Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

108 inlägg 0 nya
Ford Mondeo Ghia 01:a --> [Eller vad ska man köpa egentligen]

Det är en djungel då man ska köpa bil... som ni alla vet.
Min far har alltid sagt "Aldrig en ford på vår gård"
Jag har väl färgats av det och aldrig riktigt haft Ford i åtanke. Visst, de har etanolbilar, men jag tycker inte att de faller mig i smaken.
Men så, häromdagen, var jag och tittade på en Ford Mondeo Ghia 01:a med V6-motor...
Ruggigt fin bil, värvårdad och jag blev så sugen på att köpa den.
Kom tillbaka på kvällen med min sambo, men då snodde ett äldre par bilen just när vi provsatt den (vad ska de med en V6:a till? jag var tveksam över den motorn och jag är inte ens 30...)

Jag känner mig grymt vilsen i bildjungeln.
Många säger : " Köp asisatiskt!"
- men då hör jag ju gnället om rostskydd på Toyota.
Vissa säger: "Köp Hyundai!"
- men de är ju lite småplastiga, även om Elantran är rätt elegant (men den var väl rödlistad fram till årsmodell 03?)

Jag gillar Mazda 3, Mazda 6, men de är lite out of my range.

Jag tänker mig 75 papp som max. Gärna en bil som kan inhysa en eventuell unge om sisådär 3-4 år.

De modeller som ligger närmst till hands är:

- BMW 3-någonting - kan fås för dryga 75 papp
- Citroen C4 (om jag helt plötsligt skulle vinna 20 papp på Stryktipset...)
- Ford Mondeo 01 --> gillar helt enkelt modellen, sportig, snygg och rymligt bagage
- Hyundai Elantra - vilken modell? 04--->?
- Honda -> sett några snygga modeller, men inte läst på så mycket.
- Kia Cee'd --> Om jag helt plötsligt vinner 60 papp på Stryktipset.... :)

Det slutar väl med att jag inte köper någon bil alls... för att det verkar ju vara fel på alla jäkla bilar.
Ändå när man åker till jobbet så har folk till och med Seatbilar...

För 75000kr får du en ganska vettig bil idag om du söker lite på nätet och är beredd att åka en bit,
vilket kan löna sig!
Kollade på blocket nyss och Mondeo Ghia med V6 finns -02:or m 12-13000mil för under 50000kr!
Onekligen mkt bil för pengarna.
Ford Fiesta-06 5000mil 75000kr
VW Golf 1,6FSi -03 13000mil 68000kr
Sen kan du pruta, kanske rejält på det begärda priset!
Tips: Om du har tid, så gå in på Blocket och sök upp ett antal bilar som är intessanta och kontakta
säljarna och be att få div bilder!
Gå sedan in på [url=http://www.bilpriser.se]www.bilpriser.se[/url] och värdera bilarna..
Välj ut dom mest prisvärda och starta "hårdprutningen"
Den här årstiden är det köparens marknad!
Lycka till!!

Egentligen befinnner du ju dig i en avundsvärd situation. Jag menar inte för att du ska köpa en bil för just 75´, men att du inte låst dig vid ett speciellt märke och modell.
Fast samtidigt är det ju detta som är problemet, det finns för mycket att välja på.

Om du tänker dig att ha kvar samma bil om 3-4 år som du skriver, för att få plats med ett frö, måste du ha en kombi, fröna tar väldigt mycket plats.
Och då ska du nog ha en svenssonkombi Skoda Oktavia, Volvo 850/V70 eller Saab 9-5 eller liknande.

Fast i det prisläget har nog Volvo och Saab gått lite för långt och det finns nog mer prisvärda bilar att hitta av andra märken.
Men i den här prisklassen bör man se upp med rosten!

Tänker du byta bil innan dess, köp en rolig bil, prova en Alfa, det är nog det roligaste du kan få för de här pengarna under förutsättning att du trivs med bilen efter att du provkört den.
Och , det kan jag garantera, du får verkligen väldigt mycket bil för pengarna, men kanske inte så mycket tillbaka när du säljer, men det kan det kanske vara värt, det kan bara du avgöra.
Jag har ett par bekanta som fortsatt att åka Alfa -Romeo även efter de har blivit flera, det gick liksom inte att sluta!

