Vi Bilägares forum

Har Toyota verkliga kvalitetsproblem?!

Har Toyota verkliga kvalitetsproblem?!

Hej!

Skapar denna tråd för att få slut på tjafset i Peugeot tråden "Hämtat min nya Peugeot 508". Börja gärna att läsa från sida 7 i Peugeot tråden så ni vet hur det utvecklar sig att handla om Toyota........

1

Uppdaterat: 2011-10-18 12:25

Kommentarer

Det här var en av de mest besynnerliga trådar jag läst. Det är alldeles uppenbart att några (ni vet säkert vilka) till varje pris (av förmodligen olika skäl) vill framhålla att Toyota har "verkliga" kvalitetsproblem. En skribent torgför åsikten att det subjektiva faktum att Toyotabilar är tråkiga, inte har en "ombonad" känsla eller stilig "design" gör att de har en "verklig kvalitetsbrist". Man häpnar.

Så har vi andra gänget som till varje pris framhåller Toyotas "förträfflighet" ofta med anekdotisk evidens (ja det kallas så när man utgår från egna bilar eller grannens eller kompisens eller...ja ni fattar).

Jag tycker det verkar som om skapandet av tråden "Har Toyota verkliga kvalitetsproblem?" bara gjorts för att reta och uppröra.

Självklart har Toyota precis som alla andra biltillverkare vissa kvalitetsproblem. Det är väl uppenbart för de flesta att byggandet av felfria bilar idag med all elektronik etc kommer att bli behäftade med fel ibland. Det är väl lika uppenbart för de flesta att Toyota har det i mindre grad än de flesta andra.

Kanske har de rentav minst problem med kvaliteten (och då talar jag inte om design, hur kul den är att köra, eller hur ombonad den känns). Det är bara att titta och studera JD Powers, Bilbesiktningens och försäkringsbolagens statistik så är ju detta väldigt tydligt.

Men fortsätt gärna. Det är kul att läsa.

Uppdaterat: 2011-10-24 16:48
Wer später bremst fährt länger schnell

Åfan, har du en 940? Diffbroms eller? Helt nya uppgifter och som vanligt mycket intressant. ;)

Uppdaterat: 2011-10-24 19:41

Åfan, har du en 940? Diffbroms eller? Helt nya uppgifter och som vanligt mycket intressant. ;)

Uppdaterat: 2011-10-24 19:41

Jag gör ETT försök till "Shogun"

Om du någonstans i mina inlägg har läst att DU ( eller någon annan ) skall serva hos Mekonomen så HAR du missat något.
Det står klart och tydligt att JAG inte litar på Bilia och därför kör jag inte dit för service.
Det står även att jag gärna hade velat att serva hos märkesverkstaden för att det någonstans känns mest naturligt,..men för det krävs det lite förändring.

Vad gäller TKG-så gynnar den fortfarande inte den första ägaren.
Det är t.o.m så att den första ägaren kan få detta slängt i ansiktet då han påpekar den stora skillnaden mellan inbytespriset och liknande bilar i hallen.
(Den bilen har ju TKG!!! o.s.v )
Vet inte hur Toyota gör med inbytesbilar som inte är servade utav dem,..kanske kan de ändå trolla fram TKG sedan. ( kanske lite beroende på var den är servad,för annars satte de ju bara käppar i hjulet för sig själva om de konsekvent bara hävdade på ett krav på aktoriserat )
Det är självklart så att du inte har någon anledning att serva någon annanstans och särskilt inte heller då du hävdar att priset är det samma,vilket du troligtvis är ganska ensam om att uppleva.
Men åter igen....hade det bara handlat om att (Bilia i mitt fall ) varit lite dyrare så hade jag ändå gått dit men som sagt så har de "fuckat" upp allting tidigare och sedan bemött detta med oförskämdheter och lögner...Denna version utav service kan jag vara utan.

Är ändå inte den som är långsint eller lyssnar på allt som skrivs överallt om dåliga märkesverkstäder men Bilia är inte direkt okända för att "trampa folk över tårna"
Toyota är inte heller kända för att vara billigare än andra märkesverkstäder men förhoppningsvis så gör de ett jobb som motiverar ett högt pris.
Anser inte att 2000kr/timme är ett befogat timpris för något fabrikat och särskilt då inte när man dessutom skriver på fler timmar än dem åtgångna.

Min "debatt" är enbart för att slippa idiotförklaras över min åsikt att många verkstäder fuskar och tyvärr blir fusket inte mindre utav att man anlitar en "märkesverkstad".
Det finns rötägg i alla brancher men jag anser att det är fel att helt "friskriva" något fabrikat med motiveringen att man ev.skall få igenom "Goodwill" lättare.

