Vi Bilägares forum

Bilval och pendla med diesel

Bilval och pendla med diesel

Har gått i köpetankar en längre tid och kommer köpa kombi till sommaren för runt 100k. Har tidigare i forumet frågat om vilken bil som var bäst. Saab 9-5, Saab 9-3, Avensis och V70 var då mina kandidater. Har nu slängt in Passat Variant som en god joker som jag inte tänkt på. Finalisterna är nu Passat och Saab 9-5 men efter senaste tiden med reservdelsbrist lutar det mer och mer åt VW Passat Variant 06-

Ev kommer bilen att användas som pendelbil och jag har nu frågan gällande detta med pendling. Kommer köra c:a 3000 mil per år (allt som allt) och undrar nu om jag ska satsa på en Passat diesel istället för en törstigare FSI eller 1,8T??

Kommer ni på någon annan krocksäker, driftsäker, bränslesnål och komfortabel familjebil för runt 100k är jag mer än tacksam:)

Uppdaterat: 2012-03-09 21:09

Kommentarer

För den pengen så skulle jag nog köpa en Renualt megane med diesel motor, då får du väldigt bra pendlar bil som också går väldigt billigt.
Även nyare karossen av Opel Astra skulle du nog kunna pruta till dig.
Ett råd kolla på dom lite "udda" märken för då får du nyare och mkt bil för pengarna.

Uppdaterat: 2012-03-09 21:36
Pär

Förvisso vet jag att jag kan få fina Peugeot, Renault och Opel för dessa pengar men jag är lite svenskt tveksam till dessa även fast jag kanske inte är så påläst. Bilen ska inte bara användas som en pendlarbil utan en fullblodig familjetransportör året runt.

Uppdaterat: 2012-03-09 21:48

Svenskt är väldigt bra men det bästa är att åka runt och kolla på lite märken som du inte ens fundert på att köpa, för man kan verklgen bli överaskad över märken man inte trodde man ville ha...

Uppdaterat: 2012-03-09 21:56
Pär

Jo, det kan vara nyttigt att komma ut ur bubblan och upptäcka.

Uppdaterat: 2012-03-09 22:02

Ok, den behöver inte vara top of the line på komforten och när det gäller bränslesnål menar jag kanske inte en halvliter milen. Hittar jag rätt kan jag också tänka mig att ge några extra lappar över 100k

Uppdaterat: 2012-03-09 22:34

Jag hade valt VW Passat av dessa alternativ, det finns i och för sig ganska många Passat ute i trafiken och det kanske inte alltid är så roligt att köra en bil som de flesta andra också kör. Fast Saab skulle jag inte köpa som situationen ser ut som den gör för företaget. Dieselmotor är väl lönsamt efter 2500 mil/år?

Uppdaterat: 2012-03-09 23:12
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jo, en ny miljöklassad Avensis är säkert bland de bästa korten men tyvärr är den alldeles för dyr. Är inte fastslaget att jag kommer pendla med bilen och om inte handlar det om c:a 1000 mil per år. Har varit inne på en nya Kia Ceed miljöbil men är osäker om jag vill lägga 170k på en Kia:)

Vid pendling kommer jag i nuläget satsa på en Passat 1,9 TDI eller en Bluemotion om jag lägger på några tudenlappar. I annat fall blir det en FSI eller 1,8T

Uppdaterat: 2012-03-10 17:49

Dessa bilar skulle jag kolla som man får för en bra peng!

http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/7v6pviag/m0UBUDIAAY3xfdQov7MMATxMDgA_!
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/svuw22ag/m0UBUDIAAY3xfdQov7MMATxMDgA_!
http://bytbil.com/bilar/skoda/octavia/yv3tkfag/m0QBUDIAAY3xfdQov7MMATw4AA__!
http://bytbil.com/bilar/renault/megane/qvuyw2ag/m0QBUDIAAY3BfUwov7MMATw4AA__!
http://bytbil.com/bhttp://bytbil.com/bilar/kia/ceed/bvv3ifag/m0QBUDIAAY0Ju4gKL-zDAE8OAA__!ilar/opel/astra/vvta8rag/m0QBUDIAAY2ZfBgov7UMATw4AA__!