Lycka till, jag hoppas att du återkommer med vad du valt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Åh, tack så mycket för alla snabba svar - guld värt!
Alltså, en kombi är helt uteslutet. Fördelen med Ford Mondeon var att det var så himla gott om bagage där bak (helvete vad vuxenopoäng att prata om barn då det är några år kvar) och den var väl säkerhetsutrustad och dessutom himla snygg, in my opinion.
Jag kör kanske 2000 mil per år, varav hälften nog är E4 till släkt och vänner runtom i Sverige, dessutom blir det en hel del i jobbet längs E4:an.
Lite därför så vill jag inte ha någon liten bil.
- Jag gillar inte Scodas "valkäft"
- Jag tycker inte om Opel
- Peugeot 206 är rätt schysst, men det är väldigt lite utrymme där bak för normallånga killar (ok, konstig parameter då normallånga killar kanske inte åker i bilen så där jättemånga dagar per år, men köper jag en bil så vill jag ju att den ska uppfylla så många parametrar som möjligt, eller hur?)
- Helt enkelt ingen liten "puttinuttig" bil. Någonstans har jag kommit till insikten att efter att ha haft en Jetta och en 360 som båda fyller 20 bast i år så vill jag ha en rejäl Sedan liksom. Inte så liten att jag inte får plats med längdskidorna, inte så stor som en kombi för vi har varken knodd eller hund än så länge.
Jag har tittat en del på Nissan Almera och det är ju positivt att den har 12 års rostskyddsgaranti!

REVIDERING:
Rejäl sedan/halvkombi likt Corolla 02-->, Cee'd, Almera... osv

[Edited on 2008-01-18]

leifer

Faktiskt så skulle V6:an bara kosta drygt 4 papp att halvförsäkra, trots att jag tog körkort sent. Men visst, jag kanske hade skippat den ändå för att det är dyrare skatt på den och den drar 0,98 blandad istället för 0,8 som 2,0 motorn gör.

Angående Alfa Romeon så vettifanken... de har rätt coola bilar. En av mina kollegor försöker sälja på mig sin gamla Chrysler Stratus LX-98. Den är väldigt välvårdad, han ska byta kamremmen nu och den har bara gått 8200 mil... Jag skulle bli tredje ägaren och det känns som att fjärdehandsvärdet är i princip obefintilgt och dessutom skulle den vara dyrare att försäkra en en tre år yngre Ford Mondeo Ghia... plus att reservdelarna nog kostar mycket mer till en Chrysler av utgången modell...

Förresten, varför säger man att vintern är köparens årstid?

Måste hålla med Saabnisse att Alfa är en bil man blir lite "berusad" av ,körglädjen och väghållningen är
mkt impornerande!
Saab 9-5 kan man faktiskt få en vettig under 75tkr som gått under 15000mil om man håller sig till -01 o -02.
Almera kan man få en -03 el -04 utan problem för max 75000kr, men den är ganska mkt "gubbil" för en under 30år
tycker jag! Dessutom är den inte spec attraktiv på begmarknaden.
Men som leifer sa, satsa på en bil med full servicebok och undvik importer!
En långmilare är inte farlig om den är välservad o välskött, däremot kan en äldre lågmilare med begynnande rost va
en nitlott!
Ang Chryslern så är dom flesta reservdelar till USA-bilar förhållandevis billiga

Prova en Alfa, skit i tredjehandsvärdet (som nog inte är så dåligt, det är förstaköparen som får pynta), om du får en bra körställning och trvs med bilen, slå till!
Jag garanterar en mycket trevlig körupplevelse.
Tids nog, när svamparna kommer, blir det dags för svenssonkombi, men passa på och upplev något annat tills dess!
Och passa dig för trista tyskar och japaner, det finns några roliga, men de är få.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Glöm Stratus! Skit rent ut.
Du får göra som kärleken, följ hjärtat.. Skämt osido.

Mina åsikter:
Alfa- Välj 147 eller 156 och då gärna 2,0TS.
BMW- 320 utan tvekan. Gott vridmoment (rak6:a 2,0 liter) och gott om plats.

Hej, Sinnerman.

Det är inte lätt att hitta en bra bil. Du lär få
många tips här, men till sist är det ni som måste avgöra. Begagnat gör
det extra svårt, då okända faktorer spelar in. Nybilsköp hade varit
lättare. Men googla lite efter begtester+kombi, kolla denna site och
Teknikens värld och auto motor & sport t.ex.

Jag är ingen motorjournalist, men väl en ganska påläst amatör. Du bör, om du inte är rik, undvika för
stora motorer, då det blir dyrare i försäkring, ofta service och
drivmedel. Innan du gör ett köp - ta regnr. och kolla försäkring med
bolag. Jag gjorde en otrevlig upptäckt när jag köpte min förra bil - en
gammal Saab 900 turbo. Köp gubbabil, de är billigare att försäkra. Inte
en fräck bil, för de är redan hårt körda förmodligen. Vi kör runt 2000
mil/år med vår gubbabil, en Peugeot 406 -00, och det kostar oss runt 50
000-55 000/år totalt. Men då försöker vi undvika dyra märkesverkstäder.
Kolla definitivt "Bilkalkylen" på www.ko.se (Konsumentverket). Hur som
helst - bil är DYRT.

Jag tror att ni vill ha mycket bil för
pengarna, men en säker och "bra" bil. Då skall ni undvika Tyska
lyxmärken som Audi, BMW och absolut rostkatastrofen Mercedes. Titta mer
på Volvo (kostar iofs en del), franska bilar och Toyota, skulle jag
säga. Alla har brister. Toyota/japanare har ofta dåligt rostskydd
(kolla "rostregistret" på denna site), men man kan komplettera själv
(om bilen varit välskött). Jag gillar franskt, vilket min vän, som är
lastbilsmekaniker övertygat mig om. Kvalitetskänslan är inte den
högsta, men tillräcklig, och det är mest en känsla. Den verkliga
kvaliteten är bra. Bra säkerhet, bra rostskydd - oftast - och ok
priser, eftersom statusen är lägre. Eftersom jag blivit så vansinnigt
bränd på Saab, så tänker jag inte rekommendera det märket. Det är ju
just när bilen börjar bli gammal som den sanna kvaliteten visar sig,
och det gjorde det på min gamla Saab.

Köp absolut inget under 4
stjärnor i Euro-NCAP. Teknikens värld säljer "Alla bilar 2008" på sin
site och på ICA typ. Där står sånt.

Konkreta tips:
Citroën C4, C5 (Inte C4 om ni skall ha barnvagn en dag).
Peugeot 406 kombi (ej 4 stjärnor i NCAP, men ok enligt Folksams verklighetslista)
Renault Megane - både säker och prisvärd, och med ett kanonbra rostskydd.
Toyota Avensis.- Säker och bra.
Skoda Octavia - Billigast att äga i mellanklasstest i Teknikens Värld (tror jag att det var i). 4 stjärnor, men bra rostskydd.
VW lär ha dyr service och dålig goodwill, vad jag förstått.
Ford? Kanske. Jag är som du - mycket skeptisk till Ford. Kanske har de blivit bättre.

Bästa
alternativen ovan tycker jag nog är C5, Renault Megane, Skoda Octavia
och Avensis. Trångt i motorutrymmet i Megane = man lär få åka till
verkstad för att byta glödlampor = dyrt.

Jag hoppas jag hjälpt
dig lite på vägen. Dessutom: Bli inte för nällad! Köp inte direkt, åk
hem och fundera nån dag först! Kolla på nätet etc.

Lycka till!

Erik, 32 år och inne på 4:e bilen

Erik, Henke, Saabnisse, Lukas... och alla

Tack så himla mycket! Guld värt att kunna slänga ut en fråga här och få så många utförliga svar.

Men hur kommer det sig att ni rekommenderar Alfa Romeo? Det är ett märke som jag knappt tänkt på, faktiskt.

http://www.blocket.se/vi/14461037.htm?ca=10_s

I Uppsala finns en rätt cool sådan, även om den kostar en del.

I dag var vi och kollade på en Volvo S40:

http://www.blocket.se/vi/13954310.htm?ca=10_s

Lite småskumt att den varit hos dem sedan 1 december. Den var ute på parkeringen så vi kunde inte sätta oss i den, men den såg jäkligt fräsch ut inuti. Dock inte metallicfärg och så har jag väl kanske lite, lite svårt för vingen där bak.

85 papp borde väl kunna gå och pruta ner en del.
Men allvarligt, hur prutar man?
Kan ni ge exempel på hur mycket ni prutat ner bilpriser?

Ett råd! Undvik S40 o V40 den är kall på begmarknaden och mkt rostkänslig! Kvaliten når inte upp till
normal Volvo standard (60/70/80-serien)
Priset var också mkt väl tilldaget. Värdering av den hamnar på följande, pris på bilfirma ca 70000kr noch
privat 55-60000kr!
Glöm den direkt, leta då hellre upp en V70N som gått lite längre!
Ett tips när du skall pruta, värdera bilen på [url=http://www.bilpriser.se]www.bilpriser.se[/url] och ta med en kopia av det när du skall
pruta på bilen, glöm inte att dra av skador o ev defekter på det priset.
Som sagt bilmarknaden på beg är ganska avslagen i januari, eftersom många har gjort av med lite
extra under jul o nyår! Dessutom är beglagren välfyllda efter alla nyleveranser.
När det gäller prutning, var stentuff, bjud ett lågt pris som säljaren ofta avvisar men han kanske kryper
till korset efter en vecka eller två. Var iskall ,det finns mkt med beg bilar!
Kör hårt o lycka till!!

lucas 66

Tack!
Ja, mina svärföräldrar har en V40 som har varit problemfri, men då har den metalliclack. Vi har sett många V40 utan metalliclack som har rostproblem, så du har nog helt rätt.

Isf är det mer aktuellt med en S40 i Uppsala som gått 12 och kostar 69 och är rödmetallic.

Jag blir dock lite konfunderad över varför de håller det höga priset trots att bilen varit inne i snart 2 månader...

Efter dagens tur på några bilfirmor och diverse tips så känner jag mig ganska tom i huvudet.
Ingen bil ligger i pole position.
Min flickvän såg en Passat 00:a prissänkt till 59 som hon gillade, men jag är lite småskeptisk.

Ja, då poppar jag upp igen. Har inte kollat dina länkar till bilarna,
men har den övertygelsen att 40-serien inte är riktiga Volvoar. En
riktig Volvo är byggd i Sverige, och helst stor också. Kolla nån
schysst S70 hellre. DAF-340-440-S40. Så ser jag utvecklingen av denna
pseudovolvo. Titta hellre på 940 - 850 - S70. Riktiga Volvoar.

Alfa
Romeo har jag aldrig kört. Kan nog vara en mycket rolig körmaskin, men
enligt rosttest som Vi Bilägare gjort, så får Alfa (iaf nya 159:an)
LÄGSTA betyg, 1/5 = fetevarning. Service och reparation lär nog kosta
också. Men jag vet inte. Bara har en känsla.

Jag köpte min 406:a
2005, när den var 5 år gammal och gått 12000 mil. Nyservad, förutom
kamremmen. (När min vän lastbilsmekaren och jag bytte den, så var den
efter 12000 mil i nyskick!
Det kallar jag kvalitet.) I affärerna låg sådana bilar på 75000-85000.
Killen som sålde bilen ville ha 65000, vilket var lågt. Bilen hade lite
småskavanker (parkeringsskador/småbucklor (knappt synliga),
skitigt/dammigt/saltigt motorutrymme o så), men det mesta lät jag fixa
sedan. Jag bara mailade och frågade (innan jag tittat på bilen) om
55000 var för lite, varpå han skrev att det var lite mindre än tänkt,
men ej omöjligt. Tittade på bilen, åkte hem och funderade (viktigt) och
köpte den nästa dag. 30 000 under marknadspris! Men - alla 8 däcken var
blanka, så det använde jag som prutargument. Men han tog det lugnt, så
det var ingen hetsig och spänd situation. Jag vill inte köpa av
bilhandlare. Det innebär bara 20-30000 högre pris som de tar. OM du
köper hos bilhandlare, så vet att du ska kunna pruta 5-10 000 på bilar
mellan 50 000-100 000. Minst. OCH - du ska få en bra garanti. Annars
kan du lika gärna köpa privat. Skulle något hända med bilen, så kan du
reparera den för de "20-30 000" som bilhandlaren tagit extra för bilen.

Bra
tips nån skrev här, att skriva ut en värdering på bilen, från den där
länken, och använda det som riktmärke. Jag skulle akta mig för att köpa
en sportig/vass bil av en ung kille. Då är bilen slutkörd/hårt körd och
redo för feta utlägg på reparation. Egen erfarenhet. Varnar för Saab.
De kan inte göra växellådor som håller i längden. Får se hur dagens
"fina" saabar är om 10-20 år.

Kolla blocket efter 3-5 år gamla
Citroen C5 sedan, Volvo S70 och Toyota Avensis t.ex. Läs också Vi
Bilägares tester på de bilmodeller du funderar på. Du vet att man kan
det va?

Vänliga hälsningar

Erik

Sinnerman//
[url=http://www.blocket.se/vi/14664097.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/1... Pruta ner till 65-70tkr.
[url=http://www.blocket.se/vi/14594941.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/1... Pruta ner till 75tkr.
[url=http://www.blocket.se/vi/14789525.htm?ca=21_s]http://www.blocket.se/vi/1... Pruta ner till 70-75tkr. Sportig familjebil!