Det pratades om felaktiga oljor,men det har inget att göra med att en Xenon-strålkastare eller t.e.x Acc anläggning lägger av!
Är bilen inte bättre än att sådant inte håller mer än i 2 eller 3 år så har det inget att göra med var bilen är servad.
Man skall alltså vara orolig för detta och tvingas att serva hos den aktoriserade?
Däremot kommer det in andra fördelar med att ha "servat rätt" då bilen skall säljas...En köpare kanske drar sig för att köpa en Toyota utan rätt stämplar då fel ju kan uppkomma långt senare.
Klart att det är rätt att vara vaksam mot dessa bilar utav handlaren men jag utgår ifrån att man har bra koll på sina bilar....En missnöjd kund är en missnöjd kund väldigt länge!
( som du själv vet så har många fördomar enbart p.g.a vad de har hört )

Uppdaterat: 2011-10-24 20:24

Hela den här soppan började med att jag störde mig otroligt mycket på att samma personer kapade alla trådar och kommentarsfält. Så fort någon hade en avvikande åsikt så skulle dom motbevisas, inte med klyftiga argument utan med så många inlägg som möjligt. Alltid kryddat med ett vardagsromantiskt epos från Hederlige Harrys Bilverkstad som hade den absoluta sanningen om allting.

Då bestämde jag mig för att möta er taktik med samma mynt. Det kostar tid och energi men är verkligen mödan värd. För troll som bara accepterar sin egen åsikt och ingen annans är inte värda respekt. Därför har det varit mycket underhållande att debattera med er i ämnen som för mig är ganska ointressanta (har aldrig brytt mig om tråkiga Toyota). Det är ganska lätt att hitta argument och fakta som strider mot er världsuppfattning nämligen.

Ha nu en riktigt trevlig kväll leifer!

Uppdaterat: 2011-10-24 20:24

Eller var det inte så att att Toyota faktiskt hade lite problem med bromsarna........eller var det tyskarnas fel? Men nog hade väl ändå Toyota lite kvalitetsproblem ändå......eller var det engelsmännens fel?

Konstaterar bara att det finns lika många krystade bortförklaringar som det finns kvalitetsproblem hos Toyota.

Ha en riktigt trevlig kväll!

Uppdaterat: 2011-10-24 21:15

Jag håller med dig Shogun, jag tror också att Toyota jobbar hårt för att komma till rätta med sina kvalitetsproblem.

Uppdaterat: 2011-10-24 22:44

Du har ju verkligen seriösa och bra argument Rustan! Så bra att du måste ta till personangrepp och försöka hänga ut företaget där jag jobbar som oseriöst och påstå osanningar som tex att vi inte skulle betala någon skatt och liknande löjliga saker för att försöka få det till att mina erfarenheter från min vardag i mitt jobb inte stämmer och för att få rätt när dina argument tryter...
Du kanske borde fundera på att bete dig som en vuxen person nästa gång dina argument tryter i stället för att gå över gänsen så totalt som du har gjort nu!?

Uppdaterat: 2011-10-24 23:57

Nu är det ju så Hanzzon, att om jag tar reda på sanningen om ett företag så är väl knappast det ett personangrepp. Jag har inte heller påstått att företaget inte betalar skatt, jag tog bara reda på att företaget inte hade F-skattsedel. Sedan får man dra egna slutsatser utifrån det.

Jag har aldrig heller påstått att dina målande berättelser från vardagen på en bilverkstad som inte ansåg sig ha råd att vara auktoriserad märkesverkstad skulle vara osanna.

Däremot är dina målande berättelser just bara målande berättelser och saknar helt betydelse för mig.

Ha en trevlig dag!

Uppdaterat: 2011-10-25 06:50

Ja vi kommer inte längre med att vi båda älter samma sak "Shogun" och rättar varandras missuppfattade åsikter. ( såg på tal om det att mitt senaste inlägg grovt kan missuppfattas vad gäller verkstadspriserna )

Fortsätter därför med att Tycka att det är för mycket tjafs runt en masa fel på Toyotabilar!
Samtliga fina och dyra Tyska fabrikat har under åren haft enorma problem med en massa saker,men på dyra bilar har dessa problem en förmåga att försvinna.
Rösterna druknar helt enkelt i en massa utrustning och hästkrafter och ett väl byggt varumärke.
Toyota har inte byggt så många spännande bilar och varumärkets fokus ligger heller inte på prestigevagnar.
De har kämpat mot fördomar i Sverige under 45 års tid ... oftast helt utan grund.
Idag finns det statistik som visar på att Toyota ÄR en bra bil och trots en enorm konkurrens så är bilen ingen ovanlig syn på våra vägar.
"Problemet" är bara att det numera ibland hävdas att bilen i det närmaste är felfri och därmed är bättre än allt annat som tillverkas idag.
Ordet "bättre" är ett väldigt starkt och laddat ord då någon sådan sanning inte finns.
Det finns INGEN bil som är den "bästa" för alla och det finns heller ingen bil som är felfri.
Däremot är det fritt fram att "uppleva" ditt och datt för vem som helst och lägga till fina och nya ord som "upplevd kvalite" ....eller inte,..det brukade ju heta att Japanska bilar var plastiga. ( dock då inte i ett försök att ge beröm ifrån våra Svenska motorjournalister )

Vad jag har hört så finns det även en annan historia bakom varför Europabyggda bilar håller ihopa sämre.
Tekniken är helt enkelt (utav någon anledning) "mer avancerad" och "standardiserad" efter våra krav.
Kan ha varit elaka tungor (japanfientliga?) som har nämnt detta men tidigare skall Japanska bilar ha varit mycket enklare uppbyggda vad gäller elektroniken,men varit tvungna att anpassa sig till "vår" standard!? ( men vad vet jag?...är ju ingen Ingenjör! )
Vilket man ju har svårt att tro på med tanke på att Prius byggs i Japan.
( Kan kanske Bosch var den största "boven"?)

Hur det ligger till med detta vill jag därför ha osagt (då jag själv tycker att det låter ologiskt), men logiskt däremot är att INGEN tillverkare vill att deras bilar skall leva för evigt samt att livslängden på bilar i japan i princip inte "behöver" vara mer än 6 år,...många bilar skrotas därför efter denna tid då de helt enkelt inte gynnas mer skattemässigt. ( en ny bil i japan är dessutom inte så dyr )
På så kort tid fungerar i stort sett alla bilar och då behöver inte heller kvaliten vara tipp-topp.
Samma sak ser vi på i stort sett alla "nyttoprylar" idag.....Det mesta verkar att vara gjort för att gå sönder i samtliga kategorier.... Jo Ikea fungerar bra ( för en i förväg begränsad tid,..inga Ikeamöbler lär bli "arvegods" och hamna hos Antikrundan för att tappa ämnet helt.

Även i Sverige har vi byggt upp vår vagnpark mycket på kort tid och en stramare politik mot äldre bilar hade även här resulterat i att fler äldre bilar skrotades. ( ställer mig inte för eller emot detta )

Som sagt så är det ingen hemlighet eller nyhet över vilka äldre bilar som håller bäst.
Att Toyota har kvalitets problem större än någon annan ser jag som ren nonsens ( då det är så det har vinklats ) ...snarare tvärtom.
Men....om en ny Avensis höll ihopa lika bra som en Corolla så vore det nästan som att betrakta som ett steg tillbaka.
Är väldigt säker på att såväl Toyota som alla andra idag vet hur länge deras produkter bör hålla för att kunna fortsätta en lönsam verksamhet.

Uppdaterat: 2011-10-25 11:11

Ett tag överskuggade rubrikerna överallt om Toyotas återkallningar och kvalitesproblem "Jes" Det tolkar i alla fall JAG som att någon vill "Blåsa" upp saken.
I en massa forum sedan dess har detta också återkommit varpå "man" uppnått önskat resultat. ( varpå jag menar att man samtidigt inte har hört så mycket om andra fabrikat som också har haft stora problem...inte minst Volvo )
Trådskaparen hade knappast skapat denna tråd om han inte ansåg att märket har fått oförtjänt mycket skit.

Uppdaterat: 2011-10-25 18:00

Toyota har kvalitetsproblem, svar "Ja" om man jämför kvaliteten på europeiskbyggda och japanbyggda Toyotabilar. Skillnaden är helt enkelt för stor för att ignoreras.

Toyota har däremot inte kvalitetsproblem om man jämför europeiskbyggda Toyota med vilken random europeisk bil som helst (t.ex. Volkswagen).

Japanbyggda Toyotabilar (tex: Prius) verkar han en teknisk driftskvalitet som europabyggda bilar (oavsett prisklass) bara kan drömma om.

Uppdaterat: 2011-10-25 19:20

Men då vore ju kanske en fördel om du i så fall tog fram rätt företag innan du försöker sprida en massa falska anklagelser som du tror dig veta "sanningen" om som saknar F-skatt då Rustan för att framstå som seriös...
Om mina erfarenheter från vår verkstad helt saknar betydelse för dig så kan man verkligen undra varför man lägger ner ett sånt jobb på att försöka smutskasta mig och min arbetsplats men tyvärr så kommer jag fortsätta berätta mina sanna verkliga erfarenheter från problemen de olika bilarna har på mitt jobb i förhållande till varandra oavsett om du tycker om dessa erfarenheter eller inte för jag är tyvärr inte den som ljuger om vad jag säger och jag tänker definetivt inte ljuga för din skull!

Uppdaterat: 2011-10-25 23:29

Det var inget stort jobb, det var mycket enkelt att hitta uppgifterna.

Jag påstår fortfarande inte att du ljuger så ta av dig offer-koftan, jag bryr mig bara inte om dina vardagsdramatiska epos från "Hederlige Harrys Bilverkstad".

Jag jobbar på en gymnasieskola och har kontakt med lärarna på Fordonsprogrammet som har mycket, mycket lång erfarenhet från olika märken, en av dom kommer bl.a från prototyp-verkstaden på Volvo. Dessutom har jag en bror som är i branschen sedan länge. Så jag får information som jag värdesätter från annat håll.

Uppdaterat: 2011-10-25 23:40

Hehe jasså vad intressant för dig, jag hade också ett par lärare på fordonsprogrammet som hade mycket lång erfarehet av bilar där vår huvudlärare varit verkstadschef på Volvo i 25 år, så vi fick lära oss det mesta om dessa bilar kan jag lova och vi fick av honom veta tex. att det allra senaste som precis kommit i bilindustrin på vissa bilar (Volvo) då var variabla ventilltider, när en av mina klasskamrater vars pappa jobbat på Honda påpekade att Honda ju hade haft detta i många år då man introducerade det 1989 blev läraren tyst för att sen fråga: "Ehh hade dom verkligen det redan då?" ... :)
I övrigt så har vi ett bra samarbete med Fordonsprogrammet och även jag känner alla fyra lärare där (där tre jobbat på Volvo och en på VW tidigare) och tex. vår senaste anställde praktiserade hos oss när han gick Fordonsprogrammet innan han fick sin anställning.