Uppdaterat: 2012-03-10 19:10
Pär

http://www.blocket.se/goteborg/Volkswagen_Passat_2_0_FSI_Variant_Comfortline_39072684.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/VW_Passat_V_FSI_150_Sportline___dragkrog___08_39010027.htm?ca=23_11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/VW_Passat_Variant_2_0_TDI_Comfortline_38640891.htm?ca=23_11&w=3&last=1

http://www.blocket.se/skaraborg/Passat_2_0_TDI_37647683.htm?ca=23_11&w=3&last=1

Det är som sagt mycket svårare och dyrare att hitta dieslar.

Uppdaterat: 2012-03-10 19:53

Problemet med mig är att jag velar fram och tillbaka och själva jakten på bilen är dock väldigt underhållande...till min sambos stora glädje:) Är självklart roligt att sätta forumdeltagarna på prov och starta en diskussion. Hade det varit en sprillans ny bil jag skulle köpa hade det varit lättare.

Uppdaterat: 2012-03-10 19:56

Jo, jag märkte nu att det inte var så lätt att hitta en hyfsad Passat diesel under 130k. Klart att jag kan köpa en dyrare bil men då närmar jag mig snart en helt ny Kia Ceed SW diesel som borde vara det kloka valet. Finns risk att jag förbannar mig själv med en Passat TDI med 10.000 mil på mätaren som kostar några tusenlappar mindre än en ny bil.

Uppdaterat: 2012-03-10 20:03

Jag bor utanför Ystad och självklart tänker jag noga provköra bilarna. Med 15 års bilvårdserfarenhet klarar jag den kosmetiska besiktningen galant men när det gäller drivlina m.m. är jag inte riktigt lika säker.

Om Priusen hada större bagage och såg ut som en riktig bil hade det varit intressant. Priusen har fått utmärkta resultat på besiktningen.

Uppdaterat: 2012-03-10 20:06

leifer

Klart intressanta men jag vill ha någon lågmilare för en gångs skull...såklart för att krångla till det. Enligt vad jag läst är Avensisen lite "tråkig" och är bullrig och dålig komfort men jag har dock inte kört någon längre sträcka mer än 30 meter på mitt jobb.

Jag förstår självklart att jag inte kan få allt jag begär men det är tillfredsställande att försöka nå målet.

Uppdaterat: 2012-03-10 20:23

Octavian har ganska så bra komfort ändå, när faceliften kom 2010 blev den bättre isolerad så den låter inte lika mkt som föregångaren gjorde...
Om du även funderar på en ny Kia så skulle jag nog slå till på den, Ceed ligger bra i kurs nu när det snart kommer en ny generation.

Uppdaterat: 2012-03-10 20:25
Pär

leifer

Nej, jag driver inte med er och är införstådd med problematiken i mina krav. Allt handlar och att måste kompromissa och se på min budget såklart. Har alltid varit en strul-pelle när det gäller bilköp:) Jag har iaf sållat fram några finalister och kommer provköra när det blir aktuellt.

Tackar ödmjukast för alla tips, råd och hjälp!

Vågar jag skriva här på forumet vilken bil det blev är frågan:)

Uppdaterat: 2012-03-10 20:38

Håller med leifer... Frågan är om du själv vet vad du vill ha?
Finns hur mkt bilar som helst, bara en själv som sätter gränserna.
För om du räknar kronor så skulle jag lätt köpa en Skoda Octavia istället för en Passat för du får mera om man räknar kronor på en octavia. Du verkar även kolla mera på bensin numera och då finns det ett väldigt fyndläge för dig för många väljer ju diesel numera.

Uppdaterat: 2012-03-10 20:50
Pär

När jag besöker Toyota kan jag lika gärna testa en corolla också.

Uppdaterat: 2012-03-10 20:50

När jag besöker Toyota kan jag lika gärna testa en corolla också.

Uppdaterat: 2012-03-10 20:50

Vad sägs om en helt ny Volvo V50 Classic då? Det står en bunt fabriksnya sådana ute hos handlarna. Slog själv till med en sådan när jag insåg att totalkostnaden för de närmaste 3 åren skulle bli densamma som om jag behöll min fem år gamla V50.

Uppdaterat: 2012-03-11 14:33

Jag har kört Passat Variant i 5 år nu och är fortfarande mycket nöjd. Kör inte så mycket så jag har bensinbil. Man kan verkligen lasta rejält i Passaten och man sitter mycket bra 5 personer i bilen. Jag har sportstolar i skinn som är mycket bekväma. Hur bekväma standardstolarna är vet jag inte.

Uppdaterat: 2012-03-11 16:31
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Eftersom Christoffer själv börjat kolla på Kia Ceed så antar jag att vi nu kan tipsa om mellanklasskombis. Mitt bidrag blir då följande:

http://www.blocket.se/goteborg/Svensksald_Volvo_V50__sport_edition_39097586.htm?ca=7&w=3&last=1

Uppdaterat: 2012-03-11 21:19

Skulle kolla på Skoda octavia, Peugeot 308 SW, Opel Astra eller kanske en Citroen C4 för dom kör väldigt mkt driver just nu på lagerbilar... Man måste ibland tänka lite utanför boxen och lnte bara räkna kronor utan räkna vad man får för kronorna!!

Uppdaterat: 2012-03-11 22:06
Pär

Christoffer är nog mindre intresserad av vem som kan anses tillhöra det ena eller andra lägret. Smaken är ju som baken, som bekant. Det den ena tycker är skitfult, tycker den andre är skitläckert. Inget konstigt med det. Vi har olika värderingar och tycken.

Det är enbart Christoffer själv som kan avgöra vad han vill ha, men han ville ju ha lite vettiga förslag på alternativ.
Jag vill instämma i vad flera andra sagt: tänk lite utanför boxen, det kan vara bra!
Jag tycker det kostar onödigt mycket att välja de vanligaste modellerna som ofta är övervärderade, varför inte kolla runt mer?
Sätt dig och kolla på t.ex. Blocket, knappa in "kombi" och pris 100.000- 120.000, och se vad som kommer upp. Ska du ha bilen länge, begränsa körsträckan. Vad hittar du? Kan du tänka dig en sån?

Finns massor att jämföra V50 eller 9-3 2007 på 10.000 mil, eller en Megane 2011 på 1500 mil?

Titta också på hur länge annonsen varit inne, är det flera månader = prutläge.

Uppdaterat: 2012-03-12 17:18
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Vad var frågan Jes skulle svara på?

Uppdaterat: 2012-03-12 19:32

För övrigt håller jag med de som tycker att man ska tänka utanför boxen och titta på något lite mer ovanligt.

Själv fegade jag och valde en V50 när jag fick välja valfri Renault, Volvo eller Ford som personalbil. Så lite hycklare är jag nog.....

Uppdaterat: 2012-03-12 19:35

Den bilen som bäst uppfyller egenskaperna du söker "krocksäker, driftsäker, bränslesnål och komfortabel familjebil" mest av alla jag kan komma på är just Avensis;

1, Säkrast i verkliga trafikolyckor i Folksams olycks-statistik de senaste tre åren i rad.
2, Avensis tillhör de med allra minst fel hos Bilprovningen, speciellt ju äldre de blir.
3, Toyota har minst maskinskador av alla bilmärken enligt Länsförsäkringars statistik både nu senast 2011 och vid deras förra undersökning 2005.
4, Toyota ägarna är dessutom mer nöjda än de allra flesta bilägare enligt oberoende undersökningar världen över.
5, Avensis aluminium motorer med VVT-i är moderna och går snålt, 1,8 liters bensinaren på 130hk går tex. att köra under 0,6L/milen vid långkörning om du klarar dig med en sådan.
Är du inne på diesel så undvik största dieseln på 177hk om du vill köra snålt även om den går väldigt fint, men de mindre på tex 150hk/126hk går också fint och klart snålare.
Alla motorer har dessutom underhållsfri kamkedja från -00 på bensin och ca -05 på dieselarna (2,0 Diesel hade kamrem längst fram till -05)
6, Komforten är ju inte som i en Merca S-klass men heller inte dålig i Avensis och ljudisoleringen förbättrades under produktionstiden, (bla vid "faceliftet" i slutet av -06) jag tycker den är ganska lik Passat på dessa områden även om vissa kanske tex. gillar skumgummit i Passats stolar bättre än Avensis vice versa men detta får du avgöra själv och hur viktigt det i så fall är i förhållande till övriga egenskaper du efterfrågar.