Så här skulle jag betala för bilarna.

Varför jag tycker Alfa? Du får mycket bil för pengarna. Men du som ska köra/äga bilen så skit i vad jag tycker.=)
Volvo S/V40. Den sista Volvon heter S/V90.
/
Henrik
30 år och 9 bilar på mitt samvete.

Tack så mycket - återigen - för alla svar.

Jag lockas lite av det sista tipset, Almeran för 69 papp som bara gått 7000 mil.
Och den har kamkedja alltså? Det är ju värt en hel del.

[url=http://www.blocket.se/vi/14220294.htm?ca=10_s]Denna då?[/url]Ska kolla in den imorgon.På förhand verkar det negativa vara att den har lite lastutrymme och lite utrymme i baksätet

Sinnerman.

Leifer hade valt ut en fin Corolla åt dej tycker jag [url=http://www.blocket.se/vi/13037732.htm?ca=11_s]http://www.blocket.se/vi/1.... Skulle tro att du får mer tillbaka i andrahandsvärde på denna Toyota än den Nissan Almera du jämför med i slutändan när det blir dags för byte igen. Alltså lägre milkostnad för dej.

Almeran är ingen dålig bil, men du ska veta att Nissan har betydligt dyrare reservdelar än Toyota ! Ring och jämför får du se ! Och det gäller nog generellt mot alla andra japanska märken.

Kolla också in Toyota Avensis av äldre generation 98-02, -03A men kolla upp med föregående ägare om du köper bilen på firma och det är en 1,8liters motor om den drar olja, vissa gjorde/gör det. Ett tips bara. Annars är Avensis mycket bekymmers fri.

Shogun, Leifer!

Intressant.
Det är ju en fördel om man slipper kamremskostnaden.
Toyotan gillar jag inte riktigt. Den ser lite för... vad säger man, tonårsaktig ut.

Vi vill ha en lite mer stilren bil.

Hur kommer det sig att ni avråder Chrysler Stratus?

Jag har inte hittat några tester av den i o m att det är en så gammal bil.
Och jag hade i ärlighetens namn aldrig tänkt på bilen, om inte min kollega hade erbjudit mig den och jag skulle få en schysst deal.

Ett tag var jag väldigt inne på att köpa den, men nu vette fanken.
Jag kan säkert pruta ner den till en bra bit under 40, trots att den då har sprillans ny kamrem och är väldigt fin utvändigt och invändigt.

Stratusen är lite trött det måste jag hålla med leifer på, en lite större motor skulle varit bra!
Men visst skall det va autlåda i en USA bil(en USA bil med man låda är i regel svårare att sälja o därmet lägre andrahandsvärde)
Det samma gäller tex Volvo 960 den skall det sitta en autlåda i!!
Annars är kvaliten halvdan på Stratusen o lite gungig är den. Andrahandsvärdet är lågt men det innebär att vill man köpa en
så kan man få en till mkt bra pris.

Just kollat på länken du gav, länken till Boran. Den ser ju fin ut. Tycker du ska titta på den, men låt säljaren veta att du bara tittar och har många fler objekt på gång. Provkör absolut. Tror du kan hitta lista vad du ska kolla när du testar bilen, på Konsumentverkets hemsida. Googla annars. Låt gärna någon kunnig/erfaren person följa med. Ang. priset så hade jag inte gett ett öre över 60 000. Den må vara fin och inte gått så långt, men den börjar bli gammal. Kolla när den servades senast också.

Lycka till med boring Bora!

/Erik

Hej!

Har kollat lite efter en schysst C5, med nya fronten. Hittade en, som står i Malmö, hos en försäljare. Lite frågetecken på att den är så pass billig, men det kan vara milen. Motortvätt kanske behövs också, men i övrigt ser den mycket fin ut, med tanke på pengarna. amremmen ska vara bytt vid 12000, så det enda är väl att det är service runt 18000, om inte den är gjord. Citroens motorer är mycket fina, de håller länge, har jag hört av min mekanikervän. Det är våta foder i blocket, vilket på flera olika sätt är bättre än konventionella motorblock där cylindern är borrad rätt i blocket.

Kolla bilen här, en C5 (kombi förvisso) -05! som gått under 18 000 mil. 78 000. Pruta går nog med. Men kolla noga så inget är fel. Man kan M-testa bilen för 1500 typ. Då kollar de allt viktigt. Kan vara värt det. [url=http://www.blocket.se/vi/13667099.htm?ca=17_s&last=1]http://www.bloc...

Ha det!

/Erik

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.