Uppdaterat: 2011-10-26 00:46

Tråkigt att du hade lärare som inte hade så stor koll. Det låter ju som att det var ett tag sedan den läraren var ute och jobbade. Jag hoppas att du fick lära dig något under studietiden trots allt. ;)

Ha en trevlig dag!

Uppdaterat: 2011-10-26 06:39

Tvärtom hade lärarna mycket stor koll och erfarenhet av tex. Volvo vilket inte var någon nackdel, men de saknade även tyvärr mycket kännedom om många andra märken som i exemplet.
Om du Rustan för övrigt vill ha något uns av trovärdighet kvar och jag ens ska fortsätta bry mig om att svara på dina inlägg så tar du bort vår företagslogga som din visningsbild, den har du ingen rätt att ha och jag tror snarare du är elev på gymnasiet du utger dig att vara lärare på för jag accepterar inte barnsligheter som det!

Uppdaterat: 2011-10-26 09:19

Här håller jag helt med Hanzzon. Rustan du är bara ute efter att provocera och du har själv t.o.m. erkänt det. Beklagligt är ordet.

Uppdaterat: 2011-10-26 10:54
Wer später bremst fährt länger schnell

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för mitt klavertramp med firmaloggan. Jag har nu bytt visningsbild och hoppas att ni ser det som ett led i en process att bli en bättre människa.

Ha en trevlig dag!

Uppdaterat: 2011-10-26 11:27

http://www.blocket.se/varmland/Nissan_Juke_1_5Dci_Acenta_Sportp_paket_Connec_32007487.htm?ca=15&w=3
Smaken är som den är..det finns köpare till detta missfoster också

Uppdaterat: 2011-10-28 10:51

Oj...man kan alltså få en Avensis Diesel med Automat,..inte en dag för tidigt!
Synd bara att man har sänkt effekten som snarare borde vara höjd med lika mycket för att svara till sitt pris.
Tycker också att Avensis är snyggare än Passat men frågan är om det räcker ...
"Byggde" en Passat kombi för skojs skull lite snabbt för att se vart priset landade.
Ingen ide att snåla så vad sägs om TDI 170 DSG 4Motion BlueMotion Technology GT för 307.000kr? ...Kryssa bra vilt bland tillbehören skinn,panorama tak, drag o.s.v så slutar priset på 350.000kr. ( Samma pkt paketerad i Superb och det är "fyndläge" )
Det finns nog bra anledningar ändå att Vw säljer så bra.

Uppdaterat: 2011-10-28 13:27

När du nu halkade in på ämnet om att vridmoment är viktigt "leifer"....Så förstår jag inte varför du nöjer dig med en Bensinare!?
Visst ...pratar vi nya bilar och då speciellt Vw som du brukar att prata gott om så kan jag förstå din point!
En Passat TSi 160 lämnar (p.g.a dubbelturbo) idag 240Nm vilket gör den riktigt körglad och med bensinmått även snål på pappret.
väljer man istället en Tdi 105 så kostar den från 21.000kr mer men har trots sina 50Hk mindre effekt ändå mer vrid ( 250Nm )
I en sådan jämförelse så "vinner" nog Tsi för mig! ;-)
Dock så känner jag inte till några andra fabrikat som med Bensinmotorer lämnar så högt vrid på "bruksbilar" ....( men jag kan ju ha missat något?)

Uppdaterat: 2011-10-28 16:51

Även om det inte hör hemma i den här tråden så kan jag tala om att min 9-5 bensinare lämnar högre moment och även om Volvon med 2.5 dieseln är ännu värre är Saaben trevligare.
Men jag tror som leifer att Toyota har gjort en miss när de inte försett sina bensinmotorer med turbo.
Och jag tror att alla moderna högeffektdieslar kommer att bli ganska kostsamma i reparation så småningom.
Det är nog ganska tveksamt om det är lönsamt för vanliga Svensson att köra diesel.
Förutom det högre bränslepriset, kan trots lägre förbrukning, ändå milpriset skena när man lägger på den tredubbla beskattningen.
Sedan kommer ju servicen som ju knappast är billigare på dieseln.

Uppdaterat: 2011-10-28 17:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag äger faktiskt en 1.8 med CVT och den är imponerande bra.
Sanningen är att den har rejält med bottenkraft, CVT:n lägger den ju på 1000varv vid stadskörning, det funkar utmärkt. rejält bränslesnål dessutom.

