajarna slog till och man upptäckte att det var betydligt mer lönsamt att placera vinster i låglöneländer och låta höglöneländerna stå för förlusterna d.v.s. skatterna.

Nu är detta inget specifikt för GM utan används helt lagligt av de flesta multinationella företag.

Uppdaterat: 2012-03-10 10:03
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre