Grattis till dig som köpt etanol bil !

21 inlägg 0 nya
Grattis till dig som köpt etanol bil !

Ja, jag säger grattis till er som köpt etanolbil om Eu säger nej till detta i sitt förslag, och Andres Carlgren sliter med att försöka få det godkännt. På Tisdag får vi svaret hur det blir. [url=http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article403516.ece]http...

Hur blir det då för dom som köpt etanol bil, vilket bra andrahandsvärde det ska bli på dom om det blir nej från EU, och vem ska ni skylla på ?

Stackare om det blir nej, och hur blir det för alla biltillverkare som tagit fram etanol bilar till Sverige, osäljbara ? Toyota gjorde klokt i att avakta detta för att se hur det blir med dessa regler, sen är det ju fritt fram för etanol om Andreas Carlgren lyckas.

Men hur många etanol bilar körs på bensin när man fått skatterabatt och fri parkering ? Nog är det ett konstigt system eller ?

Det här borde industrin tänkt på även i Sverige, inte bara Japan m.fl.

Vi är inte bortskämda med bra EU förslag, men detta är ju faktiskt helt rätt. Tyvärr har många blivit lurade av Sveriges regering och bilindustri som sett snabba pengar i att etanolkonvertera sina modeller utan att ha någon som helst aning om klimatnytta.

Kretsloppsbaserad CO2? Ursäkta om jag skrattar, men att tro att det finns olika CO2, det är ju som att ta på sig dumstruten och dansa naken...

Vad är det som säger att en bil avsedd för E85 skulle sjunka mer i värde än motsvarande avsedd för enbart bensin?
Blir det brist på E85 är det ju bara att köra på bensin, som ju många gör ändå.

Det tråkiga är ju att man från regeringens sida förmodligen av någon lobbygrupp blivit lurade att satsa på E85 i stället för det enda vettiga, gasen!

Men nu ger staten bidrag även till gasmackar, 1 mille, men macken kostar 3 mille och därför går utbyggnaden trögt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför går inte alla nya bensinbilar även på etanol? Är det någon nackdel med etanolbil? Den går ju även på bensin och känner själv av vilket bränsle som funkar. Drar en etanolbil mer bensin än en ren bensinbil? Är servicen dyrare? På mig verkar det bara vara fördelalar med etanolbil och nästa bil blir en sådan. Det är väl bara oljebolagen som gråter eller? Tacksam för synpunkter.

I princip går de flesta nya bensinbilar att omprogrammeras (eller konverteras) för E85.
Man tar dock ganska bra betalt för konverteringen även om det bara består av att ladda ny mjukvara till styrdatorn och det finns inte så stora möjligheter att få miljöbilsgodkännande utan omregistrering till ganska höga kostnader.
Det enklaste är att blandtanka, de flesta nya bensinbilar klarar ledigt upp till 40% E85 utan protester.
Men även om man konsekvent blandtankar bör man tänka på att byta olja oftare. De flesta bensinbilar har 3000 mils oljebytesintervall som sjunker till 1500 mil vid E85-drift.
Kolla:
[url=http://www.etanol.nu/]http://www.etanol.nu/[/url]

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du har fel Leif, E85 finns i praktiskt taget hela Europa:
[url=http://www.etanol.nu/tanka.php]http://www.etanol.nu/tanka.php[/url]

Och det ligger nog i tillverkarnas intresse att göra motorerna så snåla som möjligt. De etanolbilar som det fokuserats mest på är ju de som var tidigt ute t.ex Ford Focus och Saab 9-5.
De flesta har är ju konverterade bensinmotorer och inte motorer som optimerats för etanol.
Där ser man också tydligt att ska man spara något genom att köra på E85 så krävs det turbo och att motorn optimeras för etanol, annars blir det bara ökad bränsleförbrukning och ingen effekthöjning.
Men det kommer säkert mindre motorer med överladdning som inte tar mer etanol/hk än en större bensinmotor med samma effekt.

Men en nackdel med att köra på E85 ska man inte glömma, de täta oljebyten som krävs.
1500mil för E85 (vilket är i längsta laget) mot 3000mil med bensin.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är inte säkert att det behövs motorvärmare. Det beror på var man bor, det skiljer ju väldigt mycket i temp. mellan Ystad och Haparanda.
Sedan serveras det vanligtvis E65 vintertid numera och det har gjort etanolbilarna mer lättstartade.
Min son som kört Focus etanol i många år nu har aldrig haft startproblem, (fast tidigare körde han på bensin vintertid), men nu på E65.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jo det är ju riktigt. Själv använder jag alltid motorvärmare och kupe´värmare om jag står så parkerad att jag har möjlighet, men inte av miljöskäl utan av ren snålhet och bekvämlighet.
Jag har alltid avskytt att frysa och om jag inte varit så urbota dumsnål när jag köpte min senaste 9-5 hade den varit försedd med en Webastobrännare.
Jag hade en Webasto i en bil redan 1968 och den fungerade utmärkt tills bilen upphörde tio år senare.
Men jag tror inte på påståendet att etanolmotorerna släpper ut extra mycket skit då de är kalla, det går nog ut minst lika mycket ur bensin och dieselmotorerna, men sammansättningen ser ju annorlunda ut, t.ex. anses marknära O3 öka vid kall etanoldrift.