Uppdaterat: 2012-03-13 00:14

Jes:
"Jag vill med bestämdhet hävda att inköpspriset är underordnat värdeminskningen .."

Å andra sidan: har du betalat 30.000 mindre redan från början när du valde en inte överprisad bil, så gör det ju inget att du får 30.000 mindre när du sedan säljer den. I mina ögon är de 30.000 en helt onödig utgift.

Uppdaterat: 2012-03-13 08:25
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

C5 uppfyller kravet på komfort väldigt bra men absolut inte kravet om man söker en driftsäker bil med få reparationer enligt mina erfarenheter av de vi servar på mitt jobb.
Ta en sån sak som att spjällaxeln till klimatanläggningen brukar gå av genom värmepaketet (fö. samma fel som på samma värmepaket i Peugeot 407) då man får riva hela instrumentbrädan för att byta detta och sådana fel blir inte billiga att åtgärda och sånt är tyvärr vanligt på C5 för att inte tala om elsystemen eller mycket annat men komfort har den ju som sagt.

Uppdaterat: 2012-03-13 09:28

Min granne som nyss köpt en C5 kombi 2008 gen3 gav 118000:- och den är topputrustad.
Ska kolla vad det nu innebär?

Uppdaterat: 2012-03-13 10:15
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

C5 är en mycket prisvärd bil, men man måste sträva efter fas2, och ännu hellre fas 3, den nya.
Första C5 var rymligare men ändå lättare än föregångaren Xantia, och det känns när man kör den.

Men, åter till bil åt Christoffer. Då kan han köpa en C5 av nyaste generationen, från 2008 och framåt för sin summa pengar. Dock bytte C5 generation mitt under modellåret, så det finns både fas 2 och fas3 under 2008. Bensin eller diesel. Väljer han 1,6 HDI får han en mycket snål bil.
På köpet får han (i de flesta fall) den fina gashydrauliska fjädringen, med inbyggd nivåreglering. Alltid bra på en kombi!

Det där felet med värempaketet som Hanzzon pratar om har jag sökt om på nätet men inte hittat nåt om. Gäller det på fas3?

Uppdaterat: 2012-03-13 10:19
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Leifer: de citroenmekar jag pratat med tycker att fas 2 är betydligt bättre än fas1 (den är inget att satsa på idag, är ju en gammal bil nu).

De säger också att fas3 är en helt annan och bättre bil. Mer stabil och påkostad. Fortfarande tydligt Citroen med finurligheter som fast rattnav och gashydraulisk fjädring.

Ska bli intressant att höra om Hanzzon har samma uppfattning.

Uppdaterat: 2012-03-13 11:20
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

En av mina söner som är i den lyckliga omständigheten att han kan välja bil utan att tänka på reparationskostnader, värdeminskning och liknande bagateller, har just bytt bil.
Enda kravet han hade var att den skulle ha automat och vara en diesel.
Eftersom hans senaste bil, en tre år gammal 9-5, fick honom att bli ganska kräsen, har han nu hållit på länge och provar en massa kombibilar i den storleksklassen.

Just C5 som jag föreslog, hade han några försäljarbekanta som hade, de rekommenderade den inte, de stod på verkstad alldeles för ofta och det kan han inte acceptera.
Avensis har han åkt ofta och den gillar han inte.
Insignia föll bort, bra på vägen och bekväm, men dålig sikt, familjen spolade den direkt.
Zafira var perfekt tills den kom ut på dålig väg, ingen fjädring.
Passat, för dålig komfort i baksätet.
Några andra föll på att de inte hade representater på orten.
Till sist blev det en Outlander som hela familjen accepterade!
Fast jag höll ju fortfarande på C5 som är det komfortablaste jag kört.

Uppdaterat: 2012-03-13 11:44
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det var det jag menade även om det inte framkom i inlägget. De har haft mindre problem med fas3 än fas 2 när den kom.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en sådan, men då kanske jag inte får dra min husvagn med B-kort. Ett problem som man råkar ut för med alla större bilar, de får hög totalvikt och då överskrider man max tågvikt 3500 kg.
Korkat att dessa regler varit samma i 50 år när bilar (och släp) blivit så mycket bättre under tiden!
Tydligen ska detta ändras (till 4250 kg)innan 19/1 2013, men än har jag inget hört.... suck!

Uppdaterat: 2012-03-13 15:31
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Roligt att så många engagerar sig! Jag har nu bestämt mig för en VW Passat Variant 06-08 FSI eller Diesel. Har räknat lite på det och det blir inte så stor skillnad i årskostnad och man jämför. Dieseln kostar 25-30.000:- mer.

Tack för all hjälp än en gång och jag chansar på att ni kommentera mitt val:)

Uppdaterat: 2012-03-13 19:43

Lycka till och hoppas du blir nöjd med bilen!

Uppdaterat: 2012-03-13 20:10
Rustan skrev:

Lycka till och hoppas du blir nöjd med bilen!

Tackar!

Uppdaterat: 2012-03-13 20:30
leifer skrev:

ChristofferTror inte du gör bästa köpet för pengarna med det, men men.
Viktiga är väl tron om bra affär ... och nu har jag väl förstört den. ;)

Jag kommer ratta min tysk på sommarvägarna och höra leifers förmanande ord i mitt huvud:) Nä, klart man kan få mycket annat för pengarna men som sagt.

Uppdaterat: 2012-03-13 21:15
leifer skrev:

:)(återkom gärna och berätta mer om dina intryck och upplevelser sen)

Will do

Uppdaterat: 2012-03-13 21:37

Christoffer: jag har förstått att du bestämt vilken bil du vill ha, och vill bara ge dig ett litet tips:

Oavsett vilken bil du väljer, se till att provköra ordentligt! Inte en runda runt kvarteret, inte en 15-minuterstur, utan helst 10-15 mil! Bilfirmor brukar inte vara negativa till att man lånar bilen över natten, en seriös firma vill ju ha en nöjd kund.
Man behöver ordentligt med tid för att verkligen kunna känna efter om man sitter bra (ni kanske är olika långa?) , om man trivs med bilen, om det är rätt motoralternativ. Prova att lasta den, åk och handla, såna där vardagsgrejor. Då upptäcker man sånt som kanske kan vara irriterande i längden. Man kanske slår skallen i bakluckan, barnstolen är ett elände att få in, dörrarna öppnar för lite bak, innerspegeln sitter mitt i synfältet, typ.

Lycka till med ditt val, oavsett vad det blir! Huvudsaken är att du/frugan blir nöjd! :-)

Uppdaterat: 2012-03-14 08:57
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jes: det är ju din uppfattning, uppenbarligen tycker inte alla så.

Jag tycker personligen inte om hur den rullar på vägen, den är för småstötig för min smak. Då var Avensis, Vectra, V70 och 9-5 skönare.
Inte heller är den blå instrumentbelysningen nåt jag gläds åt, men den kanske är slopad fram till 2008?

Uppdaterat: 2012-03-14 16:41
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

leifer, Insignia har väldigt bekväma stolar med utdragbart lårstöd.
Synd att den har en sådan korkad linjeföring som gör att man känner sig som i en mörk burk.
Men de linjerna har ju även nya Avensis och i40 och många fler.
En idiotisk modedesign som jag hoppas är snabbt övergående, jag vill ha ljus och rymd!

Jag har inte provat nya Avensis, delvis för att jag sedan länge spolat just den bilen för den bristande komforten.
Men den kan ju mycket väl vara bättre nu.

Uppdaterat: 2012-03-15 08:56
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Komforten är klart bättre på nya Avensis Nisse så provkör en sådan i stället för att gissa är mitt råd.

Uppdaterat: 2012-03-15 09:27

Hanzzon: du missade våra frågor om C5:an, har du sett någon kvalitetsskillnad mellan fas1, fas 2 och fas 3?
Det där med värmepaketet, vilken fas gäller det? Hittar inget på nätet.

Jag kollade på Dekra: När det gäller elfel är C5 fas 1 och 2 betydligt sämre än Avensis, medan fas 3 är bättre. Det går åt rätt håll! Svaga punkten (den enda som är sämre än snittet i klassen) på fas 3 är chassie/styrning.

Uppdaterat: 2012-03-15 15:00
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn och Leifer; Jag hittade uppgifter om dessa problem direkt när jag sökte på det på nätet om dålig/ingen värme samt värmefördelning i C5 som även gör att bilarna immar igen och i vissa fall inte ens går att använda beroende på tex. vilka spjäll som säger upp sig, här är några exempel: http://www.citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=43191
http://citroenakuten.com/viewtopic.php?f=14&t=41647
http://www.samtalspartner.se/citroenuser2/c5.html
http://www.peugeot-sport-club.com/forum/viewtopic.php?p=948985
Även i Länsföräkringars maskinskaderapport 2011 nämns både Citroén C5 och Peugeot 407 och dess problem med klimatanläggning: http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Fick även upp detta om bla. dålig kupévärme trots dieselvärmare vilket vi upplevt på andra nyare Citroén-modeller (en -09:a senast nu i vinter) då värmepaketen visat sig vara så underdimentrionerade från fabrik att det knappt blir varmt i bilarna ens med en extra dieselvärmare som värmer kylarvätskan som förmodligen är problemet även i detta fall förutom den elektriska handbromsen då som självklart är det allvarligaste: http://www.vibilagare.se/reportage/handbromsen-aktiveras-under-fard-34493

Uppdaterat: 2012-03-15 23:42

Vad gäller Passat-köpet -05/-06 och nyare så kan jag ju passa på att varna för följande beroende på motor: Dieselarna har förutom "partikelfilter-risken" problem med läckande turbo-aggregat, läckande EGR-kylare och defekta dubbelmasse-svänghjul vilka samtliga är väldigt kostsamma och tidskrävande verkstadsjobb med massor av rivning för att byta alla dessa tre prylar vilka alltså tyvärr har visat sig gå sönder ganska ofta.
Vad gäller bensinmotorerna så fick jag senast i går bekräftat av Servicemarknadschefen på närmaste VW-verkstaden att man hade mycket problem med de nyare FSI-motorerna och att han aldrig hade varit med om att dom bytt så mycket motorer som nu. speciellt då 1,4 FSI men även andra som 2,0 FSI nämnde han...
Då hade man 3-4st VAG bilar inne samtidigt som man bytte motorer på i verkstaden som alla var av -06 årsmodell och nyare samt hade gått mellan 3-6000mil så det blir spännande att se när dessa blir begagnade på riktigt.

I övrigt har vi varit med om att elservo-styrningen säger upp sig på dessa Passat vilket innebär att man tyvärr måste byta ut hela styrväxeln vilken kostar närmare 11 000kr+ jobbet med själva bytet då.
Detta är väl de allvarligare felen jag varit med om sen är det en hel del annat men mindre kostsamma saker som hjullager, turbotrycksgivare och den elektriska parkeringsbromsen vi varit med om hitills så det finns lite att se upp med där.

Uppdaterat: 2012-03-15 23:45

Hanzzon: nu blev jag besviken på dig. Innan fick du det att låta som om det var ständiga problem, men sedan hade du endast ett problem från egen verkstad.
Att lägga in länkar från forum är ju inget du själv upplevt, såna där inlägg kan man hitta på alla fabrikat. Även Toyota, jag har kollat.

Jag och fler ställde frågor om du upplevt att kvaliteten har ändrats med olika generationer, men det har du inte alls svarat på.
Har fas 3 blivit bättre eller inte? Felen du hänvisar till är på äldre bilar.

Uppdaterat: 2012-03-16 10:06
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Leifer och Simon:
Jag kör ju Xantia med 2 liters bensin och automat idag, och det rullar både härligt skönt och dessutom faktiskt snålt! Har inte varit över litern i vinter, på längre körning ligger den på 0,65.
Automaten är högre växlad än manuell, jag har cirka 2300 rpm vid 100, så man hör inget av motorn.

Då C5 är ungefär lika tung och stor så borde det bli ungefär samma att köra den. Den gashydrauliska fjädringen är underbar, och man kan inte lasta ner bilen! På kombin är bagageutrymmet väldigt rymligt, och bilen sjunker som sagt inte med last.

