Vi Bilägares forum

Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

Det är en djungel då man ska köpa bil... som ni alla vet.
Min far har alltid sagt "Aldrig en ford på vår gård"
Jag har väl färgats av det och aldrig riktigt haft Ford i åtanke. Visst, de har etanolbilar, men jag tycker inte att de faller mig i smaken.
Men så, häromdagen, var jag och tittade på en Ford Mondeo Ghia 01:a med V6-motor...
Ruggigt fin bil, värvårdad och jag blev så sugen på att köpa den.
Kom tillbaka på kvällen med min sambo, men då snodde ett äldre par bilen just när vi provsatt den (vad ska de med en V6:a till? jag var tveksam över den motorn och jag är inte ens 30...)

Jag känner mig grymt vilsen i bildjungeln.
Många säger : " Köp asisatiskt!"
- men då hör jag ju gnället om rostskydd på Toyota.
Vissa säger: "Köp Hyundai!"
- men de är ju lite småplastiga, även om Elantran är rätt elegant (men den var väl rödlistad fram till årsmodell 03?)

Jag gillar Mazda 3, Mazda 6, men de är lite out of my range.

Jag tänker mig 75 papp som max. Gärna en bil som kan inhysa en eventuell unge om sisådär 3-4 år.

De modeller som ligger närmst till hands är:

- BMW 3-någonting - kan fås för dryga 75 papp
- Citroen C4 (om jag helt plötsligt skulle vinna 20 papp på Stryktipset...)
- Ford Mondeo 01 --> gillar helt enkelt modellen, sportig, snygg och rymligt bagage
- Hyundai Elantra - vilken modell? 04--->?
- Honda -> sett några snygga modeller, men inte läst på så mycket.
- Kia Cee'd --> Om jag helt plötsligt vinner 60 papp på Stryktipset.... :)

Det slutar väl med att jag inte köper någon bil alls... för att det verkar ju vara fel på alla jäkla bilar.
Ändå när man åker till jobbet så har folk till och med Seatbilar...

Uppdaterat: 2010-09-24 01:45

Kommentarer

Usch, svårt.

Min far - som iofs bor 100 mil norrut - har aldrig rostbehandlat sina bilar.
Min svärfar (V40 - rostbenägen) och min svåger (206:a - 3/5 av Vi bilägare) har inte heller gjort något sådant och inte ens hört talas om att man bör göra det.

Så... jag vet inte. Svensk bilvård kunde ju göra en gratis koll av bilen i alla fall

Uppdaterat: 2008-02-12 23:37

Jag håller med leifer, ta den här kostnaden för en rostskyddsbehandling.

Men ta in offerter från flera seriösa företag, det kan medföra att du sparar tusenlappar.
Men vet du att bilen inte är behandlad? Det kanske vore ide att kolla först.

Sedan att man ska göra en kompletterande behandling efter låt säga fem år, tror jag inte är nödvändigt.
Då är ju bilen nio år och har sjunkit så mycket i värde att det inte lönar sig med ytterligare behandling.
Det kan man göra om bilen det gäller är unik på något sätt och kommer så småningom att bli en värdefull veteran.
Men aldrig en standardbil.

Uppdaterat: 2008-02-13 10:23
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tog ett tag att få bilen, men nu är den min.

Ni är ju alla rutinerade rävar som säkert haft flera bilar, därför väger mina ord om Hyundaien kontra mina två andra bilar lätt. Ena var som sagt en Jetta, andra en 360. Klart att det är som natt och dag. Men jag kan i alla fall delge lite intryck.

Det finns en Elantra på vårt jobb som jag smygbeundrat rätt länge och eftersom Hyundai ska vara ett stabilt märke så tänkte jag ju länge på en sådan. Accenten tyckte jag var lite för grabbig, Sonatan för kaxig, Elantran ett perfekt mellanalternativ. Folksam rödlistade Elantran fram till 03:an - vilket var lite oroväckande, men 04:an har en rad förbättringar och den känns genuin.

- Interiören väldigt stilren: förut har Hyundai fått kritik för något plastig interiör. Läderklädd växelspaksknopp och ratt.
- Väldigt, väldigt bra lastutrymme
- Fantastisk stereo (sex högtalare som ger ett mäktigt ljud - att lyssna på radio är helt fantastiskt, en varm och härlig ton från högtalarna

Alla andra fröjder är mest relaterade till att jag inte haft dem förut: servo, trippdator, farthållare, fällbart baksäte... osv.

Jag är helt klart nöjd, känns som ett riktigt stabilt köp. Den ger ett lyxigt intryck, tex så trodde en kollega att jag gav 130 för den :)

Uppdaterat: 2008-02-20 20:20