Men när det gäller elanslutna motorvärmare har jag alltid retat mig på de fjuttiga effekter de har.
De allra flesta motorvärmareuttag är avsäkrade med 6A eller 10A, vilket medför att man kan ta ut 1400W resp. 2300W.
Varför i hela friden är då motorvärmarna på 300-400W. Löjligt!
Med en ordenlig effekt på motorvärmaren skulle man inte behöva kupevärmare.
Men motorblocken är så snålt utformade att tidigare när det fanns frostpluggar där värmarna placerades fick det inte plats med stora värmeslingor.
Men nu? Moderna motorer har inga frostpluggar, de värms av anliggningsvärmare och nog sjutton borde det vara möjligt att göra en sådan tillräckligt effektfull!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Nu med de svinaktigt höga bränslepriserna har jag provat med att tanka med olika inblandning av E85.
Det visar sig att ren B95 kostar 13.80/mil, 40% inblandning av E85 ger en milkostnad av 11:80 och ren E85 ger 11:90.
Det är alltså billigast att blandtanka.
Vilken inblandningsprocent som är bäst varierar väl antagligen från bil till bil.
Här är det upp till var och en att testa.
Men två spänn billigare per mil är ju inte att förakta.
Det gäller ju bara att ta med att oljebyte måste ske var 1500:e mil vid etanolinblandning, men man bör ju aldrig köra längre oavsett vad som rekommenderas.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja etanol verkar inte vara helt ute, jag har vår Ford Focus på Blocket, och minst varannan som ringer frågar om det är en etanolbil, när jag säger att det inte är det tackar dom för sig.

Rikard, säg åt de som ringer att de kan blandtanka.
40% inblandning klarar de flesta bilar och det ger tydligen den lägsta milkostnaden.
Det vore intressant om några fler här kunde göra om det prov jag gjort, men det måste naturligvis vara under en längre körperiod och med likartade förhållanden.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse, vad har du för motor i din 9-5? Vad är den högsta inblandingen bilen klarar? Klarar den 100% E85?

Jag har 2,3 litersmotorn, den klarar 100% E85.
Det gör alla 9-5or men äldre bilar kräver en omprogrammering för att inte motorstyrningslampan ska lysa.
Det kostar en del, ca 7-8000:- och tar ungefär 45 min. men i gengäld får man upp till 50hk extra och med ca två kronor lägre milkostnad kan det ju vara värt pengarna.
Det kan ju betala sig på ett par år.

Bensinen blir knappast billigare och så länge det är så stor skillnad mellan bensin och etanol är det billigare att köra på etanol än att köra diesel om det inte är en ny miljödiesel som ju är skattebefriad i fem år.
Sedan är det rätt kul med de extra hk.!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

På min Toyota MR2 Turbo-90:a har jag kört 100% E85 sedan 2004 med helt orginal motorstyrning men med nyare orginalinsprutare från årsmodell -94 som flödar 540cc istället för 440cc som satt orginal -90 och det har funkat kanon.
Dock gör jag det inte för att spara pengar utan för att få ut mer effekt då bilen går klart bättre på E85 men den drar också betydligt mer bränsle så någon större besparing gör jag inte men det är inte heller särskillt vässentligt på en sommar entusiast-bil.
På bruksbilen som är en Prius är detta desto mer viktigt men jag har inte funderat så mycket på att testa att tanka E85 i den eftersom den går såpass billigt ändå och det känns väl lite små-vanskligt att mixtra med tekniken i en så pass välfungerande teknisk avancerad bil men det skulle säkert funka det med, får se om det kliar i fingrarna framöver, just nu är det montering av skinnklädsel som gäller då jag inte är så förtjust i tyg/plyschklädseln i Priusen och dom begagnade som fanns till salu med skinn var alldeles för dyra i förhållande till de utan skinn... :)

Att det fungerar bra på en 90 års modell beror nog på att motorstyrningen inte är särskilt avancerad.
På en Prius krävs säkert en omprogrammering, men du kan ju prova med en blandtankning, det skulle vara intressant att se hur förbrukningen påverkas.
Prova med 40% E85 och kolla samma körsträcka.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Varför skulle det fungera bättre för att motorstyrningen inte skulle vara avancerad, det borde väl egentligen lika gärna kunna vara tvärtom beroende på hur adaptiva och programmerade systemen är från början?

Toyotas elektroniska motorstyr/insprutningssystem TCCS byggde på microprocessorteknik och tillhörde de mest avancerade på marknaden på 80-och början av 90-talet och hade bla. inbyggd ställbar digitaltändning, adaptiva självlärande funktioner (även för tex. olika bränsle-oktantal), knacksensor, variabla insugsrör m.m så så oavancerad är den inte även om såklart Priusens är några klasser modernare men den har ingen turbo vilket är en nackdel i E85 sammanhang men vi får väl se om jag får för mig att testa även på den nån gång men det är som sagt inget som känns akut. =)

Vet inte på vilket sätt man kan anse sig ha blevit lurad om man inte har betalt ett överpris för sin Etanolbil och varför skulle andrahandsvärdet bli sämre?
( Din länk fungerar inte Conny )
Många har fått premier och möjligheten att tanka billigare då Etanolen varit billigare.
Skatten har också varit gynsam o.s.v
Enda nackdelen som jag ser det för konsumenten är dem tätare service-tillfällen som sägs behövas.
En del verkstäder skor sig duktigt på detta.
Själv har jag under tre år servat varje 1.000e mil som bilen vil ha enligt instrumentet även om många hävdar att det är "onödigt".
Mig har det dock passat bra ändå då jag anser att 3.000 mil är lite väl långt mellan tillfällena ....

Funderade på att byta till en Dieselbil men nu vet i fan med tanke på prisskillnaden.
Försöker att köra lite mindre istället och behåller nog även nuvarande bil i ett tag till.
På en långresa med 110-140km/t på mätaren på motorväg den mesta tiden drog vår Megane 0.81 med Bensin,samt 1.01 med Etanol.
Detta är inga exakta värden då det vid båda tillfällena har funnits en viss blandning mellan bränslena.
Vi har inte märkt av någon direkt besparing på något utav bränslena då vi inte heller har brytt oss så mycket,..men det skall vara en stor skillnad i pris för att motsvara en högre förbrukning på mellan 20 och 30%
....Men visst fan är det trevligt att kunna tanka för under 10:an igen ( även om det i slutändan inte blir billigare )
....Lite som när man kör Dieselbil,....Det blir inte alltid billigare men man slipper att tanka så ofta! ;-)

E 85 finns INTE i samma utsträckning på mackar i Tyskland och Österrike till ex., som i Sverige. Det är väldigt svårt att hitta dessa mackar överhuvudtaget eftersom det inte skyltas om vilka mackar som har E85 när man kör Autobahn. Visst finns det mackar, men då måste man ha tillgång till den förteckning över mackar som finns, men som jag inte lyckats finna.
Sedan en ytterligare frågeställnng. Är det någon i forumet som känner till fall där sk Etanolbilar som körts på enbart bensin under ett antal år, nu fått motorproblem i samband med att man bytt till att köra på enbart E85?
Jag känner till ett par fall, men finns det någon som hört mera.
Det här är kanske ett nytt problem som dykt upp i o med att bensinen blev dyrare efter nyår.

Gunnar wrote:
E 85 finns INTE i samma utsträckning på mackar i Tyskland och Österrike till ex., som i Sverige. Det är väldigt svårt att hitta dessa mackar överhuvudtaget eftersom det inte skyltas om vilka mackar som har E85 när man kör Autobahn. Visst finns det mackar, men då måste man ha tillgång till den förteckning över mackar som finns, men som jag inte lyckats finna.
Sedan en ytterligare frågeställnng. Är det någon i forumet som känner till fall där sk Etanolbilar som körts på enbart bensin under ett antal år, nu fått motorproblem i samband med att man bytt till att köra på enbart E85?
Jag känner till ett par fall, men finns det någon som hört mera.
Det här är kanske ett nytt problem som dykt upp i o med att bensinen blev dyrare efter nyår.

Det låter ju inte helt osannolikt att folk som kört länge (flera år) på enbart bensin kanske kan få problem då bensin sotar i motorn , tankar man sen E85 och det löser upp sotet kan det ju tänkas uppstå problem...låter långsökt men kanske..

Kommentar till Erito

Naturligtvis finns det bara en sorts CO2-molekyl - men en del av dem snurrar faktiskt runt i kretsloppet (Något förenklat: Du andas in syre och släpper ut koldioxid, växter tar upp koldioxid och släpper ut syre). Bränner vi en växt (eller etanol ur växter) bildas koldioxid, lika mycket som växten en gång tagit upp ur atmosfären.
Bränner vi däremot olja (kolväten) bildas det "ny" koldioxid som spär på växthuseffekten. Förnybara bränslen och fossila bränslen ger alltså "olika sorters" koldioxid.

Gunnar 44
Jo det är riktigt att det kan uppstå problem med äldre bilar som enbart gått på bensin och som börjar blandtankas eller enbart tankas med E85.
Det vanligaste är läckor i bränsleledningar och filter beroende på att bensinen bildat ett ätande vaxskikt som etanolen löser.
Oftast är det ett fel som är enkelt att åtgärda.
Att etanolen förstör packningar är däremot ovanligt.
På vissa motorer kan det vara nödvändigt att montera nya spridare och en kraftigare matarpump och att justera motorstyrningen.
Men oftast händer inget och väldigt sällan vid blandtankning.
Men det gäller att hålla koll på förbrukningen så att man ser att det verkligen lönar sig.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.