Uppdaterat: 2011-10-28 22:17

Underbart att se det forna kärleksparet Shogun och leifer gnabbas. Trubbel i paradiset? :)

Uppdaterat: 2011-10-28 23:19

Siken röra det blev ett tag... :)
Med risk för att delvis kanske späda på detta måste jag bara säga att jag tycker att Junkers har rätt i att moderna bensinmotorer även utan turbo som Avensis har betydligt bättre bottendrag än tidigare som förmodligen de flesta klarar sig utmärkt med liksom Shogun då man numera använder sig av helt variabla ventiltider på både avgas och insugssidan samt variabelt ventillyft och dessutom variabla insugsrör vilket gör att man kan styra motorn beroende på vad föraren vill ha och kombinera bättre bottendrag med bra toppeffekt på högre varv bättre än vad som tidigare var möjligt i bensinmotorer utan turbo.
Även om maximala vridmoment ligger vid 4000varv som Leifer påpekar så har man den största delen av vridet redan från lägre varvtal tack vare denna teknik som ger motorerna bättre flexibilitet och körbarhet än tidigare bensinmotorer utan turbo.

Sen håller jag med om att om man tex ofta drar husvagn så vore det förmodligen bättre med en turbo men ännu bättre med en modern diesel som inte heller ökar förbrukningen så enormt som bensinmotorer gör när dom belastas hårdare som Jes var inne på och där finns bra alternativ även i Avensis.
Men gör man inte detta så klarar sig väldigt många bra med en modern bensinmotor utan turbo som troligen även blir driftsäkrare förutom att den blir billigare att tillverka och även att köpa.

Sen kanske man kan tycka att det kunde ha funnits som ett "värre" bensin-alternativ i Avensis men man kanske inte vill öka sina genomsnittliga utsläpp samt riskera sitt kvalitétsrykte med risk för strulande turboagg i onödan eller vad anledningarna nu är då Toyota ju byggt fina bensin-turbomotorer i många år tidigare varav jag har en själv, en MR2 Turbo.

Uppdaterat: 2011-10-29 00:18

Då var det dags för nästa massiva återkallelse från Toyota.

Uppdaterat: 2011-11-09 17:39

Ja det blir ju svårt att ta in och kontrollera i fall eventuella fel föreligger lika massivt för en mindre tillverkare som inte tillverkar så många bilar.
Hur många av de kontrollerade bilarna tror du man hittar något fel på då Rustan?

Uppdaterat: 2011-11-09 17:50

Det bör ju bli en hel del för annars känns det ju som en konstig affärsidé att återkalla mängder med bilar i tid och otid. Men dom kanske gör det för att skoja lite med kunderna?

Uppdaterat: 2011-11-09 17:57

Var det ett argument angående Toyotas kvalitetsproblem Shogun?

Uppdaterat: 2011-11-09 21:10

Jag var också lite ironisk Shogun, det är bara lite svårt att få fram det i text. Ska bättra mig på den fronten ;)

Uppdaterat: 2011-11-09 22:00

Vid tidigare återkallelser med tex kontroll av bränslerör på Avensis har det enligt Toyotas uppgifter visat sig att risken för fel på de bilar som kontrollerats i verkligheten låg på mellan 0,1-0,5% av de återkallade bilarna och ingen av de kontrollerade bilarna i Sverige hade tex. drabbats av detta fel med bränslerören men oaktat det så ville Toyota kontrollera alla bilar där risken förelåg.

Uppdaterat: 2011-11-10 09:26

Ibland förefaller de här återkallningarna lite märkliga....Man borde ju känna till om det finns ett konstruktionsfel eller inte?
Fick ett rekomenderat brev ifrån Frankrike om att jag genast skulle bege mig till postkontoret och hämta ut en avi.
Väl på posten verkade de väldigt förvirrade och pratade om en delgivning som jag skulle kvittera OM jag ägde detta fordon o.s.v . Min namnteckning skickades sedan tillbaka till Frankrike. ( Posten hade aldrig tidigare sett ett sådant paket eller etiketter ) I avin stod det att min motor kunde ha ett allvarligt fel samt att jag omgående skulle kontakta Bilia.
Kul också att brevet börjar med att beskriva vilken oerhörd kvalite dessa bilar har samt en massa annat bla.bla för att sedan plötsligt börja nämna motorfel! :-)
Väl på verkstaden tog mekanikern med sig en ficklampa och lyste på motorn och konstanterade att jag kunde åka hem igen! ...Fick ett suckande samt ett nej på frågan om att man alltså inte visste vilket motor/chassinr som satt på min bil!
En jäkla massa jobb och kostnader har lagts ner på detta och till vilken nytta?

PÅ samma vis återkallades en C1:a som vi har i familjen men verkstaden verkade inte särskilt oroliga för att det faktiskt fanns något fel,...men de skulle återkallas ändå i samma veva som Aygo återkallades! ( man kan ju undra vad som kollades den gången )

Allt detta kostar otroliga summor och retar alla inblandade.
En gång kom Mitsubishi på att bromsslangarna fram var något för korta varpå det hade hänt att de gick av i Japan ...Men inte i Sverige.
Bilen en Space Wagon hade rullat som Taxi under 20.000 mil men togs in ändå kostnadsfritt.
Verkstaden sa att de ville göra detta i samband med service men denna service skulle bli dyr med den enda motiveringen att man även bytte ut bromsoljan! ...Svaret uteblev då jag frågade om inte oljan skulle fyllas på igen då de hade bytt slangarna! ;-)
Man försökte förståss att rädda situationen men jag var inte intresserad utav någon service hos dem men bromsslangarna blev i alla fall bytade.