Kolla helst efter fas 2 , den med de nya strålkastarna,(eller ännu bättre: fas 3) de är bättre än första generationen.

Uppdaterat: 2012-03-16 10:12
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Jag har alltid gillat Citroën och deras speciella fjädring, däremot har jag aldrig som tekniker varit imponerad av deras motorer.
När DS19 presenterades 1955 var det ju meningen att den skulle ha fått en nykonstruerad boxer, men pengarna räckte kanske inte att lösa alla problem så den fick hålla till godo med den gamla förkrigsfyran och den hängde med länge.
Det tog några år innan man fick ordning på alla barnsjukdomar, men bilen var, bortsett från motorn, ändå flera decennier före alla andra.

Rolls-Royce ville på 1970-talet köpa licensen till fjädringssystemet och det fick man, delvis, alltså en förenklad variant.

När jag senast skulle byta bil tänkte jag köpa en C5, men den konstiga säljaren där jag bor ville tydligen inte sälja någon bil till mig (?), jag fick aldrig någon offert på den bil jag byggt upp.
Det fick jag däremot på Saab och ett bra pris.

Men min Svåger köpte en C5 kombi, en -07, alltså den förra karossen som inte är lika snygg som den senare.
Han har haft en del trassel med den, främst med automatlådan (mjukvaran), men säkert har han inte haft mer fel sammanlagt än jag med min 9-5.

Det ska bli intressant att kolla min grannes C5 när han får tid att börja åka med den.

Uppdaterat: 2012-03-16 12:25
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

leifer: om jag minns rätt så har alla C5 fas1 och fas2 den gashydrauliska fjädringen, och när fas 3 kom så var det standard med stålfjädring, och ett tillägg på 3000 kr för gashydraulisk.
Men, jag skulle tro att de flesta valde att lägga till de pengarna, och senare tror jag att alla såldes med den. (är lite osäker)

Uppdaterat: 2012-03-16 19:50
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, Jag skriver bara det jag vet om av modellen, och det är att C5 haft massor av olika problem men precis som du säger har den ju tack och lov blivit klart bättre och de nyaste ska enligt Citroén vara problemfria och hålla "bra kvalitét" men detta har man sagt i många år att nyare modeller alltid har mindre problem, och självklart har dom ofta det när dom är i stort sett nya, värre brukar det tyvärr bli när dom blir mer begagnade och lika gamla som "förra modellen".

Jag har för övrigt en tidigare klasskompis som jag träffar lite då och då som jobbar som personbilstekniker på Citroén och Mitsubishi i Sundsvall (Bilhallen E14 heter dom om någon nu tvivlar) och även där får jag samma information om hur problemfria Citroén-bilarna är som jag upplever själv med de bilar vi får in.
Han berättar om många skräckexempel av problemfyllda (även väldigt nya) Citroén han håller på med om dagarna och menar att Mitsibishi är överlägsna Citroén på den punkten och jag kan bara hålla med i mina egna erfarenheter.

Sen är en begagnad Cittra självklart billig pga sitt dåliga andrahandsvärde men sånt kommer ju inte heller av ingenting utan har sina anledningar, har man dock tur och slipper problem eller kanske är duktig att skruva själv och tycker det är roligt att lägga sin tid på det så kan det ju var en helt annan sak och då får man ju en ganska ny bil med fin fjädring för lite pengar vilket innebär att man även får tillbaka lite pengar den dag den ska säljas.

Vi har förresten som kurriosa servat/reparerat en Xantia-00:a som du har tills i princip nu då ägaren faktiskt nu köpt en Prius av alla bilar, får se hur han överlever komforten i Priusen då han alltid vurmat för Xantians hydralfjädring som han ju nu tyvärr blir utan, det ska faktiskt bli intressant att höra på riktigt. -Vi hade en annan Citroén ägare som bytte till en Ford Mondeo för några år sedan men den hade han bara ett halvår, sedan köpte man en Cittra igen eftersom man inte gillade komforten i Mondeon så visst är fjädringen fin i Cittrorna! :)

Uppdaterat: 2012-03-16 20:50