Andra fabrikat återkallar väldigt sällan men är det bättre bilar för det?
Citroen har blånekat att ersätta många stackare C3 ägare vars framfjädrar gått av och skruvat sig ner i däcken!
Vilket med alla omkostnader - bärgningsbil landade på runt 12000kr om man hade otur.
Långt senare får man reda på att dessa fel åtgjärdar Citroen gratis ....men först alltså efter att hundratals ( för att inte säga ett högt mörkertal ...b.la en kompis till mig som fixade detta själv ) kunder har råkat ut för detta inte minst sagt livsfarliga fenomen!
Många av dessa bilar går lugnt och fint och ägs oftast utav äldre människor ( Bensinversion ) varpå felen oftast inträffade en bra bit efter 10.000 mil och då räknar dem flesta med att ingen garanti finns för detta.

Återkallningar är irriterande men som kund kan jag bara tycka att det är positivt att tillverkaren tar ansvar för bilar som ändå har rullat i 5år eller mer,..men det är som sagt märkligt att man inte har bättre koll på "detaljerna" samt att man inte utför dessa åtgjärder i samband med service varje gång.

Uppdaterat: 2011-11-10 12:16

Att tillverkaren borde känna till om det finns ett kontruktionsfel eller inte som du säger Mistro beror ju helt på var man drar gränsen för vad som är ett "kontruktions/tillverkningsfel" och hur vanligt det ska vara för att klassas som det enligt tillverkaren.
-Om man som i Toyotas bränslerörs fall har hittat 119st bilar tillsammans på alla marknader i hela världen som efter ett antal år/mil drabbats av sprickor i en bränsleledning som kan leda till ett läkage och samma ledningar har tillverkats mellan åren 2000-2008 i hela 1,7 miljoner bilar så föreligger rimligtvis en liten risk att alla KAN drabbas om man anser att detta är ett tillverkningsfel och därför valde Toyota att kostnadsfritt återkalla alla, sen är det ju upp till ägaren om man vill göra detta vilket lämligast blir vid en planerad service men visst kan det kännas lite väl överdrivet att en många gånger extremt liten andel "kvalitétsproblem" ger en återkallelse på i bland miljoner bilar och skulle Européeiska tillverkare kontrollera/åtgärda bilar på samma grunder så skulle man i stort sett få återkalla alla sina bilar genom åren då det föreligger betydligt fler vanliga fel på de flesta dessa.

Citroén/Peugeot hade tex. aldrig själva ansett att det fanns risk för gaspedalsproblem på en så extremt liten andel av sina bilar själva och återkallat sin C1/107 om det inte vore för att Toyota först gjorde detta med sin Aygo som bekant i princip är samma bil, men eftersom man åtminstonde insåg (efter frågor varför inte dom återkallade samma bil) att man skulle framstå som oseriösa annars då folk förstod att det satt exakt samma gaspedal i deras bilar så valde även dom att återkalla sina bilar men som du säger fanns det knappt några fel på bilarna vid kontrollerna men då vet man åtminstonde det.

Samma sak inträffade för ca 4 år sedan då Toyota återkallade alla sina Hilux från 1988(!) till omkring 1998 då man hittat sprickor i hjälpstyrarmen på ett tiotal gamla Hilux i främst Afrika och andra länder med extremare klimat, men för att säkerställa att det inte skulle inträffa någon allvarlig olycka med utebliven styrförmåga vilket kunde vara den värsta tänkbara risken om denna började spricka så tog man fram en förbättrad starkare version och återkallade alla Hilux med denna styrarm och bytte ut dessa till den starkare versionen med hjulinställning och allt som krävdes kostnadsfritt för kunderna på uppåt 20år gamla bilar.

Skillnaden var att VW inte alls ansåg sig behöva återkalla sina VW Taro som man byggde på licens från Toyota och som de flesta vet är rakt igenom en Toyota Hilux, men ju längre tiden gick och ju fler Hilux-ägares historier hur deras gamla Hiluxar fick nya framvagnsdelar och en hjulinställning på köpet nådde VW Taro-ägare ju hårdare reagerade dom på att VW inte valde att göra samma sak då man ansåg att inga "fel" förelåg på deras bilar men de flesta Taro-ägarna visste självklart att det var exakt samma bil med i så fall samma risk för ett fel med enda skillnaden att VW ansåg detta som helt normalt.
Så till slut efter många klagomål gick faktiskt även VW med på att återkalla sin version av samma bil (minus hjulinställnig som VW inte stod för) men för att verkat lika seriös som Toyota skulle man gjort detta relativt snabbt vilket Citroén/Peugeot var bättre på i exemplet ovan.

Uppdaterat: 2011-11-10 22:01

I fallet med min bil nu senast som är en 2011:a så anser jag ändå att man borde ha känt till om det förelåg någon risk för motorskada eller ej.
1. Det har monterats en/flera komponenter i en motor som har visat sig kunna haverera.
Dessa delar monterades mellan xxxx och xxxx på dessa motorer monterade i dessa xxxx bilar.
2. Då man visste vilka motorer som dessa delar satt monterade i så borde man rimligtvis också veta i vilka bilar som dessa motorer ligger i. varpå man enkelt kunde ha spårat detta i databasen utan att behöva kontakta kunden innan man visste om det fanns en risk.
3. När det nu var så enkelt att kontrollera om något fel föreligger,...kunde man inte ha bett kunden att gå ut och läsa vilket nummer som står på motorn?

Nä Toyotas massåterkallningar må slå alla rekord men inte på det viset som all publicering vinklar det till,...utan rekord i att ta ett "märkligt" högt ansvar med tanke på hur korta nybilsgarantier som medföljer samt bilarnas korta livslängd i hemlandet.

Uppdaterat: 2011-11-11 11:35

Mistro, bilarnas korta livslängd i hemlandet beror ju inte på att de är utslitna, utan att det är mer lönsamt att sälja dem utomlands efter ett antal år beroende på den kostsamma konytollbesiktningen.
men det får ju vara hur det vill med Toyotas återkallelser, de är säkert nödvändiga och säkert finns det många andra tillverkare som skulle behövt göra samma sak, men inte gjort det.
Risken är ju att återkallelser alltid tas som något negativt och därför ger negativ reklam, när det egentligen är precis tvärtom.¨
det visar ju på ansvarstagande.
Men nu har det inträffat, genom alla skriverier runt Toyota tillsammans med olyckliga jordbävningar och översvämningar, att både GM och VW passerat Toyota som största tillverkare.

Uppdaterat: 2011-11-11 11:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Hanzzon kan du förklara varför du envisas med att hela tiden dra fram andra märken när du skall förklara varför "ditt" märke Toyota gör en recall.
Samt att du alltid förklarar detta med att dessa märken förutom Toyota som gör sina återkallerser och borde göra än fler, medans Toyotas är mer eller mindre löjliga eftersom dina Toyotor egentligen inte har några fel, utan detta förmodligen en parantes, trots att detta innebär att Toyota återkallar 600.000 bilar.
Tycker du inte själv att dina förklaringar börjar bli lite tunna och löjliga, för du kan väl ändå inte vara så fanatisk att du inte kan ser hur verkligheten ser ut.

Uppdaterat: 2011-11-11 16:18

Tysken, Det blir ju väldigt svårt att bedömma olika märkens agerande om man inte jämför olika tillverkares synsett på frågan, tycker du inte det?
Självklart finns även Toyotor med fel, den som påstår att inga fel kan existera hos vissa bilmärken är inte seriös då det självklart uppkommer hos alla, skillnaden är hur vanliga felen är i förhållande till tillverkad bil samt vilket ansvar man tar om felen uppkommer vilket vissa verkar ha svårt att förstå.

Och hur kan man bättre se och jämföra olika tillverkares synsett i denna fråga än att jämföra hur man agerar på produkter där bilarna/delarna är EXAKT LIKA de bilar Toyota återkallade sina versioner av i tex Hilux vs VW:s Taro eller Aygo vs C1/107 utan att dessa tillverkare reagerade eller återkallade sina bilar först efter påtryckningar om varför inte deras bilar med exakt samma risk för fel skulle återkallas där tillverkarens förhållningssätt är den enda skillnaden i frågan?

Anledningen till att jag verkar så "fanatisk" som du säger kommer just i från hur de olika märkena fungerar ute i verkligheten, det får jag nya erfarenheter av och blir uppdaterad om varje dag så jag vet i allra högsta grad hur den ser ut...

Innan jag hade dessa erfarenheter så var jag faktiskt Merca & tyskbils-frälst och trodde mig veta att MB höll högre verklig kvalitet än en simpel Toyota eller för all del även en Lexus vilket flera vet om och jag har berättat om tidigare, men efter alla verkliga erfarenheter jag varit med om på mitt jobb med tex. MB så är jag i dag inte alls lika imponerad längre när man såg på kvalitén djupare än den fina ytan och det är den största anledningen till varför jag blivit mer och mer imponerad av Toyota/Lexus bilar, alltså har jag redan sett hur verkligheten ser ut, men även om det inte skulle passa ditt synsett så ändrar det tyvärr inte alla dessa erfarenheter och inte heller de flesta oberoende kvalitétsundersökningar världen över.

Detsamma gäller Jes som tror att jag skulle ha någon som hälst vinning på att sitta och ljuga om dessa erfarenheter vilket är lögn och en trist inställning bara för att man inte kan köpa att dessa bilar håller högre verklig kvalitét än sitt eget favoritmärke.
Misströsta inte Jes, VW har tagit fram flera vettiga "folkbilar" genom åren och jag läser faktiskt en VW-tidning som handlar enbart om VW på jobbet just nu med gamla fina modeller. =)

Uppdaterat: 2011-11-11 23:26

Nu änvände ju inte Jes "tysken" som en referens utan höll helt enkelt med honom. Och det är många som är fruktansvärt trötta på den ensidiga hyllningskör som strömmar ut från "Hederlige Harrys Bilverkstad".

Det blir helt enkelt för ensidigt och för mycket och för ofta för att vara trovärdigt.

Uppdaterat: 2011-11-12 09:33

För egen del vill jag gärna veta mycket om OLIKA märken. Att då ha en person som dagligen basunerar ut mindre romaner från "Hederlige Harrys Bilverkstad" som endast och alltid hyllar ett enda märke och sågar alla andra märken tillför inte mig ett enda smack.

Uppdaterat: 2011-11-12 10:45

Jag har förflyttat mig 850 mil på jordklotet ,och här tycks Toyota inte ha några problem, 9 av 10 bilar är en Toyota, övriga är en japansk pickup, men jag har första dagen sett 3 st Volvo 740 !! Samtliga stylade

Uppdaterat: 2011-11-12 15:24

"Hanzzon" din lilla värld och din lilla verkstad har du som facit för olika bilmärkens kvalite och fördelar.
Detta känns som om du satt dej själv som guru över alla andra och anser dej ha kunskapen och erfarenheten att kunna bedömma alla märkens för och nackdelar.
Det känns också konstigt att du har haft möjligheten att skaffa det detaljkunskapen över alla olika märkens modellunika problem bara för du haft någon eller några kunder som har haft problem med någon bil av ett speciellt märke, du har med samma underlag en självpåtagen kunskap och erfarenhet att Toyota är ett felfritt dito.
Jag kan inte riktig förstå varför någon som inte är köpt av ett företag eller på annat sätt drar fördel av detta företag driver ett vendetta mot andra konkurrerande märken och i nära nog varenda kommentar eller inlägg hittar något negativt som man sedan fokuserar på istället för att tala om sitt eget märke, detta verkar som om allt går ut på att dra bort fokus och intresse från all typ av negativ press som avhandlar Toyota.
Detta agerande kan få vem som helst att börja fundera ..varför ? ..eller är det så att Toyota verkligen är sämre än sin konkurrenter eftersom det finns företrädare för märket som gör allt för att vända fokus mot/till konkurrenternas eventuella eller konstruerade problem.

Uppdaterat: 2011-11-12 15:45

Käre Leifer.....!! Hade ingen svarat på kommentarer så hade du varit ensam här också.

Uppdaterat: 2011-11-12 16:19

Pedagogik är kul, uppenbarligen lär sig leifer bäst genom repetition.

Uppdaterat: 2011-11-12 17:59

Jag håller med Jes_ i många avseenden när det gäller Toyota.
Jag gillar dem inget vidare, jag sitter oftast illa och tycker att de käns allmänt knepiga, jag trivs helt enkelt inte med bilarna.
Men jag är väl lite bortskämd med Saab och Volvo?
Den enda Toyota jag kört lite mer mil med är LC, som det tyvärr är slut med nu och det är en enormt trevlig bil som jag gärna kör hellre än både Saab och Volvo.
Den skulle jag gärna ha som privatbil om man inte behöver se till övriga kostnader förstås!

Uppdaterat: 2011-11-13 16:09
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu diskuteras ju inte VW så mycket. Men hade det funnits en lobbyist som enbart hyllade VW och sågade alla andra fabrikat så hade jag inte litat på honom heller.

Uppdaterat: 2011-11-13 17:53

Jes och Rustan, om ni nu betvivlar mina erfarenheter så till den grad att man försöker påvisa att jag skulle ha "betalt och vara köpt" bara för att jag berättar vilka bilar som har minst problem och håller högst verklig kvalitét, svara i så fall ärligt och sakligt på vad era förklaringar är till all oberoende statistik på området världen över där knepigt nog Toyota i princip alltid gång efter gång och år efter år ligger med i absoluta toppen i betydligt fler undersökningar än andra märken? -Är det sen en slump att all statistik stämmer så bra med mina verkliga erfarenheter?

Tar vi bara den senaste oberoende maskinskade-undersökningen från Länsförsäkringar så ligger Toyota enligt statistiken totalt på ca 0,25 skador på 100bilar per år som täcks in av maskinskadeförsäkringen vilket blir 2,5 bilar av 100st inom 10 år medans tex Vw ligger på ca 1,75 skador på 100bilar per år som täcks av maskinskadeförsäkringen, det betyder att 17,5 av dessa 100st VW bilar drabbas av en maskinskada som täcks av maskinskade-försäkringens villkor inom 10år och alltså är dyrare än självrisken på 3-5000kr (alla skador under dessa belopp betalar självklart bilägaren utan att dra in försäkringsbolaget), och det betyder att försäkringsbolaget drabbas av inte dubbelt eller 3 gånger så många maskinskador på VW utan ca 7 gånger så många maskinskador på VW som på en Toyota varje år som blir väldigt många fler skadade bilar i trafiken inom 10 år, det är dessa skillnader jag ser varje vecka plus alla de bilar som drabbas av fel som inte täcks av maskinskadan eller blir billigare än maskinskadans självrisk vilket är klart mer än det dubbla antalet bilar med samma skillnader mellan märkena och ja jag tycker dessa skillnader är betydligt större än att försöka vifta bort och skylla på att folk som ser dessa skillnader om dagarna ska vara köpta för att man berättar om dessa erfarenheter.

Fakta: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Uppdaterat: 2011-11-15